dochter wil niet praten

zaterdag 4 januari 2020 om 10:01
En haar man dan? Die zou ik ook bij z'n ouders weg houden voortaan, hij loopt ook gevaarikBedoelHetGoed schreef: ↑04-01-2020 09:30Aan TO zou ik echter nogmaals van harte willen adviseren dochter serieus te nemen en zelf ook de schoonouders een tijdje over te slaan om ruimte te creëren om uit te vinden wat er speelt.

zondag 5 januari 2020 om 01:23
Hoe kan ze overdrijven, ze zegt dat hij ooit het woord vrijen geeft gebruikt. Als dat echt zo is dan lijkt me dat een onhandige woordkeuze. Waarom zou dat gelogen of overdreven zijn? Ik denk dat tijdelijk het contact verbreken een pietsje overdramatisch is

zondag 5 januari 2020 om 03:24
Neen

zondag 5 januari 2020 om 10:09
Als het puur om het woord ging dan zou dochter niet per se dichtklappen als moeder probeert uit te vinden waarom dat haar van streek maakt. Kan zijn om allerlei redenen, ik ken moeder en dochter niet en heb geen idee van hun verstandhouding. Ik denk wel dat áls er iets is gebeurd, dochter dat niet zal vertellen zolang er gezellig contact is met opa en oma. En dat baseer ik dan weer op de casus van een misbruikende opa die ik zelf ken en op de casus die een slachtoffer in dit topic beschreef.
Dus als je wilt uitvinden of er meer zit achter deze uitspraak en dit gedrag van dochter en er zou werkelijk meer achter zitten, dan maak je daar alleen ruimte voor als je zelf afstand neemt. Denk ik.

woensdag 8 januari 2020 om 05:26
Hoi TanteJuul,
Stap 1 is denk ik, om bij je dochter na te gaan of ze weet dat "vrijen" door de oudere generatie als niet-seksueel knuffelen wordt gebruikt.
Pas dan kan je dochter bepalen of er sprake was van woordverwarring tussen haar en opa, of dat ze er meer achter moet zoeken.
Toen ik basisschoolkind was, zei mijn moeder eens tegen mij: "Zit je lekker met je konijn te vrijen?" Ik had net seksuele voorlichting gehad d.m.v. een boek, waarin men voor coïtus het woord 'vrijen' gebruikte.
Ik was totaal gechoqueerd dat mijn moeder zo'n perverse suggestie deed over mij en mijn (mannetjes)konijn.
Gelukkig bemerkte mijn moeder mijn schok en kon ze het gauw rechtzetten. Zonder dit voorval had ik waarschijnlijk nu nog steeds niet geweten dat 'vrijen' ook niet-seksueel gebruikt kan worden. In de streek waarin ik ben opgegroeid is dit namelijk verder geen gebruikelijke zegswijze (meer) voor knuffelen.
Stap 1 is denk ik, om bij je dochter na te gaan of ze weet dat "vrijen" door de oudere generatie als niet-seksueel knuffelen wordt gebruikt.
Pas dan kan je dochter bepalen of er sprake was van woordverwarring tussen haar en opa, of dat ze er meer achter moet zoeken.
Toen ik basisschoolkind was, zei mijn moeder eens tegen mij: "Zit je lekker met je konijn te vrijen?" Ik had net seksuele voorlichting gehad d.m.v. een boek, waarin men voor coïtus het woord 'vrijen' gebruikte.
Ik was totaal gechoqueerd dat mijn moeder zo'n perverse suggestie deed over mij en mijn (mannetjes)konijn.
Gelukkig bemerkte mijn moeder mijn schok en kon ze het gauw rechtzetten. Zonder dit voorval had ik waarschijnlijk nu nog steeds niet geweten dat 'vrijen' ook niet-seksueel gebruikt kan worden. In de streek waarin ik ben opgegroeid is dit namelijk verder geen gebruikelijke zegswijze (meer) voor knuffelen.