Gezondheid alle pijlers

Weer migraine

27-09-2019 02:18 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel een beetje om dit op het forum te gooien omdat ik me een aansteller voel, maar goed, ik zoek ervaringen, want ik vind die aura eng.

5 jaar geleden voor het eerst migraine. Oogmigraine, dus geen hoofdpijn. 7 keer, waarvan eenmaal drie keer op één dag, de laatste met milde hoofdpijn. Daarna 4 jaar geen last gehad.
En nu is het terug. Eerst vandaag om 20:30, alleen aura, en daarstraks net voor ik naar bed wilde weer rond 0:25. Nu met wat hoofdpijn.

Nu vraag ik me af of ik bij de huisarts langs zal gaan. De aanvallen waren jaren weg, en nu ineens twee keer in 4 uur. Ik maak nu al zorgen om morgen.
Migraineurs op Viva, hebben jullie ook wel eens meerdere aanvallen per dag? Stel ik me nu gewoon aan?
Of is het toch beter om even bij de huisarts langs te gaan?

Pffff. Ik baal. Als er reacties komen antwoord ik morgen. De hoofdpijn wordt nu vervelend, dus ik wil nu slapen in het donker, voor het erger wordt.

Bij voorbaat dank.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Ik haak even aan.

Mijn migraine begon toen ik in de puberteit kwam. Een klein blind vlekje, gevolgd door aura's gevolgd door zware hoofdpijn met overgevoeligheid voor licht en geluid.
Jaren last van gehad, al was het niet gekoppeld aan mijn cyclus.
Toen ik begin 20 was ontdekte is toevallig dat ik het weg kon masseren als ik er gelijk aan het begin bij was. Met mijn hoofd helemaal voorover hangen en dan een paar minuten mijn hoofd en nek masseren. Dan trok het aura sneller weg en kwam er geen pijn. Op een gegeven moment hield het op en ik heb jaren geen migraine gehad.
De laatste paar jaar komt het weer terug. Tot nu toe niet op volle sterkte, maar het lukt me ook niet meer zo goed om het weg te masseren. Ben nu 50 en misschien heeft het met de overgang te maken.
Ik weet niet wat mijn triggers zijn, heb het nooit kunnen relateren aan eten, stress of wat dan ook. De enige relatie is dat als ik ziek/grieperig/zwaar verkouden ben en ik ga werken, ik wel kan rekenen op een aanval. Maar ik heb ook heel vaak aanvallen gehad die daar niet mee te maken hebben. Mijn vader had het trouwens ook, zit dus wel een beetje in de familie.

Ik baal dat het weer terug aan het komen is. Wacht nog even af hoe het zich ontwikkelt, maar als de frequentie toeneemt of de aanvallen weer zo heftig worden als vroeger, ga ik naar mijn huisarts voor medicatie.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-09-2019 15:25
Niemand weet wat de oorzaak is van migraine. De triggers zijn al onderdeel van de aanval.
Klopt voor een deel. Maar wanneer een aantal jaren geleden gezegd is dat de trigger "stress" of plafonnetjes witten of een hele fles rode wijn was was, en dat ze nu ook in een periode van stress zit. Dan kan het een verklaring zijn. En kan je je levensstijl eventueel aanpassen om de kans op een aanval te verkleinen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
27-09-2019 14:06
Die dus ;) oa.
Er is ook een app waarin je zelf je aanvallen kan bijhouden om patronen te ontdekken.
Ik heb ze altijd hormonaal gehad tot een paar jaar terug. Nu komen ze wanneer ze zin hebben. Gelukkig met de hele rataplan maar zo’n 4 a 5 keer per jaar ondanks dat ik topamax slik (tegen mijn te hoge hersendruk). De aanvallen zijn sindsdien wel veranderd.
Voor mij compleet nieuw! Wat ik er aan heb weet ik nog even niet, maar wellicht kun je het dan achteraf wel linken aan het weer. Helaas kun je daar natuurlijk geen invloed op uit oefenen :-(
Welke app is dat, die zou ik graag willen uit proberen...?
Topamax ken ik ook nog niet, ga ik me eens in verdiepen. In welke zin zijn jouw aanvallen veranderd? Ben net gestopt met metoprolol, een jaar lang genomen en helaas te weinig resultaat en teveel bijwerkingen. En zo gaat de zoektocht die al meer dan 30 jaar duurt, voort :-P
Alle reacties Link kopieren
Zireael schreef:
27-09-2019 13:51
Oh fijn, veel herkenning. Zo kan ik zelf beter relativeren.
Vanochtend werd de hoofdpijn heel erg en moest ik overgeven. Medicatie heb ik niet, dit is mijn eerste échte migrainehoofdpijn denk ik. Ik gebruik nu paracetamol. Ben net uit bed, maar pijn is er nog steeds, dus ik laat de schermpjes nog even voor wat ze zijn. Ik zal later netjes reageren.
Ik leef met je mee, weet hoe erg het is :-(
Misschien is het toch een idee de huisarts eens te bezoeken en de mogelijkheden te bespreken qua medicatie. Paracetamol helpt mij iig nooit tegen migraine, het enige wat soms helpt is een triptaan.
Sterkte, hopelijk duurt je aanval niet te lang.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
27-09-2019 16:35
Klopt voor een deel. Maar wanneer een aantal jaren geleden gezegd is dat de trigger "stress" of plafonnetjes witten of een hele fles rode wijn was was, en dat ze nu ook in een periode van stress zit. Dan kan het een verklaring zijn. En kan je je levensstijl eventueel aanpassen om de kans op een aanval te verkleinen.
Er zijn zat mensen die prima tegen stress en wijn kunnen alleen niet tijdens een aanval.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik kan denk ik wel weer typen. Hoofdpijn is helemaal weg en nadenken gaat weer een beetje. Dat duurde allemaal wel lang, zeg, het lijkt nu wel een soort van kater, en ik drink al jaren niet.

Eerst even een paar korte antwoorden. Ik ben zeker weten niet zwanger! Haha. Migraine is inderdaad vastgesteld door een arts, jaren geleden. Oorzaak weet ik niet, maar mijn moeder heeft het ook, dus zal wel (deels) erfelijk zijn.
De aura vind ik vooral eng omdat ik bang ben dat er iets ergers aan de hand is. Er is het afgelopen jaar veel gebeurd en ik heb ineens weer last van paniekaanvallen. En ik vind het eng omdat ik dan ook niet normaal kan kijken.

Die migraineverwachting is wel interessant, ik wist niet dat ze dat soort weerberichten maakten.
Bij mij lijkt het ook getriggerd te worden door visuele dingen. Schitteringen, hoog contrast, streepjes en knipperend licht. Het begon donderdag toen ik aan het gamen was. Nu durf ik niet meer te gamen. :-D

Ik heb nog steeds last van mijn ogen, dus ik denk wel dat ik even een afspraak maak bij de huisarts. Al is het maar om dan misschien iets te hebben als er weer een aanval komt, want die pijn was niet te harden. Ik zal ook eens even lezen over magnesium.

Bedankt voor de tips en reacties! En excuses als ik niet overal op gereageerd heb, ik had niet zoveel reacties verwacht.
Vind het ook vervelend om te lezen hoe erg sommigen van jullie het hebben. Ik vond mezelf al zielig, maar dit was pas de eerste keer, ik kan me niet voorstellen hoe het is om hier jaren mee te leven.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
Zireael schreef:
29-09-2019 16:02
Hallo, ik kan denk ik wel weer typen. Hoofdpijn is helemaal weg en nadenken gaat weer een beetje. Dat duurde allemaal wel lang, zeg, het lijkt nu wel een soort van kater, en ik drink al jaren niet.

Eerst even een paar korte antwoorden. Ik ben zeker weten niet zwanger! Haha. Migraine is inderdaad vastgesteld door een arts, jaren geleden. Oorzaak weet ik niet, maar mijn moeder heeft het ook, dus zal wel (deels) erfelijk zijn.
De aura vind ik vooral eng omdat ik bang ben dat er iets ergers aan de hand is. Er is het afgelopen jaar veel gebeurd en ik heb ineens weer last van paniekaanvallen. En ik vind het eng omdat ik dan ook niet normaal kan kijken.

Die migraineverwachting is wel interessant, ik wist niet dat ze dat soort weerberichten maakten.
Bij mij lijkt het ook getriggerd te worden door visuele dingen. Schitteringen, hoog contrast, streepjes en knipperend licht. Het begon donderdag toen ik aan het gamen was. Nu durf ik niet meer te gamen. :-D

Ik heb nog steeds last van mijn ogen, dus ik denk wel dat ik even een afspraak maak bij de huisarts. Al is het maar om dan misschien iets te hebben als er weer een aanval komt, want die pijn was niet te harden. Ik zal ook eens even lezen over magnesium.

Bedankt voor de tips en reacties! En excuses als ik niet overal op gereageerd heb, ik had niet zoveel reacties verwacht.
Vind het ook vervelend om te lezen hoe erg sommigen van jullie het hebben. Ik vond mezelf al zielig, maar dit was pas de eerste keer, ik kan me niet voorstellen hoe het is om hier jaren mee te leven.
Ik heb al 32 jaar migraine en een fervent gamer, ik krijg daar geen migraine van.
Ik zal je zelfs vertellen dat ik na al die jaren nog niet weet wat mijn triggers is.

Ik heb normale migraine en migraine sans migraine.

Migraine is een hersenziekte.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
pepexx schreef:
29-09-2019 16:46
Ik heb al 32 jaar migraine en een fervent gamer, ik krijg daar geen migraine van.
Ik zal je zelfs vertellen dat ik na al die jaren nog niet weet wat mijn triggers is.

Ik heb normale migraine en migraine sans migraine.

Migraine is een hersenziekte.
Ah, dus je hebt ook wel eens alleen aura zonder hoofdpijn? Fijn om te weten dat niet iedere aura nu persé in hoofdpijn hoeft te eindigen.
Ik ga ook weer gamen, ik mis het nu wel.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik heb al jaren last van Aura Migraine, bij mij zijn de triggers vaak stress, warmte, hoge luchtdruk en extreme lichaamsbeweging.
Vervelend, want ik ben professioneel sporter. Soms heb ik een jaar niks, soms 3 per week. Ik heb dan ook echt uitval van gevoel in armen, benen en deel van het gezicht. Ik kan dan ook vaak niet meer zo goed uit mijn woorden komen.
Ik merk tegenwoordig wel wanneer het komt; ik krijg dan eerst heel erg honger, twee dagen erna ben ik misselijk en één dag later heb ik de Aura met alles. De dagen daarna voelen aan alsof ik idd een kater heb.
Helaas kan ik soms niet op bed gaan liggen, want dit gebeurt ook weleens bij wedstrijden, helaas.
Ik kan mezelf inmiddels rustig houden tijdens zoiets, maar het is vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook al sinds mn 8e ongeveer migraine. Ben nu bijna 30.
Is in de tussentijd hormonaal geworden. Andere pil heeft wel geholpen en mn voeding aanpassen. Af en toe met veel stress komt er nog wel eens een doorheen maar lang niet zoveel meer als eerst.

Heb triptanen voor die momenten en slik preventief topamax. De huisarts is zeker geen gek idee en als het toeneemt een doorverwijzing naar een neuroloog. Mijn ervaring is dat die vaak toch wat meer kennis hebben wat medicatie betreft.
Ik kom ook even meepraten. Ik heb sinds een paar jaar hoofdpijnaanvallen waarvan ik nu het gevoel heb dat het migraine zou kunnen zijn.
Ik ben de aanvallen aan het bijhouden in een app om uiteindelijk daarmee naar de huisarts te gaan.

Ik heb al forse pijnstillers voor wat anders, maar de hoofdpijn komt er dwars doorheen.

Hier geen aura's trouwens.
Alle reacties Link kopieren
3 Aanvallen op een dag, wat heftig zeg. Ik heb er van kinds af aan tot mijn twintiger jaren wekelijks last van gehad, vreselijk. Overgeven als ik niet snel genoeg ging rusten. Nu nog slechts een paar keer per jaar.

Veel sterkte, het is zulke nare hoofdpijn.
Alle reacties Link kopieren
Zireael schreef:
04-10-2019 13:48
Ah, dus je hebt ook wel eens alleen aura zonder hoofdpijn? Fijn om te weten dat niet iedere aura nu persé in hoofdpijn hoeft te eindigen.
Ik ga ook weer gamen, ik mis het nu wel.

Ik heb in de meeste gevallen aura's zonder migraine.
Ik heb zelden echt migraine hoofdpijn, incl spugen.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het nog even aan kijken of het vaker terug komt. Dan kan de arts waarschijnlijk meer betekenen. Hij zal je dan misschien preventieve medicatie voorschrijven en voor bestrijding van een aanval ook iets. Aura’s duren vaak maar 20 minuten bij mij en nooit geen hoofdpijn. Wel vaak migraine (3a4x per week) en die beginnen altijd s’nachts met het gevolg dat ik laat medicatie neem en de aanval erg lang duurt. Heb al van alles geslikt en loop al jaren bij neuroloog.
Alle reacties Link kopieren
Ik had nog nooit van een migraineverwachting gehoord en ik ben nu toch wel heel benieuwd of iemand toevallig die verwachting van vorige week weet. Afgelopen dinsdag voor het eerst in hele lange tijd een aanval. Meestal waren mijn aanvallen hormonaal, maar dat was nu ook niet de meest logische verdenking.
Forever is a hell of a long time
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet van vorige week. Maar ik zit nu wel in een periode waarin ik veel migraine heb. En ik hoor het ook veel om me heen. Toeval? Of toch ook het weer?
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
07-10-2019 09:01
Ik weet het niet van vorige week. Maar ik zit nu wel in een periode waarin ik veel migraine heb. En ik hoor het ook veel om me heen. Toeval? Of toch ook het weer?

Ik dacht ook altijd dat het weer van invloed was.
Echter heb ik mijn laatste vakantie 3 weken lang geen migraine gehad.
Ik heb toen een week redelijk weer gehad, 22 graden, de week erna regen,regen en nog eens regen enn de laatste week 35 .graden.

Ik was nog geen 3 dagen aan het werk en daar was mijn migraine weer.

Ik houd het op toeval.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Ik kan bij mij ook geen relatie ontdekken met het weer.

Vanochtend bij de huisarts geweest en een triptaan meegekregen om te proberen.
Houden jullie allemaal die nieuwe medicijnen als Aimovig in de gaten? De Nederlandse testgroep is er erg positief over. Vooral diegenen die heel vaakmigraine hebben en veel triptanen gebruiken. Duurt niet zo lang meer tot deze medicijnen ook in Nederland worden toegelaten.
Alle reacties Link kopieren
@ siroop

ik heb vele vormen van hoofdpijn en migraine. een ervan heeft te maken met zware sprotinspanningen. Ik heb daarvoor indometacine, slik ik een uur ervoor en een uur erna, en dat helpt heel goed. wellicht ken je het al of is het een idee om dat met een arts te bespreken?
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
07-10-2019 15:31
Houden jullie allemaal die nieuwe medicijnen als Aimovig in de gaten? De Nederlandse testgroep is er erg positief over. Vooral diegenen die heel vaakmigraine hebben en veel triptanen gebruiken. Duurt niet zo lang meer tot deze medicijnen ook in Nederland worden toegelaten.
Ik heb nu 4x een spuit gezet met Aimovig. Wel minder migraine maar ben nog regelmatig de pineut helaas. Het wordt nu vergoed door de fabrikant en wordt geregeld via je neuroloog. Je moet aan nogal wat eisen voldoen nl. Duur goedje.....1400,- per spuit
SEM72 schreef:
07-10-2019 16:31
Ik heb nu 4x een spuit gezet met Aimovig. Wel minder migraine maar ben nog regelmatig de pineut helaas. Het wordt nu vergoed door de fabrikant en wordt geregeld via je neuroloog. Je moet aan nogal wat eisen voldoen nl. Duur goedje.....1400,- per spuit

Ja maar ik durf te wedden dat jij van al die andere profylaxen (betablockers, anti-epileptica, botox etc.) hoofdzakelijk alleen de bijwerkingen ondervond en geen verbetering met je migraine. Nu met dit middel voor het eerst een echt merkbaar effect, toch? En ik heb nog niks gehoord van serieuze bijwerkingen.
Alle reacties Link kopieren
Migraine ontstaat niet door triggers. Er is onderzoek dat triggers niet de oorzaak zijn van de migraine. Triggers zijn het gevolg. Je reageert ineens anders op iets waar je normaal wel tegen kan. Het is onderdeel van je aanval. Het is andersom.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
07-10-2019 16:44
Ja maar ik durf te wedden dat jij van al die andere profylaxen (betablockers, anti-epileptica, botox etc.) hoofdzakelijk alleen de bijwerkingen ondervond en geen verbetering met je migraine. Nu met dit middel voor het eerst een echt merkbaar effect, toch? En ik heb nog niks gehoord van serieuze bijwerkingen.
Jawel hoor. De meeste medicatie helpen mij een jaartje en dan wordt het weer erger. En idd de bijwerkingen zijn niet fijn bij deze groep medicatie. Bij de spuiten alleen last van wat haaruitval en 2 kg aangekomen....
SEM72 schreef:
07-10-2019 16:51
Jawel hoor. De meeste medicatie helpen mij een jaartje en dan wordt het weer erger. En idd de bijwerkingen zijn niet fijn bij deze groep medicatie. Bij de spuiten alleen last van wat haaruitval en 2 kg aangekomen....

Haaruitval? :-(
Kon je dan niet die profylaxen ahw roteren? Als ze een heel jaar helpen is dat vrij bijzonder voor een zwaar geval als jij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven