Borstvoedingsvragen
woensdag 5 augustus 2009 om 20:55
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 1 november 2009 om 12:02
quote:wen schreef op 31 oktober 2009 @ 19:56:
3 weken?!?! Oei... gelukkig was het maar een dagje buikgriep, maar de kolf gaat nu meteen aan!
Ik merk al wel de gevolgen, vandaag was ze nog steeds heel boos, en ze wil steeds drinken. Ik vind het ook wel zielig hoor, zij lijdt (een beetje) onder mijn buikgriep. Er staan nog maar 2 voedingen in de vriezer, geeft gelukkig geen druk voor komende week Er staan drie van die kant- en klaarpakjes flesvoeding in de kast.
Heel gek, ze krijgt al tijden allerlei soorten bijvoeding, eet kwark en yoghurt van koemelk en geitenmelk, en toch wil ik haar liever geen flesje kunstvoeding geven.
Ik heb langer buikgriep gehad hoor, een week lang, was zelf in een weekend bijna 3 kilo afgevallen... En het clusterkolven deed ik alleen 's avonds en dan 3 a 4 avonden per week. Tijdens mijn griep heeft ze 'gewoon' doorgedronken, maar dat kostte natuurlijk ook veel energie bij mij. Maar ik merkte na het clusterkolven dat de opbrengst per week ongeveer verdubbelde. Ik ging van de eerste week 30 ml (dubbelzijdig gekolfd) naar de derde week weer mijn normale 220.
Dus als jij maar een dag ziek bent geweest heb jij eeeecht geen 3 weken nodig hoor!
Veel succes
3 weken?!?! Oei... gelukkig was het maar een dagje buikgriep, maar de kolf gaat nu meteen aan!
Ik merk al wel de gevolgen, vandaag was ze nog steeds heel boos, en ze wil steeds drinken. Ik vind het ook wel zielig hoor, zij lijdt (een beetje) onder mijn buikgriep. Er staan nog maar 2 voedingen in de vriezer, geeft gelukkig geen druk voor komende week Er staan drie van die kant- en klaarpakjes flesvoeding in de kast.
Heel gek, ze krijgt al tijden allerlei soorten bijvoeding, eet kwark en yoghurt van koemelk en geitenmelk, en toch wil ik haar liever geen flesje kunstvoeding geven.
Ik heb langer buikgriep gehad hoor, een week lang, was zelf in een weekend bijna 3 kilo afgevallen... En het clusterkolven deed ik alleen 's avonds en dan 3 a 4 avonden per week. Tijdens mijn griep heeft ze 'gewoon' doorgedronken, maar dat kostte natuurlijk ook veel energie bij mij. Maar ik merkte na het clusterkolven dat de opbrengst per week ongeveer verdubbelde. Ik ging van de eerste week 30 ml (dubbelzijdig gekolfd) naar de derde week weer mijn normale 220.
Dus als jij maar een dag ziek bent geweest heb jij eeeecht geen 3 weken nodig hoor!
Veel succes
zondag 1 november 2009 om 13:01
zondag 1 november 2009 om 13:09
ik mag niet meer voeden bij t zwembad.
dan moeten we of een handdoek er overheen draperen of kou zitten lijen in de kleedhokjes.
tssssk tis niet dat mn hele badpak tot op mn navel heb afgestroopt en met mn memmen in de rondte zwaaiend mn kind voed
Je ziet er niet eens wat van, er zit nl een kinderhoofd voor
dan moeten we of een handdoek er overheen draperen of kou zitten lijen in de kleedhokjes.
tssssk tis niet dat mn hele badpak tot op mn navel heb afgestroopt en met mn memmen in de rondte zwaaiend mn kind voed
Je ziet er niet eens wat van, er zit nl een kinderhoofd voor
zondag 1 november 2009 om 13:58
@Wen: Wat vervelend dat je een productiedip hebt! Ik heb dat ook een keer gehad toen M een maand of 5 was, ook door buikgriep. En aanleggen, aanleggen, aanleggen en kolven bleek na een paar dagen ook echt te werken. Ik heb haar toen wel een paar dagen steeds aan het einde van de middag een fles met vriezermelk gegeven omdat ze echt veel honger had. Zoveel honger dat ze toch uit de fles ging drinken terwijl ze die daarvoor altijd weigerde.
zondag 1 november 2009 om 14:42
quote:Sientje 2 schreef op 01 november 2009 @ 13:54:
Ja daar moeten ze niet in discrimineren. Borst en fles allemaal onder de Burka. O je hebt daar zelfs een leuke Amerikaanse vinding voor: de ""Hooter Hider"
Oftewel de borstvoedingsburka. Toen ik in Amerika was, heb ik gewoon een sjaaltje gebruikt, maar wat vóelde ik me opgelaten, tussen de moeders die wél allemaal braaf een borstvoedingsburka droegen. Belachelijk. Het is nou niet alsof je je trui uittrekt, eerst wild in het rond zwiepend met tepelkwastjes de zaak rondloopt voordat je je kind aanplugt ofzo.
Wen, ik ben opgedroogd tijdens mijn buikgriep ('t was ook een heel heftige variant, met koorts en al). Echt even voldoende blijven drinken en voldoende rust nemen dus!
Ja daar moeten ze niet in discrimineren. Borst en fles allemaal onder de Burka. O je hebt daar zelfs een leuke Amerikaanse vinding voor: de ""Hooter Hider"
Oftewel de borstvoedingsburka. Toen ik in Amerika was, heb ik gewoon een sjaaltje gebruikt, maar wat vóelde ik me opgelaten, tussen de moeders die wél allemaal braaf een borstvoedingsburka droegen. Belachelijk. Het is nou niet alsof je je trui uittrekt, eerst wild in het rond zwiepend met tepelkwastjes de zaak rondloopt voordat je je kind aanplugt ofzo.
Wen, ik ben opgedroogd tijdens mijn buikgriep ('t was ook een heel heftige variant, met koorts en al). Echt even voldoende blijven drinken en voldoende rust nemen dus!
zondag 1 november 2009 om 14:42
Ok, dit is geen topic waar ik veel schrijf, dus al bij voorbaat excuses voor het binnen komen vallen, maar gisteravond had ik met Quertu een discussie over de vraag of mannen wel of niet borstvoeding konden geven..
Volgens haar was er namelijk iets op de markt wat je zeg maar aan je schouder kon hangen en waarbij je het slangetje bij de tepel terecht kon laten komen, etc.. Nu leek mij dat nogal vergezocht, dus ik denk ik kom even bij de bron informeren..
Is er iets dergelijks op de markt?.. Ooit gezien?..
Volgens haar was er namelijk iets op de markt wat je zeg maar aan je schouder kon hangen en waarbij je het slangetje bij de tepel terecht kon laten komen, etc.. Nu leek mij dat nogal vergezocht, dus ik denk ik kom even bij de bron informeren..
zondag 1 november 2009 om 14:46
Oh en relacteren is hier ook gelukt dus. Maar voorkomen is beter. Drinken, drinken en nog eens drinken, aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen (dat ging hier vanzelf, ik had op een gegeven moment elk uur een boos meisje aan de borst 's nachts... ). Maar met een dagje buikgriep zal de schade wellicht meevallen.
zondag 1 november 2009 om 14:50
quote:boogje schreef op 01 november 2009 @ 14:42:
Ok, dit is geen topic waar ik veel schrijf, dus al bij voorbaat excuses voor het binnen komen vallen, maar gisteravond had ik met Quertu een discussie over de vraag of mannen wel of niet borstvoeding konden geven..
zondag 1 november 2009 om 14:52
ghegheghe misschien moet ik dat eens gaan aanschaffen voor yamman, yammini is notoir flesweigeraar dus ik kan niet langer dan 6 uur van huis met risico dat yamman dan al uren met een gillend kindje zit ...
ik zal het eens in de groep gooien.
tsja enige tijd geleden had yammini ook al aangehapt op de tepel van mn broertje na het zwemmen dus kieskeurig is ze niet
ik zal het eens in de groep gooien.
tsja enige tijd geleden had yammini ook al aangehapt op de tepel van mn broertje na het zwemmen dus kieskeurig is ze niet
zondag 1 november 2009 om 15:02
zondag 1 november 2009 om 15:05
zondag 1 november 2009 om 15:48
zondag 1 november 2009 om 17:03
Hier ook nog steeds een borstweigerend kind. Ben het zoooo zat, sta echt op het punt om er mee te stoppen. Ik heb mijn productie al opgekrikt dus ik heb genoeg. Ik gebruik een neusspray om de tsr te bespoedigen. Ook leg ik hem vaker aan zodat hij nog niet echt honger heeft. Ik heb ook een breastflowfles gekocht, maar daar wordt hij bijna net zo boos van als aan de borst. Iemand nog bemoedigende woorden? Ik heb met mezelf afgesproken dat ik het nog een week aankijk en dan stop ik ermee. Ik raak er overspannen van als hij de hele tijd ligt te mopperen en schreeuwen aan de borst en vervolgens uiterst tevreden een flesje leeg drinkt.