Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Reglisse, het was Egypte, maar we zaten bij een overheidsinstelling die nogal geisoleerd in de woestijn lag, en daar was dus echt helemaal niets te krijgen. Zelfs bij een heel chique diner was coca cola nog het meest gewaagde drankje
Heeft iemand nog wijze woorden voor mij? Ik ben (zelf gekozen) aan het afbouwen, maar wil 's avonds en 's ochtendsvroeg nog wel voeden.

Dat ging prima tot eergisteren. Opeens is mijn productie heel erg teruggelopen, ik denk doordat ik me niet lekker voel. Tussendoor aanleggen en kolven kan ik overdag dus niet doen, omdat ik overdag juist geen stuwing wil. Iemand een idee?
Bengal, tijdens mijn zwangerschap ook veel migraine gehad, meer dan normaal. Waarschijnlijk toch de hormonen en ik slikte helemaal geen medicatie meer.
Flonneke 80g is hardstikke goed! Je had natuurlijk liever twee keer zoveel gehad, maar de LK heeft gelijk; je bent van min zoveel naar plus 80 gegaan dus dat is heel goed toch?

Wat erg dat er nog steeds niets begrepen wordt van bv op jouw cb! Waterige melk, shit wat een onzin. En zo jammer dat je onzeker wordt van hun preken ook nog. Wel goed dus dat je die moeder nog geadviseerd hebt, hopelijk heeft ze er iets aan, maar als ze zelf al van plan was om 6mnd bv te geven, is ze wel gemotiveerd.

Flauwegeit, ik zou het niet weten, doe er hier alles aan om afbouwen te voorkomen. Je wil wel die twee voedingen per dag blijven geven, maar niet kolven of aanleggen. Hoezo krijg je dan stuwing (hoeft toch niet?) en waarom wil je dat niet? Ik zou ook niet weten hoe het anders moet.
@fabindia: Ik wil 's avonds en 's nachts productie houden, maar overdag niet omdat ik aan het afbouwen ben.

Ik ben bang dat als ik overdag ga kolven en aanleggen, mijn productie over de hele dag weer op gang komt. En dat is niet de bedoeling. Omdat ik al weken aan het afbouwen ben en vrees dat ik anders opnieuw moet beginnen.

Ik kolf dus nu 's avonds en 's ochtends vroeg extra, maar ik vroeg me af of er meer is wat ik kan doen om de productie op die momenten op gang te houden.
Flauwegeit, hoe oud is je kindje? Dat kan namelijk invloed hebben. Na een maand of 6 zijn je prolactinewaardes ongeveer weer op het niveau van voor de zwnagerschap. Dan heb je die hormonen niet meer echt nodig om je productie op peil te houden. Als je voor die tijd gaat afbouwen kan een kleine daling van dat hormoon ervoor zorgen dat je gehele productie wegklapt.

Andere ideeën zijn idd ziek zijn of een op gang komende menstruatie of zelfs mogelijk een nieuwe zwnagerschap.

In alle gevallen zal het vaak toch nodig zijn om extra te gaan aanleggen of kolven, om je productie weer omhoog te krijgen.

Heb je hier wat aan?

Groetjes, Marincke

cp VBN
@Minck: hij is nog geen half jaar. Ik voel me inderdaad niet zo goed (buikgriep) en ik denk dat dat invloed heeft. Dat wordt dus kolven.
Ja, daar ben ik wel bang voor, Flauwegeit. (Grappige naam trouwens, haha.) Misschien dat je dan nadat je weer helemaal hersteld bent een iets grotere productie hebt dan voordat je ging afbouwen. Maar ik denk dat dat handiger is dan straks te weinig hebben voor de andere voedingen. Afbouwen kan altijd, productie verhogen kan helaas niet altijd....

Zeker als je ook koorts erbij hebt, kan je productie lastig gaan doen. Soms wordt namelijk de toeschietreflex belemmerd door de koorts. Daar kunnen kindjes ook heel boos van worden!
Langvoeders, hebben jullie dit gezien:

Gezocht: moeders met lef

Ik voed nog niet langer dan een jaar, maar wie durft heeft mijn zegen!!
quote:Miffy schreef op 22 september 2010 @ 22:09:

Reglisse, het was Egypte, maar we zaten bij een overheidsinstelling die nogal geisoleerd in de woestijn lag, en daar was dus echt helemaal niets te krijgen. Zelfs bij een heel chique diner was coca cola nog het meest gewaagde drankje O, dat klinkt logisch. In Cairo kun je vaak wel alcohol krijgen, bij speciale winkels (krijg je het in een discreet zwart zakje mee, zorgvuldig ingepakt zodat het niet rinkelt) en in chiquere restaurants.
quote:Fabindia schreef op 24 september 2010 @ 09:23:

Langvoeders, hebben jullie dit gezien:

Gezocht: moeders met lef

Ik voed nog niet langer dan een jaar, maar wie durft heeft mijn zegen!!LEUK ! ik ga mailen !
Jaaa goedzo Yam!! Niets om je voor te schamen Go for it!!
Leuk Yam! Ik ben benieuwd, ik vind het een heel goed initiatief. (Zou alleen zelf niet zo snel meedoen, ik word niet graag gefilmd, ongeacht het onderwerp.)
Ik maak me zorgen trouwens. Vanaf dit weekend zijn de klachten van reglibaby weer terug (in afgezwakte vorm). Ik kom net van het cb en ze was weer niet goed gegroeid. (110 gram in 10 dagen, normaal zo'n 200g per week). Ik heb me steeds goed aan het dieet gehouden, alleen vrijdag heb ik me vergist en stokbrood gegeten waar waarschijnlijk melk of soja in zat. Zaterdagmiddag begon ze weer te spugen en verscheen er rode uitslag in haar nek en zaterdagnacht begonnen de heftige krampen en vreemde luiers weer. Tot overmaat van ramp is ze ook alweer verkouden. Dat is allemaal inmiddels wel weer afgezwakt, en het spugen was maandag al weer over, maar ze heeft nog steeds 's nachts last van krampen en vreemde groene slijmluiers. Kan een reactie op één vergissing (3 plakjes stokbrood) zo lang duren? Of is ze nog voor meer dingen allergisch (ik eet nu koemelk, soja en eivrij en probeer andere allergenen te vermijden)? Of is het helemaal geen allergie en is er iets anders aan de hand?

Ik word vanmiddag teruggebeld door de verpleegkundige (die was net even weg toen ik kwam wegen), en ik heb ook meteen maar de huisarts gebeld, maar daar kan ik woensdag pas terecht.
Yamuna wat leuk

Ik voed nog 'maar' 10 maanden en ik wil niet op de tv komen maar vind het wel een ontzettend leuk initiatief! Hoop dat je uitgekozen wordt!

Reglisse; 200 gram per week groeien is vrij veel.

N. heeft dat nooit gehaald. Hier gaf de arts aan dat ze minimaal 75 gram per week moet groeien.

Ik weet niet of een reactie zooo lang kan duren. Maar het is natuurlijk wel te verklaren dat reglibaby niet zo goed gegroeid is als ze ook nog eens verkouden erbij is! Hoop dat je huisarts iets voor je kan betekenen!
Tuurlijk wordt Yam gekozen, ze is toch maffia? duh

Reglisse, 110 gram is niet weinig toch? Ze blijven ook niet steeds zoveel groeien he? heb je het in de curve ingevuld? Is er een dip te zien?

Dit is de curve, een flinke dip. Ik heb er niet bijgezegd dat ze de vorige keren ook al niet goed gegroeid was.
Ze had juist moeten gaan inhalen nu ik op dieet ben.
Word hier ineens toch wel een beetje onzeker, kan iemand mij een beetje opbeuren?

Net de drie maanden regeldagen achter de rug.

Sindsdien is er nogal wat veranderd.

Uk drinkt overdag veel te kort naar mijn idee. Max 5 minuten per keer. Daarom leg ik hem vaker aan, 2 keer per twee uur, maar het is maar 5 minuten en meer niet. Is dit normaal?

's Nachts drinkt hij 20 minuten, maar 1 borst, meer hoeft hij niet. En dan leg ik hem wakker weg en slaapt hij weer. Helaas voor mij komt hij nu weer om de twee uur, terwijl het voorheen 1 keer per nacht was.

Aan het voedingsgehalte van mijn melk twijfel ik eigenlijk niet, want ik zag vanochtend vroeg zowat pure slagroom in zijn mondje. Hij spuugt ook niet of nauwelijks meer terug.

Wat doe ik verkeerd?
quote:rocky2008 schreef op 24 september 2010 @ 17:09:

Word hier ineens toch wel een beetje onzeker, kan iemand mij een beetje opbeuren?

Net de drie maanden regeldagen achter de rug.

Sindsdien is er nogal wat veranderd.

Uk drinkt overdag veel te kort naar mijn idee. Max 5 minuten per keer. Daarom leg ik hem vaker aan, 2 keer per twee uur, maar het is maar 5 minuten en meer niet. Is dit normaal?

's Nachts drinkt hij 20 minuten, maar 1 borst, meer hoeft hij niet. En dan leg ik hem wakker weg en slaapt hij weer. Helaas voor mij komt hij nu weer om de twee uur, terwijl het voorheen 1 keer per nacht was.

Aan het voedingsgehalte van mijn melk twijfel ik eigenlijk niet, want ik zag vanochtend vroeg zowat pure slagroom in zijn mondje. Hij spuugt ook niet of nauwelijks meer terug.

Wat doe ik verkeerd?

Niets denk ik . Ik heb begrepen dat veel kindjes steeds sneller gaan drinken. Dit wil niet zeggen dat hij minder drinkt. Hoe is het met de plasluiers?

De nachten zijn denk ik gewoon een nieuwe voorkeur. Als hij niet meer wil zal blijkbaar liever kleine beetjes drinken?
quote:reglisse schreef op 24 september 2010 @ 17:28:

[...]

Niets denk ik . Ik heb begrepen dat veel kindjes steeds sneller gaan drinken. Dit wil niet zeggen dat hij minder drinkt. Hoe is het met de plasluiers?

De nachten zijn denk ik gewoon een nieuwe voorkeur. Als hij niet meer wil zal blijkbaar liever kleine beetjes drinken?

Hij weegt 's ochtends vaak veel zwaarder door de enorm volle plasluier. En dan verschoon ik hem nog een keer tussendoor :-).

Overdag heeft ie er ook zeker 4,5.

Bedankt voor je reactie!
quote:rocky2008 schreef op 24 september 2010 @ 17:34:

[...]

Hij weegt 's ochtends vaak veel zwaarder door de enorm volle plasluier. En dan verschoon ik hem nog een keer tussendoor :-).

Overdag heeft ie er ook zeker 4,5.

Bedankt voor je reactie!Klinkt alsof hij genoeg binnenkrijgt, fijn! Als je je toch zorgen maakt zou je een keertje extra kunnen wegen.
Hier ook iemand die zich (een klein beetje) zorgen maakt Vermoedelijk is Kruimel momenteel aan het 3-maanden-regelen geslagen en misschien heeft het ook wel te maken met mijn menstruatie die zich vandaag weer heeft aangekondigd, of met de beginnende BO/ontstoken melkkanaaltje dat ik vorige week had, maar het lijkt echt alsof ik ben opgedroogd ofzo

Sinds anderhalve week is Kruimel veel aan het huilen en erg onrustig. Hij lijkt ook weer last te hebben van krampjes, want hij laat (na veel gepers en gekreun) veel scheetjes en overstrekt veel.

Hij wil het liefst de hele dag in mijn armen liggen en zelfs dan is hij lang niet altijd rustig te krijgen.

Hij wil de hele dag bij me drinken, waarbij ook een boel gesabbel, maar hij lijkt ook echt vaak niet genoeg te hebben. Waar ik tot nog toe steeds met 1 borst per voeding toekwam, wil hij nu vaak de 2e ook en de kolfopbrengst is erg mager. Ik ben bezig om wat spruwmelk uit de vriezer weg te werken omdat ik die niet per ongeluk wil meegeven naar het kdv (ivm het eerst moeten koken) en kolf dan ter vervanging de borst die eigenlijk aan de beurt was, maar haal lang geen flesje meer, zelfs niet met mijn goede borst. Ik kolf dus nu bijna 2 borsten leeg voor nog niet eens een voeding...

En hij wilde zelfs vannacht opeens drinken.

Ok, nu klink ik verwend, ik weet het, maar aangezien hij al vanaf week 1 doorslaapt en op 4/5 voedingen van 1 borst per keer goed groeit, is dit voor mij echt een teken dat ik nu (hopelijk tijdelijk) te weinig melk heb.

Ik denk erover om dan maar te stoppen met mijn spruwmelk op te maken en ik twijfel zelfs om maar weer fulltime te gaan kolven, zoals bij nummer 1, want ik vind het zo moeilijk om op mijn productie te vertrouwen. En door de onrust van kruimel van d eafgelopen anderhalve week ben ik ook helemaal gaar nu.

Iemand die nog tips/wijze raad/adviezen heeft? Of gewoon even een hart onder de riem?!
Ogg: wat je kolft staat niet gelijk aan wat je kindje eruit krijgt. Dat is misschien een zorg minder, maar dat hij te weinig lijkt te krijgen is natuurlijk rot om te zien.

Regelen zou goed kunnen. Wat ik deed bij regelen of 'lege tiet syndroom':

's avonds lekker naast je op de bank leggen of op bed en wisselend een kant aanbieden. Als Baby los liet, of lag te knagen, ging ik wisselen. Zo geef je elke borst een aantal keer en voordat hij naar bed ging, gaf BritMan een flesje met 50cc. Als dat niet genoeg leek, maakten we weer 50 erbij.

Zo wisten we dat hij voor de nacht iig genoeg had.

Verder kolfde ik (zo mogelijk, op vrije dagen) 's morgens een keer extra, tussen de 1e en 2e ronde in bijvoorbeeld.

Uiteindelijk heb ik zelfs bv thee en domperidon gebruikt. Maar dat was met een dip rond de 6 mnd, toen ik echt theezakjes begon te krijgen en ze 's morgens zelfs leeg leken.

Clusterkolven heb ik trouwens ook nog gedaan én (ik moest en zou stimuleren...) 's nachts eruit voor een kolfrondje. Terwijl Baby al sinds week 3 doorsliep. Ik heb dat maar niet aan teveel mensen verteld, want iedereen weet het altijd beter op zulke momenten....

Heel veel succes, en echt niet zomaar opgeven hoor!
@Op goed geluk: heel herkenbaar. Ik had bij mijn eerste menstruatie(met 3,5 maand) een paar heel pittige regeldagen en nu voor mijn 2e menstruatie een enorme(!) productiedip. Ook kwam ze toen even een paar nachten, terwijl ze vanaf 6 weken doorsliep en daarna ook gewoon weer.

Fulltime kolfen kan volgens mij niet beter zijn voor je productie dan heel veel aanleggen. (mijn LK zegt iig dat live voeden de productie veel meer stimuleert) en die ervaring heb ik ook.

De onrust aan de borst kan ook komen omdat je tsr nu mss later komt (dat was bij mij iig wel zo). 2 ipv 1 borst geven is alleen maar goed, zo krijgt je lichaam veel seintjes om meer aan te maken. Ik gaf er zelfs 3! (de 1e weer een 2e keer dan he, ik heb er nog steeds maar 2 )

En dan nog even goed nieuws: nu mijn 2e menstruatie door is, schiet mijn productie weer omhoog (ben ook domperidon gaan slikken, maar daar pas net mee begonnen).

Het is fijn dat hij iig zo veel aan de borst wil, zo heb je je productie vast snel weer op peil!

Als je je echt ongerust blijft maken, bel dan een LK!

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven