Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Flonneke: domperidon kan snel werken hoor. Ik merk het meteen als ik er een dagje een paar neem.

Maar ik geloof dat het meestal een paar dagen kost...
Britannia: Ik las dat het 24 uur tot 2/3 weken kan duren.

Slikte jij het ook voor menstruatiegerelateerde productiedips?

24 uur sinds het slikken vd domperidon, brak mijn menstruatie door. Nu weet ik dus niet waar de enorme productiestijging aan ligt (is wel 2 x zo veel nu). Had daarvoor ook al een week van alles gedaan om het omhoog te krijgen (wisselvoeden, veel extra aanleggen en 2x per dag kolven).

Nu twijfel ik of ik zal stoppen met domperidon. Maar omdat ik dus niet weet wat voor de verbetering heeft gezorgd ga ik nog maar een paar dagen met alles door en dan volgende week(na wegen) in overleg met LK, nieuw plan maken.

Heb trouwens wel elke dag 'savonds hoofdpijn sinds de domperidon (LK noemde dat ook als bijwerking).
O dat is balen van die hoofdpijn. Heb ik gelukkig niet (of kiespijn moet er ook bij horen..)

Ik ben een verwend nest, want ik heb nu net na 7 mnd m'n eerste menstruatie.

Vond ik trouwens een emotioneel moment, want ik voelde me ineens heel ver bij m'n zwangerschap/ bevalling vandaan en heel even had ik het domme idee dat dit het begin van het einde van de bv was.

Vervolgens heb ik me vermand hoor, mezelf even toegesproken dat dat allemaal onzin was en ik me liet meeslapen door m'n hormonen....

Maar goed: ik gebruikte de domperidon dus al eerder, omdat m'n aanleg- en kolfsessies (in die volgorde) niet veel leken te doen. Nu heeft Campina er weer een concurrent bij en heb ik het niet meer nodig. Omdat het zo snel effect heeft, heb ik het bij een dipje zo weer opgekrikt en ik wil m'n lichaam niet lui maken. Als dat kan tenminste.
Bedankt voor de tips!

Ik weet ook wel dat ft kolven niet de beste oplossing is, maar in die 10 maanden dat ik dat voor mini heb gedaan, was ik iig niet onzeker over mijn productie; ik had per dag zo'n 300ml teveel, zelfs met maar 3x kolven. En die onzekerheid van het live voeden nu is voor mijn persoontje erg moeilijk.

Ik heb vrees ik ook een aantal dingen niet duidelijk neergezet; na een voeding blijft hij sabbelen als een bezetene (echt, dat die handjes er nog aan zitten is een wonder ), maar als ik dan mijn borst (dezelfde of andere kant) nogmaals aanbied, begint hij na een paar slokken meestal weer te sabbelen. Terwijl hij andere keren juist wel die 2e borst opeens wil en geen genoeg lijkt te krijgen. Hij is ook niet onrustig aan de borst, maar gewoon onrustig in het algemeen.

Ik ben echt nog niet van plan op te geven hoor, ik moet het alleen gewoon even kwijt in de hoop op wat meer rust in mijn kop en minder onzekerheid of ik het allemaal wel goed doe.
Dus bij een dip slik je het tijdelijk en als je dan weer stopt blijft je productie op hetzelfde niveau?

Zo ja, hoe lang slik je dan?

Vond het ook heeel raar om weer ongesteld te worden en paniek heeft het ook zeker gebracht! Het voeden (en niet ongesteld zijn) houdt je toch langer in een soort van zwangerschapstoestand ofzo..
@opgoedgeluk, lastig he die onzekerheid, en het 'niet kunnen meten' bij live voeden. Ik vind dat soms ook heel moeilijk om mee om te gaan.

Mijn meisje is altijd erg tevreden en vrolijk, maar zodra ze een keertje huilt of haar dag niet heeft, trek ik meteen mijn borstvoeding in twijfel. Terwijl ze laatst gewoon bleek te brullen om doorkomende tanden

Maar zelfs als je alleen maar live voedt kan je het door de groei nog zien of ie genoeg binnen krijgt, dus ook een keertje extra wegen kan een geruststelling zijn..
Oh ja, dit is niet mijn eerste menstruatie sinds de bevalling, maar minstens de 2e al en dan reken ik de andere bloedingen elke 10 dagen even niet mee.

Maar goed, ik hoop gewoon op snel weer een betere productie en een rustige, happy Kruimel.

*misschien moet ik mijn avatar terug veranderen naar de melkkoe die ik had toen mijn bijnaam nog 'de melkkoe' was vanwege mijn enorme productie bij mini. Sinds ik de avatar een week of 4 geleden heb gewijzigd, is de productie instabieler. Maar dat kan natuurlijk ook bijgeloof zijn *
Ja Flonneke, die onzekerheid is k*t! En als je omgeving dan ook meteen een excuus vindt om je weer te vertellen dat je net zo goed kunt stoppen, werkt dat niet echt mee natuurlijk.
quote:opgoedgeluk schreef op 24 september 2010 @ 22:46:

Ik heb vrees ik ook een aantal dingen niet duidelijk neergezet; na een voeding blijft hij sabbelen als een bezetene (echt, dat die handjes er nog aan zitten is een wonder ), maar als ik dan mijn borst (dezelfde of andere kant) nogmaals aanbied, begint hij na een paar slokken meestal weer te sabbelen.Heeft hij wel echt honger dan? Mijn zoon ging bij zes weken ineens een stuk sneller drinken, en kon toen zijn zuigbehoefte niet meer kwijt. Het duurde even voor ik door had dat hij helemaal geen honger had, en dat ik hem een veel groter plezier deed met een pink dan met een borst.
quote:opgoedgeluk schreef op 24 september 2010 @ 22:46:

Ik heb vrees ik ook een aantal dingen niet duidelijk neergezet; na een voeding blijft hij sabbelen als een bezetene (echt, dat die handjes er nog aan zitten is een wonder ), maar als ik dan mijn borst (dezelfde of andere kant) nogmaals aanbied, begint hij na een paar slokken meestal weer te sabbelen.Heeft hij wel echt honger dan? Mijn zoon ging bij zes weken ineens een stuk sneller drinken, en kon toen zijn zuigbehoefte niet meer kwijt. Het duurde even voor ik door had dat hij helemaal geen honger had, en dat ik hem een veel groter plezier deed met een pink dan met een borst.
Ik had een heel verhaal getikt over hoe gek ik word van het continue gesabbel van Kruimel en hoe onzeker dit mij maakt.

Maar ach, het komt vast allemaal wel weer goed. Probleem is dat ik gewoon even zo ontzettend moe ben dat ik het allemaal een beetje grijzig zie. Ik ga maar eens een paar avondjes lekker vroeg naar bed en zoveel mogelijk uurtjes slaap pakken waar mogelijk, zodat alles over een paar daagjes weer wat meer kleur heeft en de bv weer gewoon lekker loopt.

Dusseh...truste!
Ogg, jij beslist of je door gaat of niet want het zijn jouw tieten! Zo dacht / denk ik tenminste altijd. Andere mensen weten het zo goed, daar word je echt moe van hoor.

Op het cb zeiden ze ook toen ik zei dat ik snachrs kolfde voor m'n productie dat ik wel om mezelf moest denken en of dat wel zo'n goed idee was..... Nou ik was met een kwartiertje klaar en wat is dan het grote verschil met een nachtvoeding??

Gister Groot Schoonfamilie Bezoek gehad en verbijsterde blikken toen ik zei dat BritBaby nog steeds bv krijgt met z'n 7 mnd. Waarom toch?? Ik snap niet dat mensen dat zo gek vinden. Hij krijgt sowieso nog 4x melk. Moet ik m maar gewoon flesvoeding geven, alleen omdat het bestaat? Terwijl ik zelf nog gewoon melk heb?

Heel vreemd, die reacties....

Zo zie je maar, Opgoedgeluk: wat sommige mensen betreft wordt bv gewoon afgeschaft geloof ik. Je weet zelf het beste wat je moet doen hoor.

En idd, heb je een tut voor hem? Ik wilde er eerst niet aan, maar voor alleen in bed heb ik m gedoogd. (eerste paar maanden ook zo nodig overdag) Baby sabbelde zich suf op z'n hand of z'n tong en een tut deed wonderen!
@britannia bedoel je met tut een speentje ?

Weet je dat vioolbaby die heel leuk als een spel in de mond neemt, kijkt" ahhhh interessanr " vervolgens lanceert??

Ik dacht ( eigenlijk geen voorstander maar inmiddels wat meer ook gericht op eigen comfort) wel handig voor in de onrustige uurtjrs)

kolven....

Wat is nou een aanrader voor mij? Ik kolf misschien straks eens per twee weken een dag en dus voor een dag. Maar misschien ook wel alleen voor speciale gelegenheden.

Ik had ooit een kolf ( waar weet ik niet meer )

en een vriendin heeft er eentje voor me.

Nieuwe kopen ?

Af en toe huren ?

Een goedkope ?

Zijn er meer moeders hier die zo weinig kolven en waar kies jij dan voor ?

Oviool drinkt trouwens als een bootwerker en wordt echt groot. Heerlijk die bv. Ik lees hier verhalen van moeders die er worden op aangekeken dat ze 7 maanden borstvoeding geven ? Ongeloofelijk. Dat ze dat bij mij deden, ala, een peuter aan de borst scheen heel opmerkelijk te zijn! Maar 7 maanden ? Het moet niet gekkee worden.

Ik ga gewoon weer voor het hele jaar, in elk geval. Dan kijk ik wel. En weet je wat ik stom vind dat ik er als bv moeder nu al eens aan denk van pfff nou misschien stop ik na een jaar -puur en alleen omdat ik geen zin heb in reacties/ confrontaties etc. Want je kindje zal wel eens vragen( openbaar) om drinken, je zal er

wel eens mee geconfronteerd worden in rare opmerkingen etc.

Dat is toch gek ? Niemand klaagt over een dreumes met een fles of speen ?

Dus het enige wat mij, ondanks mijn vorige lange voedervaring, echt zou weerhouden is dat. De rest zijn bijzaakjes, de voordelen van het stoppen, geen belangrijke aandachtvragende redenen.

Maar bij 7 maanden vind ik borstvoeding echt nog zo normaal !
En ik vond het bij mviool ook iets normaals wat ik ook dus zo ervaarde bij dreumes en peuterleeftijd.
viool, als je zo weinig kolft, zou ik er niet teveel geld aan uitgeven.

Hier een mooie tas voor je twijfels

Aan mij vragen mensen ook best vaak hoe lang ik nog wil gaan voeden (niet op een vervelende manier trouwens). Maar ik heb geen idee, zoon is ruim acht maanden en we gaan lekker door zo lang we dat allebei willen.

Een bv-gerelateerde vraag: vanaf wanneer geef je je kind ook water of verdund diksap? Dit is mijn tweede, maar ik kan het me echt niet meer herinneren. Zoon drinkt nu 's ochtends, 's middags, soms nog 's avonds en soms een keertje extra overdag. Twee-drie volledige voedingen per dag dus. Hij is zoals gezegd acht maanden en groot fan van alle soorten bijvoeding. Krijgt hij dan genoeg vocht binnen of moet ik daar nog speciaal op letten?
Als je voedt op verzoek, krijgt hij voldoende vocht binnen. Ik ben zelf wel begonnen met een bodumpje water of karnemelk in een tuitbeker (20cc) en dat is leuk oefenen maar meer hoeft hij niet. Het gaat ten koste van je bv als je meer vocht geeft.
Ja, ik voed wel op verzoek. Maar dat is relatief natuurlijk, ik zou hem ook minder avondeten kunnen geven en dan nog een keer borst aanbieden. Dat is mijn voornaamste zorg, hij krijg een voeding rond een uur of drie-vier, en dan niet meer tot ik hem 's avonds wakker maak. Daar zit wel avondeten + yoghurt tussen, maar ik vraag me af of ik bij het avondeten niet beter wat water kan geven. Ik wil hem namelijk ook niet voor altijd om elf uur 's avonds wakker blijven maken.
Oja, hier krijgt hij na het eten nog een slok. Ik zou zeggen hij vraagt er niet om, heeft genoeg plasluiers, dan hoeft het niet. Maar soms vraagt hij hier wel om iets te drinken bij het eten en dan geef ik dus een beetje water of melk. Daar drinkt hij dan een paar slokken van, ik denk idd tegen de dorst. nooit meer dan 30 cc meestal 10a 20. Als hij meer vraagt kun je hem beter aanleggen denk ik.
Viool: ja hoor, 7 maanden en bv leverde erg verbaasde blikken op. Ik legde nog uit dat ik wilde proberen helemaal niks uit een pakje te even, maar dat mocht niet baten. Het is inmiddels de standaard reactie: maar tegenwoordig is dat allemaal net zo goed als....

Eigenlijk wil ik ook gewoon het jaar vol maken. Al is het maar voor 's morgens en 's avonds.

Vandaag bijna een collega de volle laag gegeven. Iemand anders was eerder weg gegaan en ik wilde nog even kolven. Ben super snel, met 10 min klaar, maar ik kreeg alleen de reactie: 'O'.

Ik keek haar stomverbaasd aan, waarop ik te horen kreeg dat het wel lastig was als ik nu weg ging. (er was niets bijzonders meer te doen!)

Ik heb er maar geen woorden aan vuil gemaakt. Ik heb er lekker lang over gedaan en zij kan voorlopig even niet zo veel goed doen bij mij.

Fabindia: die tas is cool!!

Toen BritBaby 6 weken was en ik hem voor het eerst 'buiten' bij V&D zat te voeden, kwam er een oudere dame naar me toe: "och wat mooi toch, ah mag ik héél even kijken?"

Vond ik schattig, maar wel weer het andere uiterste .
Week 40 is wereldwijd de Wereld Borstvoeding Week.

Op dinsdag 5 oktober 2010 is er een bijeenkomst voor zwangeren, hun partners en moeders die (gedeeltelijk) borstvoeding geven in Nieuw Buinen. Ken je nog een vriendin die graag mee zou willen? Kom gezellig samen! Ook moeders die inmiddels gestopt zijn met voeden maar nog wel mee willen praten zijn van harte welkom.

Op deze ochtend kun je ervaringen uitwisselen met andere (a.s.) moeders en eventueel vragen stellen. Natuurlijk kun je ook materialen van de VBN bekijken en eventueel aanschaffen. I.v.m. de Wereld Borstvoeding Week zal iedere deelnemer een leuke attentie krijgen! Ook voor de meegekomen kinderen is er een aardigheidje!

De ochtend begint om 09.30 uur en zal tegen 11.30 uur eindigen. Kindjes die nog niet naar school gaan mogen mee genomen worden. Er is hier een aankleedkussen aanwezig, evenals doekjes. Ik heb alleen geen luiers meer in kleine maatjes Ook kun je gebruik maken van een digitale weegschaal.

De bijdrage voor deze morgen is ¤ 1,50.

Mocht je willen komen, dan dit graag van te voren doorgeven via vbnnieuwbuinen@hotmail.com.

Groetjes, Marincke

cp VBN te Nieuw Buinen
oja en zijn er nog mensen die 2 oktober gaan helpen het wereldrecord te breken op de Ontmoetingsdag?
Die wereldrecordpoging lijkt me wel leuk, maar de rest vind ik wel heel erg maffia . Ik ben niet zo van hypnobirthing en natuurlijk ouderschap.....

Brittannia, ik begrijp de situatie geloof ik niet helemaal. Vond je collega het vervelend dat je even weg ging? Of heeft ze iets tegen kolven?
Ze vindt dat je op je werk moet werken. Dat ik haar dan moet lastig vallen met m'n geborstvoeder, dat vindt ze dus niks. Ik zit dan namelijk dus mooi wel 10 minuten te niksen, terwijl zij moet werken!

Dusss....
Brittania lekker zo een collega.

ik zou zeggen; tegen de tijd dat collega's bepalen wat jou kind eet, dan is ze de eerste die het hoort

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven