Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Help! Ben ik ook weer even, met mijn nog steeds grote en zware zoontje, van inmiddels bijna 8 maanden...

Hij weigert! Hij krijgt nog 3 voedingen van mij, maar hij doet het vandaag niet. Brullen, wegdraaien/ rollen, maar drinken doet hij niet. Hij heeft geen spruw, wel doorkomende tandjes. Hij heeft wel honger, want als ik dan een fles geef is dat snel op. Ik word er wel een beetje verdrietig van, ik snap hem gewoon even niet. Ik ben wel aan het afbouwen, maar zou het niet leuk vinden als het nu zo ineens stopt.

Iemand een idee? Thanks weer!
Ik dacht, laat ik even op borstvoedingforum kijken. Het eerste topic dat ik lees, heeft iemand een banner met:"x drinkt vloeibare liefde, al 1 jaar en 3 maanden..."

Geen bvforum voor mij dus, voor sommige dingen ben ik wat minder geschikt.
Yeno,

Mijn zoontje van 8,5 maanden weigert zo nu en dan ook een dag de borst. Ik geef hem dan de fles met afgekolfde melk of niks en heeft ie pech. 's Nachts wil ie eigenlijk altijd wel aan de borst, hij komt dan vaak voor een nachtvoeding, drinkt wel en de dag erna wil ie gwwoon weer. I k denk dat het er bij mij aanligt dat mijn toeschietreflex soms traag is (mijn vliebare liefde wil dan even niet ). Dan moet ie flink zuigen voor melk en daar heeft hij weinig geduld voor. Hij laat dan na een paar keer zuigen boos los en wil niet meer.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Ik had het laatst ook een dag... En de volgende dag was Miep haar eerste tandje zichtbaar en dronk ze ineens weer normaal. Kortom: ik denk dat het bij jou ook wel weer goedkomt...
quote:yeno schreef op 28 oktober 2009 @ 21:36:

Ik dacht, laat ik even op borstvoedingforum kijken. Het eerste topic dat ik lees, heeft iemand een banner met:"x drinkt vloeibare liefde, al 1 jaar en 3 maanden..."

Geen bvforum voor mij dus, voor sommige dingen ben ik wat minder geschikt.

het witte goud, vloeibare liefde ... tsja tis ook niet echt mijn ding.

krijg van zuks uitspraken beetje de griebels.
Maar Yam, jij was toch ook van plan je kleine engeltje zeven jaar vloeibaar wit liefdesgoud te geven?
het is een beetje jammer dat die banners het niet doen op viva
Die banners zijn echt vreselijk, ik zou dat nooit doen. Toch heb ik echt heel veel gehad aan het borstvoedingsforum. Je moet een beetje door de bladiebla heenlezen, maar ik heb echt heel veel borstvoedingskennis daar vandaan gehaald. Alle adviezen zijn er altijd op gericht borstvoeding te blijven geven. Er lazen ook regelmatig lactatiekundigen en vrijwilligers van VBN of LLL mee die echt heel goeie dingen schreven.

Van mij krijgt het borstvoedingsforum een onwijze pluim.
Ja natuurlijk, dat is wel zo. Maar je kan het gewoon ook overdrijven. Toch?

Toch vind ik het ook jammer van die banners... Whahaha.
Katharina, borstvoedingsforum is idd een forum waar je heel veel goede info kan vinden mbt de borstvoeding. een heel nuttige vraagbaak!

Dus van mij krijgen ze ook een pluim ... maar die banners mogen ze wel afschaffen.
Ja, ban de banners!
Toen ik nog zwanger was heb ik hier eens een vraag gesteld over voeden op verzoek. Inmiddels is mijn dochtertje ruim 7 weken en de bv gaat to nu toe prima. We hebben geen problemen gehad en dochter groeit gemiddeld 300 gram per week.

Sinds anderhalve week is er alleen iets veranderd en ik vroeg me af of ik me daarover zorgen moet maken, of dat één van jullie het herkent.

Tot anderhalve week geleden had ik behoorlijke overproductie. Mijn bed was telkens nat en alleen stoffen compressen in mijn BH waren niet genoeg om het droog te houden. Dat is vrij plotseling veranderd... Het is heerlijk weer gewoon droog te kunnen slapen en niet ieder keer een kletsnat shirt te hebben . Mijn dochter komt echter ook veel vaker sindsdien. 'S nachts kwam ze om de 4 á 6 uur, maar sinds anderhalve week om de 3 en gisternacht zelfs om de 2 uur. Overdag drinkt ze ook vaker en langer. Ze legt ook gretiger/gehaaster aan. Ik weet dat er rond deze tijd regeldagen zijn, maar zou mijn productie ook te veel terug gelopen kunnen zijn?
Oh ja, ik kolfde met gemak 150 ml eerder. Ik stopte dan, maar dat was niet nodig. Nu haal ik bij 1 borst met moeite 100 ml. Is dat weinig?
Hallo Vysotski,

Voelen je borsten nog 'gevuld'? (Je snapt vast wat ik bedoel). Anders zou je een keer kunnen kolven om te zien hoeveel je eruit krijgt? Als dat ongeveer hetzelfde is als ze drinkt (of net iets minder), kunnen het volgens mij heel goed regeldagen zijn.

Ik weet niet beter dan dat borstvoeding een kwestie is van vraag en aanbod, dus als jij niet ziek bent (buikgriep neemt bv. heel veel van jezelf/voeding) en voldoende drinkt, moet het volgens mij gewoon goed gaan.

Succes!
Visotsky, na ca. 6 weken is het vraag- en aanbod mechanisme van BV en goed afgestemd. Ik denk dus dat alles nu gewoon goed loopt en als je100 ml uit 1 borst kolft denk ik niet dat je productie echt terug gelopen is hoor, dat is best veel! Dat dochter vaker drinkt kan allerlei redenen hebben, regeldagen, een virusje, paar drukke dagen?

Zolang als ze goed groeit, vrolijk is, genoeg plasluiers enz. zou ik gewoon doorgaan zoals je nu doet.
Visotsky ja denk ook net als padababa dat het zo is dat je bv zich nu gereguleerd heeft, herken het wel.

Ik was ook verbaasd dat ik geen nat bed meer had en niet steeds van die overvolle borsten, al was dat wel heerlijk!

Ik merkte dat voor een voeding mn borsten voller waren en daarna leeg gedronken en niet zoals de eerste weken die hele dag die volle borsten.

En 100 ml kolven lijkt me ook prima.

Gewoon goed in de gaten houden dat je kindje tevreden is na een voeding.
Mardejo, met kolven krijg je er niet zoveel uit als met 'live' voeden, dus dat zegt niks. Het zou je misschien alleen maar onzeker maken om daarop af te gaan.

Visotsky, ik denk toch dat het regeldagen zijn als ik het zo lees. Rond de zes, zeven weken stoppen veel vrouwen met de borstvoeding, omdat ze denken niet meer genoeg melk te hebben. Terwijl het in de meeste gevallen wel weer goed komt als je rustig doorgaat met voeden en aanleggen en de plasluiers in de gaten houdt. Met vier maanden is er trouwens weer zo'n periode... Be prepared! (Ik heb 'm net achter de rug!) Gewoon zo doorgaan, dan zal je zien dat straks alles straks weer wat meer in een ritme komt.
En met 6 maanden weer, en als je ongesteld moet worden (da's een leuke, paar dagen denk je 'what the f...' en dan ineens valt het kwartje).

Buikgriep doet inderdaad ook geen wonderen voor de productie, merk ik nu. Ik ben bijna door mijn voorraad heen, moest vandaag een héél boos meisje toch een flesje geven. Dus ik ben bang dat ik volgende week flesvoeding moet gaan halen, anders red ik het niet.
Ongesteld werd ik al 5 weken na de bevalling, ondanks de mooie beloftes over een half jaar zonder dit maandelijkse pleziertje met voeden op verzoek .

Dank voor jullie bevestiging! Erg fijn. Mijn productie was eerder zo mega, dat ik niet goed wist wat normaal is. Mijn moeder vertelde dat ze bij mijn broertje met 6 weken gestopt was vanwege te weinig melk. Kan me erg goed voorstellen dat ze dat idee had, want bij mij voelt het ineens ook heel anders aan.
Precies, en dat is een van de beruchte valkuilen waar je dus niet in moet trappen. Maar ja, toch doe je het en ga je denken: 'is dit wel normaal? Doe ik het wel goed?'

Wen, dat is vervelend zeg! En dan? Ga je dan helemaal over of probeer je na de buikgriep je productie weer op te krikken? Beterschap!
Mijn kleine man wil echt niet meer! Hij begint al te huilen als ik hem in de goede houding wil leggen, duwt zijn borst weg met zijn handen, drinkt geen druppel. Net een half uur geprobeerd door hem bij me te houden, te knuffelen, alleen tegen me aan te houden, maar hij blijft weigeren. De fles gaat er daarna goed in, dus honger heeft hij.

Kan dat nog steeds het doorkomende tandje zijn?
Nee joh Ring , ze zal één of twee keer een flesje krijgen op de opvang, dan kan ik bijkolven om mijn voorraadje weer wat aan te vullen.

Yeno, kan hij ergens van geschrokken zijn aan de borst? Of moet je ongesteld worden? Blijven knuffelen, in bad, bloot samen in bed (hij met luier ). Ik kan me voorstellen dat je niet zo wilt stoppen!
Wen,

Ik heb ook forse buikgriep gehad toen ik bv gaf aan ons eerste zoontje. Er ging toen 2 liter ingevroren bv doorheen.... Ik stond helemaal droog maar door om de 2 uur te kolven, heb ik de productie weer op niveau gekregen. Het is dus echt haalbaar!!!!

Sterkte!
quote:wen schreef op 30 oktober 2009 @ 22:50:

En met 6 maanden weer, en als je ongesteld moet worden (da's een leuke, paar dagen denk je 'what the f...' en dan ineens valt het kwartje).

Buikgriep doet inderdaad ook geen wonderen voor de productie, merk ik nu. Ik ben bijna door mijn voorraad heen, moest vandaag een héél boos meisje toch een flesje geven. Dus ik ben bang dat ik volgende week flesvoeding moet gaan halen, anders red ik het niet.

Komt goed hoor Wen, gewoon doooooor kolven. Ik heb toen mijn dochter 7 maanden was ontzettende buikgriep gehad, kwam bijna niks meer uit, na 3 weken clsuterkolven ging het weer als vanouds, nooit meer ingestort oid.

@ mar, *zwaai* hoe is ie?
3 weken?!?! Oei... gelukkig was het maar een dagje buikgriep, maar de kolf gaat nu meteen aan!

Ik merk al wel de gevolgen, vandaag was ze nog steeds heel boos, en ze wil steeds drinken. Ik vind het ook wel zielig hoor, zij lijdt (een beetje) onder mijn buikgriep. Er staan nog maar 2 voedingen in de vriezer, geeft gelukkig geen druk voor komende week Er staan drie van die kant- en klaarpakjes flesvoeding in de kast.

Heel gek, ze krijgt al tijden allerlei soorten bijvoeding, eet kwark en yoghurt van koemelk en geitenmelk, en toch wil ik haar liever geen flesje kunstvoeding geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven