Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
gerr, ik zucht met je mee. Dochter heeft hier 3 weken lang doorgeslapen en nu ineens niet meer. We zitten ook weer aan de 2 nachtvoedingen en ze is bijna 6 maanden....

rocky, hier ook een kind wat vaak en veel wilde eten en moeilijk sliep/slaapt overdag. Sinds zondag gaat het slapen overdag iets beter, er wordt nu ten minste geslapen overdag. En nee je bent geen miserabele moeder, het ene kind geeft duidelijkere signalen dan het andere en interpreteren van signalen is vaak moeilijk.

's Nachts is het hier nooit een probleem geweest, aftanken en wegleggen en verder slapen. Denk dat dat komt omdat het dan prikkelarm was en er geen leukere dingen te beleven waren en ze zich daardoor beter kon overgeven aan de slaap.

Nu beheerst ze het kunstje slapen iets beter.
echt? bv helpt als neusdruppels? Hier ook een verstopt neusje, maar het ergste hebben we gehad.

Knuffel voor de nachtbrakers wij zitten al zeven maanden op twee voedingen per nacht (dus ik tel die van 23u en half 6 Niet mee ) Wat wel geholpen heeft was om het bedje op zijn eigen kamertje te zetten ipv naast mij. Daarvoor was het soms elk uur. De laatste tijd verschuift het wel iets en is het soms 1 keer rond 2/3 uur. Het was heel lang om de twee uur.

Bengal de signalen veranderen hier ook. oogjes wrijven was een tijd 100% succes verzekerd als je dan in bed ging leggen, maar dat is allang geen garantie meer. Soms ligt hij nog vrolijk te kletsen en te trappelen vijf minuten voor hij in diepe slaapt raakt. Lastig he?
Dank je wel Wen

Ja, ik dacht al dat het tegen verstopte neusjes hielp. Tegen ontstoken ogen toch ook?

Ikzelf had gruwelijke uitslag na de bevalling. Als ik er dna wat BV overheen wreef hielp dat tegen de jeuk
Rocky je bent absoluut geen miserabele moeder hoor! Weet nog dat Cb bij mijn eerste zei: 'En nu moet je leren welk huiltje waarvoor is.' Ik dacht: HELP! Soms weet je het, maar soms ook niet.

Fijn (niet voor jullie!) dat ik niet de enige nachtbraker ben, gedeelde smart... Heb gelukkig genoeg energie en me net weer even lekker uitgeleefd in de sportschool. Heerlijk! Een beetje weer mijn eigen lijf terug.

Deze week dagje voorbereiden in de klas. Eerste dag dat ik ga werken en dus volop kolven. Ben benieuwd!
Spannend Gerr!

Fussie, ja ook tegen ontstoken ogen, van moeder en kind Ik heb in het begin heel wat boven haar gehangen, later mikte ik in een potje met pipetje.

Over dat oogjes wrijven, Bloem doet dat ook als ze een half uurtje - uurtje wakker is. Ik krijg vaak opmerkingen over dat ze wel moe zal zijn, maar dat is ze dan absoluut niet. Ik weet dat ze moe is als ze rustiger wordt, wat huilerig, óf als ze juist ineens heel hard rond gaat rennen om alle energie nog snel kwijt te raken
Wen, inderdaad toch maar weer eens kijken of meneer in een andere ergonomische doek wil, tussen het slapen en voeden in.

Heb jij nog een tip voor een goede? Ik heb de tricot slen, de babybjorn en de minimonkey geprobeerd, de twee laatsten staan niet zo goed aangeschreven in het draagdoekentopic, en de tricot slen vond ikzelf te omslachtig...

Ga het vandaag eens over een andere boeg gooien. Ik hanteerde hier wel de rust en regelmaat van: wakker worden, voeden, spelen en slapen, maar heb dit een paar dagen terug omgedraaid omdat meneer dus overdag maar hazeslaapjes doet en als ik dan ging voeden direct na het slaapje, het te snel was. Dus ik draaide het om: wakker worden, spelen/verzorgen, voeden en dan proberen te slapen op aangeven. Maar voeden terwijl hij moe is, volgens mij stimuleert juist dat het teruggeven van de melk en dat doet dan pijn en gaat hij hard huilen. Dus werkt ook niet.

Ik ga dus maar weer terug naar het voeden direct na het slaapje, hoe kort ook. Als hij dan terugspuugt en pijn krijgt, raakt hij tenminste hierdoor niet over zijn slaap heen.

Ik moet echt beter gaan herkennen wanneer hij moe is, want net twijfelde ik enorm en liet hem bijna doorspelen. Toch in bed gelegd en nu slaapt hij, na even jengelen. Als ik dit nu weer had genegeerd, dan wordt hij juist steeds drukker en huileriger en is er straks geen land meer mee te bezeilen.

Echt lastig dit!

Ook mede omdat als hij overdag niet slaapt, 's avonds om een uur of acht in een diepe slaap dendert, en dan wel vijf, zes uur doorslaapt, maar ja dan wordt hij dus om één uur meestal weer wakker, en daarna om de anderhalf uur. Als je zelf dan om een uur of tien naar bed gaat, heb je ook weer een flinke gebroken nacht en dit komt je niet ten goede, zoals ik hier ook lees...
Dank Gerr!

Ja het CB weet het goed te vertellen :-). Ik heb gelukkig wel een goede dus ik mag nog niet mopperen, maar de praktijk werkt heel vaak anders dan de theorie. Het blijft experimenteren met je kind.

Ik ben jaloers dat je naar de sportschool gaat, ik ben zelf altijd fanatiek hardloopster geweest, maar na negen weken chronisch slaaptekort en nu nog, heb ik er gewoon nog niet de energie voor. En ik moet het natuurlijk na vijf maanden niet lopen weer helemaal opbouwen...

Was wel even lekker denk ik?

Moedermelk in het ontstoken oogje mikken, ik weet er alles van. uiteindelijk ook maar in een pipetje gedaan, werkt zoveel makkelijker. Uk hier heeft het al vanaf de geboorte, en nu ruim negen weken later lijkt het iets beter te gaan.

Mag ik me ook aansluiten bij de vermoeide nachtbrakers-club :-)?
Jihoe, mag vandaag niet klagen! 22.30-3.30-7.15 uur. Ben benieuwd wat het vannacht gaat worden....

Volgens mij heeft kindlief ook een groeispurt gemaakt, zelfs maatje 62 is soms al aan de krappe kant!

Sporten was idd heerlijk! Doe ook aan teamsport, 1x in de week trainen en als het thuis organisatorisch kan een wedstrijd in het weekend. En 1x in de week vorm van aerobic/fitness/zumba.

Wat ik het mooiste aan bv geven vind is die blik van je kindje nadat 'ie heerlijk gedronken heeft, zo gelukzalig. En wanneer ze je dan ook nog zo'n mooie glimlach schenken kan je dag helemaal niet meer kapot, toch?
Dochter is al bijna 4 maanden maar moeheidssignalen vind ik nog steeds lastig te ontdekken. Dan denk ik een paar dagen dat ik het door heb en dan verandert het weer. Het enige wat van het begin af aan meestal lukt is aan de borst in slaap vallen. Dat zie ik toch wel als een groot voordeel van de borstvoeding.

En wen, hier ook zo'n minimaal-6-keer-per-dag-poeper. Word soms helemaal gek van die poepluiers!
Rocky, en wat dan, als je het eens een keertje mist? Ja, dan zit je met een kind dat zich niet fijn voelt, maar ook dat gaat voorbij. De enige manier om die signalen te leren kennen is trial and error. Heel veel error ik heb heel vaak mijn kind weer uit bed mogen vissen omdat ze toch ineens niet moe was. Tja, bummer, uithuilen en opnieuw beginnen.

Je kunt ook overwegen om niet per se te voeden na een slaapje, proberen hongersignalen te herkennen los van pijnsignalen, en rust en regelmaat in andere dingen te zoeken. Het belangrijkste voor je kind is dat jij voorspelbaar reageert op zijn signalen (honger = voeden, huilen (tijd zelf in te vullen ) = troosten, gapen = slapen, zoiets), niet per se een vaste volgorde van de dingen, in ieder geval niet als dat niet aansluit bij zijn behoeften op dat moment. Voeden op verzoek kan ook betekenen dat je tussendoor soms aanlegt, als je kind dat wil.

Misschien heb je iets aan dit artikel, over borstvoeding, hongersignalen en inbakeren (je bakert in, toch?) Het artikel is geschreven om de mogelijke negatieve invloed van inbakeren op bv aan te geven, maar als je daar even doorheen leest staat er mogelijk wel nuttige info in voor jou, ook over rust en regelmaat.

Als je een fijne drager wilt, zou je de Bondolino eens kunnen proberen. Mocht die niet bevallen, dan kun je hem voor een goede prijs weer kwijt. Er is ook de Doekenbieb van Babybij.nl, maar ik zag dat de Bondolino daar nu uitgeleend is (kost 6 euro plus verzendkosten om te lenen voor twee weken).

Dan hoef je geen doek te wikkelen maar heb je wel het comfort en gemak (en bruikbaar tot een jaar of drie)

Nou is de Tricot Slen ook wel erg lang hoor, 6 meter geloof ik. Een geweven doek is 4,5 meter.
Goedemorgen!

Ik zit met het volgende; het borstvoeden gaat uitstekend. Helaas moet ik voor een deel gaan overstappen op de fles omdat baby naar de opvang gaat. Ze is nu 3 maanden en sinds ze 8 weken is kolf ik en probeert papa ongeveer om de dag haar de fles te geven... DRAMA!!!

Ik geef mijn baby soms de fles met water tijdens één voeding maar tussen 2 borsten door. En volgens mij kán ze gewoon niet uit de fles drinken; tongetje heen en weer bewegen, kokhalzen, lanceren van de fles door de manier waarop ze zuigt. Na 30 minuten is de fles 10 cc lichter waarvan zeker 5 cc op onze kleding.

Nu denk ik dat ze het niet kan. Ik heb altijd vlakke tepels gehad en de eerste 2 weken een tepelhoedje gebruikt en nu heeft ze ze eruit gezogen. Maar ze zijn klein. Kan het zijn dat mijn baby daardoor niet uit de fles kan drinken? Wie heeft er een tip? Of moet ik het Prenatal / Etos assortiment gaan uitproberen? Ik heb nu Avent juist omdat het op de natuurlijke tepels zou lijken. mijn buurvrouw vertelde onlangs iets over Timmie tippie dus dat wil ik gaan proberen maar ben benieuwd of het daar aan ligt.

Alvast bedankt!
Oja, wat betekent het als de baby drinkt, na 2 tellen loslaat, weer drinkt, na 2 tellen loslaat, weer drinkt, etc.? Er komt wel melk uit want wanneer ze loslaat zit er wat op haar kin.
vandaag ligt mijn UKje voor het eerst in de puckababy te slapen. Het gaat geweldig, ze ligt nu al sinds kwart over acht volkomen knock-out te tukken. Natuurlijk wil ik dat ding nu ook 's nachts inzetten. Maar hoe werkt dat met inbakeren en nachtvoedingen? vis ik dan mijn meisje uit het zakje, of leg ik met puckababy en al aan? lijkt me dat haar armpjes dan een beetje in de knel komen, of zijn daar truukjes voor?

ook heb ik net mijn kolf gesterriliseerd, en ik ben er helemaal klaar voor. Kan ik na de volgende voeding dan ook proberen iets te kolven, of moet dat echt eerst 's ochtends?
he nou zit ik net dat artikel van Wen te lezen en voel ik me weer helemaal schuldig dat ik mijn meisje heb ingepakt...

maar ze slaat zich echt wakker na tien minuten slapen, wordt daarvan dreinerig en oververmoeid, en drinkt dan ook slecht. Ik moet maar gewoon vaak even kijken of ze zuigebewegingen zit te maken.
Allis, ik baker mijn jongetje ook in (in de Pacco), en geef ook borstvoeding. Gaat prima. Zonder inbakeren slaapt hij nauwelijks, dus het is hier echt nodig en gaat echt niet ten koste van de borstvoeding. hij komt nu nog voor 1 nachtvoeding, en ik leg hem dan ingebakerd aan en zo ook weer terug in bed.
Allis, gewoon met beleid gebruiken, met de tips uit dat artikel in je achterhoofd. Ben je slim genoeg voor

Is het een optie om haar heel strak in te stoppen voor een kwartiertje, en dan voorzichtig los te maken?

Wanneer je gaat kolven maakt niet uit, na een voeding is prima. Verwacht geen grote opbrengsten de eerste tijd.

Mama2010, heb je ook al eens geprobeerd een fles met bv te geven? Misschien vindt ze water gewoon wel niet lekker.

En soms is het zoeken naar welke speen je kind wel accepteert.
Allis, hier ook heel goede ervaringen met inbakeren en borstvoeding geven. Als het voor jouw kindje werkt, dan werkt het. Kolven kun je op elk gewenst moment doen tussen twee voedingen in. 's Ochtends is vaak handig omdat je dan meer melk hebt.

Mama2010, mijn zoon begreep ook weinig van de (Avent)fles in het begin, maar toen we overgingen op de Tommee Tippee ging het een stuk beter en nu drinkt hij al maanden erg goed uit de fles. Het type fles kan dus veel uitmaken, het is even uitproberen.
quote:wen schreef op 11 augustus 2010 @ 11:32:

Mama2010, heb je ook al eens geprobeerd een fles met bv te geven? Misschien vindt ze water gewoon wel niet lekker.

En soms is het zoeken naar welke speen je kind wel accepteert.

Hoi Wen en Magica,

Bedankt voor jullie reactie. Ik kreeg juist het advies dat de moeder geen gekolfde bv moet geven vandaar dat ik het met water probeer. Maar alleen wanneer ze geen (enorme) honger heeft. Van een lepeltje drinkt ze wel water.

Type fles kan dus uitmaken? Het heeft niet persé met mijn teruggetrokken tepels te maken?
Ik heb nog niet eerder gehoord dat een baby de fles niet pakte vanwege de tepels van de moeder. Nou zegt dat ook niet alles natuurlijk, maar het is gewoon een hele andere techniek, drinken uit de fles.

Dat advies is een beetje een vreemd, ik ken wel de versie dat de moeder niet het flesje moet geven omdat de baby dat eerder accepteert van de vader (waarom uit een fles drinken als je de bron vlakbij hebt). Maar water bijgeven wordt over het algemeen juist niet geadviseerd bij borstvoeding.

Ik was zelf erg blij met de Breastflow-fles, maar mijn dochter deed niet aan flesweigeren.
quote:Mama2010 schreef op 11 augustus 2010 @ 14:16:

Hoi Wen en Magica,

Bedankt voor jullie reactie. Ik kreeg juist het advies dat de moeder geen gekolfde bv moet geven vandaar dat ik het met water probeer. Maar alleen wanneer ze geen (enorme) honger heeft. Van een lepeltje drinkt ze wel water.

Type fles kan dus uitmaken? Het heeft niet persé met mijn teruggetrokken tepels te maken?

Anders laat je je man de gekolfde melk geven (en ga jij lekker even iets voor jezelf doen, dat is nooit weg ). Want als je kind de fles nog niet zo goed pakt, is het inderdaad slim om 'm door iemand anders te laten geven. Ze heeft namelijkj goed door dat ze bij jou ook the real thing kan krijgen...

En fles en type speen kunnen echt uitmaken, gewoon proberen!
Allis, kerel hier heeft ook in de puckababy geslapen. Hield zichzelf ook wakker door maaiende armpjes. Hij heeft er een paar weken in geslapen en had toen het slapen overdag en 's nachts door. Een vriendin van mij heeft hem ook geprobeert bij haar slecht slapende zoon, die veranderde ook in een lief slapend kereltje. Succes en laat je niet onzeker maken.

Voeden ging trouwens gewoon met puckababy aan.
@mama2010, ik ken het advies over water geven door de moeder absoluut niet. Zeker als je kindje nog zo klein is, zou mijn eerste keus bv in het flesje zijn. Merk en soort speen kan echt grote verschillen geven! Mijn oudste dronk ook echt niet uit de Avent-flessen, maar wel uit de aller-allergoedkoopste. Heb je toevallig ook zo'n cadeaudoos gehad, daar zit altijd zo'n kleine fles in, met een kers-speentje. Ik zou dat gewoon proberen. Met bv erin dus! Breast-flow-fles werkte hier bij onze tweede ook alleen maar. Je hoeft natuurlijk ook niet gelijk een hele voeding proberen te geven met de fles. Oefenen kan al met 20-30 cc! Geef je de rest van de voeding live. Vervolgens bouw je dan de hoeveelheid in de fles op.

Mocht je meer tips willen, ik heb wel een lijstje met tips die je kunt proberen. Maar probeer niet elke dag iets nieuws, maar probeer iets een aantal dagen achter elkaar. Ze moet het natuurlijk ook kunnen leren!

Ingebakerd slapen heeft niet de voorkeur, maar als je het doet, zou ik ervoor kiezen om dat te doen in combinatie met co-sleeping. Je hoort en ziet dan eerder geluiden en bewegingen van het mondje. Als ze er niet wakker van worden, kun je ze natuurlijk ook losmaken als ze eenmaal diep slapen. Al weet ik uit ervaring dat een paco losmaken niet zonder geluid kan. Die enorme ladingen klitteband krijg je gewoon niet geruisloos open. Ik voedde om die reden dus wel in de paco doek 's nachts.

Succes,

Marincke

contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Marincke, heel fijn om iemand van BVN hier te hebben
nou dat wou ik nét zeggen
Zeg Wen, Yam... Ik zie jullie ook wel als contactpersoon van een borstvoedingsorganisatie. Wel eens over nagedacht? Het leek mij ook wel wat, maar ik ben geen die-hard. Een jaar borstvoeding gegeven waarvan de laatste periode afgewisseld met zo nu en dan een flesje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven