Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Goedenmiddag! Ik heb een vraag voor jullie. Mijn dochter is dinsdag 4 weken en ik wil vanaf vandaag beginnen met het afkolven van melk zodat mijn man af en toe een flesje kan geven. Hoeveel cc heeft zij nodig om een volledige voeding te vervangen?
1983, mijn dochter dronk met 4 weken zo'n 80-120cc per flesje. Maar het wisselt erg per kindje en hangt ook af van gewicht, aantal voedingen etc.
Was het rekensommetje niet: gewicht (kg) x 150 en dat delen door het aantal voedingen?

Stel dat je kindje 5 kg is en 8 keer eet, dan zit er tussen de 90 en 100cc in een fles.

(uit m'n hoofd...)
O, bedenk wel dat je kindje aan de borst tot 60% harder moet werken en dat ze dan haar voeding in 2 delen krijgt hè....
Ik kom goed nieuws melden...

Reglibaby is weer helemaal aan de borst! Na drie maanden fulltime kolven. Dankzij de pre-logopediste en een gelukkige samenloop van omstandigheden (stroomstoring). Ik ben zo blij! (ok, de nachtvoedingen zijn ook weer terug, dat is iets minder)

Maar wat is het stressvol zeg, zo'n kind aan de borst. Heeft ze wel genoeg? Honger ik haar niet uit zo? Ik wist niet dat het slechte groeien in het begin zo'n indruk had gemaakt, ik maakte me constant zorgen. Om alles nog erger te maken weigert ze ook nog eens om op het kdv meer dan 100cc per flesje te drinken (ipv 150-200) en is ze steeds afgeleid..

Dus heb ik donderdagmiddag maar vrij genomen om te gaan wegen. Ik had me mentaal al voorbereid op een teleurstelling en een terugkeer naar het kolven. Maar de verpleegkundige stelde me meteen al gerust dat ze er fantastisch uitzag (reglibaby is een mini-boeddha), en ze woog 7 kilo bij 3,5 maand. Niet zo goed gegroeid als daarvoor, maar goed genoeg (130 g. per week)! (verpleegkundige noemde ook nog eens een vroege 4maandendip, ik heb een heel fijn cb).

Dus nu durf ik er langzaam weer vertrouwen in te hebben. Kolven doe ik alleen nog op mijn werk, verder laat ik haar alles zelf regelen.
Reglisse, 7 kilo bij 3,5 maand? Dat doe je zeker goed (hier bijna 7 maand, 6,5 kilo).

En wat fijn dat ze terug aan de borst is! (waar een stroomstoring al niet goed voor is )
7 maand en 6,5 kilo? Ik wist dat reglibaby groot was (maat 68 al weer), maar dat is wel heel erg veel verschil.
Brittania klopt 150ml x gewicht en delen door aantal voedingen. Het is een inschatting.

Regliss wat een goed nieuws!!!! Kindje weer aan de borst en zo goed gegroeid WOW goed gedaan en wat moet dat een geruststelling zijn.

Niet vergelijken met GW en mij hoor (kindje hier is ook 7 kilo en negen maanden inmiddels) onze kinderen zijn anders begonnen.
Brittania, haha ja ( . ) ( . ) is vol, (.)(.) is normaal en theezakjes zien er zo uit: ).().(
..
goed nieuws reglisse!!
ik kom ook weer eens binnen vallen

Ik geef alweer ruim 8 maanden borstvoeding! Wat gaat de tijd toch snel! Ze weegt trouwens nog maar 6300 gram dus ja ik vind dat je een grote baby hebt reglisse!

Maar wij hebben dan ook wel een heel lichte hoor!
Inderdaad een zware baby, mijn uk is met 7,5 maand ongeveer 7500 - 8000 gram (maat 68 past nog). Maar goed, bij de start was ie maar 2180 gram, dus hij heeft zichzelf al flink verdubbeld (en meer) op mijn borstvoeding.
Reglisse, wat goed dat regli-baby weer volledig aan de borst drinkt! En wat kan live voeden onzeker maken hè?! Ik ben, nu Kruimel wel volledig bij mij drinkt, ook erg onzeker over of hij wel genoeg drinkt/binnen krijgt. Bij mini heb ik ft gekolfd en wist ik dus precies hoeveel hij binnen kreeg. Nu vraag ik mij bijna continue af of het wel goed gaat.

Daarom kom ik hier weer eens hulp vragen Kruimel had steeds meer dan genoeg aan 1 borst en wilde borst 2 ook echt niet. Hij dronk borst 1 ook nooit helemaal leeg, spuugde heel veel (hij dronk steeds te veel), liet steeds tenminste 4 uur tussen de voedingen en geen nachtvoeding. Maar nu... Sinds vrijdag is hij opeens heel vaak ontevreden en vraagt hij opeens om meer voedingen. Ik kolfde vanmorgen ook minder dan anders. En mijn borsten voelen als theezakjes.

Hij is nu 9 wk, 2 dagen (omgerekend 6 wk, 4 dg) en heeft vanaf het begin genoeg gehad aan 5-6 voedingen per dag, 1 borst per keer.

Wat denken jullie, regeldagen, een dip of heeft het toch te maken met de prikjes die hij vrijdag heeft gehad? Ik word hier echt mega-onzeker van en denk meteen alweer aan fulltime kolven, wat ik eigenlijk echt niet meer zie zitten.

Dus...hoe werkt de 7-5-3-1 precies?
opgoed geluk heb vertrouwen in je kind die "regelt" het zelf aanleggen waarneer je kindje drinken wilt, en dan komt het allemaal goed.
I know... ben alleen nogal een controlfreak En al 3 dagen een erg onrustige en veel huilende baby maakt me gewoon wat minder objectief.
Opgoedgeluk: Ik doe de ene kant 7 min, dan de andere. Dan eerste kant 5 en dan de andere weer enz.

Ik kijk niet of er nog wat komt, ik stop als het tijd is en als er niks komt ga ik door als de tijd nog niet om is.

Bij elkaar kom je aan een half uur. Dan kun je evt 1,5 uur later weer, maar meestal doe ik het 's avonds, als BritBaby een afgekolfde fles krijgt, dus dan doe ik het maar 1 keer.

Ik heb vandaag domperidon besteld. Was niet op onze afdeling op voorraad, dus ik heb maar gewoon besteld. Hoop dat ik het snel binnen heb, want van al dat gekolf krijg ik zere nipples!
GW: ik heb je een uitnodiging gestuurd, kan ik je dan een bericht sturen als je mij accepteert ofzo..?
quote:opgoedgeluk schreef op 08 augustus 2010 @ 21:37:

I know... ben alleen nogal een controlfreak En al 3 dagen een erg onrustige en veel huilende baby maakt me gewoon wat minder objectief.ik weet ook heel veel maar soms moest het me nog even verteld worden door anderen
opgoedgeluk, ik leef met je mee! Ik denk echt helemaal in ccs. (volle borsten voor de voeding=250cc, 1 leeggedronken, ander half leeg, dus ws zo'n 150cc gedronken vanochtend).

Zelf regelen lijkt me inderdaad beter. Maar als je het echt niet meer trekt kun je je man misschien een keer een flesje gekolfde melk laten geven (b.v. laatste voeding) en dat jij ondertussen 7-5-3-1 (7 min kolven, 7 pauze etc.) kolft? En dan lekker slapen (ook goed voor de productie). Veel dragen werkt hier ook goed (tenminste, had jij niet iets waardoor je niet kunt dragen?).
Ik heb trouwens ook nog een probleempje. Sinds reglibaby weer uit de borst drinkt heeft ze ook meer last van krampjes en soms ook spugen. De krampjes beginnen ongeveer een half uur tot een uur na de voeding, vooral 's nachts. Iemand tips?
quote:Britannia schreef op 08 augustus 2010 @ 21:43:

GW: ik heb je een uitnodiging gestuurd, kan ik je dan een bericht sturen als je mij accepteert ofzo..?Ik heb nog niets gehad, zou jou anders ook even een berichtje sturen via vf als het lukt.
Hmmm... Yep...helaas nogal last van bekkeninstabiliteit. Mijn errug mooie draagdoek is dan ook nog maar weinig gebruikt helaas.

Moeilijk hè, over gaan op live voeden na een periode ft kolven? Je ziet opeens niet meer wat erin gaat. Mini is zelfs ooit volledig terug geweest aan de borst na een maand of 3, maar ik werd daar erg onzeker van en toen ook nog eens bleek dat hij opeens niet zo denderend was gegroeid (overigens achteraf gezien wel genoeg) ben ik direct weer ft gaan kolven. Dat wil ik dus dit keer niet weer laten gebeuren, hè?!

Yam, ja, weten doen we heel veel, maar soms is bevestiging gewoon even heel prettig
Oeh nee reglisse, helaas geen tips. Wacht zelf ook nog op DE TIP tegen krampjes...
Brit, heb je mijn uitnodiging gehad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven