De Kolfclub

13-11-2011 04:44 1185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je moeite met regelmatig gaan zitten kolven, of bijvoorbeeld vooral 's nachts? Kun je wel wat steun, tips, over of tijdens het kolven gebruiken? Wil je samen proberen het aantal cc's op te krikken? Hou je het niet meer vol en wil je gestimuleerd worden om vooral nog even door te gaan?

Daarvoor is de De Kolfclub opgericht.

Je kunt ook heel goed kolven en forummen tegelijk, handig in de nachtelijke uurtjes!!

Let op, de tips en adviezen op dit topic komen van moeders en niet van hiervoor opgeleide lactatiekundigen. Wil je zeker weten dat je een goed antwoord krijgt, dan kun je het beste je vraag aan een lacatatiekundige voorleggen.

Algemeen:

1. Zorg eventueel dat je hulp krijgt wanneer je niet genoeg aan kolven toe komt, bijvoorbeeld wanneer je kindje (een periode) veel huilt.

2. Schaf een sterilisator aan, dat scheelt een hoop tijd

3. Drink voldoende (water, melk, thee)

4. Kolf eventueel rechtstreeks in het flesje dat je je kindje(s) geeft.

5. Moedermelk kan een tijdje op kamertemperatuur bewaard worden, wellicht zelfs tot de volgende voeding. Dat scheelt opwarmen.

6. Wees lief voor je borsten en de rest van je lichaam.

7. Maak regelmatig huid-op-huidcontact (beiden bloot).

8. Controleer of je de juiste maat borstschelp gebruikt.

9. Je kunt handsfree kolven door bijvoorbeeld een kolfbh aan te schaffen

10. Wanneer je weinig gelegenheid krijgt om te kolven vanwege een kindje dat huilt, kun je gaan dragen. Je kunt bijvoorbeeld gaan heupdragen of een draagzak gebruiken waarbij je de draagzak met kindje wat opzij schuift zodat je in ieder geval enkelzijdig kunt kolven.

Tips om de melkproductie op te hogen:

1. Zorg voor een warme, rustige en tochtvrije ruimte

2. Zet alles klaar wat je nodig hebt of kunt hebben (kolfapparaat, schelpen, drinken, leesvoer of dvd op de juiste aflevering, neusspray, doekjes, eventueel extra flesjes, schone zoogcompressen, tepelzalf, iets lekkers voor jezelf).

3. Neem de tijd en zorg dat je ontspannen bent

4. Zet een kopje warme thee of maak een beker melk (eventueel met anijs)

5. Masseer je borsten en/of schud ze voorover hangend een beetje los

6. Warm je borsten op, bijvoorbeeld met kompressen of een warme douche

7. Verwarm je kolfschelpen, bijvoorbeeld met warm water.

8. Stimuleer je tepels door er met je muisduim overheen te wrijven.

9. Zucht een paar keer diep

10. Leg je baby dicht bij je of neem foto's/filmpjes/een voorwerp met zijn of haar geur mee

11. Ga lekker en comfortabel zitten

12. Kolf en/of voed dubbelzijdig, indien mogelijk

13. Pas borstcompressie toe

14. Zoek afleiding (lezen, tv kijken, computer, telefoneren)

15. Probeer niet te gespannen de melk uit je borsten te staren, maar realiseer je dat alle beetjes helpen.

16. Kolf ook 's nachts en/of 's morgens vroeg, dan is de productie het hoogst.

17. Houdt een vlakke hand onder je borst en til deze een beetje op.

18. Indien mogelijk, leg je kindje regelmatig toch aan (bijvoorbeeld op een ontspannen moment en niet wanneer het erge honger heeft).

19. Ga clusterkolven, bijvoorbeeld 7-5-3-1, 3 dagen elke 2 uur kolven en 's nachts elke 3 uur, of een andere methode zoals in de link beschreven die beter bij je schema past.

20. Probeer eens een ander kolfapparaat

21. Probeer eens met de hand te kolven (zonder kolf), hiermee zou je melkopbrengst hoger zijn dan met een kolf.

22. Kolf je borsten goed leeg (ook eventueel na het aanleggen). Een lege borst is een goede trigger om meer melk aan te maken.

Heel veel informatie over kolven is ook te vinden op de site van Moedermelk Netwerk.

Redenen om te (blijven) kolven (en eventueel aan te leggen):

1. Je kindje krijgt zo allerlei belangrijke antistoffen binnen

2. Moedermelk heeft een medicinale werking bij bijvoorbeeld tepelkoven en verkoudheid van je kindje.

3. Je blijft de mogelijkheid houden om je kindje aan te kunnen leggen met alle bijbehorende voordelen (band opbouwen, troosten)

4. Borstvoeding geven/kolven is goed voor het herstel van je lichaam (en ook nog eens goed voor je lijn!).

5. Moedermelk is goedkoper dan kunstvoeding.

6. Kolvende/bv moeders slapen effectiever

7. Kindjes vinden moedermelk vaak lekkerder en drinken het gemakkelijker dan kunstvoeding.

Middeltjes en voedingmiddelen die zouden kunnen helpen:

1. Oxytocine neusspray (op recept) voor de toeschietreflex

2. Anijs

3. Borstvoedingsthee

4. Cashewnoten

5. Fenegriek en Gezegende Distel capsules

5b. Fenegriek kruiden in je borsten masseren

6. Karnemelk/(warme) melk

7. Domperdidon (apotheek), een geneesmiddel tegen maagklachten en misselijkheid dat als neveneffect een verhoogde melkproductie heeft. Zie voor uitleg deze site.

Ter inspiratie: forummers die heel erg lang gekolfd hebben

PS: Ik heb mijn berichten intussen verwijderd. Er stonden veel persoonlijke dingen in en ik neem aan dat niemand meer de 45 pagina's door gaan nemen voor informatie over kolven. De meeste dingen staan hier in het openingstopic genoemd, ik hoop dat je er iets aan hebt. Mocht je steun zoeken, dan kun je het beste een berichtje plaatsen zodat forummers die ervaring hebben op je kunnen reageren of een nieuw topic openen.

Veel liefs en succes met kolven van Jule
.
Jule, toen ik bij Ko besloot om te stoppen heb ik mijn man gevraagd om wat foto's te maken van het kolven. Heel stom misschien hoor maar ik wilde het voor mezelf gewoon bewaren. Heb de foto's nooit aan iemand laten zien ofzo, het was puur voor mezelf. Daarna ging het afbouwen ook heel snel. Ik was al geminderd en vergat inderdaad ook te kolven.

Ik snap heel goed dat je de beslissing zelf wilt nemen. Maar weet je zeker dat je er nu alle energie en ook tijd in wil steken om de productie weer op te krikken om dan stoppen? Ik wil je niet overhalen ofzo maar toen ik bij Ko stopte hield ik echt veel tijd over. En daarbij de vrijheid dat ik niet steeds op de klok hoefde te kijken of die kolf mee hoefde te slepen en dan een geschikte plek hoefde te zoeken om te zitten. Alle tijd die ik overdag over hield gebruikte ik om lekker met Kootje te knuffelen en dat was zooooo fijn! En 's avonds kon ik gewoon lekker op tijd naar bed of 's morgens vroeg lekker blijven liggen. Het was echt wel een opluchting. Maar je moet er inderdaad wel achterstaan en niet te snel stoppen ivm borstontsteking.

Ik vind je erg dapper hoor, dat je door wilt gaan! Maar stoppen mág.
Eens met Kaetje. Moet steeds denken aan de uitspraak 'beslissen om te stoppen is moediger dan doorgaan'. Wijze woorden, maar oh zo waar.... van Kaetje zeker

Verder druk hier, sorry. Ik lees wel mee!
Ja, klopt. Ik wilde het nu er niet bij zetten want ik vind het echt heeeeel moedig van Jule om er nou wéér energie in te steken en 8 keer per dag te gaan kolven wetende dat je eigenlijk wilt stoppen als je het weer op de rit hebt. Dat vind ik zo ontzettend dapper. Maar inderdaad is er misschien nog wel meer moed nodig om de knoop door te hakken en te stoppen. Want dan is er geen weg meer terug. En dat maakt het ook zo moeilijk. Ik snap het wel Jule.
Is ook zo Kaetje, ik weet wel dat ík het niet had gekund. Ik heb ook problemen met de productie, maar kolf ten eerste binnen vijf minuten mijn borsten leeg en ten tweede, pijnloos. Jule is Kolfheld nr 1, als je het mij vraagt. Alle begrip voor welke beslissing ook.

voor Jule!
Lieve jule, je bent een bikkel.

Ik hoop met heel mijn hart dat je een goed gevoel krijgt zodat je kunt stoppen, zo snel mogelijk.

En nu iets minder lief: hou alsjeblieft op met jezelf te.pijnigen, letterlijk en figuurlijk. Het is goed zo jule, je hebt alles gegeven wat je kon. En meer.
Ik kom Jule nog een keer een geven. Die tweestrijd is zoooo moeilijk! Maar ik ben het met Luna en Quacker eens... Je hebt het al zo ontzettend goed gedaan! Ik denk dat je op een dag sowieso met een goed gevoel op deze periode en je eigen inzet gaat terugkijken. Of je het nou nog 2 weken vol houdt met pijn en moeite en alle tijd die het jou (en je partner) kost en dan stopt of dat je nu langzaam af bouwt. Het is gewoon hartstikke rot als je kindje niet zelf wil/kan drinken. Je kindje is pas 3 maanden oud, de hormonen gieren nog door je lijf. Als je weer wat meer jezelf bent zal je zien dat je écht trots bent op wat je bereikt hebt. En dat zal je ook voelen als je wél besluit om nu af te bouwen en het niet meer op te krikken. Zoals Luna zegt: je hebt alles gegeven en meer dan dat. Ik hoop dat je dat zelf ook ziet. Je mag heel heel trots zijn op wat je tot nu toe gedaan hebt Jule
Vooral die trots. Wees trots op wat je hebt gedaan, wat je je zoontje hebt gegeven en misschien nog gaat geven. Denk ook aan jezelf! Als kolven daarbij hoort, helemaal prima. Maar ga er niet aan onderdoor meid. Wij zijn hier met zijn allen ongelooflijk trots op je!

.
Ik ben blij voor jou Jule. En voor je gezin. Je zoon zal genieten van jouw rust.

Ik word er warm van!
Jule, ik ben blij om het te lezen. Maakte me eerlijk gezegd wel een beetje zorgen om je. Het is goed zo, je hebt het goed gedaan. Je lichaam geeft signalen dat het mooi geweest is en ik ben echt blij dat je daar naar luistert. Blijf je je borsten wel goed in de gaten houden de komende tijd?

Geniet maar lekker van je kleine mannetje, je zal merken dat je tijd over gaat houden en dat zal ook veel rust brengen. Je hoeft niet meer!
Jule, geniet van je zoon en je rust. Als het goed is, dan is het goed.
jule, ook van mij een dikke pluim en een knuffel. Goed dat je naar jezelf luistert! Je hebt echt alles gedaan wat je kunt, dus als er iemand trots kan zijn op zichzelf ben jij het wel! Geniet van je kleine!
Jule, lees hier altijd even mee tijdens het kolven op mijn werk.

Sluit me aan bij wat de anderen zeggen; je mag super trots zijn op alles en meer wat je hebt gedaan!

Nu proberen het los te laten en pijnloos gaan genieten van je zoontje!
Het is goed zo Jule. Ik ben trots op je.

(sloeg de domperidon niet aan trouwens? Sorry ik heb dat stukje even gemist geloof ik..)

Kaetje wat leuk dat Ko weer borstvoeding drinkt. Waarom ook niet!

Denk steeds vaker aan nog een baby. Maar volgens mij niet helemaal om de juiste redenen. Voelde me zo fijn toen ik zwanger was, dat wil ik weer! En ik wil zo graag een baby aan mijn borst.

Wie praat me er vanaf?

Kolven gaat mwoah.. Opbrengst verschilt per dag, merk ook dat ik er makkelijker in wordt. Voorheen 8 keer per dag, nu haal ik de 6x nauwelijks meer. Het is zoveel werk...

Maar goed Lunetje krijgt nog steeds moedermelk, dus daar ben ik trots op.
.
Jule: ik had het in het andere topic al vaker gezegd maar nu ook nog even hier: alle respect voor jou! Luisteren naar je lichaam lijkt me een goede keuze, dus nu maar uitrusten en genieten, je hebt het goed gedaan.

Dames, mag ik even jullie advies vragen? Mijn dochtertje is nu 3 maanden en ik voed haar meestal "live". Gaat vanaf het begin erg goed, ik heb nergens last van en mevrouw groeit er enorm goed op. Sinds een tijdje kolf ik er af en toe wat af om bijv een dagje of avondje weg te kunnen. Ik gebruik hiervoor een handkolf van Avent. Het lukt me wel om hiermee elke avond een voeding (160 cc) af te kolven als mijn dochter ook gewoon de hele dag bij mij drinkt (ze komt overdag ongeveer om de 3 uur) en zo heb ik een voorraadje melk in de vriezer op kunnen bouwen. Maar deze voorraad is afgelopen weken snel op geraakt omdat ze wat vaker een dagje en ook een paar nachtjes bij haar oma heeft gelogeerd. Als ze weg is kolf ik wel maar het lukt me gewoon niet om op een dag zoveel af te kolven als zij op een dag drinkt. Bovendien begint het kolven met de handkolf me erg tegen te staan nu ik hem met grote regelmaat meerdere keren per dag moet gebruiken (ik krijg er ook een lamme pols van trouwens....). Ik twijfel nu over het aanschaffen van een electrische kolf van Avent (dit lijkt me handig omdat ik bijv al heel veel bewaarbakjes van Avent heb die ik dan kan blijven gebruiken) omdat ik voorzie dat ze vanaf nu veel vaker dagen niet bij mij gaat zijn en ik dus echt dagelijks moet gaan kolven. De voordelen die ik zoek zijn een hogere opbrengst en meer "kolfplezier" omdat ik tijdens het kolven iets anders kan doen (bijv een boek lezen). Denken jullie dat ik dit kan bereiken dmv een electrische kolf?
Incredible, ik kon tijdens het kolven geen boek lezen (heb je toch 2 handen nodig om om te slaan enzo), maar wel internetten bijvoorbeeld.

Dubbelzijdig kolven gaat sneller en levert ook iets meer op vaak. Maar elektrisch kolven kan ook erg wennen zijn als je eenmaal een handkolf gewend bent (ik heb altijd veel moeite gehad met een handkolf, en ook toen ik van merk elektrische wisselde moest ik erg wennen).

Ik heb niet zulke goede verhalen gehoord over de elektrische kolf van avent. Ik heb de bewaarbakjes trouwens ook een tijdje gebruikt, en goot de melk er dan gewoon in over.

De Ameda is een goede, redelijk geprijsde kolf, die je eventueel ook eerst kunt huren om het uit te proberen. Moet je wel een nieuw setje kopen. Ze zijn ook 2e hands goed te kopen (gesloten systeem), maar ook dan zou ik een nieuw setje nemen. De medela dubbelzijdige kolven zijn wat luxer, en ook duurder.

Kinderen drinken uit de fles soms meer dan uit de borst, omdat het makkelijker gaat. Vervelend dat je voorraad bijna op is. Maar als je een voeding per dag extra kunt kolven dan zal het hopelijk snel zijn aangevuld. Het kan handig zijn om zuinig met melk te zijn door kleinere porties in te vriezen. Dan kun je preciezer ontdooien en hoef je minder weg te gooien. Of drinkt ze alles schoon op?
Ben weer terug, ga later meer reageren (wassen en opruimen enzo) maar eerst:

Jule BIG Hugh & respect, kreeg tranen in mn ogen van je post. Je hebt het goed gedaan, meisje, heel goed,
Jule,las net je stukjes en kreeg er ook tranen van. Denk dat je een heel wijs besluit hebt genomen! Laat je nog 's weten hoe je er 'later' op terug kijkt? Hoop dat je alle tijd die je overhoudt heerlijk met zoon ligt te knuffelen!

Hier een beetje lastig. Moet volgende week gaan werken en had bedacht het kolven wat los te laten (om wat kaetje al schreef: eens op tijd naar bed te gaan, langer te blijven liggen etc etc) maar zoon krijgt onwijze krampen van kv... Zo zielig. Hij had weken geen fles kv op, maar dit weekend, gister en vandaag wel. En bingo! Vind t lastig om mee om te gaan. Meer kolven

Lukt gewoon niet. Dat trek ik niet en met drie ukken, werk, school en verder leven weet ik niet hoe in te plannen. Zoon krijgt nu Ha nutrilon, zou ander merk uitmaken? Heb echt de ballen verstand er van!
Incredible,

Boek lezen lukt mij ook niet, wel forum lezen met iPad op schoot.

Ik heb de avent electrische kolf. Weinig gebruikt. Vond het een zwaar ding (als je m neerzet kukelt ie makkelijk om met flesje eronder..) maar werkte prima vond ik. Omdat ik m toen alleen op werk gebruikte, was enkel prima. Nu kolf ik alle voedingen van zoon en heb ik een dubbele medela. Duur maar werkt echt prima, in 10-15 min ben ik klaar.
Weer mijn tekst weg, grrrrr

Even kort:

Rosa, wij gebruiken de Kruidvatversie van Omneo. Is deels voorverteerd en daarom lichter. Werkt hier met name voor dochter prima.

Incredible, Google eens op MoedermelkNetwerk. Zij hebben div dubbelzijdige kolven te huur voor niet teveel geld, vind ik.

Hier productie met 25% toegenomen ov het begin van dit topic. Net niet genoeg voor allebei een flesje, maar wel bijna.Ik ben blij!

Jule, welk topic schrijf je of meer? Wil af en toe kunnen lezen, hoop dat het goed blijft gaan!
Kaedootje heeft zojuist 70 ml uit de borst gedronken! En hij hoeft eigenlijk maar 60 dus supergoed!
@Jule, ik heb in het begin van dit topic meegeschreven en lees af en toe nog mee. Stoppen met kolven kan moeilijk zijn, iets wat veel mensen niet kunnen begrijpen. Ik heb het moment ook steeds voor me uitgeschoven. Ben nu een maand geleden gestopt. En er veel vrije tijd voor terug gekregen, is ook wat waard. Wees vooral heel trots op jezelf dat je zo je best hebt gedaan!!
Kaetje: heerlijk meid! Ik hoop zo dat je straks niet meer hóéft te kolven!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven