dochter wil niet praten

30-12-2019 21:51 138 berichten
niet meer van toepassing
anoniem_81157 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 10:16
Reden: oud
97.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ze is 16 jaar, als ze niet wilt moet je haar ook niet dwingen. Als ouder zou ik toch even verder denken over haar opmerking, zeker omdat het altijd niet vlekkeloos ging om bij hun op bezoek te gaan.

Ik ben van mijn 6 tot 8 jaar misbruikt door mijn opa, mijn oma wist dit ook..ik woonde er immers. Ik heb het trauma verdrongen tot we met de familie op vakantie gingen en toen kwam alles weer op. Vanaf dan werd ik plots een puberale tiener die niet meer mee wou naar oma en opa.. Ik maakte een gelijkaardige opmerking als je dochter, maar die werd niet serieus genomen.. helaas. Neem het dus serieus op, ook al is het niet waar.. zij moet weten dat ze op numler 1 staat. Helaas was dat bij mij niet zo en nu ik volwassen ben, heb ik met niemand contact uit de familie incl vader.
en dat verhaal over opa. Ik zou er wel wat mee doen. Ik zou , als ze het echt niet wil,haar voorstellen dat ze met een professional gaat praten. Aangeven dat je haar serieus neemt en uitleggen dat ze misschien fijner met een onafhankelijk iemand praat.

Ik zou ook met opa het gesprek aangaan. Ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat het verhaal onzin is. Natuurlijk hebben kinderen een levendige fantasie maar dit soort dingen zou ik zeker niet zomaar laten voor wat het is.
Het-groepje schreef:
30-12-2019 22:28
Precies en daarom zal ik mijn kind meeslepen naar de huisarts. Zodat we een goede doorverwijzing kunnen krijgen zodat ze 27 jaar na dato zich niet meer schaamt voor iets waarvoor je je helemaal niet hoeft te schamen.
En geloof me, ik weet echt wel waar ik het over heb.
Kind meeslepen? Hoe zie je dat voor je? No way dat ze dat gaat doen en dat gaat mij ook echt te ver. Als ze mij niets verteld, gaat ze daar al helemaal niets zeggen.
Een doorverwijzing voor een opmerking die opa heeft gemaakt?
Het moet niet gekker worden.
ik geef mn bek ook maar een douw
TO, heeft je dochter, nu je erop terugkijkt na haar opmerking, al eerder opmerkingen gemaakt over opa dat je je kunt herinneren?
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
30-12-2019 22:55
TO, heeft je dochter, nu je erop terugkijkt na haar opmerking, al eerder opmerkingen gemaakt over opa dat je je kunt herinneren?
Nee nog nooit. Ik zit ook echt mijn hoofd erover te breken. Heb ik iets gemist? Iets over het hoofd gezien? Nee. Niet wat ik weet. Maar goed, dat zegt natuurlijk nog niets.
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:58
Nee nog nooit. Ik zit ook echt mijn hoofd erover te breken. Heb ik iets gemist? Iets over het hoofd gezien? Nee. Niet wat ik weet. Maar goed, dat zegt natuurlijk nog niets.
Nogmaals, ga weer met haar in gesprek.

Vrijen was, zeker vroeger, een gewoon woord voor knuffelen.

Ga praten in plaats van zelf van alles te verzinnen of je hier aan te laten praten.
3mmy schreef:
30-12-2019 22:19
To: laat je dochter weten dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft. Dat je graag met haar hierover wilt praten maar begrijpt dat ze hier nog niet aan toe is. Dwing haar niet ergens heen te gaan, maar ze is oud genoeg om zelf na te denken hoe ze haar afwezigheid gaat verklaren.
Dit lijkt me goed advies. Ik begrijp dat kerst of oma's verjaardag belangrijk is, dat voelt zij waarschijnlijk zelf ook wel aan. Des te meer de vraag waarom ze echt niet mee wil en al vaker tegenzin heeft getoond. Ik zou haar niet dwingen mee te gaan.
Sudrì schreef:
30-12-2019 22:59

Ga praten in plaats van zelf van alles te verzinnen of je hier aan te laten praten.
Dat praten probeer ik dus, maar ze klapt telkens dicht, wil het er niet over hebben, wordt boos en vertrekt naar haar kamer.
Ik laat het maar even rusten voor dit moment.
Sudrì schreef:
30-12-2019 22:59

Hoe is jullie dialect? Mijn opa zei tegen mij en mijn zussen 'even met m'n meissie vrijen' als hij ons stevig knuffelde. Daar waren absoluut geen incestueuze bedoelingen bij.
She was brave and strong and broken, all at once.
Woez schreef:
30-12-2019 23:05
Hoe is jullie dialect? Mijn opa zei tegen mij en mijn zussen 'even met m'n meissie vrijen' als hij ons stevig knuffelde. Daar waren absoluut geen incestueuze bedoelingen bij.
Geen dialect. Was gewoon een gebruikelijk woord. Kom even vrijen, voetje vrijen, vrijkous/kont, etc.
Sudrì schreef:
30-12-2019 23:07
Geen dialect. Was gewoon een gebruikelijk woord. Kom even vrijen, voetje vrijen, vrijkous/kont, etc.

Ja das ook waar. Ik noem mijn peuter ook vrijkont.
Sudrì schreef:
30-12-2019 23:07
Was dit 10 jaar nog zo? Ik ken hier niemand in de omgeving die vrijen zei met als betekenis knuffelen. Haar dochter is 16, het is dus niet zo lang geleden dat zij jong was. Zou dit nu nog bestaan?
Fleecedekentje10 schreef:
30-12-2019 23:14
Was dit 10 jaar nog zo? Ik ken hier niemand in de omgeving die vrijen zei met als betekenis knuffelen. Haar dochter is 16, het is dus niet zo lang geleden dat zij jong was. Zou dit nu nog bestaan?
vrijen vind ik een raar woord voor knuffelen en zeker tegen een 16 jarige zou ik het ook als dubbelzinnig oppakken, ik zou eerder zeggen vastpakken...
icequeen2000 schreef:
30-12-2019 23:18
vrijen vind ik een raar woord voor knuffelen en zeker tegen een 16 jarige zou ik het ook als dubbelzinnig oppakken, ik zou eerder zeggen vastpakken...

In mijn omgeving is het vrij normaal.

Dat vraag ik me ook af.
Hoe oud is schoonvader TO?

En verder dit:

3mmy schreef:
30-12-2019 22:19
To: laat je dochter weten dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft. Dat je graag met haar hierover wilt praten maar begrijpt dat ze hier nog niet aan toe is. Dwing haar niet ergens heen te gaan, maar ze is oud genoeg om zelf na te denken hoe ze haar afwezigheid gaat verklaren.

Het kan ook het topje van de ijsberg zijn...
Wat iemand hier al schreef als slachtoffer. Niet durven zeggen hoe het werkelijk zit, en met de opmerking 'vrijen' een begin proberen te maken om het hele verhaal te vertellen, maar dat ze toch niet durft.
Geef haar de ruimte en de tijd.
Ook als het niks blijkt te zijn, heeft ze recht op jouw steun en vertrouwen.
Die verjaardag is écht niet zo belangrijk. Jouw steun wél.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
icequeen2000 schreef:
30-12-2019 23:18
Kind was nog klein.
Neem je dochter serieus. Het gaat niet om woorden (vrijen, knuffelen). Als kind voelde ik feilloos aan dat het op schoot zitten bij opa bijzonder was, zijn handen die me streelden. Als puber was die herinnering wel degelijk meer dan onschuldig. Natuurlijk kun je dat niet benoemen, het is verwarrend. Geef haar de ruimte dat ze niet mee hoeft. Laat ze zelf toenadering zoeken tot opa of niet.
Alles sal reg kom
Sudrì schreef:
30-12-2019 23:29
Kind was nog klein.
en dan nog, vind dat maar raar woord voor knuffelen
icequeen2000 schreef:
30-12-2019 23:32
en dan nog, vind dat maar raar woord voor knuffelen
Kan.
Toch is het gewoon een betekenis voor vrijen.
Ja maar dat is dus maximaal 10 jaar geleden. Ik ben ouder en zelfs in mijn tijd bestond het woord vrijen alleen in seksuele context, vandaar dat ik het me af vraag. Ik zou voor de zekerheid je dochter ook serieus nemen, niet pushen maar laten weten dat ze bij je terecht kan
TanteJuul, je gaf aan dat je dochter basisschoolleeftijd had toen opa de opmerking maakte. Hoe oud was je dochter?
wij slapen nooit.
30-12-2019 23:35
Ja maar dat is dus maximaal 10 jaar geleden. Ik ben ouder en zelfs in mijn tijd bestond het woord vrijen alleen in seksuele context, vandaar dat ik het me af vraag. Ik zou voor de zekerheid je dochter ook serieus nemen, niet pushen maar laten weten dat ze bij je terecht kan
Nee hoor, je kende alleen toevallig geen mensen die het woord op die manier gebruikten. "Mijn tijd" is 15 jaar geleden en toen werd het dus wel gebruikt door de buurvrouw. En de buurvrouw zegt het waarschijnlijk nu nog steeds.
Maar iedereen gaat dus lekker speculeren over of het kind misbruikt is? Net zo schadelijk als niet geloven dat ze wel misbruikt is.

TO, succes. Alleen zij kan antwoord geven. Luister, zonder vooroordeel of veroordeel, wat er ook uit haar gaat komen.
Ja, waar ik nu woon hoor ik het inderdaad nooit, maar waar ik vandaan kom wordt het nog steeds (alle leeftijden) gebruikt. Een normaal woord voor knuffelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven