De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
.
Jule, wat naar zeg! En het ging zo goed gisteren....

Trekt de Freestyle harder dan de Symphony? Zo raar dat je er zulke zere tepels en borsten van krijgt...

Iedereen hier de beste wensen voor 2012! Ik ga zo om 20:00 Kaedootje nog een keer aanleggen. Het borstvoeden schiet nog niet echt op vind ik. Ik heb geen ervaring natuurlijk maar ik heb geen idee wanneer hij nou echt krachtig een hele voeding uit de borst gaat drinken. Hij is morgen 3 weken oud en heeft nog maar 1 keer een hele voeding uit de borst gehaald. Verder drinkt hij 10, 20 of 30 ml maar niet meer. Hij groeit gelukkig wel goed op de borstvoeding!

We moeten morgen een brood uit de vriezer halen want hij zit vol!! We overwegen Ko weer borstvoeding te geven in plaats van gewone melk. Scheelt ons bijna 3 pakken melk in de week
.
.
Jule, kun je de freestyle niet gewoon wat zachter zetten? En om te checken of het aan het kolfsetje ligt, het setje van de symphony gebruiken? Weet je zeker dat de spruw weg is? Het kan soms steeds terugkomen, heel irritant.

Kaetje, zou het misschien een idee zijn om nog een keer een lactatiekundige of prelogopediste te laten meekijken? Ik heb geen idee wat normaal is bij een prematuur kindje, maar ik vind 3 weken aanmodderen best lang klinken. Zou Ko nog borstvoeding lusten? Dropje is iets ouder (geloof ik, van april 2010) en zij drinkt het nog, maar niet meer uit een fles of beker.
Gelukkig nieuwjaar lieve meiden!!

Kom snel weer even een updeetje geven. Nu eerst...

Kolven!
Ik lees vanaf het begin met jullie mee dames en ik moet zeggen: RESPECT. Ik geef zelf borstvoeding en dat vind ik soms al lastig. En kolven vind ik al helemaal een noodzakelijk kwaad! Dus dat jullie het kolven al zolang volhouden: mijn respect.
Ik moet zeggen dat ik soms wel echt geniet van Kaedootje aan de borst. Maar als hij dan na een half uur op de weegschaal gaat en hij heeft maar 10 ml gedronken, dan heb ik wel de pest in hoor! En ik overweeg nu ook steeds vaker om het maar in de fles te gooien. Ik vond het bij Ko niet leuk maar ik merk dat ik de afhankelijkheid ook niet zo leuk vind. Komt misschien ook omdat Kaedootje niet naar buiten mag en ik dus altijd 2 uur later al weer thuis moet zijn als ik borstvoeding zou geven. In een normale situatie zou ik hem denk ik best in het openbaar durven voeden.

Dinsdag moeten we weer naar het ziekenhuis en dan ga ik toch weer eens vragen.

Jule, als je het liever weg haalt wil ik mijn post wel aanpassen hoor! Kan je de jouwe weer veranderen.

Hier is het bal vanavond. Kaedootje hield niet op met huilen door krampjes. Mijn man heeft eerst met hem gezeten tot 23:00 en nu ben ik aan de beurt. Kaedootje slaapt nu eindelijk in zijn wiegje in de woonkamer maar ik kan niet slapen op de bank. Man wel maar die laat ik maar lekker liggen in bed, hij slaapt ook eindelijk en ik heb vanmiddag nog een uur geslapen. Straks om 2:00 weer ruilen, dan mag ik weer lekker in bed slapen en hopelijk slaapt man dan ook. En anders morgen weer. Mijn ouders passen een dagje op Ko dus dan kunnen we de hele dag tussen de voedingen door aan slapen
Reglisse, ik weet niet of hij het nog zou lusten. Ik denk het wel want hij heeft altijd alles uit de fles goed gedronken. Eerst borstvoeding van koelkastkoud tot lekker opwarmd of op kamertemperatuur, later flesvoeding ook op alle temperaturen. En nu gewone melk. Maar eerst ga ik de vriezer maar verder opvullen. We moeten alle dingen die er in zitten gewoon opeten en dan is er weer heel veel plek. De helft van de vriezer zit vol met brood en ijsjes en zakken bevroren fruit en hapjes voor Ko. Dat moet eerst maar eens op.
.
Hoi jongens,

Hier weer even een reactie van mij. Uk,man en ik zitten momenteel in het buitenland en kan door moeilijk reageren.

Jule: ik heb ook pijn! Ik denk dat het door de spruw komt maar je HA zal het vast kunnen beoordelen.

Ik kolf hier met moeite de voedingen bij elkaar. Heb enerzijds niet zoveel puf en het is daarnaast warm. Daardoor drinkt uk meer als thuis... Zucht .

Jule: je hebt je kleintje al zon mooie start gegeven. Als het niet meer gaat, dan gaat het niet. Je mag zo trots zijn op wat je al allemaal hebt gedaan voor de BV tot zover.

ik denk ook vaak aan stoppen maar kan het op de een of andere manier nog niet loslaten.

Ga nu slapen, ben met een paar dagen weer thuis (en kan ik weer fatsoenlijk forummen). Spreek jullie dan weer!

Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Jule

Hier ook tranen en frustraties. Zoonlief weigert nog steeds de borst. Met huilen/krijsen tot gevolg als ik hem toch probeer aan te leggen. Om vervolgens doodleuk een fles leeg te tanken zonder problemen.
Jule en Biebeltje en . Jullie klinken verdrietig. Wat ik me zó goed kan voorstellen.
Icebreaker, ben je op vakantie? Ik hoop het voor je .
Jule, als je je post straks weg haalt, kopieer hem dan eerst even voor jezelf en bewaar hem. Dan kan je later nog eens goed lezen wat nu door maakte. Want het is niet niks allemaal.

Je hebt het goed gedaan hoor Je hebt alles gedaan wat je kon en meer. Voel je niet schuldig. Je hebt het langer volgehouden dan heel heel heel veel vrouwen gedaan zouden hebben met alles waar jij tegenaan gelopen bent. En je kindje zal ziek worden zonder borstvoeding. Maar met borstvoeding zal hij ook ziek worden. Dat kan je echt echt echt niet voorkomen! Kleine kindjes worden nou eenmaal snel verkouden etc. Dus voel je ook daar niet schuldig over.
Biebeltje, dikke voor jou ook. Hopelijk kan je er achter komen wat er aan de hand is en is er een oplossing voor.
Hoi meiden,

Ik heb een vraag aan jullie maar weet niet of ik goed zit. Jullie kunnen mij ongetwijfeld verder helpen.

Ik ben zwanger van de 2e en heb met de eerste door omstandigheden niet lang borstvoeding kunnen geven. Ik had toen een kolf van Avent, een handkolf en dat ding heb ik ritueel verbrand. Ik wil voor deze keer graag een electrische van Medela. Nu weet ik dat er sommige types zijn welke 2e hands gekocht kunnen worden en waar je onderdelen van kunt vervangen. Weten jullie toevallig welke types dit zijn/is?
In ieder geval de Freestyle. Daar hoef je alleen een nieuw slangetje en kolfsetje voor aan te schaffen. Motor unit zit compleet gescheiden van de melkstroom.
Lelytje!

De Freestyle is er inderdaad eentje van. Maar zou je nu al wel een kolf kopen? Kan je niet eerst afwachten hoe het gaat? Als alles goed loopt heb je toch pas een kolf nodig als je gaat werken? Of een beetje eerder misschien als je een keertje weg wil oid. Maar zo'n Freestyle is tweedehands ook nog duur hoor! En als je heel snel een kolf nodig bent kan je er tijdelijk eentje huren bij de thuiszorgwinkel.
Oh jule, je wilt het misschien niet horen: maar ik vind het een heel wijs besluit van je. Tuurlijk is bv goed, maar kv ook, dus voel je absoluut niet schuldig. Je bent al zo veel verder gegaan dan menig vrouw zou kunnen ! Er zitten grenzen aan wat haalbaar is hè? Stoere vrouw! en over dat ziek worden. Das best een fabeltje hoor. Ook bv babies worden gewoon ziek, net als kv babies. Goed voornemen om positief te stoppen,dat lukt je zeker. Jut kan blij zijn met zo'n moeder!
Lely, je mag mijn avent electrische kolf voor vrienden prijsje over nemen? De medela ook, maar die is idd tweedehands ook erg duur.

Ik Vind vooraf kopen handig als je zeker weet bv te willen geven.
En kaetje, mijn kinderen dronken voor ik ging werken vijf keer per dag. Dat kan dus ook... (live drinken is veel beter dan kolven toch? En hoe groter je zoon wordt, hoe efficiënter hij gaat drinken!
.
@ Quacker: zijn idd met de hele familie even op vakantie en tis heerlijk!
Jule, ik had een heleboel getypt en foetsie is het. Nogmaals de korte versie, ik ben al laat .

Het is nu tijd voor Jule! Wees verdrietig, want het ís verdrietig. Maar wees alsjeblieft ook trots. Niet een beetje, énorm trots. Je hebt zoveel doorstaan omdat jehet beste voor Jut wilde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven