Dreumes topic IV

29-01-2019 20:05 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
:cheer: Deel 4!

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen.. :biggrin:

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:

- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes

Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkelt. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen ;) Dus als jouw kleine nog niet loopt, maak je dan niet druk :winkie:

En geniet er van, zo ver het kan. Dat jaar is zo voorbij :-*
aankleefsjaan wijzigde dit bericht op 18-02-2019 11:07
Reden: Typo
0.34% gewijzigd
Due-scimmie schreef:
24-06-2020 12:56
Bikkel gaf geen krimp tijdens het plakken. Nu grote pleister op geplakte wond en geen waterpret. Maar op schrikmoment na, nergens last van en ent zo lomp als anders.
Wat een bikkel zeg!
Wat een brokkenpiloot Due! Fijn dat hij er geen last van heeft.

Envelop, had jouw jongste ook last van eczeem? Mijn peuter wel, maar die groeide er redelijk snel overheen. Bij dreumes is het redelijk onder controle te houden, hoewel ze veel jeuk op haar beentjes en romp heeft als we even niet smeren.

Nu heb ik gisteren dreumes in het badje gezet, omdat het wel heel erg warm was en ze zit direct helemaal onder de rode eczeemvlekken. Slecht idee dus. We douchen haar al maar eens in de twee weken en normaal laat ik haar alleen naast het badje spelen.

Het is in de zomer het ergst bij mijn meiden, maar in de zomer dat peuter anderhalf was, was ze er volgens mij al redelijk overheen gegroeid.
Een vraagje, lezen jullie je dreumes voor? Ik begon bij de oudste rond een jaar met voorlezen voor het slapen gaan en dat ging heel goed. Ze lag dan lekker bij me en ging prima slapen. Maar de jongste wordt helemaal wild als ik er een boekje bij pak. Ze gaat als een gek de bladzijden omslaan en wordt helemaal hyper. Niet handig voor bedtijd..

Is dit kind-afhankelijk, of is het misschien nog iets te vroeg voor haar? Ik vind voorlezen wel erg belangrijk voor de taalontwikkeling.
Hier lezen we savonds voor in het grote bed, peuter en dreumes tegelijk. Dreumes drinkt dan maar luistert wel mee volgens mij. En daarna allebei naar bed (ik dreumes en peuter door man).

Echt met dreumes gaan zitten lukt niet, die is meteen afgeleid of maakt het boek kapot. Plaatjes kijken wordt langzaam leuker (op record tempo dan wel).
Wij lezen dreumes wel voor. Ik denk vanaf dat ze zo'n 9 maanden was. Vooral flapjesboeken vindt ze leuk. Verder heb ik niet het idee dat ze er al heel veel van begrijpt, maar inderdaad ik vind dat ook goed voor de taalontwikkeling. We lezen haar voor op haar kamertje in de stoel, met pyjama aan. Daarna is het flesje, tanden poetsen en in bed.

Als voor bedtijd geen goed moment is voor jullie dreumes Fiona, misschien kun je het dan op een ander moment doen?
Wij lezen hier altijd voor het slapen gaan voor, maar wel altijd uit hetzelfde boek. Daar staan ongeveer 8 verhaaltjes in, dus veel herhalingen en weinig nieuws om hyper van te worden.
Want dat wordt dreumes wel van alle nieuwe boekjes. Hij komt overdag wel regelmatig zelf met een boekje aan, dan lezen we dus ook. Maar gaat ook regelmatig zelf lezen. Wijst dan dieren of voertuigen aan en doet na of benoemt wat hij weet. Super schattig vind ik dat, nieuwste woordje is traktor (krakkor).

Overigens zijn reclame folders van de bouwmarkt, autodealer of ander mechanisch spul ook favoriet leesvoer voor hem :lol:
Ik lees nu inderdaad overdag voor. Maar ergens voelt het toch alsof het 'hoort', vlak voor het slapen gaan voorlezen. En ik vind het ook zo'n heerlijk moment met de oudste. Maar misschien moeten we het over een paar maanden gewoon nog eens proberen, ze is tenslotte nog maar net 1 jaar.
Fiona, liedjes zingen (rustig zoals in de maneschijn) of een nijntje verhaal uit je hoofd kan ook voor het slapen gaan. Het hoeft niet perse met boek erbij.

Wij lezen vanaf dat ze tegelijk naar bed gingen (rond 7 maand) voor aan de kinderen tegelijk. Inmiddels gaat peuter wat later maar lezen dreumes nog steeds voor. Op schoot met een tandenborstel in haar mond zonder peuter broer erbij blijft ze een nijntje boekje lang zitten. Langer moet het niet duren en ze wil liefst wel sneller de pagina omslaan maar het gaat steeds beter.
Zoon is dol op boekjes maar wordt er inderdaad soms ook hyper van dus wij lezen ook overdag voor. Ik vind het ook erg belangrijk maar we doen het nu (op zijn initiatief) heel veel en vaak dus voorlopig is het prima zo.

Soms als we nog wat tijd over hebben tussen bad en bed doen we savonds ook nog een boekje maar niet standaard. Ik verwacht dat savonds voorlezen vanzelf steeds meer komt :)
Hier lezen we ook alleen overdag boekjes, dochter vindt vooral de flapjesboeken en aanwijsboeken leuk. Echt geduld voor voorlezen heeft ze niet, plaatjes aanwijzen en benoemen vindt ze wel leuk! Maar ze kletst de oren van m'n hoofd, dus qua taalontwikkeling zit het wel goed :).

Wij kijken heel onpedagogisch altijd een aflevering tiktak voor het slapen. Lekker tanden poetsen, wassen, pyjama aan en dan kruipen we met z'n allen op ons bed. Zo gezellig! Echt een knuffelmoment voor het slapen gaan.
Wij lezen ook altijd een verhaaltje voor het slapen gaan maar heb niet het idee dat dochter echt oplet. Hyper wordt ze meestal ook niet, maar luisteren en meekijken ook niet echt. Alleen 'Nog even achter mijn oortjes kriebelen' wordt wel echt meegelezen/gedaan.

Overdag is ze ook gek op boekjes maar een echt verhaal lezen lukt vaak niet omdat ze dan de bladzijdes al weer verder omslaat. Wel ook plaatjes aanwijzen, dat ze zelf dingen benoemt, wij vragen waar de koe is die ze dan aanwijst etc.
Wij lezen elke keer voor het slapen, smiddags en savonds, een boekje. En dan zing ik in plaats van lezen :$ want daar wordt ie helemaal rustig van. Ik heb 3 boekjes liggen en dan mag ie er eentje uitkiezen, dat is dan dagen achter elkaar telkens dezelfde - nu van kleine beer en grote beer - en dan zing ik het verhaaltje, wensen we alle personages uit het boek welterusten en gaat ie lekker slapen. Heerlijk in de schommelstoel, echt ons knuffel momentje :heart:

De andere boekjes voor het slapen gaan zijn van Woezel en Pip in dromenland, en Slaap kindje slaap met oudhollandse liedjes.

Daarna leg ik hem in z'n bedje met 1 speen in z'n mond, 2 in z'n handjes en nog een paar los bij hem in bed :P gaat ie ze allemaal even bekijken en vasthouden en valt ie al brabbelend in slaap :love:
Wat schattig Mieremuis met zijn speentjes.

Hier zijn we nu op een punt dat ze rustig op schoot kan zitten en niet meteen naar de laatste bladzijde wil. Ik heb het ook een tijdje zo gedaan dat ik haar in de box zetten en er met het boekje naast ging zitten. Dan kon ze niet de hele tijd de bladzijde omslaan. Minder frustratie voor mij.

Het voorlezen voor het slapengaan werd hier steeds meer en nu gebeurt het eigenlijk wel elke avond. Meestal stel ik een boekje voor en dat vind ze altijd prima. Ze kan ook niet bij de mooie boeken, want ze is een sloper. Al heb ik het idee dat het minder word. We zetten samen het boekje weer terug en vaak doen we er dan nog eentje. Laatst heb ik een nieuwe stapel bij de bieb gehaald. Aanwijzen doet ze nog niet en dingen benoemen al helemaal niet. Ja, nee, mama en verder een hoop gebrabbel. Ik had verwacht dat ze al meer zou zeggen. Ze snapt heel goed wat je zegt en kleine opdrachtjes zoals zoek beer gaan goed. Ze komt dan inderdaad aan met haar knuffelbeer. Dus ik maak mij er niet druk om. Het komt vanzelf en ze brabbelt nu al de oren van je hoofd, dus dat word nog wat.
Haha Mieremuis, dat is herkenbaar van die speentjes. Dochter stopt ze eerst één voor één in haar mond, om vervolgens te gaan liggen en met één speen in d'r mond en twee in d'r handjes in slaap te vallen.
maud85 schreef:
26-06-2020 22:52
Haha Mieremuis, dat is herkenbaar van die speentjes. Dochter stopt ze eerst één voor één in haar mond, om vervolgens te gaan liggen en met één speen in d'r mond en twee in d'r handjes in slaap te vallen.
Haha zo schattig hè! Die speentjes zijn echt z'n grootste schat.
Hij zwaait ze ook 'dagdag' als ie ze na z'n slaapje in z'n bedje achter laat :rolling:
Wat grappig Mieremuis en Maud van die speentjes! Zo slaapt dreumes hier ook. Naar het kdv gaan dus ook altijd 3 spenen mee, die zijn belangrijker dan een knuffel :)
Dag iedereen!

Mag ik meeschrijven? Dochter is deze week 1 jaar geworden. :-D :flirting:

Hier kijken we ook naar Tik Tak voor het slapengaan. Ze kijkt wel graag in boekjes, maar echt luisteren naar het verhaaltje lukt nog niet en ze wordt er ook totaal niet rustig van. Ze wil vooral snel door het boekje bladeren of ze probeert het op te eten. :lol: Ik duid wel aan wat er in het boekje staat (kat, hond, boom...).

Wij hebben ondertussen ook een hele voorraad spenen. Ze smijt ze 's nachts uit haar bed, soms is het een hele zoektocht in het donker naar een speen. :facepalm:
Welkom Onslow15!

Glow in the dark spenen! Heel handig om ze 's nachts te vinden, ook voor haarzelf.
Gefeliciteerd en welkom Onslow!

Hier moest ze niks weten van een speen en ontdekte ze wel haar duim. Duimen doet ze alleen als ze haar knuffeldoekje vast heeft. Slapen zonder is ook absoluut geen optie. Gelukkig hebben we een andere die ook voldoet al is de ene wel favoriet.
Welkom Onslow!

Hier geen duim en geen speen. Wel 2 knuffels waarmee ze moet slapen. Met een hoop gedoe reserve voor kunnen regelen.
If kisses were snowflakes, I'd send you a blizzard
Hier ook geen van beide, helaas wel mijn borst waar hij nog steeds een enorme slaapasssociatie mee heeft :/. As we speak zit ik nog aangekoppeld, hoop dat hij zo eindelijk in slaap valt..

Voorlezen doen we hier al vanaf zijn geboorte elke avond, en inmiddels ook al een tijdje meerdere keren per dag. Hij vindt het zelf heel leuk, en wijst ook graag alles aan idd als we ernaar vragen.

Zelf praten doet hij echt nog niet, het enige wat hij echt zegt is 'dat'. Woordbegrip is er wel volop, hij weet heel goed alles aan te wijzen/te pakken, maar praten zelf zit er nog niet in.. Hij is inmiddels 1.5. Meer kindjes hier die ook nog niet echt woorden zeggen?
Welkom Onslow!

Bruschetta, mijn zoontje zei ook tot ruim 1.5 weinig, vooral mama en papa, maar wel prima woordbegrip inderdaad. Daarna kwam er een spraakwaterval en nu 3 maanden later zegt hij zinnetjes van 3 woorden. Het kan dus ineens snel gaan :)
Hier bijna 1,5 en hij praat ook nog niet echt, wel de klanken soms zo is panda nana, en banaan is anaa en zitten is itte, verder het enige echte woordje is natuurlijk mama :flirting:
Bumba is ook mama trouwens :P

Hij begrijpt wel heel veel van wat we zeggen, boekje pakken, knuffel pakken, kusje geven etc. Voorwerpen en dieren aanwijzen in een boekje kan ie ook.

Maak me er niet zo druk om dat ie nog niet praat, niet alles kan even snel gaan, lopen en klimmen doet ie verder als de beste
Bruschetta_ schreef:
27-06-2020 20:25
Hier ook geen van beide, helaas wel mijn borst waar hij nog steeds een enorme slaapasssociatie mee heeft :/. As we speak zit ik nog aangekoppeld, hoop dat hij zo eindelijk in slaap valt..

Dat lijkt me pittig! Lukt het wel om eens van huis te gaan dat je man het slaap ritueel doet of moet jij er altijd zijn?
Wel eens geprobeerd te stoppen al, of wacht je tot ie er zelf genoeg van heeft?
Heb zelf tot 14 maanden gevoed, toen vond ik het welletjes, hij heeft het ook niet echt gemist daarna. Gaf het op het laatst ook alleen in de ochtend en de avond nog.
Maar pittig hoor als ie er nog zo om vraagt!
Bruschetta_ schreef:
27-06-2020 20:25
Hier als ik er ben ook. Als ik niet in de ruimte ben, wil hij wel zijn speen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven