Gezondheid alle pijlers

Weer migraine

27-09-2019 02:18 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel een beetje om dit op het forum te gooien omdat ik me een aansteller voel, maar goed, ik zoek ervaringen, want ik vind die aura eng.

5 jaar geleden voor het eerst migraine. Oogmigraine, dus geen hoofdpijn. 7 keer, waarvan eenmaal drie keer op één dag, de laatste met milde hoofdpijn. Daarna 4 jaar geen last gehad.
En nu is het terug. Eerst vandaag om 20:30, alleen aura, en daarstraks net voor ik naar bed wilde weer rond 0:25. Nu met wat hoofdpijn.

Nu vraag ik me af of ik bij de huisarts langs zal gaan. De aanvallen waren jaren weg, en nu ineens twee keer in 4 uur. Ik maak nu al zorgen om morgen.
Migraineurs op Viva, hebben jullie ook wel eens meerdere aanvallen per dag? Stel ik me nu gewoon aan?
Of is het toch beter om even bij de huisarts langs te gaan?

Pffff. Ik baal. Als er reacties komen antwoord ik morgen. De hoofdpijn wordt nu vervelend, dus ik wil nu slapen in het donker, voor het erger wordt.

Bij voorbaat dank.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook oogmigraine soms meerdere keren per dag en dan weer maanden niet. (geen hoofdpijn) Ben onlangs bij neuroloog geweest en die zei dat sumatriptan en soortgelijke middelen helemaal niet werken bij oogmigraine en dus geen zin hebben tenzij je ook de hoofdpijn variant hebt.. :/
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop ooit eens jaren geleden zn oog migraine gehad onderweg uit een supermarkt. Hoop het nooit meer mee te maken. Je ziet zo weinig. Bah. Veel sterkte to
Alle reacties Link kopieren
Zireael, mijn migraine aanvallen duren 4 a 5 dagen, ik zou met 3 dagen al "blij zijn". De laatste aanval duurde zelfs maar liefst 6 dagen. Heb voor 1 keer geprobeerd het uit te zingen zonder triptaan, geen succes dus.
Venusss schreef:
31-10-2019 22:50
Zireael, mijn migraine aanvallen duren 4 a 5 dagen, ik zou met 3 dagen al "blij zijn". De laatste aanval duurde zelfs maar liefst 6 dagen. Heb voor 1 keer geprobeerd het uit te zingen zonder triptaan, geen succes dus.
Duren je aanvallen met triptaan alsnog vier of vijf dagen?
Alle reacties Link kopieren
Als migraine patiënt ga ik nooit maar dan ook never nooit zonder medicatie de deur uit. terug naar de HA en erom vragen want migraine is niet te genezen, het kan minder worden bij vrouwen na de overgang maar eigenlijk moet je er mee leren leven.
Zelf krijg ik botox behandelingen en dat helpt erg goed maar dan moet je minstens 15 dagen per maand hoofdpijn hebben.
Gebruik daarnaast sumatriptan injecties en frovatriptan. Het een werkt snel en het ander lang.
Met dieet adviezen zou ik opletten want daar zijn de meningen dus ook over verdeelt tegenwoordig.
Het blijft heel vervelend, dus sterkte
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Venuss; wat naar dat je zulke lange aanvallen hebt. Meestal lees je dat ze hooguit 72 uur duren (wat bij mij het geval is). Ik vraag me af of je misschien 2 aanvallen net na elkaar krijgt?

Zireael, ik hoop dat de nieuwe bril wat helpt. Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik zeker nog eens langs gaan bij de ha. Misschien kun je een tijdje op je houding proberen te letten. Ik merk dat mijn schouders vaak alsnog richting mijn oren verdwijnen ;) en dan probeer ik een betere houding aan te nemen. sterkte!

Snooplynn; zijn er eigenlijk dingen die je bewust niet eet? Ik pas alleen op met smaakversterkers en zoetstoffen zoals aspartaam, ik heb het idee dat die een aanval erger maken.
Alle reacties Link kopieren
Inktlijn; nee ik hou eigenlijk nergens meer rekening mee omdat ik al vanaf mijn 4e migraine heb en nu 41 ben en alles maar dan ook echt alles gedaan en geprobeerd heb.
En ik kreeg de aanvallen toch. Maar bij mij is het ook sterk hormonaal gericht.
Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt om mezelf niks meer te ontzeggen en lekker te genieten van het leven. Dat lukt nu heel goed met de combinatie medicatie die ik nu heb. Zowel preventief als op het moment dat ik een aanval krijg. Nu is er goed mee te leven terwijl ik voorheen minstens 4 aanvallen per week had en dan ook behoorlijk pittige waarbij ik helemaal niks meer kon doen als liggen en wachten tot het overging.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
31-10-2019 22:50
Zireael, mijn migraine aanvallen duren 4 a 5 dagen, ik zou met 3 dagen al "blij zijn". De laatste aanval duurde zelfs maar liefst 6 dagen. Heb voor 1 keer geprobeerd het uit te zingen zonder triptaan, geen succes dus.
Zijn jouw aanvallen hormonaal? Aanvallen kunnen langer duren dan 72 uur, dat heeft tenminste het LUMC bij mij aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
01-11-2019 09:54
Als migraine patiënt ga ik nooit maar dan ook never nooit zonder medicatie de deur uit. terug naar de HA en erom vragen want migraine is niet te genezen, het kan minder worden bij vrouwen na de overgang maar eigenlijk moet je er mee leren leven.
Zelf krijg ik botox behandelingen en dat helpt erg goed maar dan moet je minstens 15 dagen per maand hoofdpijn hebben.
Gebruik daarnaast sumatriptan injecties en frovatriptan. Het een werkt snel en het ander lang.
Met dieet adviezen zou ik opletten want daar zijn de meningen dus ook over verdeelt tegenwoordig.
Het blijft heel vervelend, dus sterkte
Lijkt mij pittig als je altijd zoveel aanvallen hebt. Heel veel sterkte....Ik heb het een jaar gehad en werd er gillend gek van. Nu gelukkig al weer 5 maanden klachtenvrij.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
01-11-2019 09:45
Duren je aanvallen met triptaan alsnog vier of vijf dagen?
Op dit moment zeker 4 dagen, maar ik weet zelf niet goed of het meerdere aanvallen achter elkaar zijn of 1 die steeds terug komt. Ik neem een triptaan, die lijkt wat te doen en ineens is het weer veel erger.
Alle reacties Link kopieren
Inktlijn schreef:
01-11-2019 13:21
Venuss; wat naar dat je zulke lange aanvallen hebt. Meestal lees je dat ze hooguit 72 uur duren (wat bij mij het geval is). Ik vraag me af of je misschien 2 aanvallen net na elkaar krijgt?
Dat vraag ik me dus ook af.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
01-11-2019 15:37
Zijn jouw aanvallen hormonaal? Aanvallen kunnen langer duren dan 72 uur, dat heeft tenminste het LUMC bij mij aangegeven.
Absoluut hormonaal, maar heel soms een aanval ergens tussendoor.
Ik kon er vroeger de klok op gelijk zetten: 4 dagen na menstruatie een migraineaanval. Nu ik in de overgang ben lijkt het te verschuiven naar 2 dagen vóór menstruatie een aanval.
Je zou denken: als je het zo precies weet, kun je er rekening mee houden en dus even niks plannen als je een aanval verwacht. Helaas gaat die vlieger niet meer op sinds ik in de overgang ben, want het is een rommeltje met menstruaties. Geen idee wanneer ik ongesteld wordt, wisselt sterk nu ( ik gebruik de anticonceptiepil niet en kan dus niet in plannen).

Wel goed te weten dat het LUMC bevestigt dat een aanval langer kan duren dan 72 uur. Ik dacht dat ik de enige was.
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
02-11-2019 11:18
Op dit moment zeker 4 dagen, maar ik weet zelf niet goed of het meerdere aanvallen achter elkaar zijn of 1 die steeds terug komt. Ik neem een triptaan, die lijkt wat te doen en ineens is het weer veel erger.
Ik wil je graag mijn ervaring meegeven, misschien heb jij er wat aan. Mijn (horrormonale) migraine reageert niet goed op triptanen. De aanval lijkt gestopt (hoera) maar gaat vrolijk vernietigend verder nadat het medicijn is uitgewerkt. Dan neem ik nog een dosis en ook dat werkt weer even. Maar dan heb ik de maximale dosering gebruikt en komt de migraine weer terug en dan nog heviger dan eerst.

Dit betekent dat ik met triptanen mijn aanval hooguit wat kan ‘opschuiven’ maar daarna duurt de aanval alleen maar langer en is heftiger. Ik ben toen gestopt met de triptanen en de aanvallen duren nu nog ‘maar’ 1 à 2 dagen. Dit is een vrij onbekende reactie maar in de ‘hoofdpijnbijbel’ van Michel Ferrari is het wel beschreven.

Wat ik, naast alle soorten triptanen, ook heb geprobeerd:
Bètablokkers: helaas niet te combineren met mijn sportuitoefening.
B6 hoge dosering en lage dosering antidepressiva op 10 dagen in mijn cyclus: geen effect alleen bijwerkingen.
Acupunctuur: geen verschil.
Chinese kruidendokter: diarree verder niks.
Magnesium behoort tot mijn standaard supplementen en lijkt effect te hebben op mijn gewrichtspijn maar niet op mijn migraine.

Ik heb mijn hoop nu gevestigd op de overgang.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
02-11-2019 11:45
Ik wil je graag mijn ervaring meegeven, misschien heb jij er wat aan. Mijn (horrormonale) migraine reageert niet goed op triptanen. De aanval lijkt gestopt (hoera) maar gaat vrolijk vernietigend verder nadat het medicijn is uitgewerkt. Dan neem ik nog een dosis en ook dat werkt weer even. Maar dan heb ik de maximale dosering gebruikt en komt de migraine weer terug en dan nog heviger dan eerst.

Dit betekent dat ik met triptanen mijn aanval hooguit wat kan ‘opschuiven’ maar daarna duurt de aanval alleen maar langer en is heftiger. Ik ben toen gestopt met de triptanen en de aanvallen duren nu nog ‘maar’ 1 à 2 dagen. Dit is een vrij onbekende reactie maar in de ‘hoofdpijnbijbel’ van Michel Ferrari is het wel beschreven.

Wat ik, naast alle soorten triptanen, ook heb geprobeerd:
Bètablokkers: helaas niet te combineren met mijn sportuitoefening.
B6 hoge dosering en lage dosering antidepressiva op 10 dagen in mijn cyclus: geen effect alleen bijwerkingen.
Acupunctuur: geen verschil.
Chinese kruidendokter: diarree verder niks.
Magnesium behoort tot mijn standaard supplementen en lijkt effect te hebben op mijn gewrichtspijn maar niet op mijn migraine.

Ik heb mijn hoop nu gevestigd op de overgang.
Oh wat lief. Ik heb hier inderdaad nog nooit van gehoord! Maar ik vraag me af of het bij mij ook zo werkt, aangezien ik bij de laatste aanval geen triptaan heb genomen en toen dus zes dagen migraine had. Dat is nog langer dan met triptaan. Nu neem ik een triptaan zodra het kan ( ik kan het absoluut niet nemen als ik op mijn werk ben, want ik word enorm slaperig en raar in mijn hoofd), ga dan slapen. Meestal werkt dit tot het weer terug komt, dan neem ik er nog 1 en ga weer slapen. De daaropvolgende aanval zit ik uit. En zo sleep ik me door die 4 (soms 5) dagen heen :-(
Ik denk dat ik vaak de eerste dosis te laat in neem en daarmee herstel zelf saboteer. Maar zoals gezegd, ik kan het echt niet op mijn werk nemen. En elke maand ziek melden is ook geen optie natuurlijk.

Bètablokker heb ik trouwens ook geprobeerd ( een jaar). Leek in de eerste maanden wat te doen, daarna bergafwaarts. En....10 kg aangekomen. Yay. Kan natuurlijk ook aan de overgang liggen, maar ik vond het wel opvallend zo binnen dat ene jaar. Magnesium heeft bij mij ook geen effect op de migraine. Dry needling geprobeerd: leek wat te helpen, maar ook weer voor korte periode.
Ik heb nog wel een tip die voor sommige mensen werkt en voor mij heel soms werkt: veel gemberthee drinken bij de eerste tekenen. De aanval zet bij mij dan sowieso wel door, maar soms iets minder hevig. Pijncijfer 10 gaat in dat geval naar pijncijfer 8.

Ik hoop voor jou dat de overgang soelaas gaat bieden, maar bij mij is het nu dus juist veel erger sinds ik in de overgang ben.
Alle reacties Link kopieren
Welke triptanen gebruiken jullie? Frovatriptan is het best voor hormonale migraine. Tenminste bij mij.....werkt langer dan andere triptanen.

Knap dat jullie met migraine kunnen werken, ik moest mij echt iedere maand 5-10 dagen ziekmelden omdat het echt niet ging.

Verder geen ervaring met overgang, nu 5 maanden zwanger dus geen aanvallen. Ik normaal anticonceptie zonder stopweek en dat gaat goed. Tijden het zwanger worden slik extra progesteron in de 2e helft van mijn cyclus, dat haalt de migraine na de eisprong weg en de aanval voor mijn menstruatie gaat van 7 dagen naar 2 dagen. Daarnaast had ik iets baat bij DIM en teunisbloemolie, maar ook geen wonderen.
Leeuw32 schreef:
02-11-2019 14:13
Welke triptanen gebruiken jullie? Frovatriptan is het best voor hormonale migraine. Tenminste bij mij.....werkt langer dan andere triptanen.

Knap dat jullie met migraine kunnen werken, ik moest mij echt iedere maand 5-10 dagen ziekmelden omdat het echt niet ging.

Verder geen ervaring met overgang, nu 5 maanden zwanger dus geen aanvallen. Ik normaal anticonceptie zonder stopweek en dat gaat goed. Tijden het zwanger worden slik extra progesteron in de 2e helft van mijn cyclus, dat haalt de migraine na de eisprong weg en de aanval voor mijn menstruatie gaat van 7 dagen naar 2 dagen. Daarnaast had ik iets baat bij DIM en teunisbloemolie, maar ook geen wonderen.
Rizatriptan hier. Dat is de eerste die ik voorgeschreven heb gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
02-11-2019 13:20
Oh wat lief. Ik heb hier inderdaad nog nooit van gehoord! Maar ik vraag me af of het bij mij ook zo werkt, aangezien ik bij de laatste aanval geen triptaan heb genomen en toen dus zes dagen migraine had. Dat is nog langer dan met triptaan. Nu neem ik een triptaan zodra het kan ( ik kan het absoluut niet nemen als ik op mijn werk ben, want ik word enorm slaperig en raar in mijn hoofd), ga dan slapen. Meestal werkt dit tot het weer terug komt, dan neem ik er nog 1 en ga weer slapen. De daaropvolgende aanval zit ik uit. En zo sleep ik me door die 4 (soms 5) dagen heen :-(
Ik denk dat ik vaak de eerste dosis te laat in neem en daarmee herstel zelf saboteer. Maar zoals gezegd, ik kan het echt niet op mijn werk nemen. En elke maand ziek melden is ook geen optie natuurlijk.

Bètablokker heb ik trouwens ook geprobeerd ( een jaar). Leek in de eerste maanden wat te doen, daarna bergafwaarts. En....10 kg aangekomen. Yay. Kan natuurlijk ook aan de overgang liggen, maar ik vond het wel opvallend zo binnen dat ene jaar. Magnesium heeft bij mij ook geen effect op de migraine. Dry needling geprobeerd: leek wat te helpen, maar ook weer voor korte periode.
Ik heb nog wel een tip die voor sommige mensen werkt en voor mij heel soms werkt: veel gemberthee drinken bij de eerste tekenen. De aanval zet bij mij dan sowieso wel door, maar soms iets minder hevig. Pijncijfer 10 gaat in dat geval naar pijncijfer 8.

Ik hoop voor jou dat de overgang soelaas gaat bieden, maar bij mij is het nu dus juist veel erger sinds ik in de overgang ben.
Wat jammer dat ook dat niet werkt voor jou. Gemberthee maak ik ook, dat verlicht de misselijkheid wat. En slapen.

Het is een hele nare ziekte en ik herken wat je schrijft over “maar ik kan me toch niet elke maand ziek melden?”. Eigenlijk zouden we dat juist wél moeten doen, maar ja, ik doe dat ook niet. Ik ga altijd nog éven door ‘nu het nog kan’.

Dat van die overgang heb ik niet gelezen :@@:
Alle reacties Link kopieren
Ik slik relpax meestal 1, wordt het na 2 uur niet minder neem ik er nog eentje. Dat helpt eigenlijk altijd. Als ik midden in de nacht wakker wordt dan is de aanval vaak al een paar uur bezig. Dan pak ik meteen 2 relpax, meestal binnen het uur is het dan over.
Alle reacties Link kopieren
Hier Frovratriptan. Heb juist begrepen dat ie korter werkt, maar idd wel wordt aangeraden bij hormonale migraine qua werkzaamheid.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
02-11-2019 15:06
Wat jammer dat ook dat niet werkt voor jou. Gemberthee maak ik ook, dat verlicht de misselijkheid wat. En slapen.

Het is een hele nare ziekte en ik herken wat je schrijft over “maar ik kan me toch niet elke maand ziek melden?”. Eigenlijk zouden we dat juist wél moeten doen, maar ja, ik doe dat ook niet. Ik ga altijd nog éven door ‘nu het nog kan’.

Dat van die overgang heb ik niet gelezen :@@:
Ja, dat is ook erg. Ik krijg nu al bij elk functioneringsgesprek te horen dat mijn verzuim een puntje van aandacht is. Tja, alsof ik er iets aan kan doen. Ik meldt me juist zelden ziek, gezien het aantal aanvallen. Ik werk op een BSO en mijn werkdag duurt ofwel 6 1/2 uur, ofwel 4 uur en die paar uur per dag probeer ik gewoon wel te werken als ik een aanval heb. In vakanties werk ik juist lang, namelijk 9,75 uur en als ik dán een echte aanval heb, moet ik me wel ziek melden. En daar word ik dus op afgerekend. Want migraine is een onzichtbare ziekte en sja......laten we eerlijk zijn: het wordt soms als excuus gebruikt door mensen die wat hoofdpijn hebben en het dan gewoon migraine noemen.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, tijdens mijn zwangerschappen had ik ook geen aanvallen,Leeuw32.
Wat een heerlijkheid was dat zeg!
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
02-11-2019 21:09
Trouwens, tijdens mijn zwangerschappen had ik ook geen aanvallen,Leeuw32.
Wat een heerlijkheid was dat zeg!
zeg je dat nou alleen tegen leeuw32 en niet tegen ons?:-)
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
03-11-2019 09:40
zeg je dat nou alleen tegen leeuw32 en niet tegen ons?:-)
Haha sorry, zo bedoelde ik het niet! Maar aangezien Leeuw over zwangerschap begon, noemde ik die naam ;-)
Alle reacties Link kopieren
Venuss (en anderen) hoe is het met de migraine na de bevalling gegaan? Heb jij borstvoeding gegeven?
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
03-11-2019 09:55
Venuss (en anderen) hoe is het met de migraine na de bevalling gegaan? Heb jij borstvoeding gegeven?
Dat weet ik niet precies meer. De laatste zwangerschap is voor mij 19 jaar geleden :-P
Ik heb bij beide kinderen wel borstvoeding gegeven, maar voor zover ik me kan herinneren kwam de migraine binnen een half jaar weer terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven