Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
quote:sartan schreef op 15 april 2009 @ 21:14:

Max, proficiat , de zwaarste tijd heb je er op zitten. Maar let op, laat je niet in de luren leggen door Nico, denk niet dat de trek niet meer terug komt want die komt vaak juist op dit soort momenten als je alertheid verslapt. Dat gezegd hebbende natuurlijk...

Je hebt helemaal gelijk... Afgelopen weekend had ik het ineens weer wat moeilijker. Maar ik heb niet gerookt! Ik probeer me bewust te zijn van het feit dat ik soms nog trek heb in een sigaret, dat is ook logisch na zo'n lange tijd gerookt te hebben en ik ben er inmiddels wel achter door gesprekken met ex-rokers dat dat ook niet (snel) verdwijnt. Meestal is zo'n ik heb trek-moment vrij snel weer voorbij, mede door het feit dat ik er nu niet aan moet denken ook daadwerkelijk een sigaret te roken... smerig!
Och lieve Red...

Laat het me even weten als ik iets voor je kan betekenen!

Sjar, ben blij te horen dat je vakantie zo geslaagd was! We moeten gauw weer eens bijkletsen!

O ja, en om toch nog een beetje on-topic te blijven:

1y 4m 17:18 smoke-free, 13.169 cigs not smoked, ¤ 2.287,25 saved, 1m 2w 1d 17:25 life saved
quote:max6 schreef op 27 april 2009 @ 13:50:

[...]

Je hebt helemaal gelijk... Afgelopen weekend had ik het ineens weer wat moeilijker. Maar ik heb niet gerookt! Ik probeer me bewust te zijn van het feit dat ik soms nog trek heb in een sigaret, dat is ook logisch na zo'n lange tijd gerookt te hebben en ik ben er inmiddels wel achter door gesprekken met ex-rokers dat dat ook niet (snel) verdwijnt. Meestal is zo'n ik heb trek-moment vrij snel weer voorbij, mede door het feit dat ik er nu niet aan moet denken ook daadwerkelijk een sigaret te roken... smerig!

Tja helaas weet ik uit ervaring dat die rare trek op de meest idiote momenten weer op kan treden, wij waren afgelopen november voor het eerst sinds we gestopt waren (toen dik anderhalf jaar!) op het strand in Thailand. Ik lag daar met mijn handdoekje en... kreeg opeens zin in een peuk. En man ook!!! Huh??!! Na jaaa!!! Belachelijk!!

We hebben het er nog eens over gehad toen en het bleek dat we sinds we gestopt waren eigenlijk niet meer lui op het strand hadden gelegen. Onze theorie is dus ook dat je iedere keer als je in een situatie terecht komt waarbij je anders zou roken, je je moet wapenen, en, let op, als je voor het eerst weer in die bewuste situatie terecht komt gaat de trek toeslaan. Ge zijt gewaarschuwd!

Oh enne...natuurlijk hebben we geen peuken gekocht toen maar zijn demonstratief in zee gesprongen

Wij stoppen met zijn allen vrolijk verder! Leve de koningin!
Heyyyy (s)Toppertjes, net op en lekker gedouched, het is hier super mooi weer dus ik duik zo over een uurtje de stad in om eens te kijken hoe het op de vrijmarkt is, wens jullie allemaal een super leuke, Nico vrije koninginnedag!
Weinig te melden, maar misschien helpt mijn tellertje de nieuwe stoppers om vol te houden.

1y 6m 3w 3d 17:17 smoke-free, 13.745 cigs not smoked, ¤ 2.893,68 saved, 1m 2w 3d 17:25 life saved

Wat een geld he? En dat is nog de oude prijs
Hallo allemaal!

Gaat het nog goed met iedereen hier? Gisteren was ik officieel 2 maanden gestopt en ik voel me beter dan ooit. Ook omdat ik vandaag precies 6 weken zwanger ben!!! Dus de allerbeste motivatie ooit om NOOIT meer een sigaret aan te raken!
Hallo gezonde, wijze en verstandige mensen hierzoot!!

Ik heb (nog) niets gelezen van jullie topic, alleen de titel en die zei me genoeg!! Ik ben nu bijna 2 dagen cold-turkey gestopt met roken ( en drinken, alhoewel ik dat niet de hele dag door deed associeer ik een lekker wijntje áltijd met een lekker peukie, dus vandaar )

Ik zou vast in het weekend nog wel eens lekker los gaan op dat gebied, maar pas als ik helemaal van de sigaretten af ben, anders ben ik bang dat ik er zo weer eentje opsteek.

Hoe dan ook, ik wil er definitief vanaf. Ben al eens eerder gestopt, meer dan 11 jaar geleden, en dat ging eigenlijk wel makkelijk. Ik wilde kinderen, en roken en zwangerzijn en roken en borstvoeding en roken en sowieso kinderen in huis hebben, vond ik een totale no-go!!

Hoewel ik ( en mijn man) jammerlijk genoeg 2 jaar geleden toch weer zijn begonnen met roken, zijn onze 3 kinderen daar nooit getuige van geweest. We deden het inderdaad stiekum, altijd buiten, en nooit binnen, ook niet als ze op bed lagen, ook niet als we een feestje hadden, nooit gewoon!

Maar desalniettemin rookten wij. En met tijd en wijle veel ook!!

Stress, stress, stress, een ander of beter excuus heb ik niet.

Toen we exact 2 jaar geleden hoorden dat onze oudste dochter kanker had, dacht ik: A ik gooi mezelf voor de trein ( maar dat was geen reeele optie omdat ik nu eenmaal nodig was in het gezin) of B ik ga nú een pak peuken kopen en rook die in 1 keer op. En zo geschiedde. De eerste week zat mijn strot potdicht en vond ik het ontzettend smerig, maar desalniettemin was ik ook per direct weer zo verslaafd als nooit te voren.

Tussen de maanden en jaren van behandeling door van onze dochter, hebben mijn man en ik nog een keer of 2 geprobeerd te stoppen, maar helaas zonder suc6. Maar ineens heb ik 2 dagen geleden mijn halfvolle pakje sigaretten weggegooid en was er in ene klaar mee! Best wel out of the blue. Ik was het liegen en bedriegen zat, de pijn aan mijn strot elke morgen als ik wakker werd, die stomme-stomme afhankelijkheid van zoiets smerigs en ongezonds. Ik schaamde me gewoon als ik gezien werd door bekenden met mijn sigaretje. Ik associeer rokers toch onder een ander hoedje dan de niet-rokers, hoewel ik het grootste deel zowat van mijn leven een roker ben geweest.

Maar ik wil niet meer. Ik wil een goed voorbeeld voor mijn kinderen zijn, want vroeger of later hadden ze er toch achter gekomen. Ik merkte al aan alles dat het een kwestie van tijd was. Ze zijn niet gek natuurlijk. En het kost verdorie een pak centen niet te filmen gewoon. En we krijgen het de komende tijd een behoorlijk stuk krapper dus als je beiden soms wele en pakje peuken per dag rookt, tel maar uit wat dat aan doekoe's in de week is.

Hoe dan ook, ik voel me nu de tweede dag, behoorlijk kut. Loop met mijn ziel onder de arm, weet niet wat ik wil, verveel me, heb de hele tijd ergens zin in maar ik weet niet waarin. Ik snoep me helemaal ziek, terwijl ik er feitenlijk geen behoefte aan heb, maar bij begrek aan beter. Sjaggerijnig ben ik niet echt ( geloof ik :-) ) maar wel heel onrustig en gedesorienteerd. Hoe lang duurt dat nog???

En ik ben natuurlijk ook, eerlijk is eerlijk, best een beetje huiverig voor de kilo's die er dalijk ongetwijfeld bij gaan komen.

En vanaf wanneer dat dan merkbaar is op de weegschaal, en wanneer die stofwisseling weer normaliseerd...en, en, en...

Kortom help!!
quote:Zoyla schreef op 03 mei 2009 @ 14:01:

Hallo gezonde, wijze en verstandige mensen hierzoot!!

<knip>

Kortom help!! verstandig? ikke?? nou ja ik rook niet als je dat bedoelt

<start deuntje van Love Boat>

Hallo Zoyla, welkom aan boord van dit schone scheepje de MSS Nico Free en alvast van harte gefeliciteerd met je beslissing deze vieze gewoonte overboord te gooien.

Iedereen hier begrijpt hoe je je voelt op het moment, dag 2 van de stop is echt wel even afzien (tot 3 dagen is echt de lichamelijke afkick dus da's een mijlpaal, kom op nog een dag te gaan)

Tips en trucs genoeg hier, lees allereerst de openingspost zoals samengesteld door ons aller Anemoon inclusief de bijbehorende links eens door om te zien of er iets voor je tussen zit.

Verder: inventariseer alvast wanneer je het moeilijk gaat krijgen de komende dagen (dat kun je vast feilloos!) en verzin een afleidingstactiek. Neem bijvoorbeeld een andere route dan normaal of gooi je dagindeling rigoreus om. Voorbeeld: "vroegah" dronk ik altijd koffie als ik opstond en hierbij nam ik meteen een paar (of 5) peuken, toen ik stopte heb ik dit meteen veranderd naar eerst douchen, dan een bakkie yoghurt en meteen de deur uit.

Oh en voor de eerste, kritieke, dagen had ik een "klusjeslijst" liggen --> als ik trek begon te krijgen pakte ik die lijst en ging meteen (ook al had ik geen zin) aan het bovenste klusje beginnen. Voor veel van deze klusjes moest ik met mijn handen in het water. Grappig genoeg hielp dit heel goed (en ik had een brandschoon huis)

Onthoud: het maakt niet uit wat je doet als je die ene rotpeuk maar niet opsteekt. Maar dat komt vast goed!!!

Oh en tenslotte. Als ik het kan na 25 jaar als een ketter roken, dan kan jij het zeker! Dus, het gaat je gewoon (!!! ja??!!!) lukken. Mocht je moeilijke momenten hebben (hmmm laat me dit anders neerzetten) En als je een moeilijk momentje hebt, kom dan hier langs en huil even uit, vloek even stevig, vraag om hulp. Er is hier altijd wel even om je vriendelijk of indien nodig minder vriendelijk toe te spreken. Good luck!

Oh 25 jaar roken of 2 jaar met hart en ziel na 11 jaar niet gerookt te hebben, waarvoor ik dan weer als een ketter rookte, maakt niet zo veel uit momenteel gevoelsmatig, wehehehehe....

Ik vind je wel ongelooflijk stoer vrouw! En ik vind je tips enorm goed, ga ze meteen toepassen.

Dus ik ben nu lichamelijk aan het afkicken?

Okeej, wat zijn de symptomen allemaal dan? Ik zit niet te trillen ofzo.

Maar die duren een dag of 3, pfieuw, en daarna is het vooral psychisch ( net of dat makkelijk is, not )

Gelukkig mag je toch al nergens meer roken, dat scheelt.

Oh mensenkinderen, ik zit me toch te vreten vandaag, niet normaal meer. Heb al pannenkoeken gebakken en patatjes en taarten gemaakt, en er staan koekjes in de oven. Echt te erg, maar de kinderen vinden het geweldig hahahaha.

Oh boy, hoeveel zou ik aankomen, hoe lang duurt dit stomme gevoel nog, ik ben ineens helemaal zo blij niet meer, en mijn man ook niet ( die is ook gestopt en loopt net als ik met zijn ziel onder zijn arm).

Voorheen liepen we om de zoveel tijd even een blokje om, om een peukie te doen dus. Maar nu dus niet. Wat duurt de dag dan ineens lahang, bleeeeeeeeeeeeegh..........
Oh 25 jaar roken of 2 jaar met hart en ziel na 11 jaar niet gerookt te hebben, waarvoor ik dan weer als een ketter rookte, maakt niet zo veel uit momenteel gevoelsmatig, wehehehehe....

Ik vind je wel ongelooflijk stoer vrouw! En ik vind je tips enorm goed, ga ze meteen toepassen.

Dus ik ben nu lichamelijk aan het afkicken?

Okeej, wat zijn de symptomen allemaal dan? Ik zit niet te trillen ofzo.

Maar die duren een dag of 3, pfieuw, en daarna is het vooral psychisch ( net of dat makkelijk is, not )

Gelukkig mag je toch al nergens meer roken, dat scheelt.

Oh mensenkinderen, ik zit me toch te vreten vandaag, niet normaal meer. Heb al pannenkoeken gebakken en patatjes en taarten gemaakt, en er staan koekjes in de oven. Echt te erg, maar de kinderen vinden het geweldig hahahaha.

Oh boy, hoeveel zou ik aankomen, hoe lang duurt dit stomme gevoel nog, ik ben ineens helemaal zo blij niet meer, en mijn man ook niet ( die is ook gestopt en loopt net als ik met zijn ziel onder zijn arm).

Voorheen liepen we om de zoveel tijd even een blokje om, om een peukie te doen dus. Maar nu dus niet. Wat duurt de dag dan ineens lahang, bleeeeeeeeeeeeegh..........
Hallo 11maand en 1 dag rookvrij!

Zoyla de eerste week vond ik eigelijk het moeilijkst

Naar een week tel je elke dag er een dag bij en voor je weet ben je een maand gestopt!

Ik ben totaal zo"n 4 kilo aangekomen ik wandel veel.

Ik ben nu in training voor een wandelvierdaagse ik merk dat ik steeds meer conditie en lucht heb! Wel hebben mijn nagels het soms nog zwaar te verduren! Ook was ik in het begin erg huilerig maar dat is nu wel over! Ook ik was een zware rookster er hebben heel wat mensen tegen mij gezegd jij stoppen met roken dat hou je nog geen week vol! Ik ben eerder gestopt geweest wel 7jaar en weer begonnen ja in de kroeg omdat het zo gezellig was! Nico krijgt mij niet meer te pakken!
Hoi Zoyla, de lichamelijke afkick is bij iedereen anders, sommige mensen worden wat hyper of juist down, slapen moeilijker of hebben rare dromen, hoofdpijn of what else. Iedereen die aan het afkicken is heeft natuurlijk een niet aflatende trek in Nicotine die helaas inderdaad maar wat vaak ingevuld wordt door iets anders te nemen... <lees: snaaien>

Is geen enkel probleem zolang je je maar realiseert dat dat zo is en ook weer een keer (niet meteen zo streng zijn voor jezelf hoor!) op de rem trapt. Kijk eens of je nog andere vervangingsactiviteiten kunt verzinnen behalve eten (voor mij was het dus poetsen maar ik heb ook gehoord dat mensen 30 meter touw hebben gepunnikt of een sjaal van 3 meter hebben gebreid hihihi) Sporten is ook een goeie, niet in de laatste plaats omdat je daarmee de extra snaai weer wegwerkt en omdat je lijf daarvan "feel good stofjes" (endorfines) aanmaakt en omdat de nicotine je hersens heeft veranderd heb je daar nu veel baat bij.

Na de 3 dagen ongeveer zijn de lichamelijke ontwenningsverschijnselen voorbij en moet je met je gewoontesigaretten "dealen" en vergis je niet dit is inderdaad niet vanzelfsprekend. Maar: het kan dus echt wel, hier kun je een aantal stoere (s)Toppers vinden die varierend van 2 dagen (jij!) tot bijna 2 jaar gestopt zijn.

Sigridje, stoere bikkel, je gaat keihard op je eerste jaar rookvrij af

<leest nu pas bewust post van Nero>

(f) NERO!!! (f)

Sjar, je gaat lekkerrrr!!!! (wat worden die tellertjes indrukwekkend... en wat veel geld inderdaad pfoe!) (f)

Oh enne Nico??!!!!

LOSER!!!
Hihi.. hadie Nero... ik d8 al waar heb ik die eerder gezien

Zoyla, welkom! (f) Stoere bikkel, wat fijn dat komt mee schrijven en wat stoer dat je bijna aan het einde van dag 2 zit!!

Sartan is ook zo'n karakterstopper (zonder hulpmiddelen - ik kon dat niet en heb hulp van een pilletje gehad), die kan jou vast de allerbeste tips geven. Probeer iig zoveel als mogelijk te genieten van het feit dat je niet meer rookt. Jij kan dat als geen ander, weet ik uit je andere topic, lukt je vast ook hiermee en het maakt een wereld van verschil. (ja, en ook die wist je al eigenlijk .. sorry )

Tja, what can I say.. op mijn mac kan ik niet zo'n mooie teller maken maar in elk geval ben ik alweer zo'n 1jaar, 8 maanden en 2 weken gestopt met roken. Ik rookte een pakje per dag (meer als ik uit ging of een deadline ging halen), dus heb ong.¤ 2700 bespaard en een heel stuk leven

Liefs aan allemaal!
Computer says nooooo
Waah de dag is bijna om, ik denk dat ik maar lekker vroeg mijn nestje in duik

Merk dat ik erg behoefte aan afleiding heb, al is het maar duf tijddodend met mijn jongste zoontje door de regen wandelen. Ik bedoel: bij thuiskomst was er maar mooi weer een uur nicotine-loos aan me voorbij gegaan, ghe!

Ik merk dat de momenten dat ik serieus zin in een peuk heb me in eens kunnen overvallen. Zomaar out of the blue.

Voor de rest is het te doen, ik ben wat hyper, en stuiter het huis door, maar ben vooralsnog niet sjaggerijnig ofzo.

Ik ben echt zomaar van de een op andere dag zonder hulpmiddelen en zonder voorbereiding gestopt. Had het niet van te voren zo uitgedacht ofzo, het was in feite een spontane aktie en hij bevalt me wel.

Niet roken en niet drinken is best te doen, nu even een gezond alternatief zien te vinden. Dat vreten lijkt me niet bevordelijk voor de lijn. Kijk ik ben verder gewoon slank/dun, maar vroeger wel dikker geweest. En ik pas ervoor om weer dik te worden. Punt. Ik heb er destijds hard genoeg voor geknokt om te komen waar ik nu ben, en ik vind het een oneerlijke straf dat je doordat je stopt met roken en dus gezonder wordt, op je kop krijgt door een langzamere stofwisseling en extreme snoepdrang. Bah, heel flauw geregeld allemaal. Ik hoop dat ik sterk genoeg ben om het vol te blijven houden als ik snel veel aankom. Blijkbaar zit die angst toch dieper dan ik dacht toen ik me 2 dagen geleden bedacht dat stoppen ook best wel een goed idee was

Summer wat knap van je! En Sartan, Sigridje, en alle andere bikkels. Het valt echt niet mee, het valt zeker niet te onderschatten. Maar het is te doen, het is te doen!

Die knop moet gewoon ineens om ofzo. En op de een of andere manier als die knop echt om is, dan lukt het je!

Makkelijk is het absoluut niet. Maar als je iets écht wil, dan kán je het gewoon!

( even tegen mezelf zeggen dit hoor, hahaha :-) )

Maar nu neem ik een lekker bakje kruiden thee en een paar koekjes om het af te leren.

Baaibaai!!
Dag 3

Ik heb afschuwelijke nachtmerries gehad. Horen die erbij?

Godsamme ik ben helemaal kapot gewoon!

Heb me ook meteen even gewogen. 54.6 kilo. Das al meer dan 5 meer dan vorig jaar, maar dat heeft een andere oorzaak. Ik rond het voor het gemak af naar boven, dus startgewicht 55 kilo, kijken nu hoeveel er bij komt......

Op naar een nieuwe nicotine vrije dag!

( wakker worden zonder droge pijnlijke strot is ook wel eens leuk voor de verandering, het valt me echt op!!)

X
Nero, gefeliciteerd!! (En Summer, jij ook!!!)

Zoyla, gefeliciteerd met je stop! Je kunt idd meer/heftiger gaan dromen als je stopt, had ik ook en heb het bij meer gehoord. Gaat ook over! Probeer de afleiding inderdaad in beweging te zoeken ipv in snaaien, dat scheelt echt al de helft. En die trek: het hielp (en helpt, want ik heb het, na 8 maanden, nog steeds wel eens) om te bedenken: dit gaat voorbij. Want dat gaat het, elke keer weer.

Meiden, fijne week!
-
tnx Anemoon

Zoyla: volgens de boekjes is dag 3 je allermoeilijkste dag, dus 'hang in there', dan heb je het maar meteen gehad.

Lekker he, dat zo wakker worden zonder nare keel enzo.. De tip v. bewegen is harstikke goed, heeft bij mij iig erg goed geholpen.
Computer says nooooo
Hai Summer, zo kom je nog eens iemand tegen he!
ik heb een vraag voor de champix gebruikers,

je moet op een gegeven moment er twee per dag innemen

een smorgens en een savonds, maar wat is savonds?

na het avond eten rond 6 uur? of later, of maakt dat niet uit

mag het ook om 8 uur savonds
Dit is dus dag 3, en het valt me ontiegelijk mee. Het lijkt juist de makkelijkste dag tot nu toe. Echt. Ik heb geen zin in een sigaretje, denk er wel veel aan, dat wel. Maar heb geen moeite de verleiding te weerstaan. En heb tonnen energie. En ben de hele tijd lekker met de kinderen bezig te freubelen en knutselen. Ik zal vast mijn lastige momenten nog wel krijgen, maar tot nu toe is deze dag een makkie
Ha Shoppen, volgens mij maakt het niet echt uit, maar ik zou het tijdens of net na het eten doen, dat helpt tegen de misselijkheid. Het meest logische lijkt me dat er ongeveer 12 uur tussen zit, om je champixniveau enigszins constant te houden.

Fijn, Zoyla, dat het zo goed gaat vandaag!
-
Way to go, Zoyla! Hij gaat lekker zo te lezen. Probeer dit positieve gevoel vast te houden.

shoppen: mag ook om 20:00 hoor. Zou eerder rekening houden met het eten, dat vond ik wel het belangrijkste, dat ik dat pilletje met wat eten in nam, anders kreeg ik veel last van mijn buik.

Wij eten hier nooit voor 20:00, vaker nog om 2100, om een voorbeeld te noemen.
Computer says nooooo
haha.. lekker crossposten met Anemoon
Computer says nooooo
oke bedankt, nu zie ik dat je op dag een, er twee moet nemen

en de tweede dag gewoon een, klopt dit?

ik zie namelijk in het doosje op de eerste dag, ook een tweede pil
Zoyla, wat goed dat je zomaar gestopt bent, hang in there! Dag 3 vond ik best zwaar, maar met genoeg afleiding is het zo weer voorbij! Ik had ook megaveel energie gekregen en net zoals Sartan het hele huis onder handen genomen, een sjaal gebreid (echt waar, hij is nog hip ook), abonnement op de sportschool genomen en ben begonnen met hardlopen (en dit allemaal in twee maanden, ik lijk wel een ADHD'er...). Zeker dat laatste kan ik je echt aanraden, met het mooie weer nu is het genieten van je nieuwe conditie en je nieuwe, gezonde levensstijl. Ik had ook last van nachtmerries en slapeloosheid. Maar dat ging vanzelf voorbij.

Nero gefeliciteerd zeg, wat een heerlijk nieuws!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven