dochter wil niet praten

30-12-2019 21:51 138 berichten
niet meer van toepassing
anoniem_81157 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 10:16
Reden: oud
97.07% gewijzigd
wittereiger schreef:
30-12-2019 22:07
Leuk zeg, ben je 16, wordt er met je omgegaan alsof je een klein kind bent dat niks in te brengen heeft. Nou én dat anderen verwachtingen hebben, betekent toch niet dat daar altijd aan voldaan moet worden? Geef je dochter ruimte en inspraak. Zo leert ze verantwoordelijkheid voor zichzelf.
Of we hebben te maken met een incestslachtoffer, of met een meisje dat heel nare verhalen over opa verzint om onder een saaie middag uit te komen. Beide dingen vind ik wat meer aandacht vergen dan de evt vrijheid van dit meisje.
En als gezinslid van iemand die dit daadwerkelijk heeft meegemaakt is het ene of het andere scenario bij mij even urgenter dan: wat sneu dat je je middag niet zelf mag invullen.
SweetFirefly schreef:
30-12-2019 22:09
Ik zou hoe dan ook aannemen dat wat dochter verteld waar is. Heb je je schoonvader er al mee geconfronteerd?
Nee (nog) niet gedaan. Ik vraag me ook af of hij zoiets nog zou weten. Ik zou echt niet meer weten of ik een aantal jaar geleden iets verkeerds zou hebben gezegd. Ik dacht eigenlijk eerst haar hele kant van het verhaal te willen horen, maar dat wordt op dit moment moeilijk. Misschien wil ik te snel en moet ik het even laten rusten.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
30-12-2019 22:12
Of we hebben te maken met een incestslachtoffer, of met een meisje dat heel nare verhalen over opa verzint om onder een saaie middag uit te komen. Beide dingen vind ik wat meer aandacht vergen dan de evt vrijheid van dit meisje.
En als gezinslid van iemand die dit daadwerkelijk heeft meegemaakt is het ene of het andere scenario bij mij even urgenter dan: wat sneu dat je je middag niet zelf mag invullen.
ja ik vind het ook bizar verhaal, dat ik mss wel het incest gedeelte wel zou gaan geloven, hoe zou ze er dan anders opkomen, dat is geen leugen dat je op het moment zelf in eens uit uw duim zult zuigen om ergens onderuit te komen...vind het nog al ver gezocht van dat als reden te geven omdat ze geen zin heeft, ik zou dat toch wel nader onderzoeken als ouder!
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:13
Nee (nog) niet gedaan. Ik vraag me ook af of hij zoiets nog zou weten. Ik zou echt niet meer weten of ik een aantal jaar geleden iets verkeerds zou hebben gezegd. Ik dacht eigenlijk eerst haar hele kant van het verhaal te willen horen, maar dat wordt op dit moment moeilijk. Misschien wil ik te snel en moet ik het even laten rusten.
Voor mijn oma’s generatie was vrijen trouwens ook gewoon alleen maar knuffelen.

Ga eerst nog eens rustig met haar in gesprek.
Het-groepje schreef:
Het kan ook zijn dat opa alleen rare opmerking(en) heeft gemaakt. Dan heb je niet direct over incestslachtoffer toch. En dan verzint ze ook niks.
icequeen2000 schreef:
30-12-2019 22:15
ja ik vind het ook bizar verhaal, dat ik mss wel het incest gedeelte wel zou gaan geloven, hoe zou ze er dan anders opkomen, dat is geen leugen dat je op het moment zelf in eens uit uw duim zult zuigen om ergens onderuit te komen...vind het nog al ver gezocht van dat als reden te geven omdat ze geen zin heeft, ik zou dat toch wel nader onderzoeken als ouder!
Incestgedeelte? Een uitspraak die ook nog op meerdere manieren uit te leggen is.
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:13
Nee (nog) niet gedaan. Ik vraag me ook af of hij zoiets nog zou weten. Ik zou echt niet meer weten of ik een aantal jaar geleden iets verkeerds zou hebben gezegd. Ik dacht eigenlijk eerst haar hele kant van het verhaal te willen horen, maar dat wordt op dit moment moeilijk.
Nu doe je aannames en ga je voor anderen denken.
Er is een feit: namelijk dat je dochter iets beweerd. Of dit de waarheid of haar waarheid is moet nog blijken. Of je schoonvader iets heeft gezegd, weet je nog niet, zo nee, dan houdt het vooalsnog op. Zo ja, wat is er dan gezegd, wat herinnert hij zich. Dat moet ji niet gaan invullen met of jij je na jaren nog iets herinnert. Als je het hem vraagt; doe dat samen met je partner, niet met hem alleen zodat het nooit een welles-nietes spelletje wordt en bereid zo' gesprek goed voor. Let op nin verbaal en taalgebruik. Hoe dan ook, ik zou team kind zijn. Je kind vertrouwd je iets heel heftigs toe.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Het-groepje schreef:
30-12-2019 22:02
Ik zou als mijn kind met dit verhaal komt deze opa niet meer willen zien en er ook een hele toestand van maken, inclusief met haar naar huisarts. als het niet waar is hoor je dat snel genoeg, is het wel waar dan heb je je kind gesteund. Het is nogal wat.
Wat ben ik blij dat jij mijn moeder niet bent. Als je me naar de huisarts zou brengen zou ik dat absoluut niet als steun zien.

Het is al een hele stap dat de dochter van to dit heeft verteld, en schaamte kan hierbij heel ver gaan.
Ik ben misbruikt door een familielid, ik weet dat ik niks fout gedaan heb, maar het idee dit aan mijn ouders te moeten vertellen is verschrikkelijk. Dit misbruik is al 27 jaar geleden.

To: laat je dochter weten dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft. Dat je graag met haar hierover wilt praten maar begrijpt dat ze hier nog niet aan toe is. Dwing haar niet ergens heen te gaan, maar ze is oud genoeg om zelf na te denken hoe ze haar afwezigheid gaat verklaren.
Het-groepje schreef:
Ik reageerde voornamelijk op TO die schreef over de verwachting van schoonmoeder en dat dochter mee moet.

Jij schetst trouwens nu twee mogelijkheden, maar nergens lees ik dat ze iets naars over opa heeft verzonnen. Ze zegt dat opa iets heeft gezegd waar zij zich niet goed bij voelt en dat er verder niets is gebeurd.
Dus:
- je dochter gaat al een tijdje niet graag meer naar opa toe
- je dochter geeft aan dat opa een opmerking heeft gemaakt die duidelijk een grens over gaat
- jij denkt/hoopt nu dat dochter deze opmerking van opa ‘verkeerd begrepen heeft’ of ‘groter maakt dan het is’.

Vat ik het zo goed samen?

Zo ja:
- stel dat wat jij hoopt waar is (en natuurlijk gaat opa dat zeggen, daar hoef je niet eens naar te vragen, aangezien dit soort dingen vrijwel altijd ontkent worden...), dan is het nog steeds zo dat je dochter het wel zo gevoeld en ervaren heeft. Iets wat de een niet als een kwetsende opmerking ziet, kan de ander wel als kwetsend ervaren. Of als grensoverschrijdend of beangstigend. Op dit moment neem jij het gevoel van je dochter niet serieus door te blijven hopen op het misverstand. Heb je al eens geprobeerd om een gesprek met haar te voeren waarin je aangeeft dat je haar versie als waarheid ziet? Of heb je vooral geprobeerd om de boel te bagataliseren?

Als het de buurman of de gymleraar was geweest, had je dan hetzelfde gedacht, gehoopt en gedaan?
Even over de vrijheid die ik haar niet gun, het familiebezoek was eerste kerstdag Dus niet even een verjaardag of op visite ofzo. Ik vind dat wel wat anders, maar misschien ben ik hierin de enige.
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:20
Even over de vrijheid die ik haar niet gun, het familiebezoek was eerste kerstdag Dus niet even een verjaardag of op visite ofzo. Ik vind dat wel wat anders, maar misschien ben ik hierin de enige.
Dit doet toch helemaal niet terzake??
Sudrì schreef:
30-12-2019 22:17

Ja precies. Ik herinner me nog die vriendin van mijn moeder die altijd tegen me zong met hazelip: ' vj-ijen vj-ijen wij gaan lekker vj - ijen' terwijl ik op haar schoot zat en dan geknuffeld werd.

Maar kind kan dit soort dingen niet zo even in de lucht gooien en dan maar verder met haar leven, iedereen in verwarring achterlatend. En wie weet speelt er wel iets anders.
Sudrì schreef:
30-12-2019 22:17

Dit!
Mijn buurvrouw altijd als ik met de hond aan het knuffelen was: ben je lekker met Bello aan het vrijen?
En ik dan echt in mijn hoofd: :pukey: :pukey: :pukey:

Maar rustig in gesprek lijkt dochter niet voor open te staan. Ik zou het nu dan eens rustig bij opa proberen. En als daar niks uitkomt bovenstaande uitleggen: vrijen is ouderwets voor knuffelen. Als er verder niks is gebeurd, dan bedoelde hij dat dus. Maar als er wel iets is gebeurd, dan hoor ik het héél graag van je.
3mmy schreef:
30-12-2019 22:19
Wat ben ik blij dat jij mijn moeder niet bent. Als je me naar de huisarts zou brengen zou ik dat absoluut niet als steun zien.

Het is al een hele stap dat de dochter van to dit heeft verteld, en schaamte kan hierbij heel ver gaan.
Ik ben misbruikt door een familielid, ik weet dat ik niks fout gedaan heb, maar het idee dit aan mijn ouders te moeten vertellen is verschrikkelijk. Dit misbruik is al 27 jaar geleden.

To: laat je dochter weten dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft. Dat je graag met haar hierover wilt praten maar begrijpt dat ze hier nog niet aan toe is. Dwing haar niet ergens heen te gaan, maar ze is oud genoeg om zelf na te denken hoe ze haar afwezigheid gaat verklaren.
Precies en daarom zal ik mijn kind meeslepen naar de huisarts. Zodat we een goede doorverwijzing kunnen krijgen zodat ze 27 jaar na dato zich niet meer schaamt voor iets waarvoor je je helemaal niet hoeft te schamen.
En geloof me, ik weet echt wel waar ik het over heb.
Kan het ook zijn dat ze opa toen verkeerd begrepen heeft?
Mijn oma zei ook altijd kleine vrijdoos tegen kan als kleinkinderen.
En vrijen was echt niets anders dan knuffelen zonder verdere bedoelingen. Een opmerking die in de omgeving heel gewoon was.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je haar niet serieus moet nemen. Dit is haar beleving en dat voelde niet goed. Dus alle reden om uit te zoeken hoe en wat en of het ook echt niet goed was.
Het-groepje schreef:
30-12-2019 22:02
Ik zou als mijn kind met dit verhaal komt deze opa niet meer willen zien en er ook een hele toestand van maken, inclusief met haar naar huisarts. als het niet waar is hoor je dat snel genoeg, is het wel waar dan heb je je kind gesteund. Het is nogal wat.
Je vader afvallen door een pubergril vind ik wel 'n mes in de rug van die vader. (Okee, voor TO is het maar de schoonvader, maar toch...)
Decadence schreef:
30-12-2019 22:23
Dit doet toch helemaal niet terzake??
Nou jawel, want als het een gewoon familiebezoekje was, dan zou ik ook denken: laat gaan dat kind, dan gaat ze maar niet mee.
Maar met kerst is het meer van: ff schouders eronder en hup, mee.
Het-groepje schreef:
30-12-2019 22:28
Precies en daarom zal ik mijn kind meeslepen naar de huisarts. Zodat we een goede doorverwijzing kunnen krijgen zodat ze 27 jaar na dato zich niet meer schaamt voor iets waarvoor je je helemaal niet hoeft te schamen.
En geloof me, ik weet echt wel waar ik het over heb.
Zou ik eerst maar eens in gesprek gaan en achterhalen wat er nou gezegd en gebeurd is.
Phineas schreef:
30-12-2019 21:59
Ze is al 16, wat mij betreft een leeftijd waarop je kinderen niet meer dwingt tot familiebezoeken.

Wat dat incident betreft: gaat ze al langer niet graag naar opa? Ooit eerder iets gemerkt?

Niet geheel mee eens. Ik vind dat er echt wel (familie)aangelegenheden zijn waarbij, voor zover mogelijk (dus niet geen zin) (klein)kinderen aanwezig zijn. Dan denk ik inderdaad bijv. in ieder geval 1 kerstdag (tot nu toe dan en zeker niet de gehele dag), zoveel jaar huwelijk binnen directe familie. Zoon (ruim 18) hoeft inderdaad van mij echt niet meer mee naar elke verjaardag binnen de schoonfamilie maar zodra ik tegen hem zeg dat ik hem er graag bij wil hebben, weet hij echt wel dat ik dat op prijs stel, belangrijk genoeg vind en gaat hij zonder morren mee. En anders komen we tot een compromis.
Mijn ouders lieten mij destijds ook vrij in het meegaan in familiebezoek toen ik die leeftijd had maar als het belangrijk was, ging ik mee. En dan heb ik het echt niet over de 32-jarige verjaardag van een nicht. Leuk en gezellig alleen niet van wezenlijk belang vind ik.

V.w.b. de dochter in dit verhaal, daar laat ik me verder niet over uit, het zou nl. zomaar projecteren kunnen zijn (niet van mijzelf overigens).

@TO: als je dochter er zoveel moeite mee heeft, laat haar. Ze is al op een leeftijd waarin vanalles gebeurt, geestelijk, lichamelijk, onzekerheid dat misschien meespeelt, geef haar ruimte, geef aan dat ze te allen tijde bij je terecht kan alleen laat het haarzelf bepalen. Denk dat je daar meer mee bereikt dan afdwingen om te praten.
iceteapeach wijzigde dit bericht op 30-12-2019 22:39
18.70% gewijzigd
wij slapen nooit.
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:20
Waarom zou je een puber die niet meer wil, daartoe verplichten? Vind dat met hele families bij elkaar gaan zitten met kerst echt dikke onzin. Wij deden dat gewoon met ons gezin en bij de opa's/oma's gingen we 's ochtends op de taart/koffie. Dat was lang zat.
TanteJuul schreef:
30-12-2019 21:58
ik hoop dat dit het is idd. Maargoed, dat krijg ik er dus niet uit.
Ik lees nergens een beschuldiging van incest.
Geesina schreef:
30-12-2019 22:36
Ik lees nergens een beschuldiging van incest.
Ze heeft tijdens onze ruzie dus wel gezegd dat er verder niets is gebeurd. Dus als ze toen de waarheid zei is het bij een opmerking gebleven.
redbulletje schreef:
30-12-2019 22:31
Waarom zou je een puber die niet meer wil, daartoe verplichten? Vind dat met hele families bij elkaar gaan zitten met kerst echt dikke onzin. Wij deden dat gewoon met ons gezin en bij de opa's/oma's gingen we 's ochtends op de taart/koffie. Dat was lang zat.
Van mij hoeft ze dus eigenlijk echt bijna nergens mee naartoe, maar een kerstdiner of een verjaardag van oma vind ik wel een verplichting. Oma woont op 5 min fietsen afstand, ze mag er zo heen half uurtje blijven en dan weer weg. Als ze maar even haar gezicht laat zien.
ik sleepte mijn 16 jarige ook niet mee naar familie bezoek tenzij hij zelf mee wilde. Waarom moet ze mee ?

Enige uitzondering was verjaardag oma, dan ga je mee.. maar verder ? Nee hoor.. lekker thuisblijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven