Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Heb je een dubbele of enkele kolf? Kolf aanzetten en tegen je bureau klemmen, dan typen met twee handen. Oefening baart kunst (zei ze kolvend )
Pean: jezelf trakteren op een leuk tijdschrift, of boek, kopje thee, iets lekkers en er lekker voor gaan zitten. Maakte het bij mij een stuk fijner.

En qua schoonmaken: kun je extra borstschelpen bijbestellen? Dat scheelt afspoelen etc. Zie het als extreem nuttige tijd waar je recht op hebt. Kolven is eten voor je kind. Het allerbelangrijkste wat je voor hem kan doen. Begrijp me goed, ik ben op een gegeven moment gestopt, ik weet hoe zwaar het kan zijn, maar bovenstaande dinkies maakte bij mij dat ik het toch langer heb kunnen volhouden dan dat ik dacht. Als je het niet meer ziet zitten, so be it. Maar als je er eerst nog een feestje van kan proberen te maken is dat de moeite waard toch? Succes!

Becky: geen paniek. Soms kolf je veel, soms weinig. Stress helpt idd niet mee. Bedenk dat elk toeschietreflex dat je opwekt, helpt om je bv productie op te hogen. 7-5-3-1 werkt uiteindelijk omdat je 4 keer een tsr opwekt, 4 keer het signaal geeft dat je borsten melk moeten maken. Daar zie je niet direct resultaat van. Bedenk ook dat je lichaam tijd nodig heeft om te wennen ad nieuwe situatie. En dat kv bijgeven heel goed is zodra je merkt dat je kind het nodig heeft en als je het op blijft vangen met kolven.

Vandaar ook dat ik zou zeggen om juist twee borsten te blijven geven. Dat is een extra tsr en een extra activatieprikkel voor je borsten. Een soort -beetje- garantie voor genoeg melk. Ik probeerde het echt te zien als een soort bonus.

Dus 2 borsten blijven aanleggen, probeer te kolven na een voeding indien mogelijk, raak vooral niet in paniek en bedenk dat je het supergoed doet. Probeer dat 7-5-3-1 anders nog een avond, je zult zien dat het uiteindelijk meer oplevert.

Zet m op meiden!
Oh en Beck, gebruik je een dubbele electrische?dat is voor je productie wel het best.

Ik propte die dingen altijd bij mijn normale bh's in. Beetje wroeten en beide handen vrij!
quote:Peanutje schreef op 16 augustus 2010 @ 21:02:

Beng ik haal dat hele ding uit elkaar. Vind het zo snel viezig gaan ruiken anders. En ja dat ploffende ventieltje is super irritant. Gebeurde hier ook geregeld totdat het echt steeds gebeurde, toen heb ik er een nieuw ventieltje in gezet. Nu gaat het stukken beter.

Maar doe jij je hele kolf in de koelkast?!

Ja hoor, ik prop mijn hele handkolf in de koelkast, gewoon in een theedoek of hydrofiel gewikkeld. Mijn kolf gaat echt niet stinken, maar ik heb dan ook gewoon stromend water tot mijn beschikking in mijn kolfhok en spoel 'm grondig uit. Wel de schelp uit de tuut halen en verder de hendel een paar keer heen en weer doen terwijl er water door loopt.

Becky, succes met wennen op het KDV. Ik kolf 's morgens altijd een keer extra op werkdagen. Aan het einde van de week is mijn opbrengst nl. te laag door vermoeidheid en stress. Nu ik een extra kolfmoment heb ingebouwd 's morgens op werkdagen blijf ik net een beetje voor op de consumptie van dochter en groeit mijn vriezervoorraadje heeeeeeeeeeeeeeel langzaam.

Live voeden om 07.00, kolven om 08:30/9.00 en kolven om 11.00 en om 14.00. Soms kolf ik zelfs nog een keer extra, dan doe ik 13.30 en 15.30.
Hoi!

Ik ben 17 dagen geleden bevallen van een zoon en de borstvoeding gaat geweldig. Zoon is type zuiplap en mijn borsten doen nooit echt pijn.

Nou het volgende; ik wil alvast een beetje melk in de vriezer hebben voor als ik straks een keer naar yoga wil oid. Gisteravond dronk hij iets korter en heb ik een frutselbeetje gekolft en in een ijsblokjeszakje gedaan. Dit was nog geeneens 1 blokje. Stel dat ik vandaag nog wat kolf kan ik dat er weer bij gieten of moet ik een hele nieuwe zak maken?

Of hebben jullie hele andere tips?
Hai Phoebee,

Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!

Had hetzelfde verhaal, als je dan dit leest:

borstvoedingsvragen dan mag je dus moedermelk per dag bij elkaar gieten.

Had in het begin ook niet zoveel opbrengst, maar na de regeldagen van zes weken spoot het eruit :-).

Komt dus helemaal goed strakkies.

Ik kreeg wel de waarschuwing van de kraamhulp niet al te vroeg te beginnen met kolven ivm overproductie. Maar of dit nou echt erg zou zijn, weet ik niet.
Oh, en ik heb het ook geprobeerd met ijsblokzakjes, maar ik vond het teveel geknoei. Had het idee dat er kostbare druppels moedermelk verloren gingen.

Ik heb zakjes van Medela gekocht. Wel prijzig, 14,95 voor 20 zakjes, maar deze zijn pré-steriel en geeft precies de hoeveelheid aan wat er inzit. Bovendien omdat het zakjes zijn, gaat het makkelijk de vriezer in.

Maar er zijn zat mensen die ijsblokzakjes ideaal vinden hoor. Er is ook niets op tegen. Ik vind die speciale zakjes gewoon prettiger werken. Dan heb ik de centen er wel voor over :-).
Rocky dank je voor de link. Ik heb het gelezen alleen kom ik niet tegen dat je op een half ingevroren blokje weer verse melk kan doen. En hoeveel dagen verschil mag 1 zak hebben? Een stuk of 4?

Omdat mijn borsten niet zeer doen en de stuwing ook mee viel zal overproductie ook meevallen of is het niet zo simpel?
Becky, wat voor kolf heb je? Zeker als je straks 4 dagen gaat werken, is een elektrische dubbelzijdige kolf wel makkelijk. Oh, wat had ik zelf een gruwelijke hekel aan die series kolven, die ik hier voorbij zie komen. Daar heb je met een elektrische kolf geen last van. Er zijn vele modellen en merken, voor ieders portemonnee. Avent en Medela zijn duurdere merken, Ameda is stukken vriendelijker geprijsd. Doen niet veel voor elkaar onder qua prestaties. Is ook een kwestie van je eigen voorkeur.

Ik denk dat je gisteravond niet zo lekker kon kolven door de spanning. Je kindje gaat straks voor het eerst weg (oh, wat was dat erg de eerste keer... ), je MOET genoeg kolven (denk je, als je kindje overdag net niet genoeg krijgt, haalt hij of zij dat 's avonds wel weer in als het niet om te gek grote hoeveelheden gaat).

Groetjes, Marincke

cp VBN
Als je melk kolft, koel je dat afzonderlijk van elkaar af. Als alles dezelfde temperatuur heeft, mag je de melk van 24 uur bij elkaar in gooien en dan invriezen.Geen verse melk bij al gekoelde en/of bevroren melk gieten. Dan werk je de bacterie-groei in de hand.

Afhankelijk van je vriezer kun je het dan 3 tot 6 maanden bewaren.

Als je het onderin-achteraan in je koelkast zet (daar is het het koelst, dus de beste bewaarplaats) kun je het 5 dagen laten staan voordat je het weer gebruikt.

Als je de melk niet wil invriezen, zou ik geen ijsblokzakjes gebruiken. Gewoon een fles met zo'n afsluitdopje is dan net zo makkelijk. Geen geknoei met overgieten.

Sommige vrouwen zijn heel gevoelig voor stuwing, anderen minder. Dat zegt op zich niet zo veel over je productie en hoe makkelijk de melk komt met kolven.

Groetjes, Marincke

cp VBN
Ik heb een enkelzijdige electrische kolf van Avent, prima ding alleen zit er geen standaard ritme in geprogrameerd dus ik weet eigenlijk niet hoeveel 'beat per minute' ik moet hebben. Ik klooi dus maar wat aan haha.

Ik heb gekozen voor een enkelzijdige omdat ik 'maar' zes maanden borstvoeding wil geven (denk ik nu, wie weet loopt het kolven als een tierelier maar ik denk dat ik door alle onzekerheden etc er wel klaar mee ben) en ik pas hoef te werken als dochter 4.5 maand is (vandaag 4 maand jeuj!!).

Ik moet zeggen dat ik het afgeven van kind bij kdv helemaal niet erg vond haha. Ben daar misschien toch iets te nuchter voor.
Marincke, ik heb eigenlijk een vraag naar aanleiding van een ander topic hier op Viva, misschien kun jij me daar antwoord op geven.

Dat topic gaat over het geven van Infacol bij darmkrampjes. Er is ook nog een ander middeltje, Sab Simplex, en ook nog iets probiotica-achtigs. Ik vond het zelf een vreselijk groot dilemma toen, iets geven tegen darmkrampjes en dus iets anders dan moedermelk geven (en zoet ook nog!), of niets doen en toekijken hoe mijn meisje pijn had. Bij een tweede (die nog lang niet aan de orde is ) zou ik dit nog moeilijker vinden denk ik, omdat ik het inmiddels nog belangrijker vind om alleen moedermelk in de darmen te laten komen die eerste maanden, dat wordt weer een strijd in mezelf denk ik.

En ik vraag me ineens uit nieuwsgierigheid af of de VBN hier eigenlijk ook een standpunt over heeft?
Vraagje, door diverse oorzaken wil ik de BV langzamerhand wat gaan afbouwen. De afgelopen vier en een halve maanden heb ik elke keer 1 borst gegeven, en de ander gekolfd. Mede hierdoor (en feit dat ik toen door werkeloosheid de hele dag thuis was en dus genoeg tijd had) een dusdanige voorraad dat ik zoon gelukkig nog zeker wel een maand van BV kan voorzien. Ik wil proberen of het nog lukt om een tijd de avond en de ochtend voeding live te geven. Nu heb ik vanaf gister 1 voeding laten vallen. Wat kan ik nu het beste doen? De volgende voeding live aan de borst en dan zoals normaal bij elke voeding, de andere afkolven? of alleen zoon laten drinken en de andere borst niet afkolven?Opzich zou afkolven ideaal zijn, omdat ik op die manier toch weer een voeding extra heb voor de voorraad, maar ik vroeg me af of mijn borsten dan wel gaan afbouwen.

Wie heeft tips?

BIj zoon 1 kreeg ik 2x achter elkaar een fikse buikgriep/darmonsteking waardoor ik zonder moeite binnen 2 weken "leeg"was. Maar hoe het echt hoort weet ik daardoor dus niet.
Shit. Ik had die spray voor de tsr (ben even de naam kwijt) meegenomen op vakantie. Nu zie ik ineens dat ik een nieuw flesje in de koelkast had moeten bewaren (de oude is net leeg) en dat heb ik de afgelopen 3 weken niet gedaan. Die kan ik dus wegmikken?

Ik heb ook die zakjes van Medela trouwens, maar op de een of andere manier kloppen die maatsreepjes niet. Er lijkt veel meer in te zitten dat er daadwerkelijk in zit. Gek.
quote:wen schreef op 17 augustus 2010 @ 10:54:

Marincke, ik heb eigenlijk een vraag naar aanleiding van een ander topic hier op Viva, misschien kun jij me daar antwoord op geven.

Dat topic gaat over het geven van Infacol bij darmkrampjes. Er is ook nog een ander middeltje, Sab Simplex, en ook nog iets probiotica-achtigs. Ik vond het zelf een vreselijk groot dilemma toen, iets geven tegen darmkrampjes en dus iets anders dan moedermelk geven (en zoet ook nog!), of niets doen en toekijken hoe mijn meisje pijn had. Bij een tweede (die nog lang niet aan de orde is ) zou ik dit nog moeilijker vinden denk ik, omdat ik het inmiddels nog belangrijker vind om alleen moedermelk in de darmen te laten komen die eerste maanden, dat wordt weer een strijd in mezelf denk ik.

En ik vraag me ineens uit nieuwsgierigheid af of de VBN hier eigenlijk ook een standpunt over heeft?

Wen, hier zelfde dilemma en dus dezelfde vraag...

Heb het al vanaf de geboorte in huis maar "durf" het om wat Wen schrijft ook niet te gebruiken, terwijl ik wel denk dat Uk af en toe last heeft...
Officieel moet je het wel weggooien Lara... ik vind het wel gek dat een open flesje niet in de koelkast hoeft, ik geloof dat ik het gewoon zou gebruiken en meteen een nieuwe aanvragen (maar ik heb géén idee of dat verstandig is. Even googlen?)

Rocky, lastig he? Ik voelde me echt verscheurd van binnen

Wat ook niet helpt, is dat ik inmiddels geleerd heb dat darmkrampjes een westers verschijnsel zijn, in andere landen komt het gewoon helemaal niet voor, daar huilen baby's ook wel, maar veel korter. Dan denk ik, hoe kan dat? Aan ons voedsel ligt het kennelijk niet, maar waarom hebben onze baby's dan wel krampjes? Nou ja, daar heb jij niet zoveel aan natuurlijk. Veel dragen helpt sowieso, dat is lekker ontspannend, maakt je baby oxytocine aan (nog meer ontspannend, pijnstillend, rustgevend op de darmen, tel uit je winst ). Dus die Bondolino lekker in de strijd gooien. Ik merkte hier echt een duidelijk verschil met dragen, heb wel eens twee uur wanhopig zitten denken wat ik nu toch moest doen met dat zielige kindje, in de auto gestapt (die ook nog eens stuk bleek, was niet mijn beste dag ) en toen pas bedacht ik me dat ik die doek in huis had. Binnen een minuut sliep ze ... toen was ik fan van dragen
Grappig, ik heb daar nooit bij stilgestaan vwb darmkrampdruppeltjes. Het was ook niet een enorm issue, ze heeft er weinig last van gehad, maar het is nooit in me opgekomen om het niet te geven omdat er dan iets anders dan bv in de darmen zou komen.

Hoe kijken jullie dan tegen medicijngebruik door de moeder aan? Dan komen er -weliswaar niet rechtstreeks- ook niet-natuurlijke stoffen in de baby terecht, toch? Of is dat niet het punt?

Gewoon nieuwsgierigheid hoor.
Sophy, zelfde hier met medicijngebruik. Gelukkig hóef ik niets te gebruiken, alhoewel ik al weken met geïrriteerde zenuwen in mijn mond rondloop die flink pijn doen (straalt door naar oor en keel, heel fijn). Al twee keer naar de tandarts geweest ermee en die willen er niets aan doen, moet vanzelf overgaan. Ze adviseren paracetamol te slikken want volgens hen komt dat niet in de moedermelk... Maar ik durf het niet zo aan.

Maar als Uk koorts zou krijgen zou ik dus niet aarzelen een zetpil in zijn kontje te duwen. Dat dan weer wel :-)

Overigens heb ik die geïrriteerde zenuwen opgelopen tijdens de bevalling met het persen... Zo hard de kaken op elkaar geklemd dat de zenuwen dat dus niet fijn vonden ofzo. Had ik nog nooit van gehoord :-).

@ Wen: ja heel lastig ja! Ofschoon twee nichtjes van mij die toevallig in februari en april bevallen waren, het wél gebruikt hadden en er erg tevreden over waren. Eén daarvan gaf overigens geen borstvoeding, want dat vond ze "vies" (ja echt waar!!).

Ook ik heb moeite met iets anders (oraal) te geven dan moedermelk...

Met de auto rijden hier heeft absoluut geen zin, ik heb een kind gebaard die een hekel heeft aan de Maxicosi :-).

Sowieso doet Uk het hier niet volgens de algemene richtlijnen van "fijn vinden".

Hij houdt niet zo van in bad gaan, de wandelwagen is niet veruit favoriet en overdag slapen is vanaf den beginne niet zijn grootste hobby :-) ('s avonds gelukkig wel).

Ik heb echter de goede hoop dat hij de Bondolino wel wat gaat vinden. Meneer zit graag rechtop en kijkt lekker om zich heen.

Wat die darmkrampjes betreft, doet hij het ook al niet volgens de maatstaven. De eerste weken had hij er geen last van. Pas sinds kort heeft hij pijn. En dit terwijl je leest, dat darmkrampjes heel normaal zijn, maar dat het met zes weken tot twee maanden over zou moeten zijn. Meneer is nu negen weken en heeft er dus net last van...

Dus in het buitenland komt het minder voor? Gek? Misschien hebben baby's daar al meer weerstand opgebouwd ofzo ertegen in de baarmoeder? Als het niet aan de voeding ligt...
quote:lara1978 schreef op 17 augustus 2010 @ 12:27:

Ik heb ook die zakjes van Medela trouwens, maar op de een of andere manier kloppen die maatsreepjes niet. Er lijkt veel meer in te zitten dat er daadwerkelijk in zit. Gek.

Ja, dat heb ik ook! Ik kolf met een Medela kolf en op het flesje die hierbij zit, klopt het wel. Maar als je daarmee dan bijv. 100 ml hebt gekolfd, geeft zo'n zakje 130 aan. Ik denk dat het komt doordat je het zakje echt goed moet uitvouwen en plat moet neerzetten. Iets wat ik niet consequent doe :-)

Doordat ik weet wat er ingaat en dit er gelijk opschrijf, vind ik het niet zo'n punt. Als je echter direct in het zakje zou kolven, wat mogelijk is met deze zakjes, kan het verwarrend werken ja...

Ik knoeide zo met ijsblokzakjes en vond het gewoon echt niet handig. Maar nogmaals, er zijn zat anderen die het wel wat vinden.
Ik heb er eerlijk gezegd nooit over na gedacht, want oook geen krampjes.

Maar geven jullie dan ook geen vit K en D? Want dat komt toch ook in de darmpjes?
Ik had de eerste keer niet goed op het zakje gekeken en werd dus bij gemaakt met een dooie mus

Hmmm...ik heb er nooit zo bij stilgestaan over medicijnen en de darmpjes. Als ik heel eerlijk ben weet ik ook niet of ik anders de Infacol zou hebben laten staan. Dochter kon niet boeren en bleef dus ruim anderhalf uur kermen na een voeding en daarna was het al practisch tijd voor de volgende. Ook 's nachts.

Achteraf snap ik dus ook niet waarom ik niet ben gaan dragen. Vele makkelijker dan een kinderwagen die helemaal beneden staan (2 hoog) en die elke keer inelkaar geklapt moet worden. Maarja...

Nu gebruik ik de Bugaboo nog amper, want als we weggaan gebruik ik vaak de bakfiets en neem dan de Baby Bjorn mee. Dat ding vind ik alleen onmogelijk (veel te zwaar), dus misschien moet ik toch eens aan die Bondolino. Na mijn vakantie maar eens checken op het dragen-topic.
quote:germanwings schreef op 17 augustus 2010 @ 13:34:

Ik heb er eerlijk gezegd nooit over na gedacht, want oook geen krampjes.

Maar geven jullie dan ook geen vit K en D? Want dat komt toch ook in de darmpjes?

Tja, misschien dubbel, maar dát dan weer wel natuurlijk.

Ik ben ex-drogiste dus ben zwaar overtuigd van het nut van deze vitaminen. Je slaat jezelf voor de kop als je kindje een bloeding krijgt of geen goede botontwikkeling heeft. En hiervan is bewezen dat babytjes het gewoon nodig hebben.

Maar Infacol is redelijk nieuw op de markt dus dan ben ik wat voorzichtiger. Bovendien werkt het niet altijd.

En ik vind al helemaal niet dat ik medicijnen voor "eigen gebruik", voor mezelf dus,wanneer Uk die dus niet nodig heeft, door te geven aan hem via de BV..

Misschien ben ik een mieperd hoor :-).
Lara, ik zou het nog voor je vakantie doen, maakt je vakantie een heel stuk lichter edit: oh nee, je was nu op vakantie, dat wordt wat lastig dan

GW, da's inderdaad ook mijn bezwaar tegen het geven van vitaminedruppels. Het gaat me echt om de darmpjes, een zetpil heb ik dan ook weer helemaal geen moeite mee. Soof, da's ook meteen een antwoord op jouw vraag Ik vind het maag-darmstelsel van een pasgeboren baby zo teer dat ik daar liever geen andere dingen dan moedermelk in stop. Kijk, als het niet anders kan, dan is het niet anders, maar als ik de keus heb, liever niet. Ik heb uiteindelijk wel Infacol gegeven, maar ben daar al snel weer mee gestopt (het deed ook nog eens niets hier). Medicijnen die ik zelf neem, dat maakt mij dan weer niet uit (zolang het geen schadelijke gevolgen heeft voor m'n kind natuurlijk), dat wordt toch verpakt in de moedermelk.

Ik denk wel dat ik een moedermelkpurist ben wat dit betreft (en Rocky zo te lezen ook )

Rocky, het is niet eens dat het minder voorkomt, het komt gewoon helemaal niet voor, het is iets wat volledig onbekend is. Bizar vind ik dat. 'Men' neemt hier aan dat het met de rijping van het darmstelsel te maken heeft, maar een kind in Afrika heeft toch ook weer niet zúlke andere darmen lijkt me. Clusteren komt er ook niet voor. De enige verklaring die ik gelezen heb is dat de kinderen daar continu gedragen worden en de hele dag door kleine beetjes drinken aan de borst. Terwijl kleine beetjes drinken hier juist weer wordt bestempeld als mogelijke oorzaak van darmkrampjes.
Over de noodzaak van vitamine D (en K voor de massa) valt ook nog een aardig boompje op te zetten Rocky hier geen vitamine D maar hup, naar buiten (maar wel met een licht huidje dus goede opname van vit. D)
Vit D vind ik kun je over discusieren, vit K voor mijn gevoel veel minder (dit wordt niet in de huid aangemaakt en het is echt bewezen dat sinds de invoering van de profylaxe er minder bloedingen zijn opgetreden bij pasgeboren kinderen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven