Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Reglisse wat balen zeg van die ( mogelijke allergie ) je cb klinkt wel steunend ! Ik hoop dat t allemaal goed komt. Sterkte met alles en knuffel, lijlkt me zo balen de situatie waar je nu inzit
Oja Zodra ik haar oppak wordt ze stil en gaat kermend en wild bewwgend met haar hoofd en handen en mond over mijn huid. Ze zorgt dat ze zo Zakt richting borst. dit blijft ze herhalen.

Ik typ nu met links ze heeft de borst gevonden
viooltje klinkt als clusteren! Vaak doen baby's dat toch s avonds? Lekker bijtanken voor de nacht.

Reglisse wat Kl*te ! Ik heb geen advies dat niet al gezegd is, wel een Hoop dat de arts iets meer kan ontdekken van wat er aan de hand is.
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier

Onze dochter is nu 7 weken en sinds 2 weken ben ik aan het kolven. Vooral om zelf te oefenen, maar ook om langzaam een voorraadje in de vriezer te hebben.

Ik merk dat ze 's avonds bij de laatste voeding van ongeveer 24:00 erg moe is, en met 5 min in slaap valt. Nu geven we haar afgekolfde melk in een fles en als toetje de borst. Zo gaat ze niet met honger naar bed en slaapt ze goed 's nachts.

Mijn vraag: hoeveel melk geven jullie per keer in de fles? Want als ik straks een keer weg ben, hoeveel laat ik achter?

Ik kolf nu 's morgens tussen de 100-120cc uit 1 borst terwijl zij de ander drinkt. Ik vries porties van 150cc in. Is dit voldoende?

Alvast bedankt!

Zuster, om te weten wat je in een flesje moet doen, kun je de volgende rekensom hanteren:

150 x gewicht baby / aantal voeding per dag.

Kijk wel een beetje uit met afgekolfde melk geven, zorg ervoor dat je nooit meer geeft dan je afkolft, anders bouw je af.

Ik doe meestal porties van 120 en dan nog wat blokjes zodat ik kan aanvullen per keer. Dan gooi je minder weg.
Hallo BV-mama's, ik heb niet het hele topic gelezen, dus wellicht is mijn vraag al een paar keer voorbij gekomen.

Bij mijn dochter ben ik begonnen met borstvoeding maar na een paar dagen (vanwege verschillende redenen) overgestapt op de fles. Over 3 weken ben ik uitgerekend van ons 2e kindje en ik zou graag weer willen proberen bv te geven. Wat ik me alleen zo goed herinneren van bij dochter is hoe zeer het deed! Tot in mijn tenen.... Had ik nooit verwacht.

Hoe lang is borstvoeden pijnlijk? Is dat dagen, weken? Ben er wel benieuwd naar. Toch gek, dat iets wat zó natuurlijk is, zoveel pijn doet, vinden jullie niet? Bedankt voor de reacties alvast...
Konela een goed begin is een borstvoedingscursus. maar of dat nog gaat lukken in de komende drie weken dat weet ik niet.

Borstvoeding zou in principe geen pijn moeten doen. het kan in het begin wel gevoelig zijn,

Pijn kan worden veroorzaakt door een verkeerde aanleg techniek/ niet goed aanhappen van de baby.

Als je een Spruw infectie hebt dan kan voeden ook vervelend pijn doen.

als voorbereiding

- zou je een boek kunnen lezen van stefan kleintjes over borstvoeding.

- alvast een nummer klaar leggen van een lactatiedeskundige

- dit topic bij je favorieten opslaan. en hier concrete vragen stellen als zich problemen voordoen...

Als de BV wel extreem veel pijn doet zou je kunnen kolven (én lactatie deskundige bellen !) dat is meestal beter te doen dan het aanleggen zelf. ( let dan wel op de wijze waarop je de melk aanbied, cupfeeding of fingerfeeding is het beste ipv fles)

maar aanleggen zelf is echt het beste omdat je kindje dan de juiste drinktechniek behoud.

De ene BV periode is niet per defenitie het zelfde als de andere.
@fabindia Ik ken dat bijtanken voor de nacht niet ! Maar dus niets bijzonders denk je.

Maar toch gewoon clusteren denk je?

De link met de nacht had ik nog gelegd maar wat waar is, t is haar langste ruk op de dag, van ongeveer 9 tot half 1 of later.

Ze kwam trouwens 4 x i p v de 3 keer vannacht.
Zuster:

wb de formule en hoeveelheid melk om af te kolven, ik heb laatst voor een vraag mb kolven een contactpersoon van VBN gebeld en die vertelde mij daarover het volgende. Borstvoedingskindjes hoeven niet per se die 150 ml per kilo te halen, het mag ook 115 zijn. Dan wordt de formule:

115-150 ml * gewicht kind / aantal voedingen

dat haalde bij mij wel een beetje de druk van het kolven weg.

Maar ik heb een groot en gezond kind, met veel plasluiers etc. Dus ik weet niet of iedereen deze formule zo maar kan hanteren.

Ik maak nu dus porties van 125 ml en de eventuele restjes vries ik apart in in ziplock zakjes, die zijn snel ontdooid, mocht mijn dochtertje niet genoeg hebben aan 125 ml zijn die andere porties snel ontdooid!
quote:Konela schreef op 01 oktober 2010 @ 06:57:

Hoe lang is borstvoeden pijnlijk? Is dat dagen, weken? Ben er wel benieuwd naar. Toch gek, dat iets wat zó natuurlijk is, zoveel pijn doet, vinden jullie niet? Bedankt voor de reacties alvast...

Konela, bij mij deed de toeschietreflex in het begin ook heel veel pijn (kromme tenen en tranen in mijn ogen, zeg maar), maar dat werd eigenlijk al heel snel beter. Ik denk dat het na een week al beter te doen was en met een paar weken voelde ik alleen nog maar een soort tinteling. Nu (8,5 maand) moet ik echt heel goed mijn best doen om 'm uberhaupt te voelen. Dus het wordt snel beter!

Let wel op dat pijn door de toeschietreflex iets anders is dan pijn door kloofjes e.d. Bij de toeschietreflex duurt het maar even en trekt het redelijk snel weer weg als je kindje drinkt. Kloofjes blijven de hele tijd pijnlijk (en worden meestal veroorzaakt door verkeerd aanhappen).
Dank voor de reacties!

Ik heb een bv cursus gevolgd, was erg leuk en leerzaam. De VK waar ik deze week intake had (ik ben overgedragen aan de gyn) vertelde mij dat vrouwen met een lichte huid meestal gevoeligere tepels hebben en daardoor meer pijn voelen. In het zkh hebben ze dochter bij mij aangelegd, maar mén, tot in het puntje van mijn tenen voelde ik de pijn. Daar was de hele ks niets bij

Deze keer hoop ik direct na de bevalling naar huis te mogen dus wellicht dat ik dan thuis van de kraamverzorgende ook tips en trucs kan krijgen.
Oh, en vergeet niet dat je juist door het drinken van je baby in de eerste dagen naweeen krijgt. Heel goed om je baarmoeder snel te laten slinken, maar ik heb echt een potje zitten huilen van de pijn in het begin. Gelukkig is dat maar een dag of twee/drie.

Dat van die lichte huid vertelde mijn kraamverzorgster ook trouwens (ik ben een soort Sneeuwwitje).
Konela, spannend, bijna een kindje op komst En idd, de ene keer BV is niet de andere keer. Zo was hier de eerste keer drama en gaat het nu goed. En dat is zo fijn!

Ik hoop dat het bij jou ook goed gaat deze keer. Je hebt al goede tips gehad. Misschien kun je de persoon die de cursus gaf ook bij je lijstje leggen voro als het even niet meteen gaat bij de BV.

Wat mij veel rust gaf was dat het niet meteen goed hoeft te gaan. Zeker in het begin is het maagje nog zo klein, dan zijn kleine beetjes genoeg. Zo kun je zelf goed oefenen met aanleggen en ligt er niet zoveel druk op.

Viooltje, clusteren is best heftig he? Skippy heeft het de eerste 6 weken ook gedaan, intussen is het echt een stuk beter. Ik ging gewoon lekker op bed liggen, tv aan en Skippy mocht gewoon aan de borst tot hij genoeg had. Daar komt nou vast ook zijn onderkin vandaan

Fabindia, ik las over het afkolven en meer geven.... Nu kolf ik meestal in porties van 120 af maar als ik meer in een fles zou doen ben ik dus aan het afbouwen? Omdat Skippy dan per fles iets teveel krijgt en dus minder vaak zal komen?

Het wordt hier trouwens ook tijd voor een diepvriesvoorraad. Op de een of andere manier komt extra kolven er steeds niet van. Gelukkig (geluk bij een ongeluk, dat wel) kan ik voorlopig nog niet werken dus ik heb nog even.
quote:germanwings schreef op 30 september 2010 @ 19:42:

[...]

Ten eerste wat ongelooflijk kauutee dat ze weer niet goed gegroeid is.

Ter gersustelling wil ik alleen maar zeggen dat mijn dochter ondanks haar speciale voedingn ook nog stteds veel spuugt, ook in de tijd dat ze echt niets anders binnen kreeg dan die fessenvoeding. Dus dat spugen hoeft niet persee van een allergie te komen. Kun je anders niet proberen om toch een verwijzing naar de ka te krijgen? (was je toch nog niet geweest?)

KA ben ik inderdaad nog niet geweest. En dat lijkt me zo onderhand wel een goed idee. Mijn huisarts vindt alleen dat ik het met het cb moet regelen. Ik kan zometeen bij de cb-arts terecht, eens kijken wat die vindt. Als zij de ka ook een goed idee vindt krijg ik de verwijzing wel.

Het spugen is hier wel relatief nieuw, dat deed ze eerst amper en nu veel meer. Ik denk dus dat het bij de klachten hoort.
Viooltje, klinkt als clusteren. Of eventueel als krampjes. Ik zit 's avonds ook vaak de hele avond met een drinkende baby op schoot.

Zuster, klinkt als een goede kolfopbrengst! Reglibaby drinkt tussen de 120 en 180cc per keer, maar zij is 5 maanden. Met 7 weken zat ze geloof ik meestal rond de 110-150, zo'n 800-900cc per 24 uur.
Ik vries trouwens in zakjes van 100 in. Die maak ik heel plat, dus als ik minder nodig heb breek ik gewoon een deel af. Maar de hoeveelheid maakt hier niet zo veel uit, ik geef meestal koelkastmelk mee naar het kdv. De voorraad is voor aanvulling als er een keer iets misgaat (te veel verwarmd waardoor er veel weg moet, omgevallen fles, etc.). Dan gaat de diepvriesmelk eerst op, dus als het te veel is dan blijft er wat koelkastmelk over en die kan wel een paar dagen mee.
Over 2 weken een voeding of 8 weg. Nu ben ik bang dat ik dat niet haal met kolven. Ik had natuurlijk veel eerder moeten starten. Kan ik ook die voedingen voor een keer met flesvoeding vervangen en daarna eens starten met kolven ( als voorbereiding op mn werk ) of raden jullie dat af ?
Haal je dat ook niet als je na elke ochtendvoeding nog kolft? Je hebt dan zo'n 13 dagen voor 8 voedingen. Zou moeten kunnen otch?
Viooltje, hier heb ik voor 24 uur zo'n 1000cc nodig, voor alle zekerheid 1200. Dus als je na iedere ochtendvoeding 100cc kolft moet het wel lukken toch? En na een paar dagen stelt je productie zich daar ook op in. Flesvoeding zou ik niet zo snel doen als het niet nodig is. Ivm darmen en zo. Bovendien accepteren niet alle baby's zomaar een andere voeding, dus dan zou je ook eerst moeten uitproberen en oefenen.
Viool, je kunt proberen het te kolven en als het niet lukt kun je toch gewoon kv geven? Ik weet wel dat dat voor de echte bv-maffia een no-go is, maar je kunt je kind toch ook niet laten hongeren?

Wel zou ik dan een keer van te voren kijken of ze ook kv accepteert? Hier was die overgang overigens geen enkel probleem, dus mss is oviool ook wel erg makkelijk daarin?
kunnen de 3 maanden regeldagen ook komen bij 11 1/2e week? vandaag wil UKje alleen maar drinken. Of zou het komen omdat ze ietwat verkouden is, of omdat ze nu af en toe een flesje krijgt? Ik wilde net beginnen met het opbouwen van een voorraadje, maar UKje geeft me geen kans om af te kolven...
Fussie, precies, als je meer geeft dan je afkolft, denken je borsten dat er minder nodig is en is er de dag erna of later, minder. Ik zorg dus altijd dat ik op een dag minstens 50cc meer afkolf dan ik geef. Soms is dat echt heel erg moeilijk maar dan moet ik later gewoon wat extra aanleggen/ kolven om het weer op peil te krijgen. Gewoon iets om in de gaten te houden!

Allis, je kind heeft zijn eigen schema. De 3 mnd regeldagen is een indicatie. Het kan zeker een paar dagen eerder beginnen dan bij precies drie maanden.

Kssht GW Viool ik ben ook bv maffia hoor, maar als jij die dagen goed kolft, zodat je productie niet in het gedrang komt, dan kun je best wat kv achter de hand houden voor het geval dat.

Reglisse hoe was het vandaag?
Het staat in mijn post ook wel heel negatief. Ik heb net vanmiddag iemand op bezoek gehad die wilde stoppen maar er heel lang over heeft gedaan voor haar zoontje kv accepteerde, vandaar . Ik zou wel voor hypoallergene kv kiezen, zeker als er allergieën in de familie zitten.

Vandaag bij de cb-arts ging wel goed. Ze kwam op het goede idee om eens reglibaby's lengte en hoofdomtrek te gaan meten. Daarmee groeide ze wel gewoon op haar eigen lijntje door (ze is nu 68,5 cm . Daarom vond de cb-arts het slechte groeien dus nog niet zo heel ernstig, ook al buigt gewicht erg af. Zeker omdat ze er wel gewoon goed uitziet en erg actief is. Ik moet wel na de vakantie direct weer wegen. Op vakantie ga ik heel voorzichtig melk, soja en ei een voor een provoceren. Ik ben zo benieuwd wat er gebeurt!
Ze heeft ook nog een kopie van de groeicurves meegegeven, dan kan ik als ik het niet vertrouw op vakantie bij een arts laten meten en wegen en beoordelen.
reglisse toch wel geruststellend nieuws dus!! Zo ga je iets geruster op vakantie hoop ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven