Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
De borstvoedingshulpset! Van een ander forum ken ik een vrouw die samen met haar vrouwelijke partner een kind heeft en die heeft overwogen om dat kind zo te voeden omdat ze de fles weigerde. Dat is helaas niet gelukt.
Boepie, wat heb je er tot nu toe aan gedaan? En hoe oud is je kind? Ben je al bij een lactatiekundige geweest?

Sientje, we zaten wat te dollen. Ik heb zelf ervaring met een borstvoedingshulpset, of iets wat daarop lijkt althans, toen mijn dochtertje aan de borst moest leren drinken. Ik vond het drama trouwens. Mijn dochter heeft uiteindelijk gewoon de fles gekregen tot ze uit de borst kon drinken (en in de tussentijd wel aan de borst geoefend natuurlijk). Dat geklooi met cupjes, slangetjes, fingerfeeding... In het begin het fantastisch hoor, dat ze dát al kon. Maar ik ben achteraf gezien blij dat ze er in het ziekenhuis op aandrongen om toch ook de fles te introduceren. Als je de fles op de juiste manier geeft, hoeft dat het drinken aan de borst niet in de weg te staan.

Maar goed, dat allemaal terzijde dus.
Ik heb al meerdere malen contact gehad met de lactatiedeskundige, maar die tips hebben dus nog niet het gewenste resultaat gehad. Nu geef ik hem de fes als hij niet aan de borst wil en kolf ik. Vannacht wilde hij ook niet aan de borst en wilde ik een fles afgekolfde melk geven. Laat ik de fles omvallen... Zo zonde vind ik dat, ik kon wel janken .
Wat vervelend Boepie, dat zelfs de lactatiekundige je niet kan helpen. Wat zei zij ervan dan? Heeft ze ook gekeken?

Jij schrijft dat je hem vaak aanlegt, tussen de voedingen door als hij geen honger heeft. Maar wat gebeurt als je wacht tot hij wel honger heeft en je geen fles geeft? Gaat hij dan na een tijdje toch niet gewoon drinken aan je borst?

Ik had het toen Miep (net zo oud als jouw zoon) haar eerste tandje kreeg. Toen weigerde ze de borst ook (door te schoppen en te huilen en weg te draaien bij mijn tepel), wanhopig werd ik ervan. Terwijl er moeiteloos een fles in ging. En ik maar kolven... Toen kreeg ik de tip: probeer aan te leggen. Wil het na twee, drie keer niet laat het dan even rusten, en probeer het later opnieuw. Uiteindelijk werkte dat heel goed, omdat Miep geen ander aanbod meer kreeg dronk ze uiteindelijk weer prima uit de borst en was het compleet over. (Hou in dat geval wel de plasluiers in de gaten... Niet dat je kindje op die manier uitdroogt...)

Toe maar, op de meeting praten over borstvoeding met forummerts van de sekspijlert!
Hoe oud is hij, Boepie? En zou het zin kunnen hebben een andere lactatiekundige te raadplegen? Heb je al geprobeerd te voeden met een tepelhoedje bijvoorbeeld?
Mijn dochter is prematuur geboren; ruim acht weken te vroeg. Zij dronk ook niet aan de borst. Wat ik deed, was als ze honger had in eerste instantie aanleggen, zodat ze kon drinken. Als dat niets werd, of als ze niet meer dronk, dan kolfde ik de voeding op dat moment af en gaf ik vervolgens de fles. Ik heb voordat mijn dochter "echt" aan de borst kon drinken tepelhoedjes gebruikt. Met een tepelhoedje wordt het achterste zuigpunt in de mond beter gestimuleerd, zodat er een sterkere zuigreflex ontstaat.

De leeftijd van je zoontje is van belang, omdat er rond de zes weken een hernieuwde zuigreflex ontstaat. Mocht het in het begin zijn misgegaan, dan heb je rond zes weken nog een "nieuwe kans".

Ik heb in het begin begeleiding gehad van een lactatiekundige uit het ziekenhuis, maar toen mijn dochter ontslagen was, dronk ze nog lang niet uit de borst. Uiteindelijk heb ik veel te lang zelf door lopen klooien. Pas na drie maanden ging mijn dochter uit de borst drinken (gecorrigeerd was ze toen vier weken) en pas dáárna ben ik opnieuw bij een lactatiekundige terecht gekomen. Een andere dus. Zij heeft me nog weer een stuk verder op weg geholpen. Achteraf gezien heb ik spijt dat ik zo lang zelf heb lopen klooien en dat ik niet eerder een andere lactatiekundige heb ingeschakeld.

Ik wil je geen valse hoop geven, want er zijn kinderen die het nu eenmaal gewoon niet kunnen. Maar op basis van mijn eigen ervaring en op basis van wat ik inmiddels geleerd heb over borstvoeding, kan ik je misschien wel nog een stapje verder op weg helpen. Wie weet is er gewoon nog hoop.

quote:Ring1981 schreef op 02 november 2009 @ 10:34:

Jij schrijft dat je hem vaak aanlegt, tussen de voedingen door als hij geen honger heeft. Maar wat gebeurt als je wacht tot hij wel honger heeft en je geen fles geeft? Gaat hij dan na een tijdje toch niet gewoon drinken aan je borst?

Dat dus. Een kind dat niet hongerig is, is totaal niet gemotiveerd om te drinken. Je moet niet wachten tot hij krijst van de honger, want dan wil hij alleen maar NU NU NÚ drinken en wel met een beetje tempo natuurlijk. Maar als je bij de allereerste hongersignalen al aanlegt, dan is hij wél gemotiveerd om te drinken, maar nog niet zo gefrustreerd dat hij alleen maar boos wordt als het niet lukt.

quote:Ik had het toen Miep (net zo oud als jouw zoon) haar eerste tandje kreeg. Toen weigerde ze de borst ook (door te schoppen en te huilen en weg te draaien bij mijn tepel), wanhopig werd ik ervan. Terwijl er moeiteloos een fles in ging. En ik maar kolven... Toen kreeg ik de tip: probeer aan te leggen. Wil het na twee, drie keer niet laat het dan even rusten, en probeer het later opnieuw. Uiteindelijk werkte dat heel goed, omdat Miep geen ander aanbod meer kreeg dronk ze uiteindelijk weer prima uit de borst en was het compleet over. (Hou in dat geval wel de plasluiers in de gaten... Niet dat je kindje op die manier uitdroogt...)

Bij mijn dochter lag het iets genuanceerder, want zij was zo kwetsbaar dat er niet zo veel mee te "experimenteren" viel (wij moesten in het begin op schema voeden, elke 3 uur, dus ook 's nachts de wekker zetten). Maar in de kern kwam mijn aanpak wel op hetzelfde neer. Ik probeerde zo'n drie keer per dag aan te leggen en pas als ze ècht haar best had gedaan, kreeg ze de fles. Dat betekende: aanleggen bij de eerste hongersignalen (vanaf het moment dat ze die gaf, daarvoor dus op schema) en pas als ze echt kwaad begon te worden de fles erin.

Die fles bood ik aan alsof het de borst was. Dus wachten tot ze haar mondje open sperde (met de fles over haar lipje wrijven) en dan de fles zo ver mogelijk in haar mond doen. Waarbij je het speentje gebruikt met het kleinste gaatje, want hij moet wel zijn best doen om de melk binnen te krijgen.

quote:Toe maar, op de meeting praten over borstvoeding met forummerts van de sekspijlert! Ja, ik was met stomheid geslagen. En het was niet eens een flauw excuus om het eens over mijn borsten te hebben ofzo.
He Boepie,

Hier hetzelfde probleem! Zoon is nu 2 1/2 week en heeft de eerste week uit de borst gedronken. Nu weigert hij pertinent!!! Draait zijn hoofd weg en wordt boos. Ik weet nu niet zo goed of ik moet blijven aanbieden, of de borst maar even moet laten rusten.

Ik kolf meer dan genoeg (heb nu al ruim een liter in de vriezer...). Vanmiddag ga ik een dubbele kolf halen, m.n. voor het gemak 's nachts.

Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar ik heb besloten: verstand op 0 en kolven maar... En hopen dat hij met 6 weken of 3 maanden (schijnen magische momenten te zijn) toch nog de borst pakt).

Sterkte!!
Lieve dames,

bedankt voor alle tips. Muis is momenteel ruim vier maanden en moppert dus al een aantal weken aan de borst. Ik dacht eerst dat het krampjes of reflux was, maar toen heb ik een keer de proef op de som genomen en hem de fles gegeven. Die ging er zonder mopperen in. Nu ploeter ik dus al een aantal weken door, maar niets helpt echt. Hij gaat al brullen als ik hem aanleg, zowel als hij honger heeft als tussendoor. Ik word er erg gestrest en verdrietig van. Morgen komt de lactatiedeskundige langs. Dat ga ik nog proberen en daarna ben ik er echt klaar mee. Hij krijgt nu een fles met een 1/2/3 speen op het kleinste gaatje.
Ik begreep dat de LK al meerdere keren langs was geweest, maar dat is dus niet het geval? Dan hoop ik echt dat je een goede oplossing van haar krijgt waar je mee uit de voeten kunt.

Qwertu, haha. Wat leuk!!!

Mardejo, had jij nou ook al een LK over de vloer gehad? Helpt het jou niet als je de manier van Qwertu (en ik) volgt: blijven aanbieden, en pas later de fles pas geven.
Boepie, voor veel borstweigerende baby's is het lekker als ze gewoon in hun blootje tegen hun blote mama aanliggen. Dan kunnen ze zelf beslissen of en wanneer ze aanhappen. De druk is er dan af, zeg maar. Ook samen douchen of in bad kan soms helpen.
Hallo allemaal,

hoe ziet jullie dagschema er zo'n beetje uit met baby? Mijn dochter is nu 8 maanden en krijgt naast de bv dus ook gewoon eten. Ik ben nog een beetje zoekende naar een handig ritme om haar alles binnen te laten krijgen en ook nog gewoon zelf te voeden.

- Hoe vaak voeden jullie je kindje van ongeveer 8 maanden?

- Eten jullie kinderen echt 3 maaltijden per dag?

- Eten ze pap als ontbijt? Iets anders dan melk?

- Hoeveel eten ze, (in geval van potje) een heel potje?

- Eten ze een hele boterham of meer?

Onze dag ziet er nu ongeveer zo uit als ik thuis ben:

7.00-8.00 bv (ze is dan al een tijd wakker maar wil niet meteen drinken)

8.30-9.30 slapen

10.00-11.00 fruit (meestal vers, soms half potje)

12.00 bv of brood (hangt van timing en moeheid af

12.30-14.00 slapen

15.00 cracker, (paar stukjes brood) oid, of fruit

16.00 bv

17.30 groente (meestal half potje, soms vers - vindt ze niet zo lekker)

19.00 bv

slapen

23.00 bv

3.00-4.00 bv

Ze blijkt op het cb niet goed gegroeid te zijn, wel in gewicht, niet in lengte. Ook de curve van WHO ingevuld en idd, ze staat stil. Krijgt ze te weinig voeding binnen, te veel melk? Moet ik minder bv aanbieden en meer vast eten? Meestal zijn ze op mijn cb wel aardig en snugger, maar had vandaag voor het eerst type 'ongeïnteresseerd en betweter zonder bv-instelling'. Ik was daar wel adrem en zelfverzekerd, maar nu niet meer .

Graag jullie ervaringen...
Hallo,

Ring en Quertu,

Ik bied al eerst de borst aan, maar dat leidt tot een hoop frustratie bij zoon. Hij draait zijn hoofd echt weg.Vorige week de lactatiekundige gehad, maar dat heeft weinig opgeleverd tot nu toe.

Het bloot voeden ga ik vanavond maar eens proberen. Dat lukte in de eerste week (de nacht voordat zoon met ondertemp werd opgenomen in het ziekenhuis) ook als enige manier, maar toen heeft hij het dus ook koud gehad en dat is nu niet het geval. Dat gaan we weer proberen.

Ik heb vanmiddag de lactatiekundige weer gebeld, maar ze was druk en belt me nog terug.

Wat zouden jullie doen?

Wel of niet weer proberen met tepelhoedje?

Wel of niet een speen aanbieden? We geven nu een vinger met het idee dat dat 'lichaam' is i.p.v. siliconen.

Een ander probleem is ook dat zoon wakker wordt, huilt, voeding wil, maar als de fles er eenmaal inzit, hij deze slapend opdrinkt (ook de breast flow fles), Ik weet dus ook niet, of hij al sterk/wakker genoeg is voor bv. Hij heeft nu wel een goede temperatuur en groeit goed. Zit ook al ruim 200 gram boven zijn geboortegewicht, dus op zich zou het wel moeten kunnen lijkt me.

Sterre: Ik kan je helaas niet helpen, maar je schema ziet er niet uit als te weinig.
Mardejo, Saba (8 weken) kon pas met een 1 week voor het eerst aan de borst drinken en vaak lukte dat dan ook maar één keer per dag. Ook al werd ik er soms heel verdrietig van dat hij weer boos werd en weigert ik ben blijven aanleggen. Nu troost ik hem heerlijk met de borst en zoekt hij er regelmatig naar als hij bij me ligt.
Vraagje. Ik geef nog 2 bv per dag ('ochtend en 's avonds)Mijn zoon is nu 11 maanden en drinkt steeds moeilijker aan de borst. Het is af en toe bijna een gevecht. Ik wil nu deze laatste 2 voedingen gaan afbouwen, maar hoe doe ik dat zonder enorme stuwing te krijgen ( heb al geprobeerd om een voeding te laten vallen, maar knapte toen bijna 's nachts....
Hoi allemaal, dames met ervaring:

Misschien is mijn vraag in dit topic al wel voorbij gekomen, maar dan hoop ik maar dat jullie het antwoord nog een keertje willen herhalen...

Ik ben hoogzwanger van mijn eerste kindje en krijg een geplande keizersnee, ik hoor eind deze week de datum. Ik heb dus geen ervaring met borstvoeding, of überhaupt met babies. Ik wil wel graag borstvoeding gaan geven, maar heb begrepen dat deze wat moeilijker op gang kan komen door de keizersnede.

Hebben jullie tips? Dingen die ik van tevoren al kan bespreken in het ziekenhuis, dingen die ik mee moet nemen voor de eerste dagen dat ik in het ziekenhuis zal zijn?

Ik heb nu nog geen kolf, is het in deze omstandigheden toch verstandig deze alvast te kopen? Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Ik heb een aantal telefonische consulten gehad Ring, morgen komt ze voor het eerst langs. Ik hoop dat ze nog wat tips heeft. Anders heb ik er iig alles aan gedaan. We gaan regelmatig samen in bad, maar bloot voeden doe ik eigenlijk nooit. Ik zal dat ook nog eens proberen.

VIVAfeelfree, hier ook een geplande ks. De bv kwam ip best aardig op gang, maar Muis had moeiet met aanhappen omdat ik vrij vlakke tepels heb. Ik het ziekenhuis wilden ze wel dat ik meteen begon met kolven. Je kunt er eentje huren, maar dat vond ik vrij duur, ook moet je dan zo'n beginsetje kopen. Ik heb er op een gegeven moment dus een gekocht, een ameda lactaline. Niet duur en wel dubbelzijdig elektrisch kolven. Succes!
Boepie; je moest dus eigenlijk meteen een 'eigen' kolf hebben? Het is niet mogelijk er een te lenen van het ziekenhuis o.i.d.?

Want dan is het misschien verstandig dat ik mezelf er van tevoren even in verdiep; ik zie mijn vriend nog niet een dag na de geboorte een kolf scoren...
En tepelhoedjes, is dat dan zinnig om al van tevoren aan te schaffen? Hebben ze die in het ziekenhuis voor het geval het nodig moest zijn?
@ Mardejo en Boepie, is spruw al ter sprake gekomen? Dat is een bekende veroorzaker van borstweigeren. Als moeder hoef je daar verder helemaal geen klachten van te hebben. Bij je kind kan het zo zijn dat er witte puntjes op het tandvlees zitten, dat er een witte aanslag op de tong zit die je niet weg kunt geven of dat er een wat parelmoeren glans op de lipjes zit. Maar het kan ook bij het kind zo zijn dat het zich enkel uit in pijn, onrustig drinken en/of rare smakgeluiden.

Toen we het bij mij nog niet zeker wisten (en het aanleggen, na een goed begin, opeens helemaal nergens meer op leek), adviseerde de lactatiekundige om dan maar gewoon te doen alsóf ik spruw had en maar gewoon te gaan behandelen. Achteraf gezien bleek daar inderdaad het probleem te liggen (maar ja, toen was het leed al geschied en deze essentiële fase ).

Vier maanden is overigens een bekende leeftijd waarop baby's de borst kunnen gaan weigeren. En het goede nieuws is dat dat in de meeste gevallen gewoon weer goed komt, als ik mijn lactatiekundige mag geloven. Geduld, geduld, geduld, dat is het toverwoord. Al mag je het jezelf natuurlijk ook gewoon "gunnen" om voor de rust te kiezen en het op te geven.

Mardejo, tepelhoedje zou ik alleen doen als de lactatiekundige denkt dat het zin heeft. Tepelhoedjes zijn geweldige hulpmiddelen hoor, als het kiezen is tussen niet aan de borst of aan de borst met tepelhoedje. Maar aan tepelhoedjes zitten ook nadelen (o.a. vergrote kans op borstontsteking) en bovendien wordt het dan óf met een tepelhoedje blijven voeden, óf het tepelhoedje ook weer afbouwen.

Dat boos wegdraaien herken ik trouwens wel. In dat geval liet ik het gewoon weer even een paar voedingen rusten. Sowieso hield ik een maximum van 3x oefenen per dag aan in de periode dat het echt bagger ging. En dat "maximaal" betekende: als Qtie er alleen maar gefrustreerd van raakte (wat mij weer vreselijk op mijn zenuwen hormonen werkte ), dan was het gewoon voor allebei de partijen even beter om de druk eraf te halen en pauze in te lassen.

Als je voor jezelf het "moeten" eraf zou kunnen halen, dat zou al een hoop schelen. De spanning die het jou geeft, draag je natuurlijk gewoon over op je kind. En als je net zo'n exemplaar als de mijne getroffen hebt, betekent dat in de praktijk: hoe hoger de verwachtingen, hoe harder de kont tegen de krib gaat.
Vivafeelfree, hier een ongeplande KS en totaal geen problemen met BV, ook niet gaan kolven. Ik had van tevoren aangegeven dat ik BV wilde geven en dat ik niet wilde dat zij de kleine gingen voeden. (je hoort wel eens van die verhalen). Toen ik terug op de kamer, kreeg ik de kleine meteen aan mn borst. EN vervolgens heb ik hem gewoon steeds verschillende keren aangelegd. Het is wel verstandig om je wat te verdiepen in verschillende houdingen, want niet alles ligt/zit prettig/ Een kolf is echt niet meteen nodig. Gewoon goed en vaak aanleggen. Je kleintje heeft best wat reserves (even uitgaande van een gezond kind met gezond gewicht) en kan best wachten tot de voeding enigzins op gang is. Als je merkt dat het voeden niet gaat (bijvoorbeeld slecht aanhappen, etc) is het vroeg genoeg om nog een kolf te huren.
VivaFeelfree, normaal gesproken heb je in het ziekenhuis gewoon beschikking over een kolf. Ik zou er zeker nog geen aanschaffen. Als het echt nodig blijkt te zijn, dan kun je er á la minuut altijd wel ergens een huren. Eerst maar eens kijken óf de borstvoeding op gang komt en zo ja: hoe dan.

Wat verstandig is om door te spreken met het ziekenhuis, is dat er niet zomaar bijgevoed wordt. Ook niet 's nachts "om jou je nachtrust te gunnen". Als je kindje niet direct na de bevalling zelf kan drinken of aangelegd kan worden, dan is het belangrijk dat je binnen zes uur na de bevalling voor het eerst begint met kolven, in een drie-uurs- schema, om de borstvoeding op gang te brengen. Maar beter is natuurlijk als je je kind wel meteen aan kunt leggen.

Overigens is bijvoeden ook weer geen ontzettend grote ramp, maar het is beter als dat eerst even overlegd wordt, zodat je betrokken wordt in het zoeken naar mogelijkheden. Bovendien kan het bijvoeden het beste gebeuren door middel van cupfeeding of fingerfeeding.

Die dingen zou ik dus wel even bespreken van tevoren. Maar voor de rest zou ik er vanuit gaan dat het gewoon allemaal op de natuurlijke manier op gang komt. Dat je een keizersnee krijgt, geeft nou ook weer geen garantie op problemen.
Vivafeelfree, wat spannend! Heel goed dat je er nu al bewust mee bezig bent, want helaas gaat het nogal eens mis in ziekenhuizen met betrekking tot de borstvoeding.

Wat je kan doen:

- Van te voren duidelijk melden dat ze absoluut geen flesje of speen geven na de keizersnede omdat jij borstvoeding wilt geven. Gelijk voeden (met de fles dus) is echt niet nodig, je kind heeft nog helemaal geen honger en huilen vlak na de geboorte hoort er nou eenmaal bij.

- Vragen of je na de keizersnede zo snel mogelijk bij je kind kan zijn om voor het eerst aan te leggen. Het liefst binnen een uur (dan is je kindje wakker en alert genoeg om voor het eerst te drinken bij je), wordt het onverhoopt iets langer is er nog geen man overboord... Het is niet ideaal maar het betekent niet dat de borstvoeding niet meer kan slagen.

- Je man of vriend inlichten, zodat hij ervoor kan zorgen dat ze toch niet even een flesje geven als jij nog op de operatiekamer bent. Vertel hem dat je absoluut geen flesje en geen speen wilt, en dat hij dat ook moet communiceren met de verpleegkundige.

- Zorg dat je een goede lactatiekundige (zoeken via http://www.nvlborstvoeding.nl/ en http://www.borstvoeding.com) krijgt om je te helpen met aanleggen en goede houdingen vinden zodat je wond niet teveel belast wordt. Bel de LK desnoods van te voren al om tips te krijgen!

- O ja, en als ze in het ziekenhuis vinden dat je moet bijvoeden... Niet met de fles, maar alleen via fingerfeeden of cupfeeden. En geen speen geven dus.

Ik denk dat het goed moet gaan als je deze tips opvolgt. Niet denken: 'mwah, zo'n vaart zal het niet lopen. Ze geven vast geen flesje, ik ga ervan uit dat het wel goed zal gaan...' Want helaas, ik heb nu al meerdere keren gehoord dat het wel zo gaat! Belachelijk, maar ja.

Ik zou nog geen kolf kopen. Op zich is een kolf zo gehuurd. In ziekenhuizen hebben ze sowieso huurkolven. Dan kan je eerst uitproberen of je het wat vindt!

Succes.
En tepelhoedjes daar zou ik me verre van houden. Tenzij het echt noodzakelijk is om je kind ermee aan de borst te krijgen, zijn het je reinste ondingen.
Hallo vivafeelfree,

Ook hier een (geplande) keizersnee.

Het enige wat je zou moeten doen, is duidelijk maken dat je bv wil geven!! Dan leggen ze je kindje na de bevalling zo snel mogelijk bij je.

Een kolf, tepelhoedjes etc. kun je allemaal in het ziekenhuis lenen/gebruiken. Als je eenmaal thuis bent na 4/5 dagen en de bv. gaat goed, kan je via de kraamhulp heel snel aan een kolf komen (zij weten adressen waar je ze kan kopen/huren.

Tip: laat niet al het gebruikte materiaal weggooien, maar bewaar het en laat je partner het thuis uitkoken. Hoef je het later niet allemaal nogmaals aan te schaffen en in het ziekenhuis gooien ze het toch weg.Van de afgelopen bevalling heb ik drie borstschelpen (die dingen die je op je borst zet), een tepelhoedje en meerdere flesjes, waar ik nu nog veel plezier van heb.

Ik begon ook snel met kolven in het ziekenhuis. Schrik niet als er de eerste keer maar een paar druppels komen. Dat is heel normaal!

En laat je niet te snel overhalen om kunstvoeding te gebruiken, mocht je kindje te veel afvallen. Dat is mij de eerste keer wel overkomen, maar de tweede keer heb ik aangegeven dat ik dat niet wilde (had ook relaxtere verpleegsters) en kreeg zoon afgekolfde melk. Als je kindje 7% van zijn geboortegewicht verliest, raken sommige artsen/verpleegsters in de stress en willen ze bijvoeden. Als je kindje verder een goede/alerte/wakkere indruk maakt, zou ik daar dus niet te snel in meegaan.

Sterkte met je bevalling en ik hoop voor je dat de borstvoeding goed op gang gaat komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven