Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
. . . . hm, neem de tijd? Ik dacht: er komt zo een kant en klare lijst :-) . . . . ik wil meer fruit gaan eten maar dan wel goed fruit en niet wat veel suikers bevat.

Overigens nog steeds onder de diabetes-grens, heb al aanpassingen gedaan om het nog verder vooruit te schuiven , , , ,

De warme choc van cacao/zoetstof bevalt stukken beter dan de Nesquick!
Ik zou dan eerder kijken naar de snelheid waarmee het wordt opgenomen.

Appel: 15khd, langzame opname, heel goed dus

Banaan: 18khd, zeer snelle opname dus goed voor hypo

Mandarijn: 7khd, langzame opname

Sinaasappel: 15khd, langzaam

Druiven 15khd per handvol (?), snelle opname

Peer: 15khd, redelijk snelle opname (tussen banaan en appel qua snelheid)

Ananas: snelle opname, veel suiker

Zoiets? Of wil je nog meer?

Anders dit (bron: http://www.diabetesforum. ... ydraten-per-100-gram.html):

aantal gram koolhydraten per 100 gram:

aardbei 5.2

gedroogde abrikozen 59.0

gedroogde veenbesjes 82.36

verse ananas 11.6

appel 11.4

banaan 19.6

blauwe bosbes 12.00

blauwe druif 11.8

bosvruchten 5.4

witte druif 13.8

framboos 7.0

verse fruitsla gemengd 11.1

kers 13.0

kiwi 12.4

mandarijn 9.5

mango 14.1

cavaillon meloen 11.1

gallia meloen 4.3

nectarine 8.1

peer 9.4

perzik 6.4

rode pompelmoes 6.5

rabarber 2.0

rode besjes 5.0

rozijntjes 65.0

sinaasappel 8.5

verse vijg 12.9 (andere bron geeft 19.18 weer?)

watermeloen 5.2
Bron: http://www.leefwijzer.nl/ ... nsen-met-diabetes-type-2/

Hoe en waarmee is het onderzoek gedaan?

Aan het onderzoek deden 152 mensen met diabetes type 2 mee. De helft at zes maanden lang onder andere tropische vruchten met veel snelle koolhydraten, zoals bananen, mango's, druiven en meloen. De andere helft at veel langzame koolhydraten uit onder andere appels, peren, citrusvruchten, aardbeien en pruimen. De onderzoekers keken in deze studie alleen naar de invloed van onbewerkt fruit, en dus niet naar vruchtensap, fruit uit blik, of jam. Aan het begin en aan het eind van het onderzoek bepaalden de onderzoekers bij de deelnemers onder andere de bloedsuikerspiegel, bloeddruk en de hoeveelheid cholesterol in het bloed.

Wat zijn de resultaten?

Deelnemers die vooral fruit met langzame koolhydraten aten, hadden een 'gemiddelde' bloedsuikerspiegel (HbA1c) vangemiddeld 5 à 6 mmol/mol (6%) lager dan deelnemers die vooral fruit met snelle koolhydraten aten. Ook de bloeddruk en het geschatte risico op een hartinfarct daalden bij deze deelnemers. Deze effecten bleken onafhankelijk te zijn van de totale hoeveelheid fruit die iemand op een dag eet.

Vooral citrusvruchten, aardbeien en bessen leken verband te hebben met een daling van het HbA1c. Appels bleken goed te zijn voor de hoeveelheid vetstoffen in het bloed, wat het risico op een hartinfarct waarschijnlijk verkleint. Voor aardbeien, frambozen, bramen en bessen was dat minder duidelijk: deze vruchten zijn goed voor de bloedsuikerspiegel en de bloeddruk, maar leken in ditonderzoek te leiden tot een toename van bepaalde vetstoffen in het bloed. De onderzoekers vonden geen bewijs dat peren, pruimen, perziken en nectarines de bloedsuikerspiegel en het risico op een hartinfarct beïnvloeden.
Heb ik nu gewonnen?
lief_29: je bent een kanjer

Hier kan ik echt iets mee, niet zomaar lukraak fruit gaan eten, maar met waardes enz, er bij.

Opname-snelheid is nog niet van belang. Ik ga eerst eens kijken wat ik lust van deze lijst, en waar ik mijn neus voor ophaal , , , ,

Appel is wel één van mijn favorieten.

Heel veel dank,

Setter, hoe is het nu met jou?
Settertje is aan het stucen en plamuren! Haar grootste hobby, na sporten uiteraard

Lieve Setter, wat een zorgen en paniek.... Ik kan je niet goed helpen. Ik vind het in elk geval wel raar dat je moet tekenen voor wel of niet. Mss heb je nog meer bedenktijd nodig, wil je eerst modifast proberen of weet ik wat nog meer en dan zou dat niet kunnen..... Want weet je nog dat onderzoek waar ik aan mee heb gedaan? Het duurt nog minstens 1 jaar voor daar alle conclusies en resultaten goed zijn beschreven maar dat het middel wat ik gebruikt heb, helpt bij insulineresistentie, is duidelijk. En mss loont het voor jou wel om daar opte wachten. Ik zal je zijn naam nog wel even mailen, mss kan je ermee naar je internist. Mijn eigen internist heeft een vergelijkbaar onderzoek gedaan met type 2 diabeten en hetzelfde middel, dus er wordt aanngewerkt!

Daar heb je nu niks aan natuurlijk.

Ik denk ook dat je bij een psych op de goede plek zou zijn. Bij mij in het zkh zit in het diabetesteam een psych, die heeft er echt verstand van, is dat bij jou ook? Ik zit in een universitair zkh, hebben ze bij jou in de buurt toch ook?

Ik denk dat je jezelf tijd moet geven om hier uit te komen, niet overhaast beslissen voor wel/geen operatie, maar andere opties bekijken en dan zo veel mogelijk.

Modifast is ook niet alles hoor.... Ik mocht het van mijn internist niet omdat het toch eennsoort vanncrashen is. Mijn spatiebalk doet nietbaltijd wat ik wil.....

Dikke kus!
Hoi, ik ben nieuw op dit topic.

Ik heb ook suikerziekte. Weet dat pas sinds kort. Slik nu 5 dagen de medicijnen. Ik moet 13 januari weer bij de HA komen en word dan gecontroleerd op glucose.

Volgens de HA mag cola niet meer. Probleempje: Ik dronk dat eigenlijk alleen maar. Wat is wel goed om te drinken? Ben al aan het water en thee (zonder suiker). Maar mag zeer verdunde limonade?

HA vond me overigens best jong en niet te dik om suikerziekte te hebben. Ik word misschien doorgestuurd naar een internist.
quote:nokiafan schreef op 07 januari 2012 @ 11:04:

Hoi, ik ben nieuw op dit topic.

Ik heb ook suikerziekte. Weet dat pas sinds kort. Slik nu 5 dagen de medicijnen. Ik moet 13 januari weer bij de HA komen en word dan gecontroleerd op glucose.

Volgens de HA mag cola niet meer. Probleempje: Ik dronk dat eigenlijk alleen maar. Wat is wel goed om te drinken? Ben al aan het water en thee (zonder suiker). Maar mag zeer verdunde limonade?

HA vond me overigens best jong en niet te dik om suikerziekte te hebben. Ik word misschien doorgestuurd naar een internist.

Welkom hier, nokiafan. Wat naar dat je ook diabetes hebt maar, zoals iedereen (die het niet heeft) altijd vrolijk roept: je kunt er 100 mee worden! * duikt nu onder tafel voor agressieve aanvallen van mijn medediabeten hier *. Hebben we het trouwens over I of II?

Serieus: in principe is suiker niet verboden, maar aangezien je nog helemaal in de beginfase van onderzoeken e.d. zit, zou ik overal nog even voorzichtig mee omspringen. Water, thee, koffie, spa rood, blauw, groen kan natuurlijk nooit kwaad. Volgens mij zou mijn ha geen spier vertrekken als ik mij volgoot met cola, ware het niet dat ik het niet lust.

Wat slik je trouwens?

Wacht even alle uitslagen af voor je eventueel allerlei paniekmaatregelen gaat nemen en hou er rekening mee dat er nog steeds ha's rondlopen met de wonderlijkste ideeën over diabetes. Zorg dat je zoveel mogelijk info bij elkaar harkt.

Heb je vragen, opmerkingen, zeurbuien, vrolijke verhalen of nare problemen, gooi ze hier lekker van je af. Heel veel sterkte de komende tijd.
Ris, jouw spatiebalk ziet er inderdaad uit of een van de kinders erg dicht in de buurt is geweest met ranja of jam of zoiets . Sopje geven en voor drie knikkers een nieuwe kopen. Altijd goedkoper dan een toeter...
Dank je sri.

De HA weet nog niet of het type I of II is. Ik slik nu Metformine.

En zowel mijn man als mijn moeder zeggen dat ik me vooral maar niet teveel in moet lezen. (Vanwege negatieve verhalen.) En de HA en jij zeggen weer van wel.
quote:nokiafan schreef op 07 januari 2012 @ 11:04:

HA vond me overigens best jong en niet te dik om suikerziekte te hebben.

Wat een ouderwetsche debiel. Ik was 6 toen ik het kreeg. En ook niet dik.

Hij suggereert dat je type 2 hebt en dat je daarvoor dus of oud, of dik moet zijn. Type 1 is een auto-immuunziekte en heeft daar dus niets mee te maken. Type 2 is niet alleen afhankelijk van leeftijd en gewicht. Het kan ook genetisch zijn, of gewoon lullig dat je alvleesklier een beetje versleten is.

Cola is inderdaad niet zo goed. Maar alle light frisdranken wel, en dat zijn er veel. Vruchtensap is vaak wel weer slecht, hoewel daar de lightversies vaak ook wel van kunnen tegenwoordig. Kijk eens op de verpakking en vergelijk de koolhydraten.

Het lijkt me verstandig dat je je wel een beetje inleest. Je zal toch de rest van je leven op je eten en drinken moeten letten, dus een beetje verstand van koolhydraten kan geen kwaad. Dit is wel een informatieve site zonder dat je meteen met gruwelverhalen wordt overladen: http://www.diabeteswiki.nl/index.php?title=Hoofdpagina

Sterkte.
Hoi, hoi, daar was ik ook weer even.

Ik heb even een beetje gelezen over de "discussie" maagverkleining, maar kan daar eigenlijk ook niet veel aan toevoegen.

Voor wat betreft Modifast, ik heb daar ervaring mee (op aanraden van zowel dvk als internist) zo'n 5 jaar geleden. Ik ben er toen ruim 10 kilo mee afgevallen op vrije korte tijd en het was best goed vol te houden (de 1e 2 weken mocht ik alleen maar 3x per dag een modifast shake, daarna kwam daar rauwkost bij en na een tijdje mocht ik 1 shake vervangen door een maaltijd en zo langzaamaan terug naar "normaal" eten). Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat deze kilo's ook allemaal weer zijn teruggekomen. Ik heb sindsdien van alles geprobeerd (dat weten jullie ook), maar het enige wat voor mij helpt is een normaal, gezond eetpatroon in combinatie met sporten. Dat is wat ik nu doe en dat werkt. Ik was (ik zeg wás want ik ben natuurlijk (!) op vakantie weer aangekomen) 4 kilo kwijt in 3 maanden. Het gaat dus niet snel, maar dat komt ook omdat ik nog wel een leuk leven wil hebben. Dus af en toe ook nog eens uit eten, of high-tea-en e.d.

En ik weet Setter, dat je een hekel hebt aan sporten, ik ben er ook niet echt fan van. Maar eerlijk is eerlijk, ik moet me altijd enorm er toe zetten om te gaan, maar als ik eenmaal daar ben en na het sporten voel ik me écht goed. Ik heb pas een fittest gedaan en was enorm vooruitgegaan in 3 maanden en dat geeft me de drive om 3x per week te blijven sporten.

Ik realiseer me dat nu ik een heel verhaal over mezelf heb geschreven en daar heb je waarschijnlijk helemaal niets aan. Je moet de afspraak dinsdag inderdaad maar beschouwen als een info-afspraak en daarna alle (andere) opties ook nog maar een bekijken. Het komt wel en het hoef ook niet van vandaag op morgen.

@lieve, lieve Lief, ik had je ook al gesmst maar ook hier nog even: bedankt voor de pen, ik ben er superblij mee!!! Hij is al in gebruik en wat een genot dat ik weet hoeveel en wanneer ik gespoten heb!

Ik ga koken, de rest allemaal voor nu een van mij, ik meld me snel weer.

En o ja, ik heb een supervakantie gehad!
Hallo nokia! Welkom bij de club, niet de fijnste club om bij te horen, maar we zijn met z'n allen wel heel gezellig en lief voor elkaar! Ik zou me ook wel wat gaan inlezen, wel lastig dat je nog niet weet of je type 1 of 2 hebt. Maar het is wel wat lief zegt, je zit er nog je hele leven nog aan vast en je bent nog heel jong dus!

Sri, mijn toetsenbord is een Ipad, dus als ik maar half zweef over een letter dichtbij de spatiebalk, heb ik m al weer getypt (of niet).... Dus helaas geen nieuwe voor 3 knikkers

Nu ff de kids op bed gaan leggen.
Hoi Ris, heb je de spellingscontrole aanstaan op den iPad? Scheelt ook in het typen. Wat typen betreft vind ik een notebook toch handiger, verder blijft het een gaaf ding! Toch? Misschien dat ik ooit nog eens een los toetsenbordje erbij koop, dat lijkt me helemaal ideaal. Maar die heb je ook niet voor 3 knikkers.

Nokia, inlezen inderdaad. Ik denk dat ik - na jou - de meest recente diagnose (hier) heb (maart 2011) en ik heb me de eerste tijd helemaal te pletter gelezen en gevraagd. En geen vruchtensappen en frisdranken meer. Is goed te doen hoor. Op het diabetesforum.nl vind je een hoop informatie. Als je engels een beetje redelijk is kun je op tudiabetes.org ook veel informatie vinden en je kan hier natuurlijk ook vragen stellen. De diabetesvereniging heeft regelmatig informatieavonden en ook ziekenhuizen hebben vaak informatieavonden. Wat Lief ook zegt: lees je in want je hebt er namelijk nog lang genoeg mee te maken. Sterkte!

Setterchen, over de maagverkleiningsdiscussie. Ik kan je geen advies geven. Wat ik wel zie (van iemand hier in de buurt die een maagverkleining ondergaan heeft) is dat de impact enorm is en dat die ook blijvend is. Dus ik zou me echt heel goed laten informeren. Wat sporten betreft: ja, het is k*t. Ik moet me elke keer weer een schop onder mijn kont geven voordat ik de deur uitstap. En de eerste minuten / kilometers / whatever zijn ook zwaar k*t, maar als je eenmaal bezig bent, lekker warm bent en denkt aan het lekkere gevoel wat je daarna krijgt of die warme douche, dan weet je weer waar je het voor doet. En wandelen is ook goed hoor.

Verder weinig te melden. Ik merk wel dat als ik weer een dag meer doe dan weinig, dan voel ik me de dag daarna weer behoorlijk minder. Dus ik blijf nog maar even rustig aan doen, slappeling als ik ben. Heb jij dat ook nog Sri?
quote:pixel schreef op 07 januari 2012 @ 20:22:

Verder weinig te melden. Ik merk wel dat als ik weer een dag meer doe dan weinig, dan voel ik me de dag daarna weer behoorlijk minder. Dus ik blijf nog maar even rustig aan doen, slappeling als ik ben. Heb jij dat ook nog Sri?

Hoi Pixel, helaas kan ik het me weer eens niet permitteren om rustig aan te doen op het ogenblik, het is 7 dagen in de week aan de bak. Eigen schuld, weer veel te grote opdracht aangenomen. Het ergste is, de deadline is vrijdag de 13e ! Gelukkig voel ik me, met een zelden voorkomende inzinking, over het algemeen redelijk goed.

Ik neem me na zoiets altijd voor minstens een week lang te gaan niksen, maar daar komt het zelden van. Gelukkig maar, want dit belooft economisch toch wel een heftig jaar te worden.

Maar wat vervelend dat jij zo slap blijft, joh (wat iets heel anders is dan een slappeling zijn, mind you!). Misschien nog een keer bloedprikken? Bij mij blijft de bezinking te hoog, er zit dus toch ergens wat, maar dat zit er al jaaaaren, dus ik maak me maar niet al te druk.

Setter, hoe gaat het? Kijk je een beetje uit met plamuurmessen, slijptollen en afbijtmiddel? Hoewel, bij jou zal het meer grondverf en hagelnieuwe lak zijn. En dan nog beweren dat je een hekel hebt aan bewegen . Ik vind je een held, want ik sla bij voorkeur op hol als het op klussen aankomt, bij voorkeur vast richting ziekenhuis, want ik ben in staat mijn vingers af te snijden met een boterhamzakje...

Lief, wat een leuke link naar dat diabetesforum. Eens rustig gaan kijken hoe ze er daar over denken.

Fijne zondag allemaal!
Hoi allemaal.

Even een nieuwsgierige, misschien domme vraag, waar ik op google zo 1, 2, 3 niets over vond: Vermindert Metformine 500 de werking van de anticonceptiepil? Ik krijg er iets dunnere nummer 2 (geen echte diarree dus) van en de pil is niet veilig bij diarree.

Ik ben dit vergeten te vragen aan de dokter.

Iedereen een fijne zondag.
Heb je geen bijsluiter gekregen?

Oh wat stom. Ik ga gelijk de bijsluiter checken!

(Echt helemaal niet aan gedacht. )
haah! Geeft niks Nokia, gelukkig hebben we Lief, die denkt daar aan.

XXXX
Setter, heel, heel veel sterkte vanmiddag Niet in paniek raken hoor! Als je beslist niet wilt, dan hoef je niet, maar probeer wel goed te luisteren.

Ik denk aan je.
Dank je wel Sri Ik denk dat ik al weet wat ik ga beslissen, maar ik zal heel goed luisteren. Dat heb ik mijn internist beloofd: ik laat me voorlichten zodat àls ik het afwijs, ik wel weet wàt ik afwijs.

Manlief staat nu onder de douche, ik ga broodjes smeren voor onderweg en dan met de honden lopen. En daarna richting L.!

Jullie horen nog van me, en ik ga ook nog reageren op de rest. Of dat vandaag wordt weet ik niet, maar ik ga mijn best doen!

Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Hoe was het Setter?
Even een ontzettend ego berichtje: de pen waarmee ik 3 dagen zo blij was (omdat die lieve Lief die naar mij had opgestuurd) heeft ook de geest gegeven.......

En ik heb net de producent gebeld omdat ze mij in november hadden gezegd dat de pen vanaf januari waarschijnlijk weer leverbaar zou zijn, hoor ik dus net dat dat pas "medio dit jaar" (hoe ruim kan men het pakken) zal zijn..... Balen dus.....
He? Wat is er mis mee? Ik heb nog gecheckt of hij het nog deed. Dat was veel korter dan 2 jaar dan... Hij was van feb '11. Kan je er niet een klacht over sturen dat ze deze repareren?

Ik heb ook niet een geweldige dag. Maandagavond hard getraind en nog naweeen ervan. Gisteren al de hele tijd op het randje van een hypo, en vandaag ook. Heb nog maar 8 eenheden gespoten en heb net weer een 2.3 weggewerkt. Fijn, op je vrije dag. Kan je er lekker van genieten. Bah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven