Dochter 14.5 - tot hoe laat uit.
woensdag 6 augustus 2025 om 19:16
Mijn dochter gaat af en toe uit. Gewoon de stad in met vriendinnen. De meesten van haar vriendinnen hoeven niet voor middernacht of 1 uur thuis te zijn. Ze kunnen niet met elkaar naar huis want iedereen woont net buiten de stad en heeft een andere terugweg.
Ik zei 23 uur tegen haar maar ze is het daar natuurlijk niet mee eens.
Hoe denken anderen erover op deze leeftijd?
Ik zei 23 uur tegen haar maar ze is het daar natuurlijk niet mee eens.
Hoe denken anderen erover op deze leeftijd?
woensdag 6 augustus 2025 om 21:50
Ik ben denk ik zo'n tien jaar ouder dan jij maar ik herinner me juist dat iedereen behalve ik, ik hield er niet van, in de jaren negentig juist altijd uit ging. Ook de 14-jarigen. Klas 2 of 3 is dat toch? Ik herinner me echt niet anders dat iedereen altijd over uitgaan sprak en dat ging echt niet over een jeugdsoos waar ook elfjarigen kwamen.
woensdag 6 augustus 2025 om 21:51
Bovendien, in mijn tijd stond je op die leeftijd al ongeveer in het café. Vanaf mijn 15e ging ik vrijwel wekelijks uit. Dat zou niet eens meer kunnen.blijfgewoonbianca schreef: ↑06-08-2025 19:49Toen ik zo oud was schreven ze poep nog met een lange oe.
Dat vind ik altijd zo’n gelul : “ ik mocht niet dit of dat dus nu mag mijn jong het ook niet “ . Wil je dan nog effe je gram halen of zo ? Zo raar.
woensdag 6 augustus 2025 om 21:56
Toen ik zei dat ze niks aan onze meningen had als ze in het buitenland zat, wilde ze ze toch. Dus vandaar.blijfgewoonbianca schreef: ↑06-08-2025 20:02Ik denk zomaar dat het leven in bijvoorbeeld Spanje of Frankrijk een ander ritme heeft dan hier. Daar gaan de mensen nou eenmaal tot laat naar buiten om elkaar te treffen. Daar kun je dan - vind ik - geen oer Hollandse ( en 1 Belg ) Calvinistische oude vrouwen op loslaten, op zo’n vraag.
Geen idee waarom ze ze wilde als het toch allemaal anders is dan hier, en ze toch al niks wilde veranderen.
woensdag 6 augustus 2025 om 21:57
Mijn dochter is exact even oud en gaat nog niet uit. Een heel enkele keer heeft ze een feestje bij een vriendin thuis en dan halen we haar op rond 23.00 uur. Ze zou dat van mij mogen fietsen (8km) mits het nog niet donker is (dus 23 uur enkel in de zomer) en met een vriendin samen. Maar haar vriendinnen mogen dat nog niet dus halen we haar op. Uitgaan in de stad is gelukkig nog niet aan de orde.
woensdag 6 augustus 2025 om 22:05
Lekker ding ben jij!
Ik ben gewoon geinteresseerd in andere nederlandse meningen. Ik ben nl zelf nederlands en kan hier niet echt iets navragen.
Volgens mij heb ik ook niet gezegd dat het hier allemaal anders is. Die conclusie werde getrokken omdat ik zei dat het lekker weer was.
woensdag 6 augustus 2025 om 22:07
woensdag 6 augustus 2025 om 22:22
Met 14 jaar gingen ze hier alleen naar feestjes bij vriendinnen of op school. Dan mochten ze blijven tot de eindtijd, meestal rond 23-23.30 en ik haalde ze op of ze werden thuis gebracht. Zo laat laat ik ze echt niet alleen naar huis fietsen.
Ik vind mezelf overigens redelijk makkelijk hierin. Vanaf een jaar of 16 mocht het in de vakantie gerust tot 1 uur.
Ik vind mezelf overigens redelijk makkelijk hierin. Vanaf een jaar of 16 mocht het in de vakantie gerust tot 1 uur.
woensdag 6 augustus 2025 om 22:31
Waren "wij" vroeger dan wel legaal uit in al die uitgaansgelegenheden, werd er gewoon niet zo nauw gekeken of heerste er veel meer een gedoogcultuur? Echt veel veiliger zal de wereld in de jaren negentig niet geweest zijn voor een 14 jarige maar naar mijn idee deed iedereen het.
Was voor velen toch ook een vorm van ontmoeten. Tieners nu kunnen misschien samen een terrasje doen of naar de film, maar zullen dat grotendeels met hun groepje doen terwijl die hele uitgaanscultuur juist draaide om de ontmoetingen met andere tieners aldaar. Het is dat ik niet uit ervaring kan spreken maar ik denk dat dat voor velen wel wat had.
Wanneer is die omslag geweest? Toen alcohol naar 18 ging?
Was voor velen toch ook een vorm van ontmoeten. Tieners nu kunnen misschien samen een terrasje doen of naar de film, maar zullen dat grotendeels met hun groepje doen terwijl die hele uitgaanscultuur juist draaide om de ontmoetingen met andere tieners aldaar. Het is dat ik niet uit ervaring kan spreken maar ik denk dat dat voor velen wel wat had.
Wanneer is die omslag geweest? Toen alcohol naar 18 ging?
dala wijzigde dit bericht op 06-08-2025 22:32
0.86% gewijzigd
woensdag 6 augustus 2025 om 22:31
Heb jij zelf wel eens in die tram gezeten om 12 uur/ 1 uur? Voelt dat veilig aan?
En dat anderen hun kind vrijlaten zegt niets over dat jij dat moet doen.
Andere ouders doen wel meer dingen die ik niet wil of kan doen met mijn kinderen omdat dat niet werkt voor ze of omdat ik dat niet wenselijk vind. En andersom doe ik waarschijnlijk dingen die andere ouders niet zien zitten
En dat anderen hun kind vrijlaten zegt niets over dat jij dat moet doen.
Andere ouders doen wel meer dingen die ik niet wil of kan doen met mijn kinderen omdat dat niet werkt voor ze of omdat ik dat niet wenselijk vind. En andersom doe ik waarschijnlijk dingen die andere ouders niet zien zitten
donderdag 7 augustus 2025 om 08:26
14 jaar en dan mogen ze na 0.00 thuiskomen??
Ben je niet goed?
Het zijn nog kinderen die in de pubertijd zitten, op weg naar volwassenheid.
Ik vraag mij af waarom ouders dat toelaten.
Is het gemakzucht?
Het is gewoon ook niet veilig op straat en zeker niet als kind ook nog alleen naar huis moet?
No way.
Oke, hier bonus puberdochter ook 14.5.
Gaat met vrienden chillen.
Godzijdank eindelijk heeft deze introverte puber vrienden.
Dus ja dat mag.
In de stad..ooh oke..wat ga je daar doen?
Rondlopen..KFC'tje pakken(daar gaat je zakgeld, keuzes keuzes)
Komt er een app, pap hoelaat moet ik thuis zijn.
Dat was al afgesproken, maar nog eens..om 22.00.
Jammeren, mekkeren, want de anderen mogen aaaaltijd veeel later.
Ja 22.30 en ik kom je halen.
Want ook deze vrienden wonen niet dicht bij elkaar dus samen naar huis is geen optie.
Ze moet dan met het OV naar huis en dat gaat niet gebeuren.
Dus 22.30.punt.
Doordeweeks in schooltijd is dat geen discussie, dan zeker niet tot zo laat.
Ben je niet goed?
Het zijn nog kinderen die in de pubertijd zitten, op weg naar volwassenheid.
Ik vraag mij af waarom ouders dat toelaten.
Is het gemakzucht?
Het is gewoon ook niet veilig op straat en zeker niet als kind ook nog alleen naar huis moet?
No way.
Oke, hier bonus puberdochter ook 14.5.
Gaat met vrienden chillen.
Godzijdank eindelijk heeft deze introverte puber vrienden.
Dus ja dat mag.
In de stad..ooh oke..wat ga je daar doen?
Rondlopen..KFC'tje pakken(daar gaat je zakgeld, keuzes keuzes)
Komt er een app, pap hoelaat moet ik thuis zijn.
Dat was al afgesproken, maar nog eens..om 22.00.
Jammeren, mekkeren, want de anderen mogen aaaaltijd veeel later.
Ja 22.30 en ik kom je halen.
Want ook deze vrienden wonen niet dicht bij elkaar dus samen naar huis is geen optie.
Ze moet dan met het OV naar huis en dat gaat niet gebeuren.
Dus 22.30.punt.
Doordeweeks in schooltijd is dat geen discussie, dan zeker niet tot zo laat.
donderdag 7 augustus 2025 om 08:39
Jawel, want je schetst een beeld van een gezellig en veilig trefpunt.
Hier daarentegen treffen vooral veel ongure types elkaar zo laat op de avond, of groepjes jeugdigen waar je je kind niet bij wil laten horen. Wij zijn laatst laat uit de bioscoop gekomen en hoewel er best nog veel 'normale' mensen op pad waren, waren die dus allemaal in beweging (van bioscoop naar vervoer, van restaurant naar vervoer, enz). Het trefpunt zat al vol met de usual suspects.
Geen idee of je in Nederland ook ergens een plein hebt met bankjes dat om middernacht nog bevolkt wordt door brave 14-jarige meisjes die hun afval in de prullenbak gooien. Maar ik denk dat de meeste mensen andere ervaringen hebben.
donderdag 7 augustus 2025 om 08:48
Ik heb ook liever dat ze bij iemand thuis gaan chillen. Dat deed ze voorheen ook. Dan liepen ze buiten ook nog wel een rondje maar waren in de buurt.
Dit keer was eigenlijk de eerste keer de stad in tot later, aangezien er ook anderen bij waren die in de stad wonen. Dat haar vrienden andere regels hebben daar kan ik weinig aan veranderen. Haar eerder naar huis halen kan ik wel en heb ik ook gedaan.
Haar verbieden om met hun uit te gaan, wil ik eigenlijk niet doen. Twee van hen kent ze al tien jaar en zijn heel close. We blijven in gesprek.
Een fijne dag allemaal.
Dit keer was eigenlijk de eerste keer de stad in tot later, aangezien er ook anderen bij waren die in de stad wonen. Dat haar vrienden andere regels hebben daar kan ik weinig aan veranderen. Haar eerder naar huis halen kan ik wel en heb ik ook gedaan.
Haar verbieden om met hun uit te gaan, wil ik eigenlijk niet doen. Twee van hen kent ze al tien jaar en zijn heel close. We blijven in gesprek.
Een fijne dag allemaal.
donderdag 7 augustus 2025 om 10:43
Wat een alarmerend gedoe, zeg. Wij wonen ook in een stad, tieners gaan ‘s avonds ook op pad, naar de Mac, ijsje kopen, op een bankje, in groepjes elkaar opzoeken, plezier maken… Helemaal prima. Er liggen echt niet tientallen ongure types op stadspleinen te wachten om jonge mensen te verkrachten. Nederland is over het algemeen veilig, rustig en aardig.
donderdag 7 augustus 2025 om 11:03
blijfgewoonbianca schreef: ↑06-08-2025 19:49Toen ik zo oud was schreven ze poep nog met een lange oe.
Dat vind ik altijd zo’n gelul : “ ik mocht niet dit of dat dus nu mag mijn jong het ook niet “ . Wil je dan nog effe je gram halen of zo ? Zo raar.

De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
donderdag 7 augustus 2025 om 11:17
Dit. Ik denk dat er tijdens het uitgaan meer gedoe is.Lampje25 schreef: ↑07-08-2025 10:43Wat een alarmerend gedoe, zeg. Wij wonen ook in een stad, tieners gaan ‘s avonds ook op pad, naar de Mac, ijsje kopen, op een bankje, in groepjes elkaar opzoeken, plezier maken… Helemaal prima. Er liggen echt niet tientallen ongure types op stadspleinen te wachten om jonge mensen te verkrachten. Nederland is over het algemeen veilig, rustig en aardig.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 7 augustus 2025 om 11:43
Ik denk wel dat het handig is om te weten waar ongeveer je woont, want in mijn omgeving zie ik een 14 jarige echt tot minimaal 00:00 uitgaan. Ik woon in een relatief klein stadje waar iedereen elkaar wel kent. Dus als er iets is zal een andere ouder m’n kind snel helpen. Mensen zijn sowieso tot laat op straat, helemaal in de zomer.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in