Dikkertje Dap

16-05-2011 09:53 2514 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dikkertje Dap klom op de trap

’s morgens vroeg om kwart over zeven

om de giraf een klontje te geven.

Dag Giraf, zei Dikkertje Dap,

weet je, wat ik heb gekregen?

Rode laarsjes voor de regen!

’t Is toch niet waar, zei de giraf,

Dikkertje, Dikkertje, ik sta paf.

O Giraf, zei Dikkertje Dap,

’k moet je nog veel meer vertellen:

Ik kan al drie letters spellen:

a b c, is dat niet knap?

Ik kan ook al bijna rekenen!

Ik kan mooie poppetjes tekenen!

Lieve deugd, zei de giraf,

kerel, kerel, ik sta paf.

Zeg Giraf, zei Dikkertje Dap,

mag ik niet eens even bij je

stiekem van je nek af glijen?

Zo maar eventjes voor de grap,

denk je dat de grond van Artis

als ik neerkom, heel erg hard is?

Stap maar op, zei de giraf,

stap maar op en glij maar af.

Dikkertje Dap klom van de trap

met een griezelig grote stap.

Op de nek van de giraf

zette Dikkertje Dap zich af,

roetsjj, daar gleed hij met een vaart

tot aan ’t kwastje van de staart.

Boem!

Au!

Dag Giraf, zei Dikkertje Dap.

Morgen kom ik weer hier met de trap.
BMS, gefeliciteerd met de mooie echo! Geniet ervan.

Scuba en LB, petje af hoe jullie dat doen met die nachten. Ik heb dat nu een keer en ik merk meteen dat ik minder functioneer op werk. Minder scherp, minder gefocused etc.

Koorts was vanmiddag gezakt naar normale waarden, maar eind middag, begin avond stak het weer op en nu heb ik 'm met 38,5 in bed gelegd. Morgen ook nog maar niet naar kdv, durf het niet aan. Hij ziet er nog zo ziekig uit + het heerst daar hoorde ik toen ik belde vanochtend. Ben bang dat ik dan morgen eind van de dag weer terug bij af ben. Normaal gesproken gaat zoon op dinsdag niet naar kdv, maar had een dag geruild ivm teamuitje morgen. Nou is het programma niet zo leuk dat ik dat het heel erg vind dat ik het mis.

Maar wilde dus net een zetpil erin doen voor de nacht, maar dat was een drama voor 't eerst. Veel gehuil en geworstel en die pil kwam er tot 2 keer toe weer uit. Hij was zo overstuur dat ik het niet nog een keer geprobeerd heb. Baal er wel van, want wil dat hij een goede nacht maakt, iemand tips?
Dochter krijgt de keus: of zonder mokken een pilletje in d'r mond, of zonder mokken een pilletje in d'r billen.

Bij zoonlief gaat het meestal redelijk makkelijk (tja, ervaring.....), ik doe altijd alsof ik zijn billen schoonmaak met billendoekje, en dan plop ik die zetpil erin, vaak merkt hij het dan niet eens!
Balpen, leuk zo'n moeder-dochterdag. Geniet ervan.

Hier kan zoon niet zelf z'n bedje uit, maar anders zou hij het precies zo doen als jouw zoon. Trouwens wel blij dat hij nog in ledikantje ligt. Ik merk nu hoe enorm hij draait de hele nacht, hij ligt regelmatig overdwars en drukt ons bijna uit bed. En soms gaat hij half wakker zitten en laat zich dan een willekeurige kant weer neervallen, half over ons heen.... Hij is ook al een keer uit bed gerold toen hij in zijn slaap over vriend was heen geklommen (en vriend had het ook niet gemerkt). Als het nog erg lang duurt, maar eens kijken of we een matrasje op ons kamer erbij leggen. Heb nog beetje hoop dat een nachtje logeren goed doet (a.s. zondag)

Gaudi, doe je er wat zalf op, dan lukt het vaak wat beter. En vervelend dat hij weer koorts had, maar gelukkig niet al te hoog.

Tja, en die minder slaap, je went er wel aan, maar ik merk dus dat ik dan de avonden vaak kapot ben. Op het werk trek ik het meestal nog wel aardig.
BMS, gefeliciteerd met je mooie echo! Fijn om even te zien dat alles er zit he? Hoe voel je je nu?

Balpen, klinkt leuk zo'n dagje. Veel plezier!

Gaudi, heb net ook al een reactie op fb geplaatst. Beterschap voor je kleine vent en voor jullie allebei een goed nacht!

LB, alles op zijn tijd hoor. Dan maar even geen zumba. Hoewel het je ook heel veel energie kan geven, is het soms ook gewoon even teveel. En je bent natuurlijk ook nog ongesteld. Lekker je bed in!
Zo, ben ik ook weer even. Druk, maar leuk, weekend gehad. Logeetjes gehad, dagje o stap zondag en gisteren dagje Efteling (jongens studiedag). allemaal met erg mooi weer, dus erg genoten!

Gaudi: hoe is d nacht gegaan? Vervelend als ze zo ziek zijn hè?

En al die kindjes die 's nachts wakker worden, zwaar hoor! Hoe slaapt s erg goed over het algemeen (afkloppen!), maar g wordt zo nu en dan nog wel eens wakker, ik functioneer dan ook niet zo goed.

Balpen: leuk dagje gehad? En jijzelf weer beetje pgeknapt?

Bms: joepie van de goede echo! Hoop dat je je ook snel een beetje energieker voelt.

Lb: combi werken en twee kinderen wel te doen? Natuurlijk ben je moe. Geef jezelf even de tijd om te wennen aan het nieuwe ritme. Komt allemaal!

Ok, ga zo naar zus voor bespreken van kinderboek dat we samen willen maken. Iedereen fijne dag!
Leuk Miss, die plannen voor dat kinderboek!

Ik ben vandaag dus ook nog maar thuis. Nacht ging redelijk, hij is een paar keer huilend wakker geworden. Hoewel hij warm aanvoelde vanochtend, geen koorts, maar nu ligt hij al wel weer in bed. Hij is heel pieperig, dus ben blij dat ik 'm niet naar kdv heb gedaan. Zo maar even sinaspril gaan halen, dank voor de tip Scuba!

Balpen, fijne dag toegewenst.

Miss. leuk de Efteling, ben ik al in geen eeuwigheid meer geweest.
En Ziss, blij met je ordinaire nikes? :-)

Lekker he, zo mooi weer met je verjaardag? Maak je vast (net als ik) ook niet vaak mee? Leuke dag gehad? Ik wel. Niet veel bijzonders gedaan. Het fijnste was wel dat uk en ukkie me tracteerden op een ochtendje uitslapen (8.00 uur en 8.30 uur)

Balpen, voel je je alweer beter? Slaat de AB-kuur eindelijk aan? Wat grappig dat je dochter een nieuwe jurk aan wil op haar 1e schooldag.

LB, toch wel fijn dat je weer ongesteld bent geworden he? (jullie willen ook geen 3e toch?) Ik was de eerste keer na mijn zwangerschap van ukkie ook veel erger dan normaal ongesteld. De keren erna gelukkig niet meer. Dus ik heb goede hoop voor je.

Gaudi, wat vervelend dat je zoon opeens zo ziek was. En die zetpillen, lukten mij al heel lang niet meer met uk. Ze perst echt haar billen stijf tegen elkaar. Ik heb vervolgens een soort siroop gekocht, maar dat wil ze ook niet. Dus ik heb geen oplossing voor je helaas.

BMS, gefeliciteerd met de goede echo!

Scuba, wat een narigheid met die gebroken nachten. Wanneer houdt het nu een keer op he? En ook Balpen en LB de klos zo te lezen. Echt vervelend. Wat kun je je dan moe voelen....

Miss, wat leuk dat jullie een kinderboek gaan maken.

Uk was gisteren een beetje rustiger dan normaal en at heel weinig. En toen werd ze tegen het einde van de middag erg heet, liet liet ze een keiharde boer en gooide haar hele hebben eruit. Echt zo zielig, ze was helemaal van slag, arm ding. Binnen een half uurtje was de warmte weg, wilde ze (wel 3!) boterhammen eten en water drinken. En vandaag is ze gewoon prima in orde. Zo gek!
Kinderboek Miss??? heb zeker weer wat gemist op de Hyves Klinkt leuk man, Vertel eens wat meer? (hier of daar)

Gaudi: Die siroop is ook wel een goede. Heb ik ook een tijdje gedaan met Puk. En die kan je natuurlijk makkelijker door de limonade ofzoiets doen. Zetpil gaat inderdaad makkelijker met zalf of even een beetje nat maken. Glijdt makkelijker.

Tja, die nachten breken mij ook wel op hoor, maar ja, wat doe je eraan???? Ik weet het echt niet. Ik geef mezelf soms een uurtje pauze en ga dan even op bed liggen (voordeel van thuis werken en eigen baas hahaha) anders hou ik het echt niet vol. Tevens lig ik de laatste tijd meestal voor 10en in bed.

CD: Tjeetje dat is ook raar, misschien is er echt iets verkeerd gevallen en toen het eruit was het ook meteen over was? Top dat je zon heerlijk weer had op je verjaardag en zon leuke dag.

Balpen: Ahhhh ik dacht al wanneer moet jouw oudste naar school? Maar dat zit er dus ook aan te komen. Trouwens ze is tegen die tijd 4 en nog niet leerplichtig dus als je echt zou willen is een dagje thuis blijven natuurlijk nog niet zon heel groot probleem. Wel even laten weten hoe het ging hoor (hier of in nov topic) En is ze al aan het wennen?
Scuba, dochterlief is van 8 november, dus nog 5 weken voor haar verjaardag. Wennen op school mag hier maar 5 ochtenden, en omdat de herfstvakantie nogal onhandig valt, start ze met oefenen na de vakantie. Ze heeft er ongelofelijk veel zin in, en wil het liefst elke dag na schooltijd op het schoolplein spelen. Is maar een minuutje of twee fietsen van ons huis (4 min. als dochterlief zelf fietst ). Vind het wel prima, zo leert ze de omgeving en speeltoestellen etc al een beetje kennen, en ze vindt het leuk om door de ramen van haar klasje te gluren, en kan zien wat ze allemaal knutselen enzo.

Vandaag heerlijk dagje gehad. Vanmorgen gepoetst, moet toch gebeuren en dat gaat zo heerlijk snel met een kletsend nieuwsgierig meisje wat achter je aanloopt, maar niet heus. Maar wel erg gezellig. Vanmiddag naar de stad om samen te lunchen, want jaja ze weet het wel te vertellen wat ze wil hoor. Shoppen viel tegen, eigenlijk geen leuke dingen gezien, dus daarvoor moeten we toch nog een keertje naar de grote stad binnenkort. Wel goed inzicht gekregen in haar 'wensenlijstje' voor haar verjaardag/sinterklaas. Wat staat erop? Zilveren lieveheersbeestjes-ringetje, barbie/prinsessen-zooi, moeilijke puzzels, strijkkralen, allerhande knutselzooi (want dat hadden we nog niet :-D ) Nou ja, we hebben weer wat ideeën in ieder geval, nu nog een gaatje in de agenda zien te vinden, om samen met manlief te winkelen!

Ik kan haar natuurlijk best een dagje thuishouden als ze nog vier is, maar in principe gaat ze gewoon vijf dagen naar school hoor. Ze hebben hier continurooster van 8,15 tot 14,30 uur (woe 12.30) dus 's middags nog wel de rust om te spelen/bij te komen. En ze gaat natuurlijk twee middagen naar de BSO, op dezelfde lokatie als KDV, dus dat ziet ze haar broertje ook. Want hoe gezellig ze het ook vond vandaag, ze was wel heel veel met zoonlief bezig, wat die dan aan het doen was op het KDV. Omdat ze nu op dezelfde groep zitten, zien ze elkaar natuurlijk 7 dagen per week. Dus zal voor allebei wel even wennen zijn straks!

CD, ik heb dat zelf ook wel eens, dat ik opeens hondsberoerd word, mijn maag helemaal in de knoop, wrsch iets verkeerd gegeten dan, en als het er dan maar uit is, knap ik ook meteen weer op. Uk verder weer helemaal vrolijk gebleven?

En zoon van Gaudi weer aan de beterende hand?

Miss, als je t.z.t. proeflezers nodig hebt voor het boek..... er schrijven hier hele nieuwsgierige dames he, we testen graag hoor!!!

Ik heb trouwens je broccolitaart gemaakt vanavond, en hij was inderdaad heerlijk, bedankt voor het lekkere recept, hij mocht nog eens terugkeren op het menu van manlief zei hij zelfs.
Trouwens dochterlief was elke keer zo in de war over welke dag het was en wat er op het programma stond, dat ik m.b.v. picto's een weekkalender voor haar gemaakt heb. Met verschillende picto's voor mamadag, omadag, kdv-dag, ballet, weekend samen, oppas, logeren, boodschappen, vriendjes, etcetera. Werkt als een tierelier. Met post-it's in de vorm van een pijltje, die ik elke ochtend bij de goede dag plak. Geeft haar duidelijk rust om te zien wat ze gaat doen die dag, wie haar brengt en haalt van/naar KDV, wie er thuis zijn met eten, enzovoorts.
Gaudi, hoe is het nu met zoon?

MissBR, kinderboek? Klinkt goed! Ik ben ook erg benieuwd.

LB en Scuba, rot die nachten zo. Sterkte, vermoeidheid door slaapgebrek is echt zo rot.

Verder heb ik vast over iets heen gelezen, sorry daarvoor.

Hoe ik me voel, tja, dat wisselt. Sinds een week ben ik 's ochtend wel wat misselijk, beetje wankel eerder. Maar dat trekt wel weg als ik rustig wat eet, dus mag eigenlijk geen naam hebben. Verder moe, moe, moe. Ik weet weer waar het woord moeder vandaan komt. Ik kan staande in slaap vallen, vooral 's middags. Rond deze tijd gaat het vaak wel weer. En 's nachts kan ik de slaap niet vatten en lig ik te draaien. Tegen een uur of 4 begin ik dan eens lekker te liggen, maar net dan begint zoon met z'n avonturen. Die is de laatste dagen weer veel wakker tussen 4 en 6. Maar ook dat allemaal gaat wel weer voorbij. Ik ben allang blij dat ik niet zo misselijk ben als bij de zwangerschap van zoon.

Verder liggen mijn darmen inmiddels vol in het zicht. Zo erg dat ik zelfs met verhullende kleding de vraag krijg of ik niet een nieuwtje heb. Na de echo van gisteren heb ik vandaag wel wat meer collega's ingelicht, maar de leerlingen moeten toch echt nog even wachten tot na de herfstvakantie.

En mijn tepels doen echt zeer bij het aanhappen van zoon, maar dat is maar twee keer per dag, dus ook wel te doen. Ik ben benieuwd of hij stug door gaat, ik heb nu wel het idee dat er minder melk is.

Even over scholen: wij moeten natuurlijk ook een school gaan kiezen voor zoon. Maar hoe doe je dat? Ik weet uit ervaring dat een schoolplan leuk is op papier, maar eigenlijk weinig zegt over de praktijk. Ik weet dat de leerkrachten de school maken of breken, maar dat is nu net datgene waar je geen invloed op hebt. Hoe kiezen/kozen jullie? Dichtbij te voet of toch op de fiets, speciaal soort onderwijs of ouderwets frontaal, BSO/KDV in hetzelfde gebouw, alle kinderen naar dezelfde school of voor de tweede/derde/.. een andere school? Geef me eens een zetje in de goede richting, ik heb werkelijk geen flauw idee en het zweet breekt me uit alleen al denkend eraan.
Avond dames!

Hoe is het met de zieke kindjes Gaudi en CD?

Balpen: klinkt als een lekker dagje! Klinkt alsof dochter het wel naar haar zin zal krijgen op school.

Het verlanglijstje van je dochter zou die van N kunnen zijn.

BMS: gefeliciteerd met de goede echo! En qua scholen, wij hebben gekeken naar de scholen in de buurt (zijn er voor ons maar 2) omdat we ook wel graag willen dat ze in de buurt vriendjes kunnen maken en het ook gewoon voor ons veel praktischer is. Toen beetje ingelezen over beide scholen en daarna gaan kijken. Met er langs fietsen, kijken hoe het er aan toe gaat op het fietsplein, het gevoel als je er bent enz. krijg je al wel een redelijke indruk hoor. En verder even goed nadenken over of je een bepaald soort onderwijs wilt (Dalton, Jenaplan, Vrije School enz. enz.) die misschien goed aan sluit bij jullie opvoedingsideeen?

Pff, verder nog even sterkte voor iedereen met de gebroken nachten, hopelijk is de fase snel weer over.
BMS: klinkt inderdaad helemaal zwanger. Hopelijk nemen de klachten ergens in de loop van de weken na. Op naar de herstvakantie om even een weekje bij te tanken!

Over scholen, tja, wat wil je? Ik kan me voorstellen dat je met jouw professionele achtergrond wel bepaalde wensen hebt over wat je graag wel wilt, en absoluut niet wilt. Wij zijn voor een middenweg gegaan. Er waren wellicht nóg betere scholen in onze stad, maar ik wil gewoon niet de hele stad doorfietsen voor het halen en brengen, doe mij maar een school op loop of fietsafstand. (even op afstandmeten punt nl gekeken, 't is maar liefst 700 meter ). Verder hadden wij wel ideeën over bepaalde 'vrijere' onderwijsvormen, noem bijv. monsessori, vrije school, iederwijs, allen ook beschikbaar in onze stad, dit vinden wij 'te' vrij, prima om verschillende leerstijlen te bekijken enzo, maar een kind moet ook gewoon maar leren dat sommige dingen gewoon moeten omdat de juf/meester/ouder/leidster/etc. het wil. We hebben wel heel bewust gekeken of de dichtsbijzijnde school aansloot bij onze wensen en of het een school was die bij ons kind past. En dat is, denken/hopen wij. Het is een openbare Jenaplan-school, redelijk klein met 300 leerlingen, en ze kiezen er bewust voor om niet uit te breiden, maar zich hierbij te houden of zelfs iets in de krimpen. De school staat erg bekend om ouderparticipatie (bijv. tuinklasje, leesklasje, themaweken, weeksluitingen, vieringen etc waarbij wordt verwacht dat ouders zich inzetten en helpen). en verder erg veel creativiteit, zang, toneel, kunst etc, helemaal top voor dochterlief. Verder staat de school erom bekend al vanaf groep 1 aan Engelse les te doen m.b.v. native speaker die elke week in de klas komt en met bepaalde lessen meedoet. (ene week gym, andere week knutselen, andere week voorlezen, etc).

Maar wat je zegt: veel scholen hanteren een inschrijvingsbeleid vanaf 2 jaar, dus hoewel het nog een ver-van-je-bed-show is misschien, je moet je wel al gaan inschrijven. Als je twijfelt evt. bij meerdere scholen inschrijven, weer afmelden kan altijd maar als je geen plek hebt op de school die je wilt baal je ook! (dat hadden onze buren, en die fietsen/rijden nu dus wél de hele stad door elke dag, want buurtschool zat écht vol).

Overigens geldt dat óók voor Voor en na-schoolse opvang! Ik had echt een probleem toen ik een half jaar geleden van baan switchte en op andere dagen BSO nodig had. Gelukkig nu opgelost omdat ons KDV vanaf dit schooljaar ook BSO aanbiedt, maar toch, vergeet dat ook niet.
Scholen had ik niet heel veel keus in helaas. Hier in de buurt veel zwarte scholen die ook nog eens slecht presteren en sorry, maar dat doe ik niet. En dus kwamen we in de scholen die niet in het postcode gebied lagen en dus is het inschrijven nog veel moeilijker. Heb me dus in eerste instantie op veel scholen ingeschreven. Maar goed ook want op veel scholen is ze uitgeloot. Tevens vond ik Dalton een hele mooie onderwijsvorm die tegenwoordig erg dicht tegen openbaar onderwijs ligt maar toch net even wat specifieke extra's heeft. Inderdaad net als Balpen veel sport, cultuur en kunst enzo. Toen gekeken waar die was en gehoopt dat ze werd aangenomen. Gelukkig is dat het geval geweest. En het is niet in de buurt, tenminste 10 min fietsen maar over een erg erg drukke weg en dus zal ze helaas niet veel vriendjes in de buurt hebben of ooit alleen op de fiets kunnen. Wel balen maar de school is erg leuk en voel me er goed bij en het mazzel is dat het buurmeisje ook heen gaat. Ben inderdaad een paar keer langsgereden en de rondleiding in de school gedaan. Toen dus de perikelen van BSO en ook daar moest je je hier vanaf 0 jaar inschrijven. Jammer genoeg is er geen plek op de BSO in haar school want dat is natuurlijk het makkelijkste. Ze zal dus naar een BSO moeten die ook aangesloten is bij de school (want dat moet ivm vervoer) maar wel in het centrum.

Maw hier in de stad is het drama om alles een beetje normaal te regelen. Ik raad je dus met klem aan te informeren hoe het bij jullie is en je snel in te schrijven. Inschrijven is inderdaad vaak gratis en het afmelden ook. Inschrijven kan vaak gewoon per internet. Verder kun je kijken naar inderdaad afstand tov je huis, het soort onderwijs, de grootte, de prestaties van de school en of je je er zelf goed bij voelt.
Gelukkig hebben wij dat soort problemen hier niet met scholen, je vrije keus wordt dan wel erg beperkt. Gelukkig is ze wel op een leuke school ingeloot Scuba. K gaat ook naar een Daltonschool. Heb vorige week op de infoavond nog weer een filmpje gezien en de manier waarop ze dingen doen spreekt me erg aan en K vind het ook erg leuk.

Miss: wat leuk zeg een kinderboek! Ben heel benieuwd.

En nu aan het werk!
Uk gaat weer prima. De hele dag op het kdv was ze gewoon zichzelf en ook daarna ging het goed. Gelukkig!

Gaudi, is jouw zoon ook weer opgeknapt?

Balpen, klinkt als een gezellig dagje met je dochter! Handig ook dat je nu een idee hebt voor cadeautjes voor haar. Zij is echt een meisje meisje he? Dat is uk absoluut niet. Ik ben ook al een beetje aan het nadenken over cadeautjes voor sinterklaas, maar heb nog geen enkel idee. Heb al wel een paar boekjes en een Dora-spel gekocht, die ik in de aanbieding tegenkwam, maar voor de rest heb ik nog geen idee.

BMS, zwaar he die vermoeidheid? Ik had dat met de 2e zwangerschap meer dan met de eerste, maar gelukkig ging het ook weer over, dus dat zal bij jou vast ook zo zijn.

Scholen en bso vind ik ook lastig. Wij willen onze kinderen sowieso naar een school bij ons in de wijk doen, omdat ons dat handiger lijkt en ook leuker vanwege vriendjes in de buurt. Dan hebben we een keuze uit 2 scholen, een openbare, die al in groep 1 met Engels begint, ook met native speakers, zoals Balpen beschreef. En we hebben een interconfessionele school, die alle verschillende geloofsovertuigingen belicht. De scholen liggen naast elkaar op het terrein waar ook het kdv en bso is.

Ons eerste gevoel gaat uit naar de openbare school, maar we gaan sowieso nog een afspraak maken met beide scholen voor een rondleiding. En de komende tijd wil ik inderdaad wat bewuster opletten als ik langs de scholen loop om te bekijken hoe het er in de praktijk aan toegaat. We hoeven nog niet zo heel snel te beslissen, want hier kun je kinderen met 3 jaar nog prima aanmelden voor een school, zonder daarmee probelemen te krijgen.

Bso moeten we wel al binnenkort actie in nemen. Misschien dat het verandert met de wijzigingen per 2012, maar tot nu toe zijn er wel wachtlijsten voor. Ik weet alleen nog niet welke dagen ik moet aanvragen. Nu ben ik op maandag en om de vrijdag vrij en manlief is ook om de vrijdag vrij. Als uk echter naar school gaat, is ze de eerste 2 jaar woensdag- en vrijdagmiddag vrij en wil ik liever niet dat ze daarna nog naar de BSO gaat. Dat zou betekenen dat ik bso moet aanvragen voor maandag, dinsdag en donderdag, mijn werkdagen moet aanpassen en en ook voor ukkie de woensdag moet ruilen voor de maandag. Nogal een hoop veranderingen dus. Lastig.
Zoon is weer redelijk opgeknapt, dwz geen koorts meer sinds gisteravond. Wel is hij nog heel pieperig, wat ik wel vermoeiend vind, maar goed. Morgen gaat hij weer naar kdv.

Scholen, ik vind het ook lastig. Maar mijn keuze is ook een school in de buurt. Zelfde afwegingen als Pada, praktisch en vriendjes in de buurt. Maar ik sta nu op 3 buurtscholen ingeschreven en ik weet nog niet of en waar ik een plek heb. Afwachten dus maar.

Tegen die tijd moet ik ook gaan kijken wanneer zoon naar ex gaat (kan) en wat mijn werkdagen en uren worden. Maar ja, nog tijd genoeg om daar een goede oplossing voor te bedenken.
Kinderboek Miss? Ben benieuwd!

School: er zijn hier 2 scholen op loopafstand. Een openbare waar ik een slecht gevoel bij had dat bevestigd wordt door verhalen van mensen die er zijn geweest en een katholieke voorheen jenaplanschool. Kennelijk zijn ze daarmee gestopt maar hebben ze nog wel jenaplanaspecten. Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen maar begin november hebben we een afspraak met de directeur. Als het beeld dan nog steeds positief is schrijven we zoon meteen in. In het gebouw is ook een BSO waarvoor we meteen gaan inschrijven en blijkbaar gaan ze bij voldoende aanmeldingen ook starten met VSO, hoorde ik van de buren die er al zijn geweest. Helaas geen continurooster (wat een mazzel Balpen) maar groep 1-4 (of alleen 1 en 2? ik ben het even kwijt) zijn de hele woensdag vrij.
Haha, stelletje nieuwgierige dames hier! Ik zal binnenkort wel eens wat op Hyves zetten over mijn plannen. Nu ga ik zo eten (ruikt heerlijk, heb recept o Hyves gezet net, is ook altijd wel succes hier) en vanavond naar tweede deel van mijn cursus columns schrijven. Erg leuk is dat, krijg gedurende de week van alle deelnemers hun column opgestuurd, heel grappig. Die gaan we vanavond bespreken.

E nu eten!
He Miss ken de site ten pages? Ik heb daar ook wel eens aandelen gekocht zodat het boek uitgegeven wordt, echt heel leuk. Even kleine tip voor wellicht je boek
Bedankt voor jullie tips allemaal!

Ik zit een beetje te dubben tussen twee scholen. In onze eigen wijk wordt op dit moment een nieuw gebouw neergezet op de plaats van de oude basisschool. Ze zitten tijdelijk op twee noodlokaties.

In dat nieuwe gebouw komt ook een kdv en bso. Het kdv waar zoon nu zit gaat dan vervallen per december 2012, dus hij zal sowieso van 3,5 tot 4 jaar naar dat nieuwe kdv gaan. En baby in de maak dus ook.

Nu is de basisschool een katholieke school, maar volgens mij zijn alle kinderen welkom. Er wordt op een "ouderwetse manier" lesgegeven. Ze hebben een paar jaar geleden een slecht inspectierapport gehad, maar nu is alles weer ok bevonden. Ik heb het gevoel dat er relatief veel allochtone kinderen komen. Dat is logisch omdat die nu eenmaal ook in onze wijk wonen. Ik zou het alleen wel erg vinden als zoon redelijk goed vooruit kan straks en amper gekend wordt, omdat de rest van de klas zoveel aandacht nodig heeft.

De andere keuze zou een jenaplanschool zijn. Wel echt verder weg, 5-10 min. op de fiets, twee drukke wegen (ook 70 km/uur) oversteken. Daar is ook een kdv en bso bij, maar van een andere organisatie dan waar we nu bij zitten. Zoon zal er niet meer naar het kdv kunnen i.v.m de wachtlijsten en waarschijnlijk de eerste tijd ook niet naar de bso. Maar de manier van onderwijzen staat me wel aan. Al vraag ik me af of het werken met stamgroepen niet teveel onrust gaat geven voor zoon. En of ik niet liever heb dat hij gewoon leert rekenen en spellen i.p.v. toneelstukjes en vieringen (even extreem gezegd).

Van de andere kant: er is gewoon geen slecht onderwijs. Bovendien maakt de leerkracht het onderwijs en wat dat betreft kun je niks kiezen. Die ene fijne leerkracht kan net vertrekken als ons kind naar die klas gaat. Dat zegt dus niks.

Bij de tweede school kunnen we natuurlijk gaan kijken, bij die eerste niet, want het gebouw is er nog niet. Pas m.i.v. volgend schooljaar is dat klaar, dan is zoon dus al 3. Dat is dus wel lastig sfeer proeven.

Ik vind het gewoon echt heel erg moeilijk. We gaan zoon sowieso bij beide scholen inschrijven en dan hebben we nog 1,5 jaar om te beslissen. Maar, iemand die naar aanleiding van mijn opstel nog een briljant idee heeft? Of misschien een lijstje met vragen/aandachtspunten waar je op moet letten bij het kiezen van een school?

Misschien als ik de linkjes van de scholen op hyves zet, heeft iemand er zin in om ernaar te kijken?
Zet de linkjes maar op hyves hoor BMS! Ik kijk wel en voor anderen kan ik ook nog wel iets rationeels over zeggen. In tegenstelling tot wanneer het voor mezelf is... Kun je trouwens niet de sfeer gaan proeven op die noodlocaties? Ik bedoel, als ze daar minimaal 1,5 jaar zitten zal het toch niet volledig sfeerloos zijn?
Ik heb naar aanleiding van jullie verhalen net nog even gecheckt of er inderdaad geen wachtlijsten op scholen zijn hier en gelukkig klopt het. Ik heb dus nog even. Want net als BMS lijkt het me best moeilijk een keuze te maken.

BMS, als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het me ook erg moeilijk om een keuze te maken. Ik zal eens kijken of ik vanavond tijd heb om de websites van deze scholen te bekijken.
BMS even een nuance, ook op een Jenaplan school leren ze goed rekenen en schrijven hoor haha, zoals je al zegt staan scholen altijd onder controle, ik geloof dus ook niet in een slechte onderwijsvorm, wel in slechte leraren en slechte scholen. Wat mij aanspreekt bij bijzonder onderwijs (dus Jena, Dalton, enz enz) is juist het stukje extra wat de kinderen meekrijgen. Ik vind dat in de maatschappij van tegenwoordig en zeker in de toekomst het om veel meer gaat dan alleen rekenen en schrijven. Dat is een basis, die basis moet absoluut goed zijn hoor, maar als mens heb je tegenwoordig zoveel meer nodig in de veeleisende maatschappij.

Maar ja, ik ben een beetje bevooroordeeld want ik zou mijn kinderen dus echt niet naar een katholieke school doen. Ik heb niks met dat instituut, sterker nog ik verfoei het. Ja dat is een best sterke mening en ondanks dat ik vind dat kinderen zeker wel moeten leren over het helaas heersende geloof in de maatschappij waar ze leven wil ik dat ze ook leren over alle andere geloven in een positieve zin. Maar goed dat is mijn mening haha en ik weet niet hoe katholiek de katholieke school is he. Bidden ze echt elke dag, wordt er uit de bijbel gelezen, worden er liedjes over jezus gezongen? Ik zie dat bij een vriendin van mij, die heeft haar dochter op een nogal erg katholieke school zitten omdat deze dichtbij was, maar als ik hoor wat die allemaal uitkraamt en de liedjes over Jezus die ze zingt dan krijg ik toch een beetje (erg) de kriebels.

Maar nogmaals kiezen voor bereikbaarheid en dichtbij en vriendjes in de buurt enz enz is ook zeker wat waard hoor en snap ik ook heel goed, je moet tegenwoordig al supermamanager zijn wil je alles in het gezin op rolletjes laten lopen. Dus laat je door mij niet teveel beinvloeden Het blijft in ieder geval altijd een lastige keuze zon school. Het belangrijkste is om te kijken naar je kind, te luisteren naar je eigen gevoel in combi met wat logistiek het beste werkt. Ik breng straks ook 1 kind naar de ene en 1 kind naar de andere locatie. Tja had ook liever anders gehad maar ach, beetje fietsen is goed voor de lijn (hopelijk zeg ik dat straks nog met regen of sneeuw ofzo haha)
Scuba, op een katholieke school de bijbel lezen enzo? Ik heb zelf op een katholieke school gezeten en het enige wat ik er eigenlijk aan merkte is dat we katechese les hadden en dat je de mogelijkheid had om communie en vormsel te doen (was zeker geen verplichting). En die scholen zijn in de loop der jaren volgens mij alleen maar minder streng geworden. Mijn indruk is juist dat de protestants christelijke scholen veel strenger zijn. Ik woon tegenover zo'n school en daar begonnen ze het schooljaar met een danklied voor de heer. Verder valt het daar volgens mij ook heel erg mee, het ligt natuurlijk ook aan de streek en stad waar de school staat. Op de pc school lopen ook ouders met hoofddoekjes rond, die zijn toch zeker niet pc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven