Gezondheid alle pijlers

Weer migraine

27-09-2019 02:18 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel een beetje om dit op het forum te gooien omdat ik me een aansteller voel, maar goed, ik zoek ervaringen, want ik vind die aura eng.

5 jaar geleden voor het eerst migraine. Oogmigraine, dus geen hoofdpijn. 7 keer, waarvan eenmaal drie keer op één dag, de laatste met milde hoofdpijn. Daarna 4 jaar geen last gehad.
En nu is het terug. Eerst vandaag om 20:30, alleen aura, en daarstraks net voor ik naar bed wilde weer rond 0:25. Nu met wat hoofdpijn.

Nu vraag ik me af of ik bij de huisarts langs zal gaan. De aanvallen waren jaren weg, en nu ineens twee keer in 4 uur. Ik maak nu al zorgen om morgen.
Migraineurs op Viva, hebben jullie ook wel eens meerdere aanvallen per dag? Stel ik me nu gewoon aan?
Of is het toch beter om even bij de huisarts langs te gaan?

Pffff. Ik baal. Als er reacties komen antwoord ik morgen. De hoofdpijn wordt nu vervelend, dus ik wil nu slapen in het donker, voor het erger wordt.

Bij voorbaat dank.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
07-10-2019 09:01
Ik weet het niet van vorige week. Maar ik zit nu wel in een periode waarin ik veel migraine heb. En ik hoor het ook veel om me heen. Toeval? Of toch ook het weer?
Ik hoor het ook veel om me heen en ook veel mensen die al lange(re) tijd aanvalsvrij waren. Ik vind het wel bijzonder in elk geval.

Ik was al zo lang zonder aanvallen dat ik ook geen medicatie meer in huis had. Ga het vrijdag wel even voorleggen aan de huisarts, want als ik een aanval heb is de reis naar huis vanaf m'n werk (een goed uur) wel echt een probleem zonder medicatie.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
07-10-2019 16:58
Haaruitval? :-(
Kon je dan niet die profylaxen ahw roteren? Als ze een heel jaar helpen is dat vrij bijzonder voor een zwaar geval als jij.
Beetje haaruitval. Bij depakine waren het hele plukken. Nu net na zetten vd spuit een beetje. En al die medicatie weer gebruiken dat zal wel niet werken. Lees daar nooit over...
Ervaren jullie ook bijwerkingen van triptanen?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
07-10-2019 19:32
Ervaren jullie ook bijwerkingen van triptanen?
Alleen een soort krampgevoel in de kaken als je wat eet....
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
07-10-2019 15:43
@ siroop

ik heb vele vormen van hoofdpijn en migraine. een ervan heeft te maken met zware sprotinspanningen. Ik heb daarvoor indometacine, slik ik een uur ervoor en een uur erna, en dat helpt heel goed. wellicht ken je het al of is het een idee om dat met een arts te bespreken?
Oh echt waar!? Nee, dat wist ik niet. Maar ik heb het ook gelukkig relatief zelden en ik probeer zo min mogelijk medicijnen te nemen. Maar dit is goed om te weten, dankjewel!!!!
SEM72 schreef:
07-10-2019 19:49
Alleen een soort krampgevoel in de kaken als je wat eet....

Niet het gevoel dat je gewurgd wordt met die oude imigran 100? en een heel stijve nek er na.
Antoon69 schreef:
07-10-2019 20:26
Niet het gevoel dat je gewurgd wordt met die oude imigran 100? en een heel stijve nek er na.
Ik heb Rizatriptan gekregen om uit te proberen.
lise1985 schreef:
07-10-2019 21:03
Ik heb Rizatriptan gekregen om uit te proberen.

Al die nieuwe medicijnen hebben dat veel minder. Die ftab imigran ook al niet meer zo erg.
Als het werkt weet je meteen ook vrij zeker dat het migraine is en niet bijv. spanningshoofdpijn.
Antoon69 schreef:
07-10-2019 21:08
Al die nieuwe medicijnen hebben dat veel minder. Die ftab imigran ook al niet meer zo erg.
Als het werkt weet je meteen ook vrij zeker dat het migraine is en niet bijv. spanningshoofdpijn.
Dat is inderdaad het idee ja.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
07-10-2019 19:32
Ervaren jullie ook bijwerkingen van triptanen?
Vooral slaperigheid, maar kan ook door de migraine zelf komen. Ik ben dan heel wazig.
En stijve spieren, dat duurt ongeveer 2 dagen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
07-10-2019 21:03
Ik heb Rizatriptan gekregen om uit te proberen.
Ik hoop natuurlijk dat je het nog niet nodig hebt gehad, maar zowel, heb je er baat bij?

Nog meer mensen met migraine nu? Hier uur geleden aura. Zat toch meteen weer in de paniekmodus. Aansteller, ik weet het. Nu pijn in nek en beetje in hoofd, dus ga maar niet nachtbraken. Hoop dat de hoofdpijn nu minder erg wordt dan vorige maand.
Krijgt wel een wazige kop hiervan, kan weer niet nadenken.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
Zireael schreef:
31-10-2019 00:24
Ik hoop natuurlijk dat je het nog niet nodig hebt gehad, maar zowel, heb je er baat bij?

Nog meer mensen met migraine nu? Hier uur geleden aura. Zat toch meteen weer in de paniekmodus. Aansteller, ik weet het. Nu pijn in nek en beetje in hoofd, dus ga maar niet nachtbraken. Hoop dat de hoofdpijn nu minder erg wordt dan vorige maand.
Krijgt wel een wazige kop hiervan, kan weer niet nadenken.
Een maand later lijkt op een mogelijke koppeling met je hormonale cyclus. Bijvoorbeeld eisprong of juist rondom de menstruatie. Kan dat zo zijn?

Ik heb al jaren migraine. Het begint ermee dat ik hyper ben. Ik praat iedereen de oren van het hoofd, typ hele epistels en ik kan niet langer slapen dan tot 5 uur. Ik maak tegenwoordig maar gebruik van deze berg energie omdat ik weet dat de ‘crash’ komt. Voorheen dacht ik dat een aanval kwam omdat ik weinig had geslapen. Nu weet ik wel beter en sta ik op en doe wat ik wil. Ik heb eerst meer trek dan normaal en later komt dan de misselijkheid pas.

Het komt ook niet door streepjesoverhemden (dan héb ik dus al een aanval) of bepaald eten (daar krijg ik wel zin in) of felle lampen. Ik kan soms niet meer op mijn beeldscherm lezen en dan nog niet doorhebben dat er een aura in beeld zit. Ik denk dan: “shit ik moet nu écht eens zo’n beeldschermbril”. Ik heb ook wel eens geklaagd over de geur van gehaktballen (misselijk/overgevoelig voor geur), felle lampen (overgevoelig voor licht) en jee, wat praten die mensen hárd! (overgevoelig voor geluid).

Soms kan ik niet goed uit mijn woorden komen en één keer was ik zelfs halfzijdig verlamd. Iedereen schrok zich kapot, ik ook, maar het was migraine. Sindsdien ben ik wel voorzichtig en ga ik niet meer zelf fietsen of autorijden naar huis.

Jammer genoeg verlengen triptanen bij mij alleen de aanval. Ik neem een drankje met cafeïne en taurine en een dikke pijnstiller. Gemberthee tegen de misselijkheid en uitzitten maar. Ik neem ook graag een warm bad in een donkere badkamer.
Zireael schreef:
31-10-2019 00:24
Ik hoop natuurlijk dat je het nog niet nodig hebt gehad, maar zowel, heb je er baat bij?

Nog meer mensen met migraine nu? Hier uur geleden aura. Zat toch meteen weer in de paniekmodus. Aansteller, ik weet het. Nu pijn in nek en beetje in hoofd, dus ga maar niet nachtbraken. Hoop dat de hoofdpijn nu minder erg wordt dan vorige maand.
Krijgt wel een wazige kop hiervan, kan weer niet nadenken.
Inmiddels twee aanvallen gehad en beide aanvallen stopten redelijk snel. Bij de tweede merkte ik na een uur al een enorm verschil. Dus volgens mij helpt de triptaan en heb ik dus inderdaad migraine.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het hormonaal; met een driedaagse aanval tijdens (of net na) de menstruatie. Aan de ene kant vervelend, aan de andere kant ben ik blij dat het redelijk voorspelbaar is.

Net als anderen word ik wat duf van triptanen, maar almotriptan geeft mij minder bijwerkingen dan imigran.

Daarnaast heb ik laatst de eerste dag van de migraine weten te stillen met de pijnstiller sanalgin en een energiedrankje. Verkoelende maskers of icepacks willen soms wat verlichting geven, die liggen hier altijd klaar in de koelkast ;)
@Mermedina ook heel herkenbaar van die hyperdag! Vroeger dacht ik altijd dat ik migraine kreeg doordat ik een drukke dag had, nu besef ik dat het een voorteken is. Ik ga dan ook maar vanalles doen (zoals het huishouden), omdat het tijdens de aanval niet kan.

TO Ik weet niet precies wat je ervaart met oogmigraine. Ik heb dit maar heel soms, los van de migraine-driedaagse. Dan verschijnen er een soort flitsen voor mijn ogen of kan ik niet meer focussen. Het is was de eerste keren voor mij even schrikken. Maar het gaat gelukkig na een half uur weer weg en ik heb daar geen pijn bij. Ik vermoed dat deze aanvallen door vermoeidheid komen.
Hier ook iemand met migraineaanvallen. Ik had er nooit last van, tot mijn vader in 2011 overleed. sindsdien heb ik af en toe migraine. Kan er ook niet achter komen wat de oorzaak is, denk stress, drukte... geen idee.
Twee weken geleden weer een aanval gehad en sindsdien hoofdpijnig, heel erg moe en duizeligheid. Vanmiddag maar even naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina, heel helder omschreven zoals het bij jou gaat. Jij hebt dus echt een periode dat je al een soort van klachten hebt voor de crash. Ik voelde me gisteren juist erg moe, verward en langzaam. Misschien was dat wel het begin van de aanval dan, in plaats van de aura.
Ik weet niet of het bij mij hormonaal is, maar volgens mijn menstruatie-app vielen beide aanvallen in mijn vruchtbare periode. Ik zal er eens op letten. Bedankt voor je bericht.

Lise, naar dat je intussen 2 aanvallen hebt gehad, maar ik ben blij dat je nieuwe medicatie helpt. Hoop dat de bijwerkingen meevallen!

Jemig Inktlijn, drie dagen? Dat is lang! Heb je ook last van klachten naderhand?

Nikki, dat klinkt bekend. Bij mij waren de aanvallen 4 jaar weg, maar de afgelopen maanden zijn heel zwaar geweest, ook rouw en blijkbaar ptss, dus ik vraag me af of die extra stress een rol speelt, want vorig jaar ging het best redelijk. Succes bij de dokter.

Hier gaat het nu wel. Aanval was korter en hoofdpijn minder erg, maar heb ook meer pijnstillers geslikt, normaal doe ik dat niet. Hoop dat het nu ook klaar is.
Straks wel afspraak bij de huisarts, want ik heb de hele maand iedere dag last gehad van korte lichtflitsen en donkere vlekjes in mijn zicht, dus ik wil het toch even bespreken.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
@Zireael. Dank je. Ben benieuwd wat ze zal zeggen. Jij ook sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Succes bij de huisarts straks! Goed dat je gaat. Ik vind iedere dag last hebben van je ogen wel veel. Misschien kun je een doorverwijzing krijgen naar de neuroloog en/of oogarts.

Zireael; heb je ook last van pijnlijke spieren? Bijvoorbeeld in je kaken en/of nek? Ik heb dat zelf gehad bij een periode van rouw. Toen klemde ik 's nachts met mijn kaken en zat ik overdag gespannen te werken, dit gaf soms migraine buiten mijn cyclus om.

Voor de zekerheid; pas ook op met regelmatig medicijn gebruik. Als je te vaak pijnstillers slikt, dan kun je daar juist medicatie afhankelijke hoofdpijn door krijgen.

Na een migraine-driedaagse ben ik erg moe, alsof ik door een vrachtwagen ben overreden. Dan doe ik bewust nog een dagje rustig aan. Dit wordt ook wel migraine hangover of postdrone genoemd. Tijdens de migraine en net ervoor heb ik veel last van gapen, vaak plassen en afasie (moeite om op woorden te komen, maar gelukkig is er nog smurfen-taal).
Alle reacties Link kopieren
Nikki, ben je al geweest?

Inktlijn, ik heb inderdaad last van mijn spieren. Schouders, nek en kaak ja. Ik klem nu ook meer dan voorheen en zit de hele dag met opgetrokken schouders. Goed punt wel, ik zal eens ontspanningsoefeningen zoeken.
Ik zal oppassen met medicijnen, dank je voor de tip.
Die migraine-driedaagse klinkt echt vreselijk irritant. En niet op je woorden kunnen komen ook, dat had ik de vorige keer ook. Smurfentaal. :D

Ik kom nu van de huisarts. Die denkt dat de combi spanning en ptss-klachten de migraine met tussentijdse klachten veroorzaakt. Geen verwijzing dus. Ze gaat er vanuit dat het na EMDR misschien weer af zal nemen. Ik hoop het. Ik moet wel een nieuwe bril, ik zie toch niet zo goed meer.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
@ Zireael, ja ik ben vanmiddag geweest. Dank je voor t vragen. Net terug. Ik moet eerst bloed prikken ivm de duizelingen en vermoeidheid. Ze weet het eigenlijk niet zo goed. Kan ook met mijn astma te maken hebben, dus volledig los staan van de migraine. Ik ga morgen naar t bloedlab en dan hoor ik volgende week wel. Volgende week ook naar de longarts, dus dat valt mooi samen.

Hopelijk scheelt voor jou een nieuwe bril in de hoofdpijnklachten.
Antoon69 schreef:
07-10-2019 20:26
Niet het gevoel dat je gewurgd wordt met die oude imigran 100? en een heel stijve nek er na.
Dat herken ik wel. Bij de tabletten het gevoel dat er een olifant op me gaat zitten en bij de injecties een heel vreemd strak gevoel rond mijn hersenen. Achteraf het gevoel alsof ik overreden ben.
Zireael schreef:
31-10-2019 16:10
Inktlijn, ik heb inderdaad last van mijn spieren. Schouders, nek en kaak ja. Ik klem nu ook meer dan voorheen en zit de hele dag met opgetrokken schouders.
Om deze reden heb ik nu een fysio die het regelmatig losmaakt, anders verkrampt ik steeds meer. En bedoel je met klemmen kaakklemmen? Ik ben daar vanaf gekomen met een bitje van de tandarts. Helpt sowieso om je tanden niet verder te beschadigen.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
31-10-2019 00:57
Een maand later lijkt op een mogelijke koppeling met je hormonale cyclus. Bijvoorbeeld eisprong of juist rondom de menstruatie. Kan dat zo zijn?

Ik heb al jaren migraine. Het begint ermee dat ik hyper ben. Ik praat iedereen de oren van het hoofd, typ hele epistels en ik kan niet langer slapen dan tot 5 uur. Ik maak tegenwoordig maar gebruik van deze berg energie omdat ik weet dat de ‘crash’ komt. Voorheen dacht ik dat een aanval kwam omdat ik weinig had geslapen. Nu weet ik wel beter en sta ik op en doe wat ik wil. Ik heb eerst meer trek dan normaal en later komt dan de misselijkheid pas.

Het komt ook niet door streepjesoverhemden (dan héb ik dus al een aanval) of bepaald eten (daar krijg ik wel zin in) of felle lampen. Ik kan soms niet meer op mijn beeldscherm lezen en dan nog niet doorhebben dat er een aura in beeld zit. Ik denk dan: “shit ik moet nu écht eens zo’n beeldschermbril”. Ik heb ook wel eens geklaagd over de geur van gehaktballen (misselijk/overgevoelig voor geur), felle lampen (overgevoelig voor licht) en jee, wat praten die mensen hárd! (overgevoelig voor geluid).

Soms kan ik niet goed uit mijn woorden komen en één keer was ik zelfs halfzijdig verlamd. Iedereen schrok zich kapot, ik ook, maar het was migraine. Sindsdien ben ik wel voorzichtig en ga ik niet meer zelf fietsen of autorijden naar huis.

Jammer genoeg verlengen triptanen bij mij alleen de aanval. Ik neem een drankje met cafeïne en taurine en een dikke pijnstiller. Gemberthee tegen de misselijkheid en uitzitten maar. Ik neem ook graag een warm bad in een donkere badkamer.

Jouw omschrijving van een aanval is exact hetzelfde bij mij. Ik begin alleen wel enorm te gapen net voor de aanval, als dat gebeurd weet ik het zeker: die komt er nu aan.
Alle reacties Link kopieren
Sinds ik nu zwanger ben heb ik iedere week een aanval. Voorheen 1 a 2 per jaar... op de middelbare school had ik ze iedere 2 maanden zo ongeveer. Het werd daarna gelukkig wel minder.

Aura, uitvalsverschijnselen in arm gezicht en tong.. overgeven en hoofdpijn.
Zo naar en ik mag nu ook niks meer hebben er tegen ik gebruikte exedrin dat hielp goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gelukkig behoorlijk over mijn migraine heen gegroeid maar heb wel de maxalt altijd in huis.
Vroeger had ik 3-4 aanvallen per maand nu hoogstens 2 per jaar.
Merk het wel direct als er toch een aanval komt. Mijn rechteroog gaat trekken, mijn rechter pols slag gaat hard kloppen en de duidelijkste aanwijzing ik ruik heel veel dingen die anderen niet ruiken.

Overigens ik moet mijn bril ieder jaar vervangen omdat ik snel achteruitga met mijn ogen en dat scheelt ook wel enorm hopelijk voor jou ook TO.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven