De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Rosa, (moest even wennen aan je nick, heb het maandenlang zo geschreven terwijl het niet meer hoefde en nu wilde ik bijna het verkeerd doen) ik had een avent en daar was ik niet zo'n fan van. Is deze ook hygienisch over te nemen zoals de medela?

@Kaet, de borstvoeding op zich liep prima en verwacht ik eigenlijk ook bij baby2 zo te gaan (volgens mijn moeder heb ik "ruimte zat" lees hele dikke tieten) Misschien naief, maar ik ga er gewoon vanuit.

De reden waarom het vroegtijdig gestopt is na 5 maanden was omdat mijn vader ziek was, ik een huilbaby had (die achteraf juist erg gebaad was bij de borst) en daarna mijn vader overleed. Als de omstandigheden goed waren geweest had ik gewoon mijn schouders er onder kunnen zetten en de borst kunnen blijven geven, sterker nog, dan was er wrs niet eens een probleem geweest. Maar ik miste energie omdat te kunnen doen en greep heel snel naar de fles zodat ik af en toe vrij had van zoon en man het over kon nemen. Vooral omdat ik niet zoveel van zoon moest hebben op dat moment. Nou ja heel lang verhaal, komt erop neer dat ik niet verwacht die omstandigheden nu weer te hebben, en als er andere omstandigheden zijn, ik niet bij mijn laatste kindje de BV periode weer zo wil laten verlopen
Nog even snel. : Lelytje, bij moedermelknetwerk zijn div dubb zijdige kolven te huur, mocht het nodig zijn. Nu ben ik echt weg
Lelytje, ik dacht al dat het met het overlijden van je vader te maken had. Ik kan me heel goed voorstellen dat zulke heftige gebeurtenissen heel veel invloed kunnen hebben en dat je de borstvoeding niet volgehouden hebt.

Deze keer gaat het vast allemaal heel anders lopen en kan je lekker lang voeden.

Ik heb zelf altijd alleen gekolfd met de Symphony die je huurt via de thuiszorgwinkel dus heb geen tips over andere kolven.
Via mijn moeder kan ik ook huren, maar als ik langere tijd wil gaan voeden/kolven dan vind ik dat een te dure grap worden.
Ja zeker! Ik heb vorige keer 12 weken gehuurd en dat kostte zo'n 170 euro geloof ik. Als je zeker weet dat je een kolf gaat gebruiken dan zou ik hem ook zeker kopen.
Ik heb gewoon een leuke kraamtijd geeist dit keer. Nu maar afwachten dat het ook zo gaat lopen

Maar als jij gehuurd hebt, dan is die symphony ook een 2e hands type toch?

(beetje kromme vraag, maar je snapt hem toch wel?)
De symphony is inderdaad in dat opzicht "2e hands". Alleen is hij voor een particulier niet te betalen. Ze worden ook wel "ziekenhuiskolf" genoemd. In het ziekenhuis had ik er ook eentje op mijn kamer staan en in de couveusekamer op de kinderafdeling stond er ook eentje. Nieuw kosten ze geloof ik 1500 euro. Ze zijn dan ook speciaal bedoeld voor instellingen en voor de verhuur. Het is ook geen kolf die je even makkelijk mee neemt. Hij is groot en zwaar en er zit geen handig draagtasje bij maar een enorme koffer. Het lijkt wel of je met een tuba over straat gaat als je dat ding mee neemt

Groot gelijk dat je nu een leuke kraamtijd eist! Ik hoop ook van harte dat je die krijgt. Het is zooooo heerlijk om mee te maken! Ik heb het echt gemist deze keer.
O ok, geen optie dus.

Ja en snap dat je het gemist hebt.

Hoe gaat het nu?
Lelytj, ik ga nu de mamivac huren, ook een ziekenhuiskolf. Duits merk. Kost me de eerste drie maande 25 euro per maand, daarna een tientje. Is voor mij te doen. Heb nu nog even de Symphony, die kost 17,50 per week, is niet te doen voor mij.

Nu weer verder koken

http://www.moedermelknetw ... lf/borg-mamivac-borstkolf
Kaetje: lijkt wel een tuba
Icebreaker, ben jaloers! Geniet maar lekker
.
Ik krijg 'm vrijdag of zaterdag. Zal live verslag doen, speciaal voor jou (en Lely)
.
Cashewnoten
.
Ik vergeet het steeds. Waarschijnlijk omdat ze gezouten juist een beetje lekker zijn, maar ongezouten? Niet vies, maar lekker is anders.
.
Hoe dat precies zit weet ik ook niet. Ik zag in de papieren die ik bij de Ameda had dat deze ook na drie maanden een tientje is. Ik kom ook geen wijs uit hun website, qua prijzen. Ik heb voor de Ameda iets van 107 euro betaald, incl kolfset. Maar wat dan precies borg is??? Bij de fa. Vos uit Amsterdam kun je zelfs huren met optie tot koop. Krijg je een nieuwe kolf en die kun je twee weken proberen. Daarna beslis je of je huurt of koopt. Uiteindelijk ben ik hier gaan huren omdat ze ook de Calypso Ardo (of zoiets) hadden. Ik kon nl niet kiezen tussen die twee. Pas toen in de Ameda al had besteld en ik de dame aan de lijn had (en dus aan de praat raakte over mijn 'probleem') raadde zij me de mamivac aan. Kun je het nog volgen ,?
.
Bedankt allemaal voor de antwoorden. En voor iedereen die het nodig heeft een hart onder de riem. Wat een topkolvers zijn jullie!

Ik durf vanaf volgende week eigenlijk pas wat meer mee te praten, als ik weer aan het werk ben (en dan dus meer aan het kolven ben, maar nog steeds niet zoveel als jullie)..

Petje af hoor!! Ik weet niet of ik zo sterk zou zijn als jullie.

.
Ik kolf gemiddeld vier keer per dag. Soms drie als ik lang van huis ben. Liever vijf als het uitkomt.

De eerste keer is meestal rond 10 uur. De laatste ook rond 10 uur ('s avonds), deze gaat meestal de koelkast in.

De rest probeer ik daar tussen in te verdelen. Het hangt heel erg af van wat ik die dag ga doen en hoe zoonlief zich gedraagt.

Alle voedingen voor 10 uur gingen tot voor kort rechtstreeks uit de borst. Maar zoonlief weigert sinds een paar dagen de borst.

De eerste kolfbeurt heb ik meestal tussen de 300 en de 400 ml. Daarna loopt het iets af, van tegen de 200 gemiddeld naar net boven de 100 in de avond. Allemaal afhankelijk van wat ik op een dag gedaan heb en hoe snel ik achter elkaar kolf.
Ik kolf 4 keer per dag. Om 5 uur, rond de lunch (ergens tussen 11 en half 1 denk ik), rond zes uur en om 23:00. Ik kolf ongeveer 4 keer 400 mililiter. Soms 180 per borst, vaak 200 per borst. Ik weet het, het is veel. Vorige keer kolfde ik 5 keer per dag. Rond 6 uur, 11 uur, 14:00, 19:00 en 22:30 of zo.

Bij elke keer kolven drink ik minimaal 200 mililiter thee/sap/water en tussendoor ook heel veel. Moet ook wel want ik kolf dus zo'n 1 1/2 liter borstvoeding.

Vanavond gaan we proberen of Ko nog borstvoeding lust... Ben benieuwd.
Nou, de test is geslaagd. Ko lust nog steeds borstvoeding. Zo lang ik kolf en zo veel melk heb gaan we hem 's morgens en 's avonds borstvoeding geven ipv gewone melk. Hij dronk het vanavond heeeel snel op, veel sneller dan dat hij normaal een flesje gewone melk drinkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven