39weken en man wil andere naam...

23-05-2020 23:02 295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.

In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
anoniem_60174 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:38
Reden: Herkenbaarheid
0.61% gewijzigd
Goedemorgen,
Een nachtje geslapen en zoals vaak helpt dat :-)
Dank voor al het meedenken! Tobin vind ik een leuk alternatief, ik ga deze even laten bezinken en uiteraard in de groep gooien. Vraag me wel af of het genoeg vernoemen is.

Over dat de naam van dochter afgekort lijkt op Moos: vind ik wel een goed punt..

Over de moppen Sam en Moos: is dat een generatiedingetje ofzo? Ik heb er vaag wel eens van gehoord maar zou geen mop kunnen navertellen...
Fijn, een nacht slapen kan veel rust geven.

Sam en Moos, volgens mij is dat Amsterdams. Het was wel de eerste associatie die ik had bij de naam Moos, maar ik ken ook geen mop. Vraag me ook af of het nog actuele moppen zijn.

Toon is de laatste jaren weer meer in opkomst als naam. Ik vind het leuk klinken.
Hoe is Toon op het lijstje gekomen? Was dat aanvankelijk wel een naam die je leuk vond of was het vanaf het begin een naam die er alleen op kwam als keuze van je man?

Want zoals je het schrijft komt het een beetje over of het wel een optie was maar nu het op een vernoeming lijkt het een minder leuke naam is.

Terwijl het m.i. ook juist daarom heel mooi kan zijn, zeker als het toch al een favoriet was.
Ben ik de enige die zich verbaasd over de vrij extreme mix van cultureel religieuze namen hier?

Sam en Moos, zo Joods als het maar kan. Ik denk dat er weinig mensen Moos heten die geen joodse achtergrond hebben.

Dan Seth, ook een joodse naam maar ook veel gegeven in de extremere Christelijke Denominaties.

En dan komt ineens Toon om de hoek kijken, afgeleid van het katholieke Antonius.

Hebben jullie een joodse of christelijke religieuze of culturele achtergrond? Maakt verder niet uit hoor maar ik zou dat wel gelijk denken als er een kindje Moos op school zou komen. Als je helemaal niet die achtergrond hebt vraag ik me af of je die associatie wel kent en bewust voor kiest?
Ik weet ergens wel dat Moos van oorsprong een Joodse naam is, maar als ik een kindje met die naam zou leren kennen, zou dat zeker mijn eerste associatie niet zijn. Kan een generatie- of locatiedingetje zijn, ik ben begin twintig en kom uit het zuiden van het land, misschien is het hier gewoon niet zo ingeburgerd (meer)?
Ik vind het een hele gewone naam, ken ook een meisje dat zo heet.
Dubbeljus schreef:
24-05-2020 11:57
Ben ik de enige die zich verbaasd over de vrij extreme mix van cultureel religieuze namen hier?
....

Hebben jullie een joodse of christelijke religieuze of culturele achtergrond? Maakt verder niet uit hoor maar ik zou dat wel gelijk denken als er een kindje Moos op school zou komen. Als je helemaal niet die achtergrond hebt vraag ik me af of je die associatie wel kent en bewust voor kiest?

Ik verbaas me daar hier ook altijd over.
In mijn omgeving struikel je over de Chelsey, Djayvano, Chierra, Oemaida, Mohammed, Anouar, Adam, Osbert, Liber, Nour, Richely namen, maar die hoor je hier niet.
PattyJupiter schreef:
24-05-2020 12:24
Ik verbaas me daar hier ook altijd over.
In mijn omgeving struikel je over de Chelsey, Djayvano, Chierra, Oemaida, Mohammed, Anouar, Adam, Osbert, Liber, Nour, Richely namen, maar die hoor je hier niet.
Nee, omdat je er inderdaad over struikelt (en ik ze persoonlijk vreselijk vind).

Zoon heeft ook een bijbelse naam terwijl wij niet gelovig zijn. Buikbaby zal dat ook krijgen. Ik vind dat namelijk gewoon mooi, klassieke namen.
Natte tosti..
Lukassen schreef:
24-05-2020 12:09
Ik weet ergens wel dat Moos van oorsprong een Joodse naam is, maar als ik een kindje met die naam zou leren kennen, zou dat zeker mijn eerste associatie niet zijn. Kan een generatie- of locatiedingetje zijn, ik ben begin twintig en kom uit het zuiden van het land, misschien is het hier gewoon niet zo ingeburgerd (meer)?
Ik vind het een hele gewone naam, ken ook een meisje dat zo heet.
Moos is echt een extreem joodse naam, net als Bram, Max, Sam, Simon, Sal, Levi, Louis, Meijer, David, Daniel. Echt van die vooroorlogse streng orthodoxe joodse namen.
En voor meisjes Saar, Esther, Sarah, Leah, Rachel, Anna, Betje, Rosa, Judith, Leentje, Rebecca.

Sal en Leentje Meijer, Moos en Saar Cohen, David en Leah Polak, echt alsof je zo uit een vooroorlogse roman bent weggelopen of dat je opa marktkoopman op de Albert Cuijp was.
Am Yisrael Chai!
Toon voelt heel Brabants. Ik denk dat het een naam voor oudere mannen is, maar in deze regio heten oude mannen Henk, Jan of Gerhard of Herman als ze katholiek zijn.
En Moos is eigenlijk gewoon Mozes. Ik vind het een schitterende naam.
Uiteindelijk moeten jullie er samen uitkomen. Kunnen jullie niet een heel nieuwe naam erbij verzinnen? Een soort nieuwe optie?
S-Meds schreef:
23-05-2020 23:50
wat is er mis met een Joodse naam?
Helemaal niets! Ik vind het juist zo erg dat er tegenwoordig weer zoveel problemen zijn voor Joodse mensen.

Ik was al bang dat iemand het verkeerd zou begrijpen. Het komt vooral door de Sam en Moos moppen.
MevrouwTomatensoep schreef:
24-05-2020 13:40
Nee, omdat je er inderdaad over struikelt (en ik ze persoonlijk vreselijk vind).

Zoon heeft ook een bijbelse naam terwijl wij niet gelovig zijn. Buikbaby zal dat ook krijgen. Ik vind dat namelijk gewoon mooi, klassieke namen.
Vrijwel alle Nederlandse gangbare namen hebben een bijbelse oorsprong.

Toch vind ik het persoonlijk echt heeeeeeeel raar om je kind een orthodox christelijke of orthodox joodse naam te geven als je zelf niet joods of streng christelijk bent. Je noemt je kind toch ook geen Mohamed of Krishna? Waarom dan wel Baruch, Boaz, Rivka, Hadassa, Aaron of Mozes? Ik vind het ook een vorm van cultural appropriation, eigenlijk. Stom ook; dan ben je helemaal enthousiast omdat je kind niet het enige joodse (of streng gelovige) kindje in de klas is, en denk je leuk een gelijkgestemde te ontmoeten, kijkt zo'n moeder je glazig aan omdat ze niet eens wist dat haar kinderen joodse of streng gereformeerde namen hebben.
Am Yisrael Chai!
Hopelijk kom je nooit in Belgie wonen met een kind dat Moos heet.
Moos is eigenlijk 'modder' :-? :-D
Nog nooit horen zeggen van : En toen viel hij pardoes in een moos gracht?
fashionvictim schreef:
24-05-2020 13:42
Moos is echt een extreem joodse naam, net als Bram, Max, Sam, Simon, Sal, Levi, Louis, Meijer, David, Daniel. Echt van die vooroorlogse streng orthodoxe joodse namen.
En voor meisjes Saar, Esther, Sarah, Leah, Rachel, Anna, Betje, Rosa, Judith, Leentje, Rebecca.

Sal en Leentje Meijer, Moos en Saar Cohen, David en Leah Polak, echt alsof je zo uit een vooroorlogse roman bent weggelopen of dat je opa marktkoopman op de Albert Cuijp was.
Haha, ja precies, die associatie. En ik kom niet uit Amsterdam. En Seth associeer ik met zwarte kousen of mormonen in Utah. Daar heb ik verder ook geen banden mee.
Stukje algemene ontwikkeling denk ik.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 16:12
0.07% gewijzigd
Ik zou m’n kind als roepnaam geen naam kiezen die een vernoeming is naar opa of oma. Doe dat lekker als 2de naam. Eerste naam is echt iets wat je zelf leuk vind en staat los van vernoemen.
fashionvictim schreef:
24-05-2020 13:58
Vrijwel alle Nederlandse gangbare namen hebben een bijbelse oorsprong.

Niet allemaal gelukkig of zo ver afgeleid dat je wel erg je best moet doen om de oorsprong te vinden.

Wij hebben bewust namen gekozen die niet herleidbaar zijn tot de bijbel, mijn eigen naam is ook volledig seculier. Zijn ook doorsnee Nederlandse namen hoor. Veel Nederlandse namen hebben een heidense Germaanse oorsprong (Hugo, Pepijn) en anders vallen er nog genoeg normale namen te lenen van de oude Grieken en Romeinen (Laurens, Irene, Beatrix)) en objectnamen zoals bloemennamen (Margriet, Iris, Roos).

Ik ben zelf verbaasd over de culturele en historische onwetendheid waarmee mensen hun kind een naam geven. Niet weten dat je je kind een nadrukkelijk religieuze of etnische associatie meegeeft. Daar vind ik wel wat van.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 16:28
20.54% gewijzigd
veensteker schreef:
24-05-2020 13:55
Helemaal niets! Ik vind het juist zo erg dat er tegenwoordig weer zoveel problemen zijn voor Joodse mensen.

Culturele appropriatie kan juist als respectloos worden opgevat door de oorspronkelijke groep.
Dubbeljus schreef:
24-05-2020 16:04
Haha, ja precies, die associatie. En ik kom niet uit Amsterdam. En Seth associeer ik met zwarte kousen of mormonen in Utah. Daar heb ik verder ook geen banden mee.
Stukje algemene ontwikkeling denk ik.
Ja, Seth en Caleb associeer ik ook met mormonen in Utah. Noah ook, trouwens. Of nee, met de Amish.
Am Yisrael Chai!
Mijn ene ouder had een heel traditioneel christelijke naam die echt hoort bij een strengere variant van het protestantisme (iets als Thaddeus of Ruth, zeg maar). Schitterende naam, maar ik zou hem als voornaam niet overwogen hebben voor een eventuele zoon of dochter. Wel een christelijke naam, omdat wij ook een christelijk gezin zijn, maar geen naam die roept "ik zit elke zondag twee keer in de kerk en als je een broek draagt als vrouw is dat de HEERE een gruwel." Ik zou hem wel als tweede naam gekozen hebben, overigens.

Of het beledigend is om als niet-christen je kind Maria te noemen weet ik eigenlijk niet. Ik voel me niet beledigd. Maar het is wel bijzonder als je zo'n naam kiest als je echt helemaal niets hebt met het christendom, met het verhaal achter die naam: je kind zal er namelijk absoluut regelmatig op aangesproken worden. Dus heb ik de wat exorbitantere naam (die wel een familienaam is, maar echt extreem uit de religieuze overtuiging van mijn man komt en erg opvallend is) wel gegeven, maar niet als roepnaam.
Bij Teun en Toon denk ik aan de FillemVanOmeWillem.

Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
24-05-2020 16:27
Bij Teun en Toon denk ik aan de FillemVanOmeWillem.
Ja, ik ook.
Am Yisrael Chai!
Antonie?
fashionvictim schreef:
24-05-2020 13:42

De helft van de namen die je noemt zijn ook in niet-joodse kringen al tientallen jaren populair en zou ik nou niet per se als 'extreem joods' classificeren. Zie bijvoorbeeld https://www.meertens.knaw.nl/nvb/populariteit/naam/Anna
Manta schreef:
24-05-2020 16:43
De helft van de namen die je noemt zijn ook in niet-joodse kringen al tientallen jaren populair en zou ik nou niet per se als 'extreem joods' classificeren. Zie bijvoorbeeld https://www.meertens.knaw.nl/nvb/populariteit/naam/Anna
Het ging ook om de combinatie.

Als ik een broertje en zusje Moos en Rosa tegenkom, dan denk ik direct dat het een joods gezin betreft. Of Bram, Max en Moos. Dan denk ik "goh, heten vast Moskowitz of Cohen van achter".

Net zoals je bij Illyas en Yassine denkt dat je met een Marokkaans gezin te maken hebt, en bij Hadassa, Rivka, Tirza, Seth en Benjamin denkt dat je met streng orthodox-Christenen te maken hebt en dat die meisjes allemaal in lange rokken lopen, en bij Gilliano en Chaventely denkt dat je met Surinamers of Antillianen te maken hebt.
Am Yisrael Chai!
Is Thomas nog iets? Kruising tussen Toon en Moos 😛
Niet alles gelezen, misschien is de naam al langskomen.
Ik zou voor Tobias gaan ipv Toon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven