0804-0904

24-03-2007 13:10 1233 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bel snel: tips en trucks voor uw -bijna- schoolgaande kinderen.
Zojuist door mijn eigen dochter uitgemaakt voor "vervelende kutmoeder".... Eeeeh... dan mag ze nog tien keer alleen maar A's op haar CITO score hebben en nooit iets verkeerd doen in de klas.... thuis is ze soms niet te hanteren. Ze wilde ook niet naar de gang, bleef staan krijsen en toen ik haar nog 1 keer de mogelijkheid gaf zelf te vertrekken omdat ik haar anders met kracht op de gang zou zetten omdat ze toch echt naar de gang moest ging ze krijsen... En vervolgens ging ze gillen dat ik haar geen pijn mocht doen. Nare puber-achtige trekjes.

Moraal van het verhaal; I feel your pain Koek .
Neeee Lien, dat meen je niet! O jee. Hoe komt ze bij die taal ook, van vriendinnetjes?

Nou ja, gelukkig heeft ze allemaal A's op haar CITO score, ze is niet helemáál ontregeld in ieder geval .
Sja, dat imiteert ze gewoon van al die gezellige klasgenootjes vrees ik. Maar ook al zeggen tig mensen zoiets in haar buurt, ik vind het echt on-acceptabel.
Ja, dat kan ik me voorstellen. Het lijkt me ook echt niet leuk om te horen van je dochter. Maar wat ga je er aan doen? Morgen nog even erover hebben met haar?
Ze is dan heel kwaad, heeft zichzelf niet meer in de hand (ook wel zielig hoor) en heeft doorgaans later ook echt spijt als ze iets gemeens zegt. Dat heeft ze nu ook wel, maar dan nog, echt, WOEST was ik... Ook niet echt bevordelijk voor mijn eigen taalgebruik overigens .

Toen we in het zwembad waren, althans, vlak voordat we naar binnen liepen vroeg ze ook met een heel klein stemmetje hoe ze het weer goed kon maken. Sja.... Ik heb toen gezegd dat ik zo boos was dat ik daar geen antwoord op kon geven, niet heel pedagogisch verantwoord, want ik moet natuurlijk de wijste zijn, maar het was wel de waarheid. Inmiddels is het weer goed hoor en heeft ze echt wel in de gaten dat ze te ver is gegaan. Ik heb Linoleum op haar afgestuurd omdat ik het er eigenlijk niet over wilde hebben en ze het nog erger vindt als "anderen" horen dat ze iets fout heeft gedaan.
O, maar dat is toch een goed antwoord? Dan realiseert ze zich dat het echt serieus was, en ook niet zomaar weer goed te maken is.

Ik moet sporten. 3 weken niet geweest en gelijk geen zin meer.
Sporten... eeeh... ik was maandag al zo blij toen ik las dat hockey de hele week niet doorging... .

Ja, is ook zo dat ze meekrijgt dat het echt te gortig was, maar dan vind ik het ook zielig dat ze dan niet eens de kans kreeg om het goed te maken. Daarna zaten we immers weer met tig mensen in de kantine. Nu ja, het is voor haar de grootste afgang dat papa ook boos was om iets wat zij gezegd had. En dat er helemaal geen aandacht was voor haar goede dictee vandaag.
Jeee Lien, ik wist helemaal niet dat jullie ook aan het tobben waren met gedrag van dochter.

En tja, een soortgelijke scene als die jij beschrijft zou hier dus ook plaats kunnen vinden, afgezien van het gebezigde vocabulaire. Koekie kan ontzettend onbeschoft en brutaal doen, maar qua idioom is hij godzijdank nog niet echt street wise, dus zulke kwalificaties blijven ons vooralsnog bespaard. En gelukkig maar, ik vrees dat ik daar niet direct zo verantwoord en verstandig op zou reageren..
Dat goede dictee daar kun je ook morgen nog een keer wat van zeggen natuurlijk. Los van de scene van vandaag. En dan komt het allemaal vast wel goed want ik denk dat jullie het prima aanpakken zoals jullie dat nu doen!

Ik ben geweest, sporten, maar ik was echt gedemotiveerd.
Tja, en mbt tot die combinatie van slim en de oudste, soms vermoed ik ook dat dat een rol speelt. Koek is vaak bezig met dingen die de gemiddelde kleuterinteresse behoorlijk te buiten gaan, wil alles weten, trekt zich een hoop dingen vervolgens heel erg aan en komt vaak erg wijs over. Daarin herken ik wel iets van leergierigheid/slimheid in combinatie met een groot verantwoordelijkheidsgevoel (dat misschien met zijn rang in het gezin te maken heeft maar misschien ook een loutere karaktereigenschap is).

Maar anderzijds kan hij heel vaak juist ontzettend kinderachtig en onredelijk doen, met name richting zijn kleine zusje (biscuit bedoel ik hier).

Voorbeeld: een paar dagen geleden zat Biscuit na het bad al helemaal klaar om naar bed te gaan, hartstikke moe te wachten, terwijl koek ontzettend aan het treuzelen was met pyjama en tandepoetsen en toen ook nog eens aankondigde dat hij ook nog moest poepen. Terwijl koek op de wc zat tegen mij te kletsen, stak koekpa zijn hoofd naar binnen om te zeggen dat biscuit veel te moe was om nog langer te wachten en dat hij haar dus al zou voorlezen en haar vervolgens meteen in bed zou leggen. Koek kon dan op zijn gemak poepen en daarna zouden we nog wel een verhaal lezen.

Biscuitje zoekt dus een boekje uit, en koekpa begint haar op ons bed voor te lezen, en koek flipt vervolgens, onvoorstelbaar (vanaf de wc!, schreeuwend en jankend:) Buuuuh, dat is niet eerlijk, weeeeh, koekpa mág haar niet alleen voorlezen, ze hadden moeten wachten op hém, dit is gemeen, híj had het boekje willen kiezen enzovoorts. Op onze reactie dat hij als hij normaal kan doen, hij straks zelf ook nog een boek mag kiezen, schreeuwt hij: nee, híj had als eerste een boekje moeten kiezen, nu is het oneerlijk! Wij: waar maak je nu druk om koek, dit is nijntje, daar vind jij toch al niks meer aan, dus nu heeft Biscuitje ook eens een boek wat zij het leukste vindt, jankt hij dan dat híj Nijntje net het állerleukst vindt (pertinent niet waar) enzovoorts, enzovoorts.

Te belachelijk voor woorden en superirritant, zo'n scene, en helaas geen uitzondering bij ons.
En zo zijn er eigenlijk legio voorbeelden van juist ontzettend kinderachtig gedrag. Zoals bijv een hysterische jankbui als hij er achter komt dat ik een of andere gratis peuterprul dat kapot was weggegooid heb. Let wel, we hebben het hier dan over een of ander flutding voor peuters, waar hij al jaren niet meer naar om heeft gekeken, zoals een plastic teletuvbbiepoppetje wat je destijds gratis kreeg bij één of andere spaaractie.

Ineens valt hem dan in dat wij toch zo'n poppetje hadden en wil hij dat opzoeken voor kaakje. Wanneer ik dan zeg dat ik dat al jaren geleden heb weggegooid omdat het onherstelbaar kapot was, en niet meer te maken, dan springen de stoppen meteen. Janken en schreeuwen, dat had ik niet mogen doen, dat vindt hij niet eerlijk, dat was zijn LIEVELINGSspeeltje (ja hoor ), en als hij goed op dreef is volgt er dan ook nog jankend een of ander pathetisch uitroepen: Néé, mijn lalaatje, mijn lieve lalaatje!!

Zó absurd, dat ik waarschijnlijk in lachen zou uitbarsten, als ik niet zo geirriteerd zou zijn.

Dus, Lien, de oudste en slimmer dan gemiddeld? Zal best hoor, maar das dus vaak niet het eerste beeld wat koekies gedrag oproept .
Oh ja, Morrie, als je het een tijdje kan missen, wil ik dat how2talk2kids-boek graag van je lenen om eens te kijken of het iets voor ons is.

Heb je enig idee voor hoeveel het verstuurd kan worden? (naar een NL-adres is dan het makkelijst, kan bijv naar koekpa's moeder) Als dat nu erg veel is, dan is het niet de moeite van alle extra inspanningen, denk ik, en koop ik misschien beter meteen zelf bij Bol.
Ik ben trouwens wel benieuwd, Lien: maken jullie het dan wel nog expliciet goed voordat dochter naar bed gaat?

Ik vind het trouwens wel bewonderenswaardig dat ze uit zichzelf zo snel spijt betuigt. Ze is zich dus ook wel bewust van haar gedrag.

Dat is koekie ook wel, en dat lijkt me aan de ene kant een goed teken, maar anderzijds maakt dat het ook extra zwaar voor hem. Ik wil niet dat hij er zich té druk over gaat maken, want dat lijkt me ook weer niet constructief.
quote:koeka schreef op 19 februari 2010 @ 13:59:

En zo zijn er eigenlijk legio voorbeelden van juist ontzettend kinderachtig gedrag. Zoals bijv een hysterische jankbui als hij er achter komt dat ik een of andere gratis peuterprul dat kapot was weggegooid heb. Let wel, we hebben het hier dan over een of ander flutding voor peuters, waar hij al jaren niet meer naar om heeft gekeken, zoals een plastic teletuvbbiepoppetje wat je destijds gratis kreeg bij één of andere spaaractie.

Ineens valt hem dan in dat wij toch zo'n poppetje hadden en wil hij dat opzoeken voor kaakje. Wanneer ik dan zeg dat ik dat al jaren geleden heb weggegooid omdat het onherstelbaar kapot was, en niet meer te maken, dan springen de stoppen meteen. Janken en schreeuwen, dat had ik niet mogen doen, dat vindt hij niet eerlijk, dat was zijn LIEVELINGSspeeltje (ja hoor ), en als hij goed op dreef is volgt er dan ook nog jankend een of ander pathetisch uitroepen: Néé, mijn lalaatje, mijn lieve lalaatje!!

Zó absurd, dat ik waarschijnlijk in lachen zou uitbarsten, als ik niet zo geirriteerd zou zijn.

.

Sterker, ik proest het hier uit. En Schorrie vraagt me nu wat er zo grappig is .

Maar ik moet zeggen dat ik dit soort scenes wel herken, ook die vorige van het Nijntje boekje. Schorrie kan ook wel van dat soort fratsen hebben. Maar ik denk minder vaak als Koek.

Even verder lezen....
quote:koeka schreef op 19 februari 2010 @ 14:03:

Oh ja, Morrie, als je het een tijdje kan missen, wil ik dat how2talk2kids-boek graag van je lenen om eens te kijken of het iets voor ons is.

Heb je enig idee voor hoeveel het verstuurd kan worden? (naar een NL-adres is dan het makkelijst, kan bijv naar koekpa's moeder) Als dat nu erg veel is, dan is het niet de moeite van alle extra inspanningen, denk ik, en koop ik misschien beter meteen zelf bij Bol.

Koeka, het boek kan door de brievenbus en weeg 260 gram. Dat kost 2,20 om op te sturen naar een Nederlands adres. Het boek zelf kost bij Bol 21 euro nog wat geloof ik, niet supergoedkoop vond ik.

Het is wel een boek dat je (ik in ieder geval) niet in 1 keer uitleest omdat je de beschreven methodes op je in moet laten werken en moet overdenken en uitproberen. Sterker, ik heb nog steeds niet alle hoofdstukken gelezen, ook omdat sommige onderwerpen weer minder op Schorrie van toepassing waren.

Op de situatie met dat boekje voorlezen zou je volgens het boek zo moeten reageren:

Ja Koek, dat is vervelend he dat Biscuit nu het boekje mocht uitkiezen want jij had zo graag het boekje uitgekozen. Nu ben je teleurgesteld he.

Dus het gevoel erkennen ipv tegenspreken.

Niet dat ik dat doe hoor. Eigenlijk is er maar weinig wat ik uit het boek toepas, behalve dat ik vaak tegen Schorrie zeg dat hij wel trots op zichzelf is als hij wat knaps gedaan heeft, ipv dat ik zeg dat ík trots op hem ben.

Zeg het maar, ik doe het zo voor je op de post, moet je me wel even het adres geven van je schoonmoeder.
Manman, wat een typfouten in mijn postings. Maar ja, weghalen heeft natuurlijk geen zin meer als Morrie mijn fouten ook al in haar citaten heeft staan .

Ok, dan wil ik het boek graag van je lenen, Morrie! Ik zal de adresgegevens van koekpa-ma even opzoeken en je dan even mailen.
Misschien is het inderdaad allemaal helemaal niet zo uitzonderlijk, Morrie, maar het is bij Koekie wel voortdurend raak over de kleinste dingen, ook dingen waar hij helemaal niets mee te maken heeft. Heel vervelend en vermoeiend.

Als we vantevoren met hem overleggen en altijd uitleggen waaróm iets moet zoals het moet, heeft hij doorgaans wel begrip en doet hij niet moeilijk, maar als hij vantevoren niet op de hoogte was, en zelf dus iets anders in gedachten had of van plan was, of als hij vindt dat er geen acceptabele uitleg wordt gegeven, reageert hij meestal meteen geweldig geirriteerd.

Maar ik ben toch écht niet van plan om alles altijd éérst met hem te overleggen, zelfs als dat überhaupt al mogelijk zou zijn.
Ik had op het forum inderdaad al eens gelezen over die methode, Morrie (volgens mij was Pammie er erg enthousiast over?), dus ik had ook al een beeld hoe zo'n conversatie met je kind dan zou verlopen. En ik ben wel een beetje sceptisch. Want ruimte geven voor emoties, de emotie zelf niet afkeuren, alleen het negatieve gedrag wat daaruit voortkomt, enzovoorts, dóen we doorgaans al wel (behoudens de momenten waarop Koekpa of ik ons geduld verliezen, wat helaas ook niet zeldzaam is). Maar bij (direct!) totaal en redeloos flippen, mag hij toch echt eerst even gaan uitrazen op zijn kamer.

En ik zou het denk ik, toch ook echt niet zien zitten om heel aardig en begripvol te gaan zitten doen over het feit dat kind volledig uit zijn plaat gaat omwille van een kapot prul waar hij vroeger ook al niet in geinteresseerd was en wat inmiddels al 2 jaar geleden is weggegooid (ik bedoel, het is niet alsof ik zijn lievelingsbeer in de open haard heb gegooid ofzo...).

Ik vraag me ook af hoe zinnig dat is. Het is toch ook de bedoeling dat je je kind helpt om relativeringsvermogen en sociaal acceptabel gedrag te ontwikkelen, en volgens mij help je je kind dan niet direct door buitensporig gedrag op veel begrip te onthalen.

Maar goed, ben verder wel benieuwd naar het boek .
O, die jaloezie is enorm herkenbaar Koek. Gisteren Kiloknaller voor het eerst naar judo geweest en hij vertelt dan iets en dochter zegt meteen dat zij dat ook kan. Totaal nergens op gebaseerd, maar o, o, o, broer zou toch even 3 seconden in zijn eentje in de spotlight staan.

En op het moment dat er inderdaad wordt voorgelezen of weet ik wat dan kan ze enorm gaan drammen net als Koek. En neemt dan geen genoegen met dat zij echt ook nog aan de beurt komt. En we maken het altijd goed voor het slapen gaan, anders hebben we weer een slaapwandelend kind.... .
Boek zit op de post Koeka. Met rekeningnummer erbij. Voelde me daar wel een beetje bezwaard over eigenlijk maar ivm slechte financiele positie van het gezin hier toch maar erbij gedaan . Ben erg benieuwd wat je er van vindt!
Veel dank, Morrie. En alsjeblieft niet bezwaard voelen! Ik vraag er toch niet voor niets om?

Vorige week is het na een paar dagen allemaal vrij goed gegaan. Vakantieweken gaan toch beduidend beter dan schoolweken, dat begint nu steeds duidelijker te worden. Nu weer schoolweekje achter de rug (...), en inmiddels een zieke koek op de bank, dus de weekendplannen vallen weer eens in het water (maar koek is wel altijd erg lief als hij ziek is, dus dat valt weer mee ;-)!)
Dat is toch wel opvallend Koeka, misschien kun je daar iets mee. Wie weet zit hij toch niet zo lekker in zijn vel in de klas. Is het te zwaar of juist te gemakkelijk, of is het vermoeiend voor hem. Misschien nog eens met de juf overleggen?

Wat heeft Koek? Hier ook allemaal kwakkelend behalve ik. Harrie is al 3 weken enorm verkouden en gaat naar de huisarts maandag. Schorrie is inmiddels ook een beetje schor en Knorrie eet al een dag niet, zal ook wel niet fit zijn. Gezellig hoor .
He Koek, ben je al begonnen in het boek?
Hee Morrie,

Ja, ik heb hem sinds vorig weekend in huis en heb toen de eerste 2 hoofdstukken gelezen. Er staan zeker bruibare dingen in, maar niet alles vind ik even toepasbaar.

Deze week was echter weer zo druk met werk en zieke kinderen (nog steeds en alweer) dat ik nog niet verder heb gelezen.
Koek, hier weer een dochter die vanochtend het bloed onder mijn nagels vandaan haalde (zie FRSSWND). Echt, doet ze alleen thuis, want op de school/NSO/bij vriendinnetjes is ze gewoon ape realxed. Als je nog tips leest in het boek die bruikbaar zijn hoor ik dat graag .

O, moet voorlezen. Later terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven