dochter wil niet praten

30-12-2019 21:51 138 berichten
niet meer van toepassing
anoniem_81157 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 10:16
Reden: oud
97.07% gewijzigd
“Vrijdoos” hoor je ook weleens onder ouderen.
Oké, ik lees dat het dus nog altijd bestaat in de context van knuffelen. Was een oprechte vraag en niet speculerend bedoeld trouwens..

Iedereen geeft aan toch maar open met haar in gesprek te gaan, je weet maar nooit maar het hoeft inderdaad niks geweest te zijn. Maar wel duidelijk maken dat je haar serieus neemt. Dat bedoelde ik ook met mijn vorige post.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat gedwing van jou bij een kind van 16 echt bizar. Zij is te oud om tot familiebezoek en uitstapjes gedwongen te worden. Je neemt haar niet serieus. Wat is eigenlijk jouw doel van dit gesprek? Waar moet zij het nog over hebben volgens jou?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Op ons 16e kregen wij de keuze. Dwingen deden mijn ouders niet. Maar ik snap dat het met kerst wel heel vervelend is als ze niet mee willen.
Ik zou het eerst loslaten nu en er op een later tijdstip (wellicht over paar weken) weer opnieuw over proberen te praten met dochter. Of aangeven dat als er iets is, ze het ook met een ander vertrouwenspersoon persoon kan en mag bespreken.
viva-amber schreef:
31-12-2019 07:02
Ik vind dat gedwing van jou bij een kind van 16 echt bizar. Zij is te oud om tot familiebezoek en uitstapjes gedwongen te worden. Je neemt haar niet serieus. Wat is eigenlijk jouw doel van dit gesprek? Waar moet zij het nog over hebben volgens jou?
Je hebt over de opmerking van opa heen gelezen?
Herfstblaadje19 schreef:
31-12-2019 07:19
Je hebt over de opmerking van opa heen gelezen?
Ja maar daar had destijds ook over gepraat kunnen worden. Het is speculeren of dat het geen is wat in haar hoofd om gaat of dat ze gewoon een puber is die niet mee wil. Wanneer je een open sfeer wil dan dwing je iemand niet tot meegaan en praten. Het klinkt eerder alsof moeders er niet mee om kan gaan dat pubers hun eigen beslissingen nemen. Er is een machtsstrijd van gemaakt. Vandaar mijn vraag: wat is het doel van dat gesprek?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ook 'ik wil met je knuffelen' kan op de basisschool al een heel (door kind) ongewenste opmerking zijn geweest.
Ik vind het heel erg om te lezen dat er mensen denken dat dochter de opmerking van opa verkeerd geïnterpreteerd heeft.

Je voelt als kind echt wel wanneer een volwassene misbruik maakt van zijn (over)macht. Die ijskoude kippenvel die je voelt tot in je nek. Die adrenaline, die alertheid. Dat je dondersgoed weet dat er alleen een hoop gezeik kan komen in de familie wanneer je dit verteld. En dat je dat niet doet. Je wilt het gewoon vergeten. Laat het maar niet gebeurd zijn.

En dan ben je 16. En walg je van die man. Je walgt van dat gezellige gedoe. Als ze eens wisten. Zou jij als moeder dan nog naast hem aan tafel kunnen zitten? Of proosten op een gelukkig nieuwjaar? Zou jij nog kunnen lachen om zijn grappen?

Ben jij, als moeder, bereid om het contact te verbreken met die mensen, met die man?
Want als je dat sowieso niet bent, ook al is het waar, dan zal je dochter blijven zwijgen. Het heeft geen zin om de beerput open te trekken als er daarna niets veranderd. En dat weet dochter donders goed.
Hoe meer jij haar probeert te dwingen tot praten, hoe meer zij zich gaat afsluiten.
Door te dwingen ga je flink over haar grenzen, dat moet je niet willen.

Laat het voor nu los en kijk over een paar weken nog eens, misschien wil ze dan. Geef haar de ruimte. Met dwingen bereik je doorgaans vrij weinig.
Fleecedekentje10 schreef:
30-12-2019 23:14
Was dit 10 jaar nog zo? Ik ken hier niemand in de omgeving die vrijen zei met als betekenis knuffelen. Haar dochter is 16, het is dus niet zo lang geleden dat zij jong was. Zou dit nu nog bestaan?
Hier in Gelderland, richting Achterhoek wordt het woord vrijen ook als knuffelen gebruikt. Meer dialect, dacht ik altijd (ik ben niet Nederlands).

Ik zou haar serieus nemen en laten weten dat niet praten geen optie is. Maar ook dat het niet gelijk nu hoeft, praten.

Als het een leugen blijkt om haar zin te krijgen, dan zou mijn tiener aan mij overigens een hele verkeerde hebben.
TanteJuul schreef:
30-12-2019 23:03
Dat praten probeer ik dus, maar ze klapt telkens dicht, wil het er niet over hebben, wordt boos en vertrekt naar haar kamer.
Ik laat het maar even rusten voor dit moment.
Hoe heb je dat praten tot nu toe geprobeerd? Met de insteek ‘lieverd, ik geloof je, wat naar dat je deze opmerking hebt gehoord en wat goed dat je het nu aangeeft’? Of met de insteek ‘zeg nou even eerlijk: het viel wel mee toch, want ik heb nooit iets gemerkt, dus dan zal het wel niet waar zijn, toch?’
30-12-2019 23:35
Ja maar dat is dus maximaal 10 jaar geleden. Ik ben ouder en zelfs in mijn tijd bestond het woord vrijen alleen in seksuele context, vandaar dat ik het me af vraag. Ik zou voor de zekerheid je dochter ook serieus nemen, niet pushen maar laten weten dat ze bij je terecht kan
En welke tijd moge dat dan wel niet zijn? Mijn moeder en haar zussen zijn van eind jaren veertig en begin vijftig en gebruiken het als knuffelen.
Honey, you should see me in a crown
Ik denk dat nu de eerste stap is om weer in verbinding te komen met je dochter.
Wat zou kunnen werken voor jullie?
Sudrì schreef:
30-12-2019 22:17
Voor mijn oma’s generatie was vrijen trouwens ook gewoon alleen maar knuffelen.

Ga eerst nog eens rustig met haar in gesprek.
Dit ja. Mijn oma zei eens tegen mijn zusje "wat lig je heerlijk met je vader te vrijen" en toen gingen wij van IEW
dansenindewind schreef:
31-12-2019 07:43
Ik vind het heel erg om te lezen dat er mensen denken dat dochter de opmerking van opa verkeerd geïnterpreteerd heeft.

Je voelt als kind echt wel wanneer een volwassene misbruik maakt van zijn (over)macht. Die ijskoude kippenvel die je voelt tot in je nek. Die adrenaline, die alertheid. Dat je dondersgoed weet dat er alleen een hoop gezeik kan komen in de familie wanneer je dit verteld. En dat je dat niet doet. Je wilt het gewoon vergeten. Laat het maar niet gebeurd zijn.

En dan ben je 16. En walg je van die man. Je walgt van dat gezellige gedoe. Als ze eens wisten. Zou jij als moeder dan nog naast hem aan tafel kunnen zitten? Of proosten op een gelukkig nieuwjaar? Zou jij nog kunnen lachen om zijn grappen?

Ben jij, als moeder, bereid om het contact te verbreken met die mensen, met die man?
Want als je dat sowieso niet bent, ook al is het waar, dan zal je dochter blijven zwijgen. Het heeft geen zin om de beerput open te trekken als er daarna niets veranderd. En dat weet dochter donders goed.
Holy shit en dit haal je allemaal uit die vermeende opmerking?
Murrmurr schreef:
01-01-2020 07:18
Holy shit en dit haal je allemaal uit die vermeende opmerking?
https://www.nationaalrapporteur.nl/bina ... 335177.pdf

Bijna een kwart van de daders van seksueel misbruik van kinderen is een ouder, broer of stiefbroer. In 13 procent van de gevallen gaat het om tweedelijns familieden zoals een opa of oom. Het percentage dat familie van een kind is bij misbruik, is daarmee nog hoger dan altijd werd gedacht.

Dit meldt RTL Nieuws na een onderzoek van de Nationaal Rapporteur Seksueel Geweld tegen Kinderen. Zij onderzochten zevenhonderd vonnissen van misbruik in 2012 en 2013. Het complete onderzoek wordt begin 2016 Het idee was altijd dat één op de vijf daders van seksueel misbruik van kinderen een familielied zou zijn, maar volgens de laatste cijfers is in 38 procent van de gevallen een familielid de dader. ‘Vaak wordt gedacht dat het gevaar van buitenaf komt’, zegt nationaal rapporteur Corinne Dettmeijer op RTLnieuws.nl. ‘Maar het komt juist vaak van heel dichtbij, soms van de allernaaste familie.’

Das als antwoord op je vraag.
Ja. Dat haal ik allemaal uit die ene zin. Want 1 op de 5 kinderen krijgt te maken met een vorm van seksueel geweld. 1 op de 2 daarvan is meisje. Ik neem haar opmerking heel serieus. Zouden meer mensen moeten doen.
dansenindewind schreef:
01-01-2020 08:10

Bijna een kwart van de daders van seksueel misbruik van kinderen is een ouder, broer of stiefbroer. In 13 procent van de gevallen gaat het om tweedelijns familieden zoals een opa of oom. Het percentage dat familie van een kind is bij misbruik, is daarmee nog hoger dan altijd werd gedacht.

Dit meldt RTL Nieuws na een onderzoek van de Nationaal Rapporteur Seksueel Geweld tegen Kinderen. Zij onderzochten zevenhonderd vonnissen van misbruik in 2012 en 2013. Het complete onderzoek wordt begin 2016 Het idee was altijd dat één op de vijf daders van seksueel misbruik van kinderen een familielied zou zijn, maar volgens de laatste cijfers is in 38 procent van de gevallen een familielid de dader. ‘Vaak wordt gedacht dat het gevaar van buitenaf komt’, zegt nationaal rapporteur Corinne Dettmeijer op RTLnieuws.nl. ‘Maar het komt juist vaak van heel dichtbij, soms van de allernaaste familie.’

Ja. Dat haal ik allemaal uit die ene zin. Want 1 op de 5 kinderen krijgt te maken met een vorm van seksueel geweld. 1 op de 2 daarvan is meisje. Ik neem haar opmerking heel serieus. Zouden meer mensen moeten doen.
1 op de 10 mannen zijn homo, maar dat wil toch niet zeggen dat die opa dat is? Ik zou juist heel voorzichtig zijn met op basis van bijna niks zulke zevenmijlsstappen maken.
31-12-2019 02:20
Oké, ik lees dat het dus nog altijd bestaat in de context van knuffelen.
Ook dan, en ook als het meisje uit dezelfde regio komt en dezelfde definitie hanteert, kan het toch haar grens overschreden hebben? Ook dát is immers aanraken.

Ook als ze niet geknuffeld had willen worden als basisschoolkind, dan moet dat gerespecteerd worden.
Quincy2 schreef:
01-01-2020 09:05
Ook dan, en ook als het meisje uit dezelfde regio komt en dezelfde definitie hanteert, kan het toch haar grens overschreden hebben? Ook dát is immers aanraken.

Ook als ze niet geknuffeld had willen worden als basisschoolkind, dan moet dat gerespecteerd worden.
Ja maar hij heeft haar ook niet aangeraakt toch volgens haar? Alleen het woord gebruikt.
dansenindewind schreef:

Voor zover ik uit het verhaal kan opmaken, gaat het over één opmerking. Stel dat ze die opmerking goed heeft geïnterpreteerd en opa bedoelde het echt ranzig. Dan zijn het alsnog alleen woorden geweest (voor zover wij weten). Ik vind het wel ver gaan om opa meteen als misbruiker neer te zetten en vanalles in te vullen voor de dochter van TO.
Murrmurr schreef:
01-01-2020 09:07
Ja maar hij heeft haar ook niet aangeraakt toch volgens haar? Alleen het woord gebruikt.
Als iemand waarvan je geen knuffel wil wel de hele tijd vraagt om een knuffel, is dat ook heel vervelend. Al doet hij niks.
Quincy2 schreef:
01-01-2020 09:12
Als iemand waarvan je geen knuffel wil wel de hele tijd vraagt om een knuffel, is dat ook heel vervelend. Al doet hij niks.
Ja dat zou op den duur vervelend kunnen zijn, maar incest gaat wat verder
Murrmurr schreef:
01-01-2020 09:18
Ja dat zou op den duur vervelend kunnen zijn, maar incest gaat wat verder
Geen idee of dat aan de orde is; dat haal ik er ook niet uit, uit deze summiere info.

Maar dat het kind niet mee wil naar specifiek opa, kan ik er wel uithalen. Blijkbaar voelt ze zich niet prettig bij die man. Ook al heeft hij daar misschien niet veel voor gedaan, dit is blijkbaar haar grens.
dansenindewind schreef:

En daar tegenover kun ook cijfers van een flink aantal valse beschuldigingen zetten.
Op grond van die ene opmerking van de dochter van TO kun je niet allemaal conclusies trekken. De enige optie is toch praten met dochter. Wanneer dan ook.
Ik trek geen conclusie.
Ik bagataliseren alleen haar opmerking niet.

En dat TO te rade moet gaan of ze bereid is om het contact te verbreken, voordat ze met dochter gaat praten.

Want wanneer het waar is, en TO wil de man blijven zien, dan zal dochter de mond dicht blijven houden. Dus aan TO de vraag of ze het écht wil weten en bereid is om de gewenste gevolgen van dochter te aanvaarden. (Wat die ook moge zijn).

Natuurlijk zijn er mensen die vals beschuldigen. Maar ik neem aan (ja aanname) dat dochter van TO verder een normaal kind is met alleen tiener problemen. Het antwoord op de vraag ‘waarom wil je niet mee met hun kerst vieren?’
Normaal gesproken is dat ‘ik heb geen zin. Ik heb buikpijn. Ik verveel me daar zo. Ik heb daar niks. Ik vind die mensen niet leuk. Mag ik niet een andere keer mee.’ Normaal gesproken volgt niet ‘omdat die man seksueel getinte opmerking heeft gemaakt.’

En ik lees die discussie hier. Dat vrijen ook knuffelen kan betekenen. Ja dat klopt. Maar als kind voel je het dondersgoed aan wanneer iemand veranderd in een roofdier op jacht. Wanneer normale woorden ineens een andere lading krijgen. Ik heb dat zelf een aantal keren ervaren in mijn jeugd en volwassen leven.

Wanneer dochter bekend is met die man van jongs af aan, dan zal het woord vrijen in de context van knuffelen haar bekend zijn. Dochter stelt dat de context niet knuffelen was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven