Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 28 september 2010 om 08:59
quote:Britannia schreef op 27 september 2010 @ 23:22:
Ze vindt dat je op je werk moet werken. Dat ik haar dan moet lastig vallen met m'n geborstvoeder, dat vindt ze dus niks. Ik zit dan namelijk dus mooi wel 10 minuten te niksen, terwijl zij moet werken!
Dusss....
niksen ? niksen? hoeveel mensen stoppen met borstvoeden als ze gaan werken omdat ze het teveel werk vinden ?
laat zij maar eens een flessie melk produceren , dan praten we verder !
Ze vindt dat je op je werk moet werken. Dat ik haar dan moet lastig vallen met m'n geborstvoeder, dat vindt ze dus niks. Ik zit dan namelijk dus mooi wel 10 minuten te niksen, terwijl zij moet werken!
Dusss....
niksen ? niksen? hoeveel mensen stoppen met borstvoeden als ze gaan werken omdat ze het teveel werk vinden ?
laat zij maar eens een flessie melk produceren , dan praten we verder !
dinsdag 28 september 2010 om 09:02
ik was van de week op een verjaardag van het kindje van kennissen van mij op gegeven moment had de vader door dat yammini niet "zomaar op schoot lag"
HUH? zit je haar nou te vóeden???? nog steeds ?!?!?!
ik antwoordde bedeesd; ehm ja
waarop hij vol ongeloof verder ging; Wat fantastisch ! dat dat nog steeds kan ! super ! doe je goed !
(okee die zag ik niet aankomen )
HUH? zit je haar nou te vóeden???? nog steeds ?!?!?!
ik antwoordde bedeesd; ehm ja
waarop hij vol ongeloof verder ging; Wat fantastisch ! dat dat nog steeds kan ! super ! doe je goed !
(okee die zag ik niet aankomen )
dinsdag 28 september 2010 om 09:27
Ik dacht dit keer, nou ik ga nog alleen maar thuis prive voeden hoor maar zie daar, bij t hemarestaurant ( want te lang in de stad blijven hangen om nog terug naar huis te wandelen en weer terug naar school ) op de rondvaartboot, in een cafeetje en op visite. opeens denk je dan wat loop ik nou moeilijk te doen, het gemak van bv is juist dat je geen atributen, electriciteit etc nodig hebt en dan zou ik speciaal naar huis moeten? Nee dan realiseer ik me maar weer waarom bv niet alleen fijn voor oviool is maar ook voor mij mogelijkheden en vrijheden geeft. En zo relaxed als ik er op mn 24ste mee omging zo wil ik nu eigenlijk ook zijn ( maar je hebt natuurlijk alweer een berg extra ervaringen van anderen en meningen over bv gehoord die ik toen net-student-af niet eens kende )zo wist ik niet dat er juist veell vrouwen bv niks vinden, of vunzig etc inmiddels weet ik dat van goede vriendinnen en kan ik daar rekening meehouden bii visite zoek ik een kamer op, tenzij ik weet dat het okee is en voor de rest kan ik heel subtiel voeden. Leuk laatst was ik op kraamvisite en mn ( pas bevallen ) vriendin riep, nou subtiel kan ik nog niet hoor ! En hup, borst tevoorschijn en baby eraan. Ik vond de intro ook erg leuk
dinsdag 28 september 2010 om 09:33
Oja: ik was hier op t forum in t begin van mijn zwangwrschap. Ik maakte me druk dat vioolman de bv niks zou vinden gezien zn andere kinderen fles hadden gehad. Eergisteren huilde vioolbaby in het ov. Een oudere dame zei ze heeft honger ze wil de fles.
Roept vioolman( en het klonk bijna triomfantelijk trots ) " nee hoor we geven ouderwets de borst !" vooral dat "we" vond ik erg grappig. Zo'n antwoord hoe kom je erop ?? Ik zou het bij de opmerking laten.
Roept vioolman( en het klonk bijna triomfantelijk trots ) " nee hoor we geven ouderwets de borst !" vooral dat "we" vond ik erg grappig. Zo'n antwoord hoe kom je erop ?? Ik zou het bij de opmerking laten.
dinsdag 28 september 2010 om 18:54
Ook ik rende in het begin naar huis als boef moest eten.
Later dacht ik: waarom in hemelsnaam? Ik heb het bij me, in de juiste verhouding en op de juiste temperatuur! Zullen we even normaal doen?
Ik pas me wel altijd een beetje aan aan de omgeving. Doe een sjaaltje om zodat borst uit het zicht is. Of ga met mijn rug naar de menigte toe zitten.
Manlief vond het eerst ook niets, als we met zijn 3-en op stap waren en ik de borst gaf. Hij vond ook dat ik dat niet kon maken.
Inmiddels is ie er aan gewend en vindt ie het ook normaal.
Later dacht ik: waarom in hemelsnaam? Ik heb het bij me, in de juiste verhouding en op de juiste temperatuur! Zullen we even normaal doen?
Ik pas me wel altijd een beetje aan aan de omgeving. Doe een sjaaltje om zodat borst uit het zicht is. Of ga met mijn rug naar de menigte toe zitten.
Manlief vond het eerst ook niets, als we met zijn 3-en op stap waren en ik de borst gaf. Hij vond ook dat ik dat niet kon maken.
Inmiddels is ie er aan gewend en vindt ie het ook normaal.
dinsdag 28 september 2010 om 20:44
Toch jammer dat in het openbaar voeden niet zo geaccepteerd wordt! Ik las het ook al vandaag. Maar vooral de titel van het artikel maakt me een beetje boos. Het staat wel tussen aanhalingstekens maar toch. Als je alleen de kop leest, kan je het wel heel verkeerd begrijpen.
Ik voedde wel gewoon in het openbaar. Ik kon het lekker discreet, niemand die er wat van zag! En voor ons was het gemakkelijk, want we hoefden niet gelijk naar huis te rennen als dochterlief honger had. Manlief vond het ook niet erg trouwens. Wel stoer juist!
Ik voedde wel gewoon in het openbaar. Ik kon het lekker discreet, niemand die er wat van zag! En voor ons was het gemakkelijk, want we hoefden niet gelijk naar huis te rennen als dochterlief honger had. Manlief vond het ook niet erg trouwens. Wel stoer juist!
dinsdag 28 september 2010 om 21:27
vraagje, ik had vandaag op mijn werk gekolfd, daarna in de koelkast en in de koeltas mee naar huis. Giet ik het over in zakjes voor in de diepvries: klontjes in een van de porties. De melk was ook een beetje schuimend. Is dit normaal?
Ik voed ook gewoon in het openbaar. Moet iemand maar es durven er wat van te zeggen...tss
Ik voed ook gewoon in het openbaar. Moet iemand maar es durven er wat van te zeggen...tss
dinsdag 28 september 2010 om 21:42
Vraagje: kun je handkolven lenen ?
En kan je de flesjes van bijvoorbeeld avent invriezen ?
Vraag over kolven: heeft er iemand ervaring met voor een hele dag (24 uur ) kolven ? Hoe lang van te voren begin je ? En met flesje oefenen ?
Ik ga misschien eenmalig een lange dag weg en aansluitend slaap ik dan een keer een nacht.
Ik wil graag weten wat de ervaringen zijn.
Kan van 1 keer 1 dag je voeding teruglopen en mocht dat zo zijn kan mijn baby die dus gewoon weer opkrikken ( dat is wat ik nudenk )
En kan je de flesjes van bijvoorbeeld avent invriezen ?
Vraag over kolven: heeft er iemand ervaring met voor een hele dag (24 uur ) kolven ? Hoe lang van te voren begin je ? En met flesje oefenen ?
Ik ga misschien eenmalig een lange dag weg en aansluitend slaap ik dan een keer een nacht.
Kan van 1 keer 1 dag je voeding teruglopen en mocht dat zo zijn kan mijn baby die dus gewoon weer opkrikken ( dat is wat ik nudenk )
woensdag 29 september 2010 om 07:56
woensdag 29 september 2010 om 08:10
quote:viooltje schreef op 28 september 2010 @ 21:42:
Vraagje: kun je handkolven lenen ? is uit hygyenisch oogpunt niet aan te bevelen
En kan je de flesjes van bijvoorbeeld avent invriezen ? ja
Ik ga misschien eenmalig een lange dag weg en aansluitend slaap ik dan een keer een nacht. ligt aan hoe makkelijk je kolft
Kan van 1 keer 1 dag je voeding teruglopen en mocht dat zo zijn kan mijn baby die dus gewoon weer opkrikken ( dat is wat ik nudenk ) dat risico zit er in dat je produktie iets terug loopt, hoeft niet per defenitie. maar door een regeldagje in te lassen is je produktie zo weer op peil
Vraagje: kun je handkolven lenen ? is uit hygyenisch oogpunt niet aan te bevelen
En kan je de flesjes van bijvoorbeeld avent invriezen ? ja
Ik ga misschien eenmalig een lange dag weg en aansluitend slaap ik dan een keer een nacht. ligt aan hoe makkelijk je kolft
Kan van 1 keer 1 dag je voeding teruglopen en mocht dat zo zijn kan mijn baby die dus gewoon weer opkrikken ( dat is wat ik nudenk ) dat risico zit er in dat je produktie iets terug loopt, hoeft niet per defenitie. maar door een regeldagje in te lassen is je produktie zo weer op peil
donderdag 30 september 2010 om 10:01
Viooltje, de Aventflesjes kunnen idd in de diepvries, doe ik ook. En je hebt idd van die afdekschildjes, is erg handig.
Ik heb ook een vraagje trouwens. Ik heb een dochtertje van bijna 4 maanden en zij krijgt ook volledige borstvoeding. Ik vind het heel leuk om te doen en zou er graag zo lang mogelijk mee door willen gaan
Over een maand begin ik weer met werken (dochter zal dan 5 maanden zijn). Ik zal dan 4 dagen/week gaan werken en dochterlief zal dan van 8 tot 18 uur bij de oppas zijn. (Meestal minder lang want vriend kan haar vaak eerder ophalen)
Nu wil ik dus gaan kolven zodat ze overdag ook nog mijn melk kan drinken. Heb al een paar keer gekolft en ze kan gewoon uit een flesje drinken.
Maar nu dus mijn vraag : als ik kolf (heb Avent Isis handkolf) heb ik het idee dat niet alle melk uit mijn borst komt. Op een gegeven moment komt er geen melk meer uit, maar de borst is dan nog wel redelijk zwaar. En als ik m'n dochter aanleg, drinkt zij nog gewoon verder
Is de melk dan wel goed ? Of is het alleen de voormelk die ik kolf en niet de vettere achtermelk ? Ik wil natuurlijk niet dat m'n dochtertje honger krijgt als ik er niet ben... Ik kolf trouwens zo'n 80-100ml per borst per keer en m'n melk is gewoon wit. (in de ochtend kolf ik)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden !
Ik heb ook een vraagje trouwens. Ik heb een dochtertje van bijna 4 maanden en zij krijgt ook volledige borstvoeding. Ik vind het heel leuk om te doen en zou er graag zo lang mogelijk mee door willen gaan
Over een maand begin ik weer met werken (dochter zal dan 5 maanden zijn). Ik zal dan 4 dagen/week gaan werken en dochterlief zal dan van 8 tot 18 uur bij de oppas zijn. (Meestal minder lang want vriend kan haar vaak eerder ophalen)
Nu wil ik dus gaan kolven zodat ze overdag ook nog mijn melk kan drinken. Heb al een paar keer gekolft en ze kan gewoon uit een flesje drinken.
Maar nu dus mijn vraag : als ik kolf (heb Avent Isis handkolf) heb ik het idee dat niet alle melk uit mijn borst komt. Op een gegeven moment komt er geen melk meer uit, maar de borst is dan nog wel redelijk zwaar. En als ik m'n dochter aanleg, drinkt zij nog gewoon verder
Is de melk dan wel goed ? Of is het alleen de voormelk die ik kolf en niet de vettere achtermelk ? Ik wil natuurlijk niet dat m'n dochtertje honger krijgt als ik er niet ben... Ik kolf trouwens zo'n 80-100ml per borst per keer en m'n melk is gewoon wit. (in de ochtend kolf ik)
Alvast bedankt voor jullie antwoorden !
donderdag 30 september 2010 om 11:30
donderdag 30 september 2010 om 14:08
Pfff. Ik kom net weer van het cb en reglibaby is wéér niet gegroeid. 0 gram. Dit is niet leuk meer. Ze is vanaf half augustus maar 180 gram gegroeid! En ze hadden haar op het kdv nota bene net een flesje gegeven, anders was ze vast weer afgevallen. En ik heb echt zorgvuldig het dieet gevolgd (koemelk, ei en sojavrij). Buikpijn en spugen is wel minder dan eerst, maar het is niet helemaal weg. Mis ik soms iets waar ze ook allergisch voor is?
Of zou ze toch te weinig krijgen? Moet ik weer gaan kolven, zodat ik weet wat ze binnenkrijgt? Maar ze krijgt al 4 dagen gekolfde melk als ik werk, en dan kolf ik meestal net iets meer dan ze drinkt (ze drinkt op goede dagen minimaal 450cc. Als ze daarnaast thuis nog 4-6 voedingen drinkt zou het toch goed moeten zijn?
Ik zou bijna aan mijn melk gaan twijfelen. (De cbverpleegkundigen trouwens niet, gelukkig) Morgen kan ik hopelijk bij de arts terecht. Daarna kan ik gaan provoceren om te kijken of ze echt allergisch is. Zondag gaan we op vakantie. dus dan heb ik alle tijd.
Het is een heel verhaal geworden, excuses. Moest het even kwijt
Of zou ze toch te weinig krijgen? Moet ik weer gaan kolven, zodat ik weet wat ze binnenkrijgt? Maar ze krijgt al 4 dagen gekolfde melk als ik werk, en dan kolf ik meestal net iets meer dan ze drinkt (ze drinkt op goede dagen minimaal 450cc. Als ze daarnaast thuis nog 4-6 voedingen drinkt zou het toch goed moeten zijn?
Ik zou bijna aan mijn melk gaan twijfelen. (De cbverpleegkundigen trouwens niet, gelukkig) Morgen kan ik hopelijk bij de arts terecht. Daarna kan ik gaan provoceren om te kijken of ze echt allergisch is. Zondag gaan we op vakantie. dus dan heb ik alle tijd.
donderdag 30 september 2010 om 15:19
Afgezien van dat ze zich vaak niet lekker voelt doet ze het goed. Ze heeft gelukkig verder geen ontwikkelingsachterstand of zo.
Over de moedermelkbank. Ze zoeken nu alleen nog melk om de apparatuur te testen geloof ik. Ik overweeg om mijn voorraad weg te geven. Als reglibaby echt een allergie heeft (dat weet ik pas zeker als weer melk ga drinken etc.) is die voorraad namelijk waardeloos geworden. Maar eerst even afwachten of ze wel echt reageert als ik ga provoceren.
Over de moedermelkbank. Ze zoeken nu alleen nog melk om de apparatuur te testen geloof ik. Ik overweeg om mijn voorraad weg te geven. Als reglibaby echt een allergie heeft (dat weet ik pas zeker als weer melk ga drinken etc.) is die voorraad namelijk waardeloos geworden. Maar eerst even afwachten of ze wel echt reageert als ik ga provoceren.
donderdag 30 september 2010 om 16:42
heb het raadsel van de " klontjes" opgelost: het waren de vetjes die naar boven zijn gedreven. Had nog nooit eerder melk lang in de koelkast staan, deed het voorheen de diepvries in vandaar.
reglisse: wat balen! gelukkig doet je baby het verder wel goed. geen wijze woorden of tips, maar ik leef wel met je mee. sterkte
reglisse: wat balen! gelukkig doet je baby het verder wel goed. geen wijze woorden of tips, maar ik leef wel met je mee. sterkte
donderdag 30 september 2010 om 19:33
@razzmatazz, met kolven krijg je je borst inderdaad minder leeg dan dat je baby dat kan. Maar als je mee masseert/kneedt dan krijg je je borst meestal wel helemaal super. Ik kolf altijd eerst even gewoon zonder assistentie en ga daarna meewrijven/masseren en krijg mijn borst zo soepel.
Respect trouwens voor de fulltime kolvende dames, heb 4 dagen volledig moeten afkolven dag ennacht omdat ik op pad was zonder baby en kwam op dag 2 al in de problemen met harde plekken etc. Stond ik midden in denacht onder een hete douche met mijn handkolf... Wat was ik blij dat ik thuis was en Bengelien kon aanleggen, zij had die plek binnen 1 voeding zo weggedronken.
Respect trouwens voor de fulltime kolvende dames, heb 4 dagen volledig moeten afkolven dag ennacht omdat ik op pad was zonder baby en kwam op dag 2 al in de problemen met harde plekken etc. Stond ik midden in denacht onder een hete douche met mijn handkolf... Wat was ik blij dat ik thuis was en Bengelien kon aanleggen, zij had die plek binnen 1 voeding zo weggedronken.
donderdag 30 september 2010 om 19:42
quote:reglisse schreef op 30 september 2010 @ 14:08:
Pfff. Ik kom net weer van het cb en reglibaby is wéér niet gegroeid. 0 gram. Dit is niet leuk meer. Ze is vanaf half augustus maar 180 gram gegroeid! En ze hadden haar op het kdv nota bene net een flesje gegeven, anders was ze vast weer afgevallen. En ik heb echt zorgvuldig het dieet gevolgd (koemelk, ei en sojavrij). Buikpijn en spugen is wel minder dan eerst, maar het is niet helemaal weg. Mis ik soms iets waar ze ook allergisch voor is?
Ten eerste wat ongelooflijk kauutee dat ze weer niet goed gegroeid is.
Ter gersustelling wil ik alleen maar zeggen dat mijn dochter ondanks haar speciale voedingn ook nog stteds veel spuugt, ook in de tijd dat ze echt niets anders binnen kreeg dan die fessenvoeding. Dus dat spugen hoeft niet persee van een allergie te komen. Kun je anders niet proberen om toch een verwijzing naar de ka te krijgen? (was je toch nog niet geweest?)
Ten eerste wat ongelooflijk kauutee dat ze weer niet goed gegroeid is.
Ter gersustelling wil ik alleen maar zeggen dat mijn dochter ondanks haar speciale voedingn ook nog stteds veel spuugt, ook in de tijd dat ze echt niets anders binnen kreeg dan die fessenvoeding. Dus dat spugen hoeft niet persee van een allergie te komen. Kun je anders niet proberen om toch een verwijzing naar de ka te krijgen? (was je toch nog niet geweest?)
donderdag 30 september 2010 om 20:29
Oviool drinkt de afgelopen dagen continu tussen 6 en 10 savonds. Niks is goed. Luier. Lopen zingen ... Borst ! Ze is dan echt wakker, overdag meer kort en ritmisch. S'avonds aan een ruk door en dus erg onrustig. Soms spuugt ze wat melk terug. Ook laat ze veel scheetjes. Maar poepluier eens per 10 dagen.
Ze groeit 250 gram per week. Gewoon standaard. In drie weken 750 en nu in twee 510 gram. De optie" ze komt tekort" lijkt me niet hooguit dat ze meer wil nu ze groter is. Ook toon ik heel licht teken van ongesteld maar miniem.
Toch vraag ik me af wat t is. Ze wil heel duidelijk die borst. Ik had deze vraag eerder en toen was het een regeldag mogelijk volgens ervaren dames hier. Ik ken dit echter niet van mviool
die kon. Dan wel een hele dag om t uur komen maar aan een stuk door in de avond doet oviool.
Ze groeit 250 gram per week. Gewoon standaard. In drie weken 750 en nu in twee 510 gram. De optie" ze komt tekort" lijkt me niet hooguit dat ze meer wil nu ze groter is. Ook toon ik heel licht teken van ongesteld maar miniem.
Toch vraag ik me af wat t is. Ze wil heel duidelijk die borst. Ik had deze vraag eerder en toen was het een regeldag mogelijk volgens ervaren dames hier. Ik ken dit echter niet van mviool
die kon. Dan wel een hele dag om t uur komen maar aan een stuk door in de avond doet oviool.