dochter wil niet praten

30-12-2019 21:51 138 berichten
niet meer van toepassing
anoniem_81157 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 10:16
Reden: oud
97.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan gaat ze toch niet mee, of een keer apart van jullie met oma op stap
Ze heeft zich klem geluld met d'r incestbeschuldiging terwijl ze als gewone puberella geen zin heeft een hele avond verplicht bij familie te moeten zitten terwijl ze gewoon lekker op bed wil netflixen/internetten?
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool maakt opa een rare opmerking tegen haar.

Vervolgens gaat ze jarenlang probleemloos mee naar opa en Oma en ineens op haar 16e wil ze met kerst niet mee naar oom en tante omdat opa daar ook is.

Van te voren hebben jullie ook helemaal niet aangekondigd dat jullie daar uitgenodigd waren maar vertellen dochter volkomen onverwachts we gaan nu naar oom en tante. Zodat ze ook niet een paar dagen van te voren kon aangeven dat ze liever thuis bleef.

Mag ik dat heel ongeloofwaardig vinden.
Waarom moet ze persé met jullie mee? Ze is 16! Over die opmerking zou ik me dan wel zorgen maken en in gesprek willen. Evt bij een vertrouwenspersoon of wie dan ook.
redbulletje schreef:
30-12-2019 21:56
Ze heeft zich klem geluld met d'r incestbeschuldiging terwijl ze als gewone puberella geen zin heeft een hele avond verplicht bij familie te moeten zitten terwijl ze gewoon lekker op bed wil netflixen/internetten?
ik hoop dat dit het is idd. Maargoed, dat krijg ik er dus niet uit.
Die opmerking is gemaakt toen ze op de basisschool zat en nu, minstens vier jaar later, wil ze daarom opa niet meer zien? Waarom is het al die jaren geen probleem geweest?
Denk je dat het waar is wat ze zegt?
Alle reacties Link kopieren
TanteJuul schreef:
30-12-2019 21:58
ik hoop dat dit het is idd. Maargoed, dat krijg ik er dus niet uit.
Laat los, laat gaan
Lange teugel, komt ze vanzelf bij je
Ik wil natuurlijk niets bagatelliseren, maar is er een mogelijkheid dat ze opa destijds verkeerd heeft begrepen?

Ik zou het in ieder geval even laten rusten en dan gaat ze voorlopig/voortaan niet mee naar die kant van de familie. Bij vragen zit ze gewoon even niet goed in haar vel.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 30-12-2019 22:00
1.80% gewijzigd
Ze is al 16, wat mij betreft een leeftijd waarop je kinderen niet meer dwingt tot familiebezoeken.

Wat dat incident betreft: gaat ze al langer niet graag naar opa? Ooit eerder iets gemerkt?
Hoe schat je je dochter in?
Als dit echt waar is, zou ik precies willen weten wat er is gebeurd.

Als je op geen enkele manier met dochter tot een gesprek kan komen zou je kunnen zeggen dat je het zelf aan schoonvader gaat vragen? Omdat je dit te belangrijk vindt om te laten gaan.
Misschien dat ze dan zelf gaat praten...
Neem haar sowieso niet mee. En ga eens te rade of je er zelf wel heen wilt. In mijn niet heel nabije omgeving heb ik gezien hoe incest door opa een gezin kapot kan maken. Kind kwam er pas mee, als puber, nadat opa dood was. Als hij nog niet dood was geweest dan had dat niet lang meer nodig gehad, maar je schiet er niks mee op.

Is het de vader van jouw man?
Ik zou als mijn kind met dit verhaal komt deze opa niet meer willen zien en er ook een hele toestand van maken, inclusief met haar naar huisarts. als het niet waar is hoor je dat snel genoeg, is het wel waar dan heb je je kind gesteund. Het is nogal wat.
Alle reacties Link kopieren
16 jaar, dan hoef je toch altijd mee naar de familie.

Begrijpelijk ook dat ze niet met jou wil praten, dat hoeft ook echt niet. Je kan haar alleen adviseren om toch met iemand te praten, bijvoorbeeld de huisarts, vertrouwenspersoon op school of anders de kindertelefoon.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het-groepje schreef:
30-12-2019 22:02
Ik zou als mijn kind met dit verhaal komt deze opa niet meer willen zien en er ook een hele toestand van maken, inclusief met haar naar huisarts. als het niet waar is hoor je dat snel genoeg, is het wel waar dan heb je je kind gesteund. Het is nogal wat.
Kan ook zonder toestand.
sugarmiss schreef:
30-12-2019 21:56
Op de basisschool maakt opa een rare opmerking tegen haar.

Vervolgens gaat ze jarenlang probleemloos mee naar opa en Oma en ineens op haar 16e wil ze met kerst niet mee naar oom en tante omdat opa daar ook is.

Van te voren hebben jullie ook helemaal niet aangekondigd dat jullie daar uitgenodigd waren maar vertellen dochter volkomen onverwachts we gaan nu naar oom en tante. Zodat ze ook niet een paar dagen van te voren kon aangeven dat ze liever thuis bleef.

Mag ik dat heel ongeloofwaardig vinden.
Van te voren wist zij het.
anoniem_81157 wijzigde dit bericht op 18-05-2020 10:17
23.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lastig, ik snap dat je schrikt van zo'n opmerking. Toch zou ik eerst focussen op jullie relatie. Geef haar wat ruimte om haar eigen beslissingen te nemen, luister naar haar en haar wensen. Bijvoorbeeld als ze niet mee wil, zou ik haar zeker niet dwingen. Je wilt toch juist aan je kind meegeven dat ze haar grenzen mag aangeven?
Wie weet, als jullie band beter en gelijkwaardiger is, is er dan ruimte voor een gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moest en moet je dochter van 16 überhaupt mee?

Verder: zolang jij twijfelt aan haar verhaal, zal zij er niet over willen praten. Laat eerst merken dat je haar serieus neemt, misschien dat je dan een kans maakt.
Alle reacties Link kopieren
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:03
Van te voren wist zij het. Dat probleemloos naar opa en oma is niet helemaal waar, we kregen haar al met moeite mee op andere keren. Maar sommige momenten vind ik dat ze eigenlijk gewoon mee moet. Kerst is daar 1 moment van. Want er wordt ook met eten op haar gerekend. Ze had niet eerder aangegeven niet mee te willen. Dat kwam pas in de ochtend toen ze vroeg hoe laat we weg zouden moeten gaan.
Als mijn pubers iets moeten, ben Ik daar ruim van te voren zeer duidelijk over
TanteJuul schreef:
30-12-2019 22:03
Van te voren wist zij het. Dat probleemloos naar opa en oma is niet helemaal waar, we kregen haar al met moeite mee op andere keren. Maar sommige momenten vind ik dat ze eigenlijk gewoon mee moet. Kerst is daar 1 moment van. Want er wordt ook met eten op haar gerekend. Ze had niet eerder aangegeven niet mee te willen. Dat kwam pas in de ochtend toen ze vroeg hoe laat we weg zouden moeten gaan.
Als ze andere keren ook met moeite mee ging zouden bij de alarmbellen wel afgaan in combinatie met haar opmerking.
Nitflex schreef:
30-12-2019 21:59
Ik wil natuurlijk niets bagatelliseren, maar is er een mogelijkheid dat ze opa destijds verkeerd heeft begrepen?

Dit is wel mijn eerste gedachte maar ik weet het dus niet.

Ik zou het in ieder geval even laten rusten en dan gaat ze voorlopig/voortaan niet mee naar die kant van de familie. Bij vragen zit ze gewoon even niet goed in haar vel.
Leuk zeg, ben je 16, wordt er met je omgegaan alsof je een klein kind bent dat niks in te brengen heeft. Nou én dat anderen verwachtingen hebben, betekent toch niet dat daar altijd aan voldaan moet worden? Geef je dochter ruimte en inspraak. Zo leert ze verantwoordelijkheid voor zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hoe dan ook aannemen dat wat dochter verteld waar is. Heb je je schoonvader er al mee geconfronteerd?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Hetismogelijk schreef:
30-12-2019 22:03
Lastig, ik snap dat je schrikt van zo'n opmerking. Toch zou ik eerst focussen op jullie relatie. Geef haar wat ruimte om haar eigen beslissingen te nemen, luister naar haar en haar wensen. Bijvoorbeeld als ze niet mee wil, zou ik haar zeker niet dwingen. Je wilt toch juist aan je kind meegeven dat ze haar grenzen mag aangeven?
Wie weet, als jullie band beter en gelijkwaardiger is, is er dan ruimte voor een gesprek.

Haar grenzen aangeven mag ze zeker en daar laten wij ook alle ruimte toe. Maar ik vind dat je het niet kan maken om op de dag zelf af te zeggen. Dan had ze dat eerder aan moeten/kunnen geven. Niet op de dag zelf. Ze gaat zeker niet altijd mee.
Alle reacties Link kopieren
Geef je dochter wat meer ruimte. Ze is 16, dus ik vind best dat ze al meer haar eigen beslissingen kan maken. Je bent best pusherig met haar verplichten mee te gaan. Laat je dochter haar eigen plan trekken. Wat maakt het uit dat ze er niet meer altijd bij is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven