Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 21 september 2010 om 12:19
Ik ben sinds twee maanden weer aan het werk. Kom overal met mijn kolfapparaat binnen en krijg ALTIJD de vraag hoe lang ik dat blijf doen. Ik ben invalkracht dus kom steeds op nieuwe plekken. Iedereen wil het weten lijkt het wel. Ik moet ook maar denken laat gaan! maar soms heb ik er geen zin in. Zodra ik zeg dat ik het niet weet en dat ik het blijf doen zolang we het allebei prettig vinden, is het goed. Soms zeg ik ook dat ik het zo gek vind dat me dat steeds gevraagd wordt, maar daar heeft natuurlijk ook niemand een boodschap aan.
Yam jouw familie is ook goed bezig goed dat je man je steunt toch? Of vond je het genant? Ik vind bv ook lekker dus je dochter heeft groot gelijk!
sharra, klinkt idd als spruw, in elk geval iets waar je niet mee moet wachten, wat vervelend!
soof, ik weet nog hoe je je best hebt gedaan om het te laten slagen en hoe je teleurgesteld was dat je moest stoppen. Super dat je nog steeds mee kletst hier en moeders komt adviseren, want jouw ervaring kan absoluut anderen helpen.
Yam jouw familie is ook goed bezig goed dat je man je steunt toch? Of vond je het genant? Ik vind bv ook lekker dus je dochter heeft groot gelijk!
sharra, klinkt idd als spruw, in elk geval iets waar je niet mee moet wachten, wat vervelend!
soof, ik weet nog hoe je je best hebt gedaan om het te laten slagen en hoe je teleurgesteld was dat je moest stoppen. Super dat je nog steeds mee kletst hier en moeders komt adviseren, want jouw ervaring kan absoluut anderen helpen.
dinsdag 21 september 2010 om 14:26
Fab, ik sjouw ook overal een kolfapparaat mee naar toe. En tot nu toe vindt iedereen het prima. Maar nu ik weer wat langer werk en de zomer voorbij is moet ik steeds vaker naar seminars, afspraken bij andere universiteiten etc. En dus moet ik steeds vooruit bellen of mailen of er ook kolfruimte is. Met als hoogtepunt de receptioniste van een overheidsinstelling die echt heel verbaasd reageerde (de beleefde variant van WAT wil je doen???). Maar de afdeling waar ze me naar doorverbond was heel aardig, en de kolfruimte was prachtig. Er stond zelfs een bed! Wat ik wel merk is dat ik niet altijd zeg dat reglibaby al 5 maanden is. Ik kan me voorstellen dat dat meer wordt naarmate ze ouder wordt.
dinsdag 21 september 2010 om 16:37
quote:Sophy schreef op 21 september 2010 @ 11:16:
Sharra: ik zou even een Lactatiekundige vragen. Het kan spruw zijn, maar het kan goed zijn dat de arts dat mist. Het kan ook iets anders zijn dat de arts niet constateert.
Voed je snachts in een andere houding trouwens?
Bengal tanx hun!
Hm, dus jullien denken ook aan spruw. Ik zal morgen nog een keer goed laten kijken. Het is een kinderarts, dus die zou in theorie toch wel vaker kindjes met spruw moeten zien! (Consultatiebureau bestaat hier niet, je gaat naar de kinderarts voor inentingen of als ze ziek zijn).
En nee, ik voed 's nachts natuurlijk liggend, maar als ik dat overdag doe klakt ze net zo goed. Ik snap 't niet helemaal! Het lijkt trouwens minder als ze erg honger heeft.
Sharra: ik zou even een Lactatiekundige vragen. Het kan spruw zijn, maar het kan goed zijn dat de arts dat mist. Het kan ook iets anders zijn dat de arts niet constateert.
Voed je snachts in een andere houding trouwens?
Bengal tanx hun!
Hm, dus jullien denken ook aan spruw. Ik zal morgen nog een keer goed laten kijken. Het is een kinderarts, dus die zou in theorie toch wel vaker kindjes met spruw moeten zien! (Consultatiebureau bestaat hier niet, je gaat naar de kinderarts voor inentingen of als ze ziek zijn).
En nee, ik voed 's nachts natuurlijk liggend, maar als ik dat overdag doe klakt ze net zo goed. Ik snap 't niet helemaal! Het lijkt trouwens minder als ze erg honger heeft.
dinsdag 21 september 2010 om 16:53
Sophy: ik bedoelde ook niet dat bv beter is dan kv hoor. Ik liep alleen midden in de nacht te denken aan het gemak van bv, dat je niet een fles hoeft te bouwen met een verdrietig kind.
Dat kv net zo troostend is, of nog beter: lekker warm tegen mama aan met een fles, dat is natuurlijk logisch.
Ik begrijp dat je hard je best hebt gedaan voor bv maar dat het uiteindelijk flesvoeding geworden is. Wat moet het k*t zijn als je het graag wilt en het gaat niet.....
Ik bedenk me nog maar eens extra dat het echt niet zo vanzelfspreken allemaal maar lukt.
Je uitleg over hoe je fv geeft doet me trouwens denken aan een kennis die ik een fles zag geven. Kind lag naast haar op de bank, ze hield de fles nog net vast, maar zat verder niet op kind lettend met bezoek te praten. Het zag er zó on-intiem uit. Weet even het woord niet, maar er was totaal geen band te herkennen tussen moeder en kind.
Eten geven is idd een samen-moment. Ff lekker kroelen, rustig samen zitten. Zeker als ze een paar maanden zijn en draaikonterig worden, haha!
Dat kv net zo troostend is, of nog beter: lekker warm tegen mama aan met een fles, dat is natuurlijk logisch.
Ik begrijp dat je hard je best hebt gedaan voor bv maar dat het uiteindelijk flesvoeding geworden is. Wat moet het k*t zijn als je het graag wilt en het gaat niet.....
Ik bedenk me nog maar eens extra dat het echt niet zo vanzelfspreken allemaal maar lukt.
Je uitleg over hoe je fv geeft doet me trouwens denken aan een kennis die ik een fles zag geven. Kind lag naast haar op de bank, ze hield de fles nog net vast, maar zat verder niet op kind lettend met bezoek te praten. Het zag er zó on-intiem uit. Weet even het woord niet, maar er was totaal geen band te herkennen tussen moeder en kind.
Eten geven is idd een samen-moment. Ff lekker kroelen, rustig samen zitten. Zeker als ze een paar maanden zijn en draaikonterig worden, haha!
dinsdag 21 september 2010 om 16:59
quote:Britannia schreef op 21 september 2010 @ 16:53:
Mijn moeder en schoonmoeder gebruikten altijd de term 'Moet hij nog geflest worden?
Bah, dat vind ik zo'n 'mechanische' term om voor het voeden van je baby te gebruiken. Alsof het een kalf is
Ik vind de fles geven ook gewoon een intiem en gezellig moment, en biedt hier ook troost als hij verdrietig is. Blijft heerlijk, dat warme lijfje tegen je aan
Mijn moeder en schoonmoeder gebruikten altijd de term 'Moet hij nog geflest worden?
Bah, dat vind ik zo'n 'mechanische' term om voor het voeden van je baby te gebruiken. Alsof het een kalf is
Ik vind de fles geven ook gewoon een intiem en gezellig moment, en biedt hier ook troost als hij verdrietig is. Blijft heerlijk, dat warme lijfje tegen je aan
dinsdag 21 september 2010 om 19:33
Sophy, heel herkenbaar wat je schrijft over het geven van de fles, het is hier ook echt een momentje van ons tweetjes, vooral 's nachts. En ook ik baal nog steeds dat ik moest stoppen met bv. Vooral omdat de bv zelf heel goed ging, maar de migraine heeft het toch gewonnen. Ik wist van te voren dat het waarschijnlijk niet ging lukken, iedereen raadde het ook af, maar ik merk dat het me nog steeds hoog zit. (sorry jullie hebben hier niets aan, maar moest het even van me afschrijven.)
dinsdag 21 september 2010 om 20:46
Fijn deerne en sophy dat jullie de voedings momenten ook lekker aanpakken om te knuffelen contact te maken met je kind en lekker kroelen.
maar wat de andere meiden zeggen kan ik me ook in vinden ik ken veel moeders met kindje en dat flesvoeding krijgt en zodra kindje zelf fles kan vasthouden dan word kindje in de box gelegd "dat is zo lekker makkelijk dat ze hel zelluf kunnen!"
Vriendin van mij legde vaak gewoon kussentje op de buik van baby, met de fles er op, dan kon je je kind nóg eerder zelfstandig laten drinken.
Britannia, de medicijnen van migraine gaan niet samen met borstvoeding
maar wat de andere meiden zeggen kan ik me ook in vinden ik ken veel moeders met kindje en dat flesvoeding krijgt en zodra kindje zelf fles kan vasthouden dan word kindje in de box gelegd "dat is zo lekker makkelijk dat ze hel zelluf kunnen!"
Vriendin van mij legde vaak gewoon kussentje op de buik van baby, met de fles er op, dan kon je je kind nóg eerder zelfstandig laten drinken.
Britannia, de medicijnen van migraine gaan niet samen met borstvoeding
dinsdag 21 september 2010 om 20:54
Ah ik snap het. Ja dan wordt de keus redelijk voor je gemaakt....
Tsssss moeten die kinderen ook op kamers als
ze 6 zijn, zodat je er lekker weinig werk aan hebt..?!
BritBaby kan ook heel stoer z'n fles vasthouden, maar dan wel lekker bij papa op z'n arm!
We voeden soms ook samen: Baby eten bij mij en BritMan met z'n gezicht naar mij achter Baby. Heel knus hoor . Dat moment is dus niet exclusief voor Baby en mij haha.
Tsssss moeten die kinderen ook op kamers als
ze 6 zijn, zodat je er lekker weinig werk aan hebt..?!
BritBaby kan ook heel stoer z'n fles vasthouden, maar dan wel lekker bij papa op z'n arm!
We voeden soms ook samen: Baby eten bij mij en BritMan met z'n gezicht naar mij achter Baby. Heel knus hoor . Dat moment is dus niet exclusief voor Baby en mij haha.
dinsdag 21 september 2010 om 20:56
Britannia, ik heb al mijn hele leven last van migraine en met medicijnen is het goed te doen. Maar ik moet wel zoveel slikken dat het niet samengaat met bv. Ik hen uiteindelijk maar een week bv kunnen geven, maar ben wel blij dat ze in ieder de eerste melk heeft gehad en ik heb meegemaakt hoe het is.
Yamuna, mijn zoontje kon pas na een jaar zijn eigen fles vasthouden, heb een vrij lui zoontje . Nu nog geef ik hem de laatste fles voor het slapen gaan (of mijn man), lekker in zijn pyamaatje.
Yamuna, mijn zoontje kon pas na een jaar zijn eigen fles vasthouden, heb een vrij lui zoontje . Nu nog geef ik hem de laatste fles voor het slapen gaan (of mijn man), lekker in zijn pyamaatje.
woensdag 22 september 2010 om 12:39
He bah Deerne, wat vervelend! Ik was daar ook bang voor, heb mijn hele zwangerschap migraine gehad. Daar heb ik niks voor gebruikt toen, maar ik was de hoofdpijn zo zat dat ik niet eens aan BV wilde beginnen maar gelijk aan de migrainepillen zodra dochter geboren zou zijn.
Maar bij mij onderdrukt de BV tot nu toe juist de migraine, na 7 maanden voeden nog steeds geen menstruatie en ook geen (maandelijkse) migraine-aanval.
Even jubelen, volgende week moet ik op zakenreis en het is me gelukt om voldoende melk in de vriezer te hebben voor dochter! Ze kan dus volledig BV blijven krijgen terwijl ik op locatie kolf en alles door de gootsteen spoel. Als ik weer thuis ben pakken we hopelijk de draad gewoon weer op!
Maar bij mij onderdrukt de BV tot nu toe juist de migraine, na 7 maanden voeden nog steeds geen menstruatie en ook geen (maandelijkse) migraine-aanval.
Even jubelen, volgende week moet ik op zakenreis en het is me gelukt om voldoende melk in de vriezer te hebben voor dochter! Ze kan dus volledig BV blijven krijgen terwijl ik op locatie kolf en alles door de gootsteen spoel. Als ik weer thuis ben pakken we hopelijk de draad gewoon weer op!
woensdag 22 september 2010 om 15:46
Bengal wat geweldig, zo'n voorraad! Kun je de laatste dagen niet toch gewoon proberen mee terug te nemen? Bv met ijs/veel koelelementen erbij in koffer op de terugweg (als je gaat vliegen)? Of iig de laatste verse melk (kan lang buiten de koelkast)?
Wij gaan binnenkort 3 weken op vakantie. Omdat ik nu bijna geen allergievrije voorraad heb wil ik proberen daar extra te kolven en dat in de ruimbagage terug te vervoeren. Zo hoop ik iig de laatste paar dagen mee terug te krijgen. Als het niet lukt, jammer, maar ik ga het iig proberen.
Wij gaan binnenkort 3 weken op vakantie. Omdat ik nu bijna geen allergievrije voorraad heb wil ik proberen daar extra te kolven en dat in de ruimbagage terug te vervoeren. Zo hoop ik iig de laatste paar dagen mee terug te krijgen. Als het niet lukt, jammer, maar ik ga het iig proberen.
woensdag 22 september 2010 om 15:58
Wat fijn Bengal, hoopte ook een beetje dat het goed zou gaan na de bevalling, maar helaas. Had vandaag nacontrole bij de vk en ze was er al een beetje bang voor, dat bv moeilijk zou gaan worden voor mij. Maar ze wou me niet ontmoedigen, dus had ze er niets van gezegd.
En lekker zeg, zo'n grote voorraad!
En lekker zeg, zo'n grote voorraad!
woensdag 22 september 2010 om 20:14
Deerne, had jij ook veel migraine tijdens de zwangerschap of juist niet?
Reglisse, ik ga inderdaad vliegen. Maar ik kan mijn kolf daar niet steriliseren of echt goed afwassen (neem geen sterilisator mee) dus dan vind ik het eigenlijk niet zo fris om de melk mee terug te nemen. Het is ook niet nodig, zoals het er nu uitziet ben ik niet eens door mijn hele voorraad heen straks. Iets minder dan de helft blijft over gok ik. Ga gewoon kolven om de productie op peil te houden zodat ik dochter bij thuiskomst nog steeds zelf kan voeden.
Reglisse, ik ga inderdaad vliegen. Maar ik kan mijn kolf daar niet steriliseren of echt goed afwassen (neem geen sterilisator mee) dus dan vind ik het eigenlijk niet zo fris om de melk mee terug te nemen. Het is ook niet nodig, zoals het er nu uitziet ben ik niet eens door mijn hele voorraad heen straks. Iets minder dan de helft blijft over gok ik. Ga gewoon kolven om de productie op peil te houden zodat ik dochter bij thuiskomst nog steeds zelf kan voeden.
woensdag 22 september 2010 om 21:42
Jihaaaa! Mijn man gaf vanavond onze jongste een flesje terwijl ik de oudste naar bed bracht. Na een tijdje hoorde ik luidkeels protest van de jongste, dus ik ging er vanuit dat het geen hele succesvolle flessessie was, maar toen ik beneden kwam, bleek dat hij boos geweest was omdat het flesje leeg was en hij meer wilde. Erg fijn!
Bengal, ga je naar een bestemming waar je, als je toch alle melk moet weggooien, af en toe een glas wijn kunt drinken? Toen mijn oudste 8 maanden was, ben ik ook een wee weggeweest, maar naar een erg drooggelegd moslimland, dus nog steeds alleen alcoholvrij.
Mijn productie leek na een paar dagen alleen kolven al best af te nemen, maar zoon had dat in no time weer op pijl. (En hij was ineens van de nachtvoedingen af toen ik weer thuis kwam)
Goede reis!
Bengal, ga je naar een bestemming waar je, als je toch alle melk moet weggooien, af en toe een glas wijn kunt drinken? Toen mijn oudste 8 maanden was, ben ik ook een wee weggeweest, maar naar een erg drooggelegd moslimland, dus nog steeds alleen alcoholvrij.
Mijn productie leek na een paar dagen alleen kolven al best af te nemen, maar zoon had dat in no time weer op pijl. (En hij was ineens van de nachtvoedingen af toen ik weer thuis kwam)
Goede reis!
woensdag 22 september 2010 om 21:42
Gisteren gewogen en 80g erbij, LK vond het goed, omdat van afvallen naar weer aankomen een hele omslag is.
Mij viel het wel tegen omdat ik er echt veel voor gedaan heb.
Het feit dat ik zo vroeg weer ben gaan menstrueren heeft volgens mij echt heel veel invloed, tot die tijd ging het nl super.
Sinds gisteren begonnen met domperidon. En het extra aanleggen en kolven zet ik ook door.
Op naar de volgende weging met hopelijk beter resultaat!
Mij viel het wel tegen omdat ik er echt veel voor gedaan heb.
Het feit dat ik zo vroeg weer ben gaan menstrueren heeft volgens mij echt heel veel invloed, tot die tijd ging het nl super.
Sinds gisteren begonnen met domperidon. En het extra aanleggen en kolven zet ik ook door.
Op naar de volgende weging met hopelijk beter resultaat!
woensdag 22 september 2010 om 21:51
Toen ik ging wegen bij het consultatiebureau was er een andere moeder met een baby van 5 maanden die minder groeide. Ook haar werd verteld dat haar 'melk waarschijnlijk waterig was' ze moest niet moeilijk doen en vooral zo veel mogelijk flesjes kv bij moest geven.. arghh
Ze zei zo graag 6 mnd volledig BV te willen geven, was ook een goed voornemen zeiden ze, maar'wat er niet in zit, zit er niet in'.
We liepen samen naar buiten en kon het niet laten haar toch een LK te adviseren...
Ze zei zo graag 6 mnd volledig BV te willen geven, was ook een goed voornemen zeiden ze, maar'wat er niet in zit, zit er niet in'.
We liepen samen naar buiten en kon het niet laten haar toch een LK te adviseren...
woensdag 22 september 2010 om 22:01
quote:Flonneke schreef op 22 september 2010 @ 21:51:
Toen ik ging wegen bij het consultatiebureau was er een andere moeder met een baby van 5 maanden die minder groeide. Ook haar werd verteld dat haar 'melk waarschijnlijk waterig was' ze moest niet moeilijk doen en vooral zo veel mogelijk flesjes kv bij moest geven.. arghh
We liepen samen naar buiten en kon het niet laten haar toch een LK te adviseren...Echt???! Wat erg, echt schokkend! Ik ben toch wel erg blij met mijn cb, meestal goed op de hoogte en bv-vriendelijk advies.
We liepen samen naar buiten en kon het niet laten haar toch een LK te adviseren...Echt???! Wat erg, echt schokkend! Ik ben toch wel erg blij met mijn cb, meestal goed op de hoogte en bv-vriendelijk advies.
woensdag 22 september 2010 om 22:04
woensdag 22 september 2010 om 22:08
Ja, echt
zeiden ze bij mij trouwens ook. Ik zit overigens bij een ander CB op grotere afstand (oa voor borstvoedingsvriendelijker advies) en ga er alleen heen om te wegen.
Bij mij CB geven ze me de ruimte om het op mijn manier te doen. Dat wil niet zeggen dat ik onder geen beding zal bijvoeden, maar LK zegt dat het op dit moment beter is om dat niet te doen en daar vertrouw ik liever op.
Afgelopen keer bij het wegen (niet eigen CB dus) heb ik ook gewoon gezegd dat ze goed was aangekomen, omdat ik erg verdrietig en onzeker word van zo'n preek van hen..
Bij mij CB geven ze me de ruimte om het op mijn manier te doen. Dat wil niet zeggen dat ik onder geen beding zal bijvoeden, maar LK zegt dat het op dit moment beter is om dat niet te doen en daar vertrouw ik liever op.
Afgelopen keer bij het wegen (niet eigen CB dus) heb ik ook gewoon gezegd dat ze goed was aangekomen, omdat ik erg verdrietig en onzeker word van zo'n preek van hen..