De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Oh ja, helemaal vergeten te reageren op Rosa, over de achtermelk. Colostrum maak ik nu al niet meer aan (dat is maar een paar dagen). Dit is dus wel echt achtermelk volgens mij. De gelere kleur is ook alleen de laatste paar minuten.

Jule, de druk op 1 plek te hoog? Geen iedee wat je bedoelt maar ik heb nog nooit verstopte melkkanaaltjes gehad of borstontsteking oid. Ik kolf mijn borsten altijd helemaal leeg en voel of er geen harde plekken zijn. Dat is blijkbaar voldoende in mijn geval.
.
Kolven met harde tepels van de kou is dus echt géén pretje!

Afgekolfde melk is vooral handig als ik de deur uit ga met zoonlief. Flesjes in de tas en zodra hij honger heeft kan hij gelijk drinken. Hoef ik niet in het openbaar te voeden. Kan hem ook nog eens uit handen geven...

Ik heb nu eigenlijk wel vrede met mijn combinatie live voeden-kolven. Nu bijna 6 maanden en zoonlief blaakt van gezondheid en is bijna altijd vrolijk.
.
Het gaat goed hier, allen zo verkouden (bijna) allemaal. Twins slapen veel meer én in eigen bed. Nou ja, dochter nog in de reiswieg op de kamer van puberdochter, maar ook zij gaat binnenkort naar eigen ledikant. Dus bijna iedereen weer in eigen bed .

Kolven, tja... had meer gehoopt van de Symphony. Ga 'm zaterdag inleveren en dan heb ik hopelijk de Ameda binnen. Ik kolf nog steeds zo 220, alleen eergister was het maar 190. Ik wil zo graag naar de 260-270. Maar goed, ik ben ook niet lekker en dat zal niet meewerken.

Met kerst gewoon thuis gweest en maar even weg naar mijn ouders, dus kolven kon gewoon doorgaan.

Gaat goed hè Jul .
Jule bedoel ik. Ben nog aan het worstelen met mijn nieuwe tablet .

Kaetje

Dochter meldt zich....
Ha kolvers

Ben hier de schade van de feestdagen weer aan het rechtkolven Ik vond het net als Jule best lastig om mn gewone kolfritme te handhaven met al die uitjes. Heb besloten mn leven niet te laten regeren door het kolven en ben dus flexibel geweest qua tijden. Wel weer ene keer snachts gekolfd omdat ik anders te weinig had. Zo gek, met live voeden kon ik echt niet ineens een paar uur niet voeden als dat normaal wel 'moest'. Gegarandeerd natte plekken. Nu heb ik de pads amper nodig..

Kaetje, fijn dat het goed gaat! Enne sowieso gaat kolven icm met live voeden duizend keer beter. Een baby stimuleert zoveel meer dan een kolf. Dus fijn voor je dat er progressie inzit en je zoon steeds sterker wordt en meer kan drinken.

Ohja, colostrum is maar even! Ik zie echter geen verschil in de melk en het is vaak bij mij best waterig zelfs. En toch groeit mijn vent als kool en drinkt ie 'slechts'5-6 keer. Dus t zal zoveel niet uitmaken, denk ik?

Volgende week weer werken. Ben nu een kolfplek aan het regelen. Wel fijn, hoeft minder te kolven dan bij mn dochters. Nu ip een keer per (werk)dag. Volgende week dus ook al drie maanden volledige bv, bijna voleldig uit de fles! Trots~!
Q, wat fijn dat het beter gaat. Heb je nu wat bijzonders gedaan met de kinderen? (zoon en dochter trouwens? En heb je al een puber of was dat een tikfout?)

Het slangetje van mijn Medela is viezelig. Hoe kan dat nou! De freestyle heeft een gesloten circuit, komt geen melk in...
Rosa, de melk kan in het slangetje spuiten! Loshalen, uitspoelen met heet water en even uitkoken of in de terilisator. Dan weer aan de kolf doen en die aanzetten om te laten drogen.
Ja, met de Freestyle? Hmm zal s kijken of ie los kan. Dank!
Rosa (even snel tussendoor), mijn man heeft een puberdochter. Samen hebben wij een grote meid van 3,5 en de tweeling van 12 weken inmiddels.
Oh leuk! Ik dacht peuter/puber kan allebei ;)
.
jeej Wat fijn!
Jeah!

Geweldig, ben blij voor je!
Wow Jule, wat goed zeg!!
.
Fijn jule! En je brengt me op een idee. Moet ik ook 's doen! Gewoon ook voor de gezelligheid. Goed plan dus. Nu nog even goed moment vinden ;)

Vanmorgen was mijn kolf kaduuk! Na de slangen steriliseer actie. Heel de zuigkracht was weg. Paniek, paniek. Dus heb m'n oude elec kolf afgestoft (avent) en die gebruikt. Was al aan het rond bellen voor nieuwe slangetjes, mAar gelukkig deed ie het vanmiddag weer. Kon ook niet ergens een kolf lenen, had geen auto en zat met drie kinderen thuis met dit k weer!
Nachtelijk kolven doe ik sinds een paar weken niet altijd meer. Trok dat ook slecht. Zoon is wel een goede slaper, de afgelopen nachten dan. Gisteravond om half acht er in, meldde zich om half zes en toen half tien! (heb er zo weinig aan haha, geen uitslapen!)

Om vijf uur vanmiddag legde ik m op bed, maar hij sliep om half acht nog. Omgekleed, flesje en hij sliep weer verder. Ben benieuwd...
Ik ben nu vaak als eerste op en kolf dan direct. Vanochtend werd zoonlief juist onder het kolven wakker, dus toen heb ik hem in de wipper gezet met zijn flesje, zodat ik verder kon. Werkt prima. Itt tot de kolftijd toen mijn oudste klein was ga ik er niet uit 's nachts (zij sliep met tien weken van 7 tot 7). Ik heb mijn slaap te hard nodig. Nu kolf ik niet tussen 22.30 en ongeveer 5/5.30. Is nog steeds heel weinig slaap, maar ik ben altijd vroeg wakker.

Ziekenhuisopname lijkt niet nodig. Gister was het weer 'zo'n' dag, en ik ben al niet lekker, dus dan trek ik het ook echt niet en dan schiet het weer door mijn hoofd. Vandaag doen ze het weer geweldig, gelukkig, want ik weet niet of ik zo'n opname zou trekken.

Vandaag de nieuwe Ameda kolf ontvangen, morgen gaat de Syphony weer terug. Ben benieuwd. Zit nu op 220 met nog één kolfbeurt te gaan. Heel goed dus!

Rosa, klinkt heerlijk :)!
Zoonlief weigerde vanochtend ineens de borst

Hij werd als gewoonlijk om half 7 wakker. Kreeg een schone broek en normaal komt hij dan lekker bij mij in bed drinken om daarna nog tot een uur of 9 te slapen (en dan soms nog de andere borst). Maar hij wilde echt niet. Is toen maar verder gaan slapen.

Hoop dat het tijdelijk is want vond het wel heel knus zo saampjes in bed.

Kolfde daarna ook weer megaveel (>300 als ik me niet vergis)

Heb ondertussen ook weer nieuwe vriezerzakjes, alleen niet echt plek meer in de onderste lade.

Oh, moet er niet aan denken dat m'n kolf kapot gaat, of dat ik hem vergeet mee te nemen als ik ga logeren. Dubbelcheck ook altijd of ik de oplader wel mee heb.
.
.
Biebeltje: vervelend zeg. Hoop voor je dat het morgen weer beter gaat!

Beslaan van de schelpen? Geen ervaring mee, zou het dus niet weten.

Eindstand gister260 . Heerlijk! Voldoende voor allebei een flesje.

Vannacht tegen wil en dank toch gekolfd. Kleine meid was heel erg wakker. Heb haar beneden gehad van drie tot zes. In die tijd 60 cc gekolfd. Is niet veel, maar ik had nog maar een uur echte slaap gehad. Daarna tot 9.15 geslapen. Zit nu weer zo 50 cc te kolven. Straks nog één keertje met de Symphony. Jammer dat hij zo duur in de huurprijs is.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven