De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
Oh en Jule, denk je dat 300 haalbaar is? Klinkt voor mij als heel ver weg namelijk, al hoop ik het wel.
Kijk anders hier eens, is volgens de dame die ik aan de lijn had even goed als de Symphony (maar toen was de Ameda voor mij al onderweg):

http://www.moedermelknetwerk-borstkolfwinkel.nl/

En dan onder het kopje verhuur de mamivac. Kun je het vinden?
.
Niet zoveel meer als jij, van 200 naar gemiddeld 225. Maar.... ik heb net de dame van die website gesproken of ik de Ameda weer mag retourneren en daarvoor in de plaats de mamivac kan huren. Dat kon. Dus ik ga zo naar het postkantoor om de Ameda terug te sturen en ik hou de Symphony nog een weekje langer. Wie weet wat de eindstand nu volgende week is .....

Ik kolf trouwens wel wat vaker en regelmatiger, maar toch spuit het er nog niet uit. Het is niet anders, ik doe wat ik kan.
Dag medekolvers,

Hier ik weer eens met een vraag. Ik heb laatst van die borstvoedingszakjes gekocht om voeding te bewaren in de vriezer. Leek me handig. Maar nu ik ze heb, lijken ze me helemaal niet zo handig. Kunnen jullie me vertellen hoe ik ze kan vullen zonder te kliederen. En dan in de vriezer te zetten zonder te kliederen en dan weer ontdooien zonder te kliederen? Ik begrijp het geloof ik niet helemaal..

Er zit wel een knijper bij, dat lijkt me nog wel geschikt om ze in de vriezer mee te zetten. En dan deze er later af te halen ofzo?

Nu kolf ik in avent bakjes, vind ik ook erg makkelijk, past weer gelijk op de fles enzo. Maar die raken op, dus misschien hebben jullie de oplossing, zodat ik het licht zie!?

Alvast bedankt!
Oh, en nu ik hier toch ben. Domperidon kun je alleen op recept verkrijgen? Ik moet namelijk binnenkort weer beginnen met werken en ben bang dat ik dan best veel bij moet kolven om genoeg voeding te krijgen. Gisteren namelijk geoefend, thuis nog wel en dat ging al matig. En bij mijn oudste was het ook al niet zo'n succes. En wil het deze keer wel goed volhouden, dus alles om het makkelijker te maken neem ik graag aan!
Ik koop het bij de apotheek, maar sommige apothekers stellen lastige vragen. Anders efarma.nl meen ik. (Sorry, even kort )
.
.
Ik was net al ff aan het googlen op domperidon, maar dat lijkt me inderdaad voor mij een uiterst redmiddel hoor. Eerst maar eens kijken hoe het gaat. Probleem op mijn werk is, dat ik alleen in de pauzes kan kolven (ben lerares) en dan ook nog niet echt in een afgesloten ruimte. Al met al dus niet echt een handige plek. Maar ik ga gewoon mijn best doen!

De ijsblokzakjes die ken ik wel inderdaad. Heb nu alleen grotere zakjes, waar ik ongeveer 150ml in kwijt kan.. En die begrijp ik dus niet..
.
Goed bezig Jule!

Hoop niet dat je nog teveel wilt doen dit jaar.. Maar anders heb je volgend jaar weer een jaar de tijd!

Succes! Ik ga ook maar eens bedenken wat ik nog héél graag wil doen dit jaar!
Jule

Straaltes: check. Duurt alleen niet zo lang.
.
.
Bij mij 2 minuten straaltjes en dan druppels. Dat is dan 40-60 cc.... Edit : 16.09 of 20 cc

Hier 150 cc, ga zo weer kolven.
Ik kolf mijn borsten nooit leeg, dan kan ik wel de hele dag aan de kolf blijven hangen.

Beslagen schelpen: check! Geen oplossing (maar het stoort me ook niet).

Vriezerzakjes: ik heb (dubbele) ziplock zakjes. Die kan ik zonder knoeien vullen en dichtmaken. Ontdooien heb ik nog niet gedaan.

Zo ver ik heb gezien vond ik de zakjes van Lansinoh het goedkoopste (50 zakjes voor ¤15).

Past 180 ml in en je kunt ze staand, maar ook liggend bewaren (bij liggend worden ze mooi plat).

Drinken: M. is nu bijna 6 maanden. Vanochtend heeft hij aan 1 borst gedronken. Beter dan niets...

Uit de fles drinkt hij gretig, maar aan de borst is dus bagger. Hoofd wegdraaien, overstrekken etc. soms likt hij wel even aan de tepel, maar happen... Hij laat gelijk weer los en trekt een rare bek.
.
Eindstand voor 2011 210. Voor twaalf uur ga ik niet redden denk ik. Toch niet slecht voor vóór 7 uur.

Fijne avond allemaal!
Biebeltje, wat vervelend! Heb je geprobeerd om in een donkere kamer te voeden, andere houding, etc?

Lola, domperidon is vooral voor als je zelf te weinig melk aanmaakt, (bijvoorbeeld door fulltime kolven). Als je je kind verder gewoon kan voeden en alleen het kolven een probleem is, zou ik zeker geen domperidon gaan nemen.

Syntocinon neusspray kan wel een goed idee zijn, dat maakt het kolven makkelijker. Wat je verder zou kunnen proberen is om nu al iedere dag op een vast tijdstip te gaan kolven, bijvoorbeeld na de ochtendvoeding. Dan kun je alvast een voorraad opbouwen en verhoog je je productie een klein beetje, zodat je eenmaal aan het werk wat makkelijker kolft en ook een dipje kan hebben. Wat ook goed kan werken is tijdens het voeden de andere borst kolven. Het is even oefenen, maar voor mensen die moeilijk kolven kan het makkelijker zijn.
.
Ik vind de freestyle in vergelijking met de symphony duidelijk minder. Maar beter dan de avent. Wat een onding! Had m vorige keer aar kort gebruikt, kolfde liever met de niet elecyrische. Maar goed, toen was het alleen tijdens werkdagen en niet ft zoals nu. Ik kijk trouwens uit naar de dag datik niet meer hoef te kolven. Maar niet naar einde bv. T voelt toch verslavend dat kolven. Kan er niet zomaar mee stoppen. Denk dat als de bijvoeding goed op gang is misschien een mooi moment is.

Hoelang kolven jullie per keer, quacker en jule? Al zou ik willen, vier keer op een ochtend (zoals jij vanmorgen, toch jule?) red ik never!

Het knalt hier lekker, man is werken,.. Ik vrees voor de nacht met al die knallen gelukkig heb ik support. Drie wakkere kinderen is wat veel anders!
.
Ik voed meestal liggend in bed (in de ochtend nog donker). Linksom, rechtsom, linkerborst rechterborst. Zittend met M. op de arm. Hij wil niet.

Ik ga er nog maar eventjes vanuit dat het een fase is en blijf maar gewoon proberen.

Hij ligt vrolijk om zich heen te kijken, draait zich van me af etc.

Hij drinkt nu ook heel erg veel (kleinere beetjes) achter elkaar in de namiddag/vroege avond (uit de fles).

Zou het jammer vinden als hij in de ochtend niet meer bij me wil drinken. Als het langer gaat aanhouden misschien toch maar de LK om advies vragen...
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven