Gezondheid alle pijlers

Vriend heeft longkanker

09-02-2019 11:58 1698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag werd mijn vriend verkouden met veel hoesten erbij. Verkoudheid ging over, hoesten niet en dat werd steeds pijnlijker. Halverwege januari voelde hij met een hoestbui een knak bij zijn ribben. Mijn vriend ging gelijk naar de huisarts, die stuurde hem door naar het ziekenhuis voor een foto.
Conclusie was een gebroken rib en ze zagen iets bij zijn longen wat ze niet vertrouwden.
Vriend kreeg een scan en vorige week hebben we echt het meest verschrikkelijke nieuws gekregen.
Longkanker met uitzaaiingen naar oa zijn rib, daarom is die ook gebroken, stukje lymfe, lever en er zit een plekje bij zijn heup. Arts zei gelijk dat hij dit niet kon genezen, alleen maar tijd rekken. :cry:
Onze wereld is ingestort, onze toekomst plannen die we samen hadden kunnen we niet meer uitvoeren. Het is allemaal zo onwerkelijk, we leven in een complete nachtmerrie.
Zonder behandeling geeft de arts hem een half jaar, met behandeling kan het met een paar maanden tot paar jaar gerekt worden, mits het aanslaat.

Dinsdag krijgt hij zijn eerste chemo en maandag krijgen we te horen of hij ook immunotherapie erbij krijgt.
Ik ben zo bang voor alles wat komen gaat, dat ik hem zie aftakelen en dat het moment gaat komen dat ik mijn grote liefde moet gaan missen :cry: Geen idee hoe ik dit allemaal moet gaan doen. We proberen nu nog zoveel mogelijk te genieten en leuke dingen te doen zolang het nog kan.
Bedankt voor het vragen, het gaat eigenlijk wel redelijk goed nu. Hij heeft vanochtend met hulp en pijn en moeite rechtop gezeten in bed en heel even gestaan. Later vanmiddag is hij uit zichzelf wezen zitten en heeft hij heel even gestaan! Hij heeft zelfs rechtop in bed gegeten vanavond.
Het was voornamelijk angst dan pijn, hij moest echt even door dat angst moment heen geduwd worden, dat is gelukt met de fysio. De morfinepomp is ook de helft minder dan waar hij op stond dus dat is ook positief.
Nu stapje voor stapje iets meer en langer bewegen en de pijnmedicatie afbouwen. Hopelijk kan hij morgen een paar stapjes zetten, we hebben als doel dat hij morgen zelf naar de wc kan!
Ik denk dat hij begin volgende week naar huis mag, dat is ook nog wel een ding, want ik denk niet dat hij ooit nog naar ons eigen huis kan met die trappen, zonder lift.
We zijn nu druk bezig om iets anders te vinden maar dat is erg lastig. Maandagochtend heb ik een gesprek met iemand van het WMO van de gemeente, hopelijk kunnen we iets van een urgentieverklaring / huisje krijgen.
Pinkwombat,wat fijn dat de operatie goed is gegaan! Ik zal voor jullie duimen dat jullie nog zoveel mogelijk tijd en mooie momenten met elkaar mogen hebben. Ik denk aan jullie. :heart: :rose:
anoniem_2815 wijzigde dit bericht op 31-05-2019 22:27
11.65% gewijzigd
Ik hoop dat de positieve lijn zich vandaag heeft voortgezet.

Hopelijk kan de WMO consulente jullie ook op korte termijn helpen.
Och lieve Wombat, ik ken je helemaal niet maar wat maak je veel mee. Ik kom je alleen maar even heel erg veel kracht en liefde wensen. Is er iemand die ook voor jou zorgt? :hug:
Beter een half motto....
Ik weet niet goed wat te zeggen, maar wil jullie veel goede moed toewensen :hug: :redrose:
Heel veel mooie momenten samen.
@pinkwomat ik hoop ook dat de positieve lijn zich zo mag doorzetten!!
En ik duim mee voor een urgentie verklaring o.i.d. voor een huis op de begane grond of met lift.
Hoe gaat het met jou en je man? Hebben jullie een urgentieverklaring kunnen krijgen?
Ik hoop dat jullie een urgentieverklaring kunnen krijgen :hug:
Mijn man mag morgen naar huis! Het gaat steeds beetje bij beetje wat beter met hem, hij heeft vandaag trappen gelopen en dat ging goed, ja hij heeft er wel hulp bij nodig en het gaat wat moeizaam maar het gaat wel. Hij is vanmiddag ook met mijn vader even naar mijn schoonzus geweest, dan wel met een rolstoel.
Dus morgenmiddag gaan we samen naar huis :-D
Moeten dan nog wel een rollator of looprekje regelen en thuishulp. En zijn heup en rug moeten nog bestraald worden, is nog even afwachten wanneer dat mogelijk is.
We krijgen ook een urgentieverklaring, we moeten ons eerst even inschrijven in de gemeente, en de urgentieverklaring wordt naar ons huis gestuurd. Dus dat is nog even afwachten.
PinkWombat schreef:
04-06-2019 19:45
Mijn man mag morgen naar huis! Het gaat steeds beetje bij beetje wat beter met hem,
:cheer:
Fijn om dit te lezen! :redrose:
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wat fijn dat jullie toch nog gewoon naar jullie eigen huis kunnen. Lijkt me zo akelig als hij daar plotseling helemaal nooit meer gekomen zou zijn. Succes wel met de urgentie!
Wat een goed nieuws!
Stille meelezer hier. Heel veel sterkte in deze onwerkelijke rollercoaster tijd. Klinkt misschien raar maar vergeet jezelf ook niet en wees lief voor jezelf :hug:
Hoe gaat het nu thuis? Ik hoop dat het steeds een stapje beter gaat.
Ja het gaat wel. We hebben een rollator gekocht en daar is hij ontzettend blij mee. Hij liep toch wat onstabiel en nu loopt hij beter. We hadden vandaag een bezichtiging van een appartementje, op zich best leuk, zit een lift in, inloopdouche, echter wel wat klein. Er zit 1 slaapkamer in. Wij hebben nu ook ongeveer een even groot appartement, echter vraag ik me af of we toch niet iets groter moeten gaan wonen.
Volgens mij kunnen wij wel aangeven of wij het appartement willen hebben of niet, dat laten we dinsdag weten, dus we hebben nog even om erover na te denken. Dit appartement hebben we wel gevonden cos funda, gaat dus niet via de urgentieverklaring.
Echter was mijn man vanmiddag wel blij dat hij weer thuis was, hij was bekaf na zo’n uitje. Hij had ook wat steken in zijn rug, dus dat moeten we even in de gaten houden. Over 1,5 week heeft hij een scan en dan wordt zijn rug nog een x bestraald.
Wat goed dat hij er op uit kon! Ook al kost hem dat veel energie. Dat is natuurlijk minder fijn..

Ik hoop dat jullie iets moois vinden op de korte termijn.
Wij hebben gisteren aangegeven dat we de woning graag willen hebben, en wij hadden ook eerste keus dus de makelaar gaat het huurcontract opstellen! Aan de ene kant heel fijn, aan de andere kant ook totaal niet. Eigenlijk willen wij allebei niet weg uit ons huisje nu, maar we hebben geen keus. Er is eigenlijk ook geen tijd om iets anders te vinden, wie weet hoe lang dat nog gaat duren.
Met mijn man gaat het een beetje op en neer. Afgelopen vrijdag en zondag waren we het huis uit, hebben we iets gedaan. Dus zaterdag en maandag was hij doodop, geen energie voor wat dan ook. Heel vervelend. Daarnaast af en toe ook emotioneel. Sinds paar dagen heeft hij last van heesheid van zijn stem, en een druk op zijn borst, ben bang dat de tumor in zijn long enorm aan het opspelen is :cry:
Fijn dat jullie een ander huis hebben. Maar jullie plekje verlaten lijkt mij ook moeilijk. Ik hoop dat jullie je snel thuis voelen! Krijgen jullie hulp bij verhuizen e.d.?

En van je vriend, Ik hoop echt dat jullie nog wat mooie tijd gegund is. :hug:
Fijn dat jullie een huis hebben!
Als ik je een tip mag geven: vraag een goede vriend om je verhuizing te regelen. Geef hem/haar telefoonnummers van al je vrienden, kennissen, collega's en laat hem de hulptroepen coördineren. Wij zijn zelf tijdens de chemo verhuisd, en het was zo fijn dat bijna alles uit handen werd genomen. Het enige wat ik hoefde te doen was de verf en het behang uitkiezen en zeggen waar wat moest staan.
En iedereen wilde ook graag helpen, want dan konden ze iets voor ons doen.
Toen ik in mijn nieuwe huis kwam was alles schoon en ingericht. Dat was zooooo fijn.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Wat fijn dat jullie een huis hebben! Weet je al wanneer jullie gaan verhuizen?

Goede tip van Anna. Ik hoop dat jullie beschikken over goede hulptroepen.

Sterkte ook met de nieuwe zorgen. Ik kan me voorstellen dat dat beangstigend is. Al zijn er met dit weer ook veel mensen ‘gewoon’ verkouden. Ik hoop oprecht dat dat ook geldt voor jouw man.
Ik ben blij dat jullie woonruimte hebben gevonden. Heel veel succes met de verhuizing!
Het beste met de verhuizing.
Succes.

Knuffel.
:hug:
Over de verhuizing maak ik me echt geen zorgen, mijn man werkt bij een transporteur, hij heeft een vrij hoge functie. Dus wij kunnen gebruik maken van vrachtwagens, en directe collega is vroeger vrachtwagenchauffeur geweest. Deze collega is ook al 2 x op bezoek gekomen sinds mijn man was opgenomen. Daarnaast zijn er genoeg sterke mannen in het bedrijf die ons willen helpen met tillen :-)
Wij krijgen 1 juli de sleutel al dus dat is al snel!
Wat fijn dat jullie zoveel hulp krijgen :) En fijn dat jullie al zo snel de sleutel krijgen.

:hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven