dochter wil niet praten

30-12-2019 21:51 138 berichten
niet meer van toepassing
anoniem_81157 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 10:16
Reden: oud
97.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-12-2019 21:56
Op de basisschool maakt opa een rare opmerking tegen haar.

Vervolgens gaat ze jarenlang probleemloos mee naar opa en Oma en ineens op haar 16e wil ze met kerst niet mee naar oom en tante omdat opa daar ook is.
Dit kan zeker.
Het is mogelijk dat ze de opmerking pas jaren later begreep omdat ze destijds te jong was om het te snappen maar het is bij haar gebleven door de 'sfeer'.
Of dat het pas jaren later doordrong.
Vivete e imparate!
CatherineTheGreat schreef:
01-01-2020 10:25
Dit kan zeker.
Het is mogelijk dat ze de opmerking pas jaren later begreep omdat ze destijds te jong was om het te snappen maar het is bij haar gebleven door de 'sfeer'.
Of dat het pas jaren later doordrong.
Ik dacht in eerste instantie eigenlijk juist het omgekeerde. Dat ze als kind een opmerking van opa verkeerd had begrepen en het wellicht te zwaar heeft opgepakt.

Maar wie weet heeft hij het wel degelijk zo gezegd en bedoeld.
Basisschoolleeftijd varieert nog steeds t/m groep 8, 11/12 jaar ongeveer. Als dochter nu 16 is, is dat nog niet zo erg lang geleden dat opa die opmerking gemaakt heeft. Mss heb ik het antwoord van TO hierover gemist, dat kan.
wij slapen nooit.
redbulletje schreef:
Ze heeft zich klem geluld met d'r incestbeschuldiging terwijl ze als gewone puberella geen zin heeft een hele avond verplicht bij familie te moeten zitten terwijl ze gewoon lekker op bed wil netflixen/internetten?
Zoon van 14 wou nieuwjaarsdag ook niet mee naar mijn schoonouders
Ja en ? Bleef ie thuis op de bank liggen in jogging pak net als de hele kerst vakantie trouwens
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:40
Ze heeft tijdens onze ruzie dus wel gezegd dat er verder niets is gebeurd. Dus als ze toen de waarheid zei is het bij een opmerking gebleven.
als ???

geef je haar wel het gevoel dat je haar geloofd
Erken je haar gevoel ?
dansenindewind schreef:
01-01-2020 10:19

En ik lees die discussie hier. Dat vrijen ook knuffelen kan betekenen. Ja dat klopt. Maar als kind voel je het dondersgoed aan wanneer iemand veranderd in een roofdier op jacht. Wanneer normale woorden ineens een andere lading krijgen. Ik heb dat zelf een aantal keren ervaren in mijn jeugd en volwassen leven.
je bent echt enorm aan het projecteren.
Mijn opa EN oma vreeen ook altijd met mij. En noemden het ook zo. Ze bedoelden knuffelen. Dat was gewoon een generatieding. Ze noemen het bij mijn kinderen nog steeds zo. Maar er zit helemaal niks achter.

Maar ik voel als moeder je onmacht en twijfel wel hoor en ik snap je twijfel aan alle kanten. Ik zou niet weten wat ik zou doen. Maar mijn kind zou ik denk ik wel serieus nemen. Ook als het niet letterlijk klopt zou ik willen weten waar die opmerking vandaan kwam. Sowieso zit ze dan niet goed in haar vel lijkt me.

Sterkte met alles.
Leven wij nog in de middeleeuwen ?

Toen ik 30 jaar geleden 16/was “moest “ ik nergens meer mee .
Niet dat ik zomaar mocht doen wat ik wou .

Als 16 jarige verveel je je dood op die familiebijeenkomsten .
Laat haar toch . Ze heeft geen zin . Ze is een puber met andere interesses.

Geef haar wat ruimte .
Gek hoor , in België noemen wij knuffelen niet vrijen.

Geef haar even tijd , en dan nog eens op terug komen .
Hopelijk is het niets en bedoeld ze gewoon dat ze geen zin heeft in dat geknuffel van voor haar oude mensen .

Ik snap wel dat je bezorgd bent na zo’n opmerking.
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:10
Haar grenzen aangeven mag ze zeker en daar laten wij ook alle ruimte toe. Maar ik vind dat je het niet kan maken om op de dag zelf af te zeggen. Dan had ze dat eerder aan moeten/kunnen geven. Niet op de dag zelf. Ze gaat zeker niet altijd mee.

Nou, het komt niet op me over dat je het dan wel geaccepteerd had, je schrijft immers dat je vindt dat ze met Kerst en verjaardagen wel meemoet. Je steigert nu al bij het idee dat ze met de verjaardag van je schoonmoeder misschien niet meegaat. Dus ik geloof niet dat zij de ruimte heeft gevoeld dat met simpelweg eerder aangeven je er geen halszaak van zou maken.

Geef haar ruimte. Ruimte om te beslissen of ze mee wil of niet, hoe lang, wanneer, waar. En ruimte om te beslissen of ze er verder met jou over wil praten of niet. Vertel haar dat je er voor haar bent en dat ze ook altijd naar de HA of een vertrouwenspersoon kan.
redbulletje schreef:
Ze heeft zich klem geluld met d'r incestbeschuldiging terwijl ze als gewone puberella geen zin heeft een hele avond verplicht bij familie te moeten zitten terwijl ze gewoon lekker op bed wil netflixen/internetten?

Hier sta ik echt versteld van. Van zo'n opmerking. Ik hoop dat dit een hele slechte grap is.
TO,
Ik zou zeker bij je dochter aangeven dat je haar opmerking serieus neemt en dat je hoopt dat ze er ooit over wilt praten. Dat je er dan hoe dan ook onvoorwaardelijk voor haar bent.

Ik heb iets in die strekking ooit meegemaakt en voelde enorm angst om iets te zeggen. Juist omdat je loyaliteit naar allerlei mensen hebt. Ook naar een "dader". Je wilt niet dat er ruzie om komt, want daar voel je je - onterecht- de veroorzaker van. Ook twijfel je aan jezelf, ondanks dat je weet dat het niet ok is.

Hopelijk gaat het allemaal nergens over maar " ik wil met je vrijen" vind ik wel een beetje apart. Heb je enig idee dat het een opmerking van je schoonvader zou kunnen zijn?
Snoetje-80 schreef:
03-01-2020 21:25
Hier sta ik echt versteld van. Van zo'n opmerking. Ik hoop dat dit een hele slechte grap is.
Redbulletje moet je niet serieus nemen...
Ik sta er echt versteld van hoeveel er haar opmerking dat opa met haar wou vrijen bagatelliseren. Geen wonder dat veel slachtoffers niks durven zeggen. Je gaat toch eerst uitzoeken hoe of wat voor je het direct verwerpt? Het is je dóchter! Als ze bij jullie niet terecht kan, bij wie dan wel? Het gaat mij vooral om het feit dat ze niet geloofd lijkt te worden, en dan wordt er hier nog beweerd dat ze dat verzint om niet mee te moeten gaan, bah! Wat een sfeer hangt er op dit forum zeg.
Ik ben het levende bewijs dat je niet moet drinken om onnozel te doen.
aquake82 schreef:
04-01-2020 00:34
Ik sta er echt versteld van hoeveel er haar opmerking dat opa met haar wou vrijen bagatelliseren. Geen wonder dat veel slachtoffers niks durven zeggen. Je gaat toch eerst uitzoeken hoe of wat voor je het direct verwerpt? Het is je dóchter! Als ze bij jullie niet terecht kan, bij wie dan wel? Het gaat mij vooral om het feit dat ze niet geloofd lijkt te worden, en dan wordt er hier nog beweerd dat ze dat verzint om niet mee te moeten gaan, bah! Wat een sfeer hangt er op dit forum zeg.
Maar TO probeert toch met dochter te praten, die wil er alleen verder niks over zeggen. En maar een paar mensen geloven het niet, de rest zegt ‘uitzoeken wat er nou precies gezegd en bedoeld is’.

Mijn moeder zei ook tegen mijn dochter: oh, ga je even lekker met mama vrijen? En die bedoelde echt gewoon knuffelen (kind is 1). Toen ik zei dat ik dat een vervelende manier van uitdrukken vond, was ze echt heel erg verbaasd, ze vond het een hele gewone term voor knuffelen zoals je met een baby doet. Dat is wat mensen hier aangeven, ja, uitzoeken wat er nou precies gebeurd is, maar nee, niet meteen paniek, het hoeft niet fout te zijn.
Ik denk dat je dochter serieus moet nemen.
En leg niet teveel druk op haar om te 'praten'.
Laat haar merken dat ze veilig is bij jou.
In Drenthe wordt het woord vrijen ook breder gebruikt. Maar het gaat erom dat dochter zich vervelend voelt hierom, en ik schrik van reacties die dus echt altijd naar boven komen als een slachtoffer van incest of misbruik iets vertelt. Daarom vertellen slachtoffers het vaak niet, pf pas na jaren, angst, schaamte, zichzelf de schuld geven en bang zijn om niet geloofd te worden.

Ik zou het even laten rusten TO en later met dochter over proberen te praten.

Er zeker geen heisa van maken want slachtoffers ( hiermee zeg ik niet dat dochter een slachtoffer is) willen vaak juist niet dat door ' hen' een familie ontwricht wordt of er ruzie en heel veel gedoe ontstaat.

Luister naar je kind, neem het serieus en maak het niet groter maar ook zeer zeker niet kleiner dan het is.
In Drenthe wordt het woord vrijen ook breder gebruikt. Maar het gaat erom dat dochter zich vervelend voelt hierom, en ik schrik van reacties die dus echt altijd naar boven komen als een slachtoffer van incest of misbruik iets vertelt. Daarom vertellen slachtoffers het vaak niet, of pas na jaren, angst, schaamte, zichzelf de schuld geven en bang zijn om niet geloofd te worden.

Ik zou het even laten rusten TO en later met dochter over proberen te praten.

Er zeker geen heisa van maken want slachtoffers ( hiermee zeg ik niet dat dochter een slachtoffer is) willen vaak juist niet dat door ' hen' een familie ontwricht wordt of er ruzie en heel veel gedoe ontstaat.

Luister naar je kind, neem het serieus en maak het niet groter maar ook zeer zeker niet kleiner dan het is.
nausicaa schreef:
04-01-2020 00:42

Mijn moeder zei ook tegen mijn dochter: oh, ga je even lekker met mama vrijen? En die bedoelde echt gewoon knuffelen (kind is 1). Toen ik zei (...)
Jij was erbij. TO geeft niet de indruk dat ze erbij is geweest. Was er dan wel iemand anders bij, vraag ik me af, die dit kon horen of bijsturen.

Ik vind het heel wat anders als je in gezelschap iets dergelijks zegt tegen een kind van 1, of 1-op-1 tegen een kind van 8-11. Tegen de tijd dat jouw kind 8/9/10/11 is, weet men dat het niet zo'n fijne uitdrukking is en zal die misschien niet meer gebruikt worden. Maar in ieder geval is hij niet nieuw meer voor je kind.

Blijkbaar is is de uitdrukking ofwel OK in het gezin van TO (en dan is het vreemd dat dochter er over valt, even non-verbale context buiten beschouwing latend), of niet gangbaar (en dan is het vreemd dat die blijkbaar ineens gebruikt is tegen dochter zonder toehoorders, als ze al wat ouder is).

En wat vindt de man van TO ervan? Als het een gangbare familieuitdrukking is aan zijn kant, moet er vroeger ook met hem gevreeën zijn in de zin van knuffelen. Bovendien kan hij erbij geweest zijn, of bij andere gelegenheden iets gehoord hebben. Het lijkt mij dat je het eerst met je man overlegt, maar ik lees helemaal nergens dat er een man is of dat er met hem gesproken is.

(Sorry, ik vind het echt een vreselijke uitdrukking ;-))
Sterrenwacht007 schreef:
02-01-2020 20:42
Heel erg vreemd ja. Het lijkt wel alsof ze in andere landen andere woorden voor dingen hebben.
Murrmurr schreef:
04-01-2020 08:29
Heel erg vreemd ja. Het lijkt wel alsof ze in andere landen andere woorden voor dingen hebben.
Erger nog: alsof sommige woordbetekenissen streek- of zelfs generatiegebonden zijn.

Aan TO zou ik echter nogmaals van harte willen adviseren dochter serieus te nemen en zelf ook de schoonouders een tijdje over te slaan om ruimte te creëren om uit te vinden wat er speelt.
En ondertussen blijven wij met zijn allen maar invullen en speculeren. Ik ben wel benieuwd naar een update van TO eigenlijk.
Ik denk dat het sowieso goed is om onze dochters te leren dat ze geen dingen hoeven te doen die hen een oncomfortabel gevoel geven. En ze hoeven geen dingen te doen die ze absoluut niet willen doen als deze niet noodzakelijk zijn. Familiebezoek is niet noodzakelijk, spruitjes eten is niet noodzakelijk, vaccineren is dat wel.
Sterrenwacht007 schreef:
02-01-2020 20:42

Geef haar even tijd , en dan nog eens op terug komen .
Hopelijk is het niets en bedoeld ze gewoon dat ze geen zin heeft in dat geknuffel van voor haar oude mensen .

Ik snap wel dat je bezorgd bent na zo’n opmerking.
Poepen voor seks , dat is pas raar.
LieveMona schreef:
04-01-2020 09:48
En ondertussen blijven wij met zijn allen maar invullen en speculeren. Ik ben wel benieuwd naar een update van TO eigenlijk.
Ik vind zo raar dat als kind al langer eigenlijk met tegenzin naar opa gaat en nu met zo'n verhaal komt dat niet gewoon voor waar word aangenomen. Er hoeft niet meteen een heel familiedrama van gemaakt worden en huisartsen en doorverwijzingen.
Opa heeft een rare opmerking gemaakt, kind heeft al tijdje geen zin in opavisite. Zegt zelf dat er verder niks gebeurt maar betekend niet dat ze hem een fijne vent vind,, ze wil niet voor niks niet meer heen. Gun dat kind dan dat ze niet meer per se mee hoeft.
Ik snap wel dat die puber niets meer zeg tegen ma.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven