Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik vind het echt moeilijk ja. Gelukkig zijn ze hier op het consultatiebureau erg steunend, zeggen er meteen bij dat het helemaal prima is qua groei (terwijl ik dacht, maar 400 gram in 3 weken, vorige keer een kilo in een maand). De WHO curve buigt wel iets af, maar de vorige keer was ze juist wat te steil omhoog, ze is nu weer terug op haar eigen lijntje.

Reglibaby is al een keer eerder terug aan de borst geweest, met 3 weken. Toen leek het goed te gaan, maar bleek ze gestopt met groeien. Daardoor is het heel moeilijk weer vertrouwen te krijgen.
Nope. Ik heb je nog een keer uitgenodigd.

Maar zal ff een moderator zoeken.....
Ben je er nog? Anders zet ik even kort mijn mailadres hier neer.
ja ik zit er nog!

en ik heb je uitnodiging!

En ik heb een bericht gestuurd
komt ie
anoniem_53993 wijzigde dit bericht op 08-08-2010 22:24
Reden: niet meer nodig
% gewijzigd
Reglisse, fijn dat je zo'n fijn CB hebt! Dat heb je op zo'n moment wel nodig. Ik hoop voor je dat het zo goed blijft gaan met reglibaby aan de borst!

Oh, intussen is het alweer bijna 2 uur geleden dat Kruimel heeft gedronken. Wat een rust
Lekker OGG. Krijg je wel een beetje slaap?
Babyviool drinkt nu al een paar dagen zonder de tepelhoedjes, verder is het een week geleden dat ze ( door kraamzorg ) gewogen is. Kortom meet weeg cc en tepelhoed vrij en nu 3 weken oud ! Weer een nieuwe fase. Super dat we de start hebben kunnen maken door de beginfase te overbruggen met bijkolven. Mede dankzij jullie, super ! Dank !

Het was pittig vond ik: cc en zus en zoveel moeten drinken / bijgeven. Wat ben ik blij dat babyviool en de borst dat zelf zijn gaan doen

Reglisse, wat een fijn nieuws!
Wat goed Viooltje!

Ik heb nog steeds een kleine borstweigeraar. Vervelend. (Wat ook vervelend is: mensen die uitgebreid dochter gaan bewonderen, terwijl ik voel dat ik op knappen sta en met een lekplek in de supermarkt sta...)

Ik probeer er maar vertrouwen in te hebben dat mijn productie niet instort en ik mijn dochter weer aan de borst krijg, maar ik word er wel moedeloos van. Dit is de derde keer nu al.
Viooltje, wanneer wordt ze weer gewogen? Spannend moment lijkt me dat. Super dat het allemaal zo goed gaat nu!

Lara, zolang je lekplekken hebt zal het met dat instorten wel meevallen maar ik kan me voorstellen dat je er niet blij van wordt zo. Is er een link te leggen met iets, waardoor ze borstweigert? Bepaald voedsel, borstontsteking, aankomende menstruatie, iets bij haarzelf?
De andere twee keer kwam het doordat ze uit logeren was geweest. Nu denk ik dat het is veroorzaakt door een reisdag waarop we steeds in de file/ ver tussen twee parkeerplekken of tankstations in zaten tussen de voedingen en ze dus een fles kreeg. Mevrouw drinkt namelijk alleen als zij het wil en eerder aanleggen heeft dus ook geen zin. Tsja.

Menstruatie zou zomaar kunnen. Ik heb echt een hele rare cyclus sinds ik bevallen ben, hoewel ik voorheen superstipt was.

Misschien een "sprongetje"? Ze kan wel ineens tijgeren en zitten. Hoewel...dat tijgeren kon ze twee weken geleden al en toen was er nog niets aan de hand. Ik ben niet zo "oei-ik-groei", maar is 6,5/ 7 maanden een punt?
duh, ben een week eerder ongesteld geworden dan verwacht.... vandaar de productiedip
Brit, ik heb nog geen berichtje van je ontvangen, klopt dat?
@wen 18 augustus bij het cb, inderdaad raar moment, wat weegt ze /wat moet ze wegen etc
Huh GW, ik heb je m'n adres gestuurd... Ik zal morgen ff vanaf m'n computer een berichtje sturen, kan nu met m'n foon niet kijken.
Ik had ook even een vraag: misschien is het hier al aan de orde geweest, maar tijd met een kleine om het héle topic door te lezen (heb wel veel gelezen maar niet alles) heb ik niet :-).

Kleine is nu negen weken en de BV liep vanaf dag één uitstekend. Is nu het probleem ook niet.

Maar sinds kort lijkt het wel of ik mijn kind "overvoed" ofzo. Ik vind het lastig in te schatten wanneer hij honger heeft. Dus bied ik hem de borst aan wanneer ik denk dat hij dat heeft en hij weigert de borst dus nooit. Maar na het eten dan, gaat hij heel erg schreeuwen, ook als hij een boertje heeft gelaten en soms komt er een golf melk terug. Dit schreeuwen duurt dan een tijdje (soms wel een half uur) en gaat echt door merg en been. Dan heb ik denk ik dus teveel BV gegeven... Hierna is hij weer het vrolijke mannetje.

's Nachts hebben we hier geen last van, omdat hij nu lange slaapjes doet van één keer vijf, zes uur en daarna, als hij met deze lange slaap vroeg begonnen is, nog een keer een uur of twee.

De signalen zijn echt heel lastig te herkennen. Mannetje zuigt op zijn knuistje als hij óf honger of pijn heeft. Dus daar ga ik de fout in: ik bied hem de borst aan in de veronderstelling dat hij niet drinkt als het het tweede is, maar hij drinkt dus dan wel en dit maakt het probleem alleen maar erger.

Hierbij komt dat meneertje 's nachts goed slaapt maar overdag niet. Ik leg hem op de tijden in bed dat er staat voor een baby van zijn leeftijd, maar hij is vaak dan helemaal niet moe en niet in slaap te krijgen. Dat hij dan ook echt niet moe is, weet ik omdat hij na het schreeuwen in bed en als ik hem er weer uit haal, niet jengelig is maar vrolijk verder gaat spelen.

En dan zit er dus soms tekort tijd tussen de voedingen omdat je die slaapjes tussendoor niet hebt.

Ik heb geprobeerd op de klok te voeden, om de drie uur bijv, maar toen ging meneer na anderhalf uur al schreeuwen en bleek hij echt honger te hebben, want hij dron als een bezetene en had daarna ook helemaal geen last, dus ik snap het niet meer!

Iemand hier ervaring mee of tips? Ik wordt hier echt moedeloos van...
Aan de borst drinken werkt pijnstillend (door de hormonen en door de zoete melk), dus baby's drinken ook graag als ze pijn hebben.

Schreeuwen na de voeding... kan hij reflux of verborgen reflux hebben? Of een allergie? Gaat het beter als je hem rechtop houdt dat half uur na de voeding? Zeker met reflux verlicht het drinken van melk omdat de slokdarm dan even bedekt is met melk, maar erna wordt het weer erger omdat er dan weer melk omhoog kan komen.

Op bed leggen als je baby niet moe is heeft geen zin. Er kunnen wel tijden staan voor een baby van zijn leeftijd, maar er is gewoon geen standaard te geven, elk kind is weer anders. Gewoon pas in bed leggen als hij zelf aangeeft moe te zijn. Zelf kun je immers ook niet slapen als je niet moe bent, toch?

Waarom zit er dan te kort tijd tussen de voedingen, voed je standaard na het uit bed halen?
hey rocky, je verhaalt klinkt herkenbaar. Ik denk niet dat je je kind overvoed, misschien wel overprikkel. Ik ben er bij mijn kind ook nooit achter gekomen maar dat brullen is heel herkenbaar. Je wordt er gek van en krijgt alleen maar twijfels.

Je zegt dat je je kindje op tijden in bed legt die er voor staan? Waar staat dat dan? Hier werkte dat ook niet. Ik zou zeggen kijk naar je kindje. Als het vrolijk verder speelt, dan is het niet moe en moet je jezelf niet vermoeien met proberen je kind te laten slapen. Gapen, oogjes wrijven, bleek zien en je niet meer aankijken zijn hier goede indicaties om naar bed te moeten.

Wat wij deden rond die tijd was maximaal een uurtje op en het laatste kwartier chill-baby-chill. Dus geen hysterische mobiel boven zijn hoofd, geen muziekjes en evt zelfs gordijnen dicht en licht uit. Dan na een tijdje kon ik hem makkelijk oppakken, aanleggen en viel hij aan de borst in slaap.

Lukt dat nou niet meteen, leg hem gewoon weer in de box en laat hem rustig spelen en probeer het een kwartiertje later weer. Ik heb me er wel eens gek door laten maken, maar het heeft echt geen zin. Zodra ik me eraan over gaf was het al een stuk beter (niet over maar beter) met drie mnd ongeveer was het over.

Kom gerust spuien hier hoor!!
Ah Wen, dank je wel voor je reactie. Dat met op bed leggen wanneer hij moe zou moeten zijn, daarmee ben ik al gestopt hoor! Dat had geen enkele zin. Maar daarom juist, ben ik met name overdag de "draad" kwijt qua voeden. Dit omdat hij na het slapen standaard wél echt honger heeft. En als hij dus niet slaapt, tja.

Zoals ik al aangaf, ik heb dan geprobeerd hem op de klok te voeden, omdat ik niet wil dat hij pijn heeft. Maar dus dan zoals de vorige keer, had hij na anderhalf uur wél echt honger (dit weet ik omdat hij dus niets terugspuugde en niet ging gillen daarna maar tevreden ging slapen) dus dan schreeuwt ie daarom. Ik ben misschien een miserabele moeder maar ik herken de huiltjes ook nog niet zo goed... Die van pijn en honger lijken ontzettend op elkaar. En door bovenstaande ga ik nu dus iedere keer weer twijfelen of hij tóch niet gewoon honger heeft..

Je uitleg klinkt mij heel logisch in de oren over dat drinken dan (tijdelijk) de pijn verzacht. Maar daarna is het dus dubbel zo erg. Ik denk inderdaad dat hij bij teveel melk reflux krijgt, want ik moet hem dan echt rechtop houden.

's Nachts heeft hij dit dus niet. Dan is het drinken, een boertje laten of zelfs drinken en meteen in zijn co-sleeper wegleggen.

Ik vind het echt lastig, dit.
Dat kan ik me voorstellen, dat je het lastig vindt. Het is ook niet makkelijk om binnen een paar weken alle huiltjes uit elkaar te moeten leren houden. Ik denk dat er veel moeders zijn die dat niet kunnen hoor (ik niet in ieder geval, toen zeker nog niet) en dat zijn echt geen miserabele moeders (niet daarom in ieder geval ).

Wel gek dat hij het 's nachts niet heeft. Dan zou je toch denken aan iets anders dan reflux (reflux-moeders, hoe zit dat, baby's hebben er dan 's nachts toch ook last van?).

Darmkrampjes kan ook nog, of zijn die duidelijk herkenbaar bij hem? Ik geloof dat wij daar voornamelijk overdag last van hadden hier.

Als rechtop houden na de voeding werkt, toch een draagdoek aanschaffen? Je zoontje vond een draagzak / Babybjörn niet fijn als ik het me goed herinner, maar rechtop in een draagdoek misschien wel?

Wij hielden nooit een tijd aan, bij mijn dochter kon dat best nogal eens verschillen hoe lang ze wakker was. Zodra ze er moe uitzag ging ze in de wagen of in de doek om te slapen. Dat werkte voor ons het beste, gewoon haar ritme volledig volgen, waarbij we er ook wel eens naast zaten maar dan was het schouders ophalen en opnieuw proberen. Wat Fab zegt, als je je er druk over maakt heb je er veel last van terwijl je er maar zo weinig invloed op hebt (meestal).

Een hele kleine troost: in de meeste gevallen gaan dit soort dingen, tenzij het reflux is, over na de eerste maanden, wat je er ook aan doet.
Pfff... baal even een beetje van de nachtvoedingen. Kindje is nu 3 maanden, maand geleden kwam ze 1x 's nachts, rond 4-5 uur. Nu 2x om 1 uur en 4/5 uur. Laatste voeding 23.00 uur. Drinkt erg snel en ik ben met een kwartiertje ook wel klaar, maar ik heb zoiets van: waarom nu niet meer en een maand geleden wel?? Gelukkig nekt het me verder niet, maar was benieuwd of dit herkenbaar is. Zijn er ook moeders die 's avonds kunstvoeding geven en daarnaast zelf afkolven om te proberen wat langer te laten slapen?
quote:gerr schreef op 10 augustus 2010 @ 13:52:

(...)maar ik heb zoiets van: waarom nu niet meer en een maand geleden wel??

Dat zijn van die vragen waar niemand een antwoord op heeft

Het gebeurt heel vaak hoor, dat een baby ineens niet meer doorslaapt of een keer extra wil drinken. Het is gelukkig bijna altijd een 'fáááááse'. Waarschijnlijk gaat het over een maand alweer heel anders.

Toen Bloem 6,5 maand was of zo hebben we eens een flesje pap gegeven 's avonds, omdat ik ook wel eens wat langer wilde slapen. Werkte voor geen meter, ze sliep geen minuut langer. En ook nu nog merken we geen enkel verschil of er moedermelk, koemelk of nutricia in de fles/borst zat.
Daar ben ik weer met deze keer maar liefst 2 vragen

De eerste: Zoonlief, vandaag al 3 weken!, is opeens veel minder gaan poepen. Hij heeft nog wel voldoende plasluiers, ligt genoeg aan, heeft eigenlijk geen noemenswaardige krampjes. Maar ipv elke luier een poepluier is het nu nog maar éé nkeer per dag ofzo. Is dit normaal/komt het vaker voor?

De tweede: helaas is hij ietwat neusverkouden. Was het nou zo dat je er dan BV in kon druppelen? Meen ik me te kunnen herinneren van Oudste maar dat is intussen 8 jaar geleden, dus ik check het hier maar e ven
Als hij er geen last van heeft, is het allemaal normaal hoor Fussie. Al zou hij één keer per week poepen, of 18 x op een dag.

(ik hoopte zó op een één-keer-per-weekpoeper, en wat kreeg ik: een minimaal-6-keer-per-dagpoeper, inmiddels teruggelopen tot 3-4 keer)

BV druppelen helpt inderdaad bij een dicht neusje. Wel goed mikken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven