Dochter 14.5 - tot hoe laat uit.

06-08-2025 19:16 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter gaat af en toe uit. Gewoon de stad in met vriendinnen. De meesten van haar vriendinnen hoeven niet voor middernacht of 1 uur thuis te zijn. Ze kunnen niet met elkaar naar huis want iedereen woont net buiten de stad en heeft een andere terugweg.
Ik zei 23 uur tegen haar maar ze is het daar natuurlijk niet mee eens.
Hoe denken anderen erover op deze leeftijd?
Flipvla75 schreef:
06-08-2025 19:48
Voor mij wel. Heel anders is het hier niet.
Als het bij jullie heel lekker weer is, dan denk ik aan een land in het zuiden van Europa en daar vind ik de cultuur van op straat zijn toch echt heel anders dan hier. Daar wordt sowieso veel meer buiten geleefd.
Flipvla75 schreef:
06-08-2025 19:47
En her is niet in NL
Hoe moet ik dan kunnen beoordelen?

Als het een NL stad is loopt er om 1 uur alleen nog (beschonken) volk rond dat niets te zoeken heeft met veertienjarigen

Zeker als ze dan door de stille stad naar een buitenwijk moeten fietsen is dat naar mijn mening niet verantwoord.
Star⁴ schreef:
06-08-2025 19:50
Als het bij jullie heel lekker weer is, dan denk ik aan een land in het zuiden van Europa en daar vind ik de cultuur van op straat zijn toch echt heel anders dan hier. Daar wordt sowieso veel meer buiten geleefd.
Eens.
Met 14 jaar tot na middernacht in de stad mogen hangen? Absurd in mijn optiek. Uiterlijk 22.00 thuis, bij een vriendin thuis mag langer in de vakantie maar dan opgehaald of weggebracht worden (of logeren).
Star⁴ schreef:
06-08-2025 19:50
Tegelijk zou ik bij een 14-jarige als ouder toch graag weten dat ze thuis is.
En zou ik dus geen zin hebben om elke keer tot 1u op te blijven om dat te checken.

Ze begint dus maar met 23u à 12u en dan kan dat uur later - als ze wat ouder is en krediet heeft opgebouwd - nog altijd bijgesteld worden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
ikbenhetzozat schreef:
06-08-2025 19:52
Met 14 jaar tot na middernacht in de stad mogen hangen? Absurd in mijn optiek. Uiterlijk 22.00 thuis, bij een vriendin thuis mag langer in de vakantie maar dan opgehaald of weggebracht worden (of logeren).
Als jouw kind een heel erg afwijkende thuiskomtijd heeft gaat ze vast heel graag logeren . ( en zich houden aan de thuiskomtijd van die andere ouders waar ze dan logeert )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Met 14 jaar zou ik ook zeggen 22.00, maar liever gewoon helemaal niet hangen in de stad.
Quincy2 schreef:
06-08-2025 19:59
Met 14 jaar zou ik ook zeggen 22.00, maar liever gewoon helemaal niet hangen in de stad.
Ik denk zomaar dat het leven in bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk een ander ritme heeft dan hier. Daar gaan de mensen nou eenmaal tot laat naar buiten om elkaar te treffen. Daar kun je dan - vind ik - geen oer Hollandse ( en 1 Belg ) Calvinistische oude vrouwen op loslaten, op zo’n vraag.
De kunst van het onderhandelen:

22 uur

Veel te vroeg!!!!

Hoe laat had jij in gedachten?
Kind: 24

Jij: 22.15

Kind: 23.30

Jij: Maken we er 23.00 van.

En dan soms is goed zeggen op 23.30 ofzo. Gewoon voor de zomaar/mooi weer/gezellig de tafel gedekt.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Hier ging de puber toen ook naar buiten, de stad in, het park in. Wat moet je anders? Bij iemand z’n ouders op de bank zitten?
Ruin it yourself.
Als je bijvoorbeeld in Spanje langs de terrassen loopt op een tijd dat wij beginnen te gapen, zitten ze daar allemaal nog tapas te happen.

Wij gaan uit van : happie eten ( Mac , want pubermeisjes ) zal rond 18.00 uur zijn, nou, dan is 22.00 thuis/ naar huis wel weer mooi geweest.
Misschien gaan die meiden pas om 20.00 uur of later aan de sardientjes, dan is het al weer heel anders.
Moiren schreef:
06-08-2025 20:05
Hier ging de puber toen ook naar buiten, de stad in, het park in. Wat moet je anders? Bij iemand z’n ouders op de bank zitten?
Het is vaak zo dat er bij iemand de ouders niet thuis zijn. Of ze zitten ergens in de aanbouw of overkapping zodat ouders er geen last van hebben.
Sabine schreef:
06-08-2025 20:09
Het is vaak zo dat er bij iemand de ouders niet thuis zijn. Of ze zitten ergens in de aanbouw of overkapping zodat ouders er geen last van hebben.
Hier heeft iedereen gewoon een slaapkamertje met een bed en een bureau. Zo’n standaard eengezinswoninkje in een stad, of een flat. En zonder aanbouw.
Daarbij is buiten in de parken zijn vrij normaal hier.
Ruin it yourself.
Wissewis schreef:
06-08-2025 19:48
Maar heeft ze een zinnig antwoord op waarom ze daar tot 1u zou moeten hangen als ze er al is vanaf etenstijd?

Moest er nu nog een echte activiteit zijn, maar het is niet dat "hangen" persé tot 1u moet duren.
Of dat ze afhangt van haar vriendinnen om thuis te raken.
Nee hoor, geen zinnig antwoord. Haar vriendinnen doen het allemaal en dus wil ze ook.
Ik begrijp dat ook prima maar ben mij niet zeker van de eindtijd.
blijfgewoonbianca schreef:
06-08-2025 20:07
Als je bijvoorbeeld in Spanje langs de terrassen loopt op een tijd dat wij beginnen te gapen, zitten ze daar allemaal nog tapas te happen.

Wij gaan uit van : happie eten ( Mac , want pubermeisjes ) zal rond 18.00 uur zijn, nou, dan is 22.00 thuis/ naar huis wel weer mooi geweest.
Misschien gaan die meiden pas om 20.00 uur of later aan de sardientjes, dan is het al weer heel anders.
Hahaha. We zitten niet in zuid spanje hoor. Het is gewoon 24 graden en wordt de komende dagen warm.
Ik vind het gewoon best moeilijk. Ik ken een aantal van de anderen, die mogen gaan. Tot nu toe haalden we altijd op, maar dan zaten ze niet in de stad. Nu dus wel en probeer ik een goede tijd te vinden. Vergelijken met vroeger gaat natuurlijk niet. Wij dronken met 14 sterke drank op klassenfeestjes.
In Nederland zou ik dat veel te laat vinden en ik weet ook niet wat als je op je 14e in de stad te zoeken hebt zo laat. Evt naar de bios en dan ophalen, zou nog wel oke zijn. Of er als er iets van een jeugdtent is waar iets is, dat zou ook nog kunnen. Ik vind het verder niet veilig voor zulke jonge kinderen.
In Spanje ligt het compleet anders. Daar heb je savonds iedereen nog op straat. Ik vind 23u dan best een prima tijd in de vakantie.
Flipvla75 schreef:
06-08-2025 20:31
Hahaha. We zitten niet in zuid spanje hoor. Het is gewoon 24 graden en wordt de komende dagen warm.
Ik vind het gewoon best moeilijk. Ik ken een aantal van de anderen, die mogen gaan. Tot nu toe haalden we altijd op, maar dan zaten ze niet in de stad. Nu dus wel en probeer ik een goede tijd te vinden. Vergelijken met vroeger gaat natuurlijk niet. Wij dronken met 14 sterke drank op klassenfeestjes.
En dezelfde tijd als degene die het een-na-vroegst naar huis moet ? Dan ben je toch minder “ de sukkel “ dan wanneer jij degene bent die als allervroegst, in haar eentje, af moet haken.
Ik ken ze niet allemaal. Haar twee beste vriendinnen worden erg vrij gelaten en daar is 24 uur prima. Later misschien ook wel. De anderen ken ik niet, die zijn weer vrienden van school.
Dan zou ik het ook op 0:00 uur houden.
Wat ze te zoeken hebben? Kletsen, ergens wat eten (Mac idd). Bij het water zitten. Drankje kopen in de supermarkt. Rond lopen en nog meer klasgenoten treffen.
Het is een heel groot plein. Autovrij. Terassen rondom, winkels (tot 20 uur open), restaurantjes etc. En het is hier in verhouding erg veilig.
Het blijft 23 uur en we gaan zien hoe het de komende tijd gaat lopen.
Kun je niet met de ouders van de anderen overleggen? Want als jouw dochter als enige om bijv 23:00 naar huis moet dan moet ze mogelijk alleen fietsen, wat ook weer niet fijn is.
Ze moet sowieso alleen als ik niet haal.
Vandaag haal ik denk ik wel.
Als je als laatste mag ga je eerder als het niet meer leuk is. De vroegste taait zelden nog eerder af.

Zijn er geen anderen uit haar klas - niet perse haar vriendinnen - met wie ze naar huis kan fietsen ?
Flipvla75 schreef:
06-08-2025 20:58
Ze moet sowieso alleen als ik niet haal.
Vandaag haal ik denk ik wel.
Woont ze niet in de buurt van vriendinnen/vrienden? Ik zou liever hebben dat meiden samen fietsen dan alleen, wat maakt dat ene uur dan voor verschil?
Nee jammergenoeg niet. Wij wonen op het randje van de stad. Ze kan de tram naar huis nemen. Haar besties wonen een dorpje verder, en gaan met de trein. De rest (die ik niet echt ken) wonen op andere plekken in of buiten de stad.
Dank je wel voor het meedenken!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven