De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
.
Ik ken het Jule.
Jule, dank voor je tips, heel lief van je. Veel al geprobeerd, sommige niet in de praktijk toe te passen met een tweeling. Je komt vaak gewoon handen tekort. En echte aandacht. Je moest er een kloon van jezelf bij krijgen . Maar zo fij dat jij en de rest meedenkt.

Rosa, ik moet idd aan mezelf denken. Ikga kijken hoe het kolven gaat deze week, zonder stress. Lukt het niet, lever ik hem volgende zaterdag weer in. Misschien kom ik er niet aan toe,we gaan vanaf vandaaghet militaire regime () toepassen. Ik hoop dat dit mijn meisje goed zal doen.

Kaetje ik zou idd mogen blijven slapen, maar er wordt geadviseerd dit niet te doen, omdat ik dan zelf nog niet aan rust toekom. Voorlopig slaapt dochtertje al twee nachten door, dus ik heb goede hoop dat zij niet opgenomen hoeft te worden, maar wij haar die regelmaat kunnen gaan bieden die ze zo hard nodig heeft. In de nschten werkt het al blijkbaar.

Sorry dat ik niet op iedereen reageer nu, ik lees en leef wel mee met alle kolfsters!
Q, hier in huis logischerwijs ook het militaire regime. Met Ko was ik daar niet zo van. Ja, de eerste 2 weken maar daarna werd het al heel snel minder . En nu moeten we wel. Elke drie uur begint het circus weer te draaien. Best wel pittig moet ik zeggen. Ik hoop echt voor je dat het goed blijft gaan.

Kaedootje heeft gister twee keer dertig ml gedronken uit de borst. Hopelijk blijft het goed gaan!! Alleen jammer dat vanmorgen om vijf uur de sonde er weer uit lag... En de rit naar het ziekenhuis en weer terug vraagt natuurlijk ook erg veel van zo'n kleintje dus ik denk dat ik vanmiddag om twee uur pas weer aanleg... Hij moet eerst maar eens lekker slapen.
Jule, over voor en achter melk (en het bestaan ervan!) wordt nog al eens getwijfeld. Als een fles wat langer staat in de koelkast of wanneer je er melk van verschillende kolf beurten in doet, ontstaat dat vettige randje. Teken van vettige melk, dus de hele fles is dan zeg maar romig (laat maar 's een glas volle melk staan of bijv yoki, zelfde effect)

Voor een baby van deze leeftijd die bv krijgt is een voeding of 8 helemaal niet gek (en dan zit je dus regelmatig om de twee uur te voeden)

Verschil kv en bv weet ik niet. Zoon heeft toen ie week of vier was paar keer een fles gehad, maar was toen nog te klein ok effect te hebben.

Het wordt altijd als voordeel genoemd van kv, doorslapen enzo;) werkt niet altijd dus!

Zoon dronk gisteravond om half acht, toen om drie uur en nu slaapt ie nog! Dochters vanaf zeven uur present, dus voel me fit!

Q, twee nachten doorgeslapen, wow! Das heel knap. Met deze leeftijd toch ook een cadeautje! Huilt ze ook minder?
Kaetje, wat een zenuw gedoe dat wegen! Waarom moet dat? 30 cc is netjes voor een voeding van zo'n kleintje. Hoe geef je zoon de gekolfde voeding, met een spuitje ook. Vond ik zo'n gedoe!
.
.
.
Het wegen moeten we doen omdat Kaedootje de rest via een sonde krijgt. Hij krijgt geen fles en kan dus niet aangeven dat hij vol zit door te stoppen met drinken. Het loopt zo zijn maagje in dus we moeten wel zeker weten hoe veel we moeten geven. Dat komt niet op 5 ml aan maar als hij 30 drinkt en we geven er 55 bij dan wordt het wel veel te veel. En als hij 10 drinkt en we geven 20 bij dan krijgt hij weer veel te weinig. En het wegen valt mee hoor. Kan gewoon met kleren aan. Als je dan de 2e keer maar weer alles mee weegt en niet het mutsje of de omslagdoek vergeet. Het gaat niet om wat hij weegt maar om het verschil tussen de 2 gewichten.

Alle hulpmiddelen etc. heb ik ook naar gekeken en met de lactatiekundige en de verpleging besproken maar ik denk niet dat we dat nodig zijn. Als hij wakker genoeg is drinkt hij best goed aan de borst. Het is gewoon een kwestie van tijd. Kaedootje slaapt heel veel, eigenlijk de hele dag. Hij moet sterk genoeg zijn om te drinken en dat kost gewoon tijd. We wonen nu in een grote couveuse om er maar voor te zorgen dat alles zo weinig mogelijk energie kost en hij al zijn energie in het groeien kan stoppen. Het is dus in het hele huis dag en nacht mimimaal 20 graden en 's nachts krijgt hij dan nog een kruikje ook. En de hele dag mutsje op, omslagdoek om, lange mouwen romper etc. Hij mag ook maar 1 keer per week in bad en liefst nog minder.

De verwachting is nog steeds dat hij de sonde nog wel een paar weken nodig zal hebben zoals ze ons ook voorspeld hadden nadat hij geboren was. Dat hij thuis is ipv in het ziekenhuis verandert daar niets aan. Het goede van de sonde is dat hij geen verkeerde drinktechniek aanleert en niet "lui" wordt doordat de voeding te gemakkelijk komt.

Voor- en achtermelk kan ik zelf soms wel zien trouwens! Ik leg altijd een doekje oid onder mijn borsten tegen het lekken en als ik een witte doek gebruik zie ik op het laatst dat de melk geler wordt. Als ik tussendoor van flesje moet wisselen giet ik de melk ook altijd over zodat het helemaal gemengd is.
jule, goed zeg!!
Jule, wat fijn (en wat een herkenning).

Kaetje, fijn dat hij wel aan de borst wil itt zijn broertje. Nu nog aansterken en dan hoop ik op een fijne bv periode voor jullie. Zo dik verdiend!
Jule, wat goed!!!!

Kaetje, hoop dat je kleintje heel veel groeit en snel van de sonde af mag/kan. En dan lekker bij mama aan de borst!
Fijn Jule!!!!
.
Wow, geweldig! Met de Sympony? Ik heb 'm nu ook en kolfde direct 55 cc in tien minuten.
Gaat goed jule! Cool! Vergeet steeds te kijken wat dat domperidom doet. Slik je die kruiden nog?

Kaetje, jij ook lekker bezig! Goed zeg! Dat gele is toch colostrum ? Lijkt me best ingewikkeld zo'n kleintje. Hoe vindt grote broer het? Jouw oudste is nog heel jong toch? Slaapt ie twee keer per dag nog?

Ik kolfde vanmorgen en daarna pas om 16 uur..ipv 12 uur. Gek is dat, amper stuwing. Dat was met live voeden echt anders. Ik kolf eigenlijk altijd op vaste tijden maa dat lukte vanwege activiteit om 12 uur niet, ook niet in auto ivm meerijders.
Rosa, had je wel meer opbrengst? Ik wel meestal, maar kan het me niet te vaak permitteren, ik krijg dan al snel de rekening gepresenteerd.
Fijne eerste kerstdag dames .

Vraagje, iemand ervaring met de Ameda Lactaline? Ik ben nogal enthousiast over het dubbelzijdige kolven, maar de Symphony is me te duur om full time huren, de Freestyle is me te prijzig om te kopen. De Ameda kan ik huren voor 45 euro voor 3 maanden.

Dochter heeft weer doorgeslapen, ik dus ook. Manlief nam zoon onder zijn hoede. Heerlijk!
Quacker, ik heb een Ameda, en ik ben er tevreden over. Ik vond het een goede kolf. Moest wel even wennen bij de overgang van de symphony, maar daarna kolfde ik weer als vanouds. Er zijn maar weinig verschillen met de freestyle, het is alleen een iets minder luxe model. Dus iets minder handzaam (niet echt groot, maar de freestyle is nog makkelijker mee te nemen), wat minder mooi en met twee knoppen (je moet dus zelf snelheid en kracht instellen) in plaats van voorgeprogrammeerde digitale opties. Sommige mensen vinden dat zelf instellen trouwens juist fijner.

Je zou trouwens ook kunnen kijken of je er eentje tweedehands kunt kopen en dan een nieuw setje erbij (moet ook bij een huurkolf, kost 30 euro). Er staan er genoeg op marktplaats, als je klaar bent verkoop je hem weer door. Kan wel eens goedkoper uitpakken. De medela flesjes kunnen er op, maar niet het setje.
Bedankt, Reglisse! Ik heb gekeken op MP, maar dan vragen ze er nog 90 euro voor. En eigenlijk wil ik er geen meer kopen.
Trouwens, het gaat goed hier. Ze slápen. Heel veel. Zo fijn .En vannacht allebei doorgeslapen.

On topic: kolven gaat goed, nog niet méér, dat komt hopelijk nog. Doordat ze zoveel slapen heb ik er ook tijd voor. Vanochtend was ik eerder wakker dan zij, dus kon ik rustig kolven (met een schuin oog op de babyfoon, dat wel )
.
Nog een tipje waardoor bij mij soms ineens de melk weer hard begint te stromen: de schilden net even anders op de tepel zetten tijden het kolven. Bij mij spuit de melk er echt uit en als dat minder wordt en ik verplaats het schild dan zie ik het uit een andere plek op mijn tepel keihard naar buiten spuiten. Je stimuleert dan en andere klier volgens mij.

Hier gaat het goed. Kaedootje heeft gisteravond een hele voeding uit de borst gedronken! Joepie!!!
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven