Hoe ervaar je de tropenjaren?

07-05-2018 09:31 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
violett wijzigde dit bericht op 14-06-2019 19:16
99.75% gewijzigd
Slapen is wel een ding ja. Ze zijn hier dus bijna vier en anderhalf en de oudste is de helft van de nachten wel wakker (1 -3 keer) en de jongste vaak ook. En vaak niet dezelfde nachten.

Als we er één keer uit moeten voor één kind is het een goede nacht. Nachten dat zij beide slapen als wij ook slapen zonder interventie komen ongeveet 1 a 2 keer in de maand voor.
dnk schreef:
08-05-2018 09:36
Ik lees mee in dit topic, maar herken (gelukkig!) maar weinig.

Mijn dochter slaapt super goed. Ze is bijna 1 en de "gebroken" nachten zijn op twee handen te tellen. Uiteraard, en zeker ook weer als ik dit allemaal lees, beseffen wij ons echt wel dat we tot nu toe geluk hebben gehad. Wellicht komt dat nog, maar hoop van niet natuurlijk.
met het risico om irritant over te komen... maar met 1 kind heb je (nog) geen Tropenjaren hoor.
1 is (helemaal met 2 ouders) nog prima te doen.
Je past je als ouders eenvoudiger aan 1 kind aan, dan aan 2 (of meer) kinderen, helemaal als ze tegengestelde 'belangen' (=slaaptijden, schooltijden etc) hebben.
Ik vind dit wel een interessant topic om te lezen, maar dat doe ik later nog even goed.

Het lijkt er wel op alsof groot deel van het 'tropenjaren' gedeelte met slaap(gebrek) te maken heeft, of niet? En ik kan me voorstellen dat de vorm van opvang/oppas ook voor een groot deel meespeelt, net als de flexibiliteit op werkgebied. Mijn moeder en zus passen beide een dag op, en op die dagen hoef ik bijvoorbeeld al niet aan het avondeten te denken. Scheelt een hoop dat ik niet hoef te koken met (momenteel) één kind die ook aandacht wil.
lilalinda schreef:
08-05-2018 12:01
met het risico om irritant over te komen... maar met 1 kind heb je (nog) geen Tropenjaren hoor.
Je past je als ouders eenvoudiger aan 1 kind aan, dan aan 2 (of meer) kinderen, helemaal als ze tegengestelde 'belangen' (=slaaptijden, schooltijden etc) hebben.
Inderdaad irritant :-D ik vond het met 1 kind wel tropisch, dus ook wat dit betreft zijn er geen algemeenheden.
Hier twee van 4 en 2,5 en ervaar het ook echt als tropenjaren. Ben er nog niet uit wat pittiger is, in de zin welke periode. Maar twee met dezelfde karakter, temperamentvol, veel energie en druk.. haha zegt al veel over nu.

Maar we hebben ook meegemaakt dat de jongste pas na 1,5 jaar doorsliep en ontzettend veel ziek was. Proberen we nu wel extra genieten van het mooie weer en hopen dat de winterperiode meevalt vergeleken de afgelopen keren.

Ik heb inderdaad inmiddels wel een paar keer geroepen hoe het zou zijn als we alleen de oudste hadden of als er meer leeftijdsverschil tussen zat. Maar denk dat iedere combinatie wel wat heeft en denk dat je ook wel een beetje geluk moet hebben.
voornu schreef:
08-05-2018 12:09
Inderdaad irritant :-D ik vond het met 1 kind wel tropisch, dus ook wat dit betreft zijn er geen algemeenheden.
Vond je met 1 pittiger dan met 2 dan?
Kirikou schreef:
08-05-2018 10:49
Eens. Slaapgebrek is killing en beïnvloedt alles.
Natuurlijk speelt daarnaast mee hoe makkelijk je baby/kind is, hoe vaak ziek etc. Maar als je fatsoenlijk kan slapen is alles 10x beter te doen.

Wij hebben de eerste twee jaren van onze tweeling nooit meer dan 3 uur achter elkaar geslapen en nu vraag ik me af hoe we dat overleefd hebben. Maar geloof me, dat vergeet je. Nu loopt alles vrij soepel in ons gezin en hebben we het vooral erg leuk samen.
Fijn om te horen. Wij zijn gelukkig ook al van de nachten af waar je blij was met 4 uur niet-aaneengesloten slaap. Inmiddels zitten we op een solide 6 mits we bij ze gaan liggen. Dat is niet leuk, maar wel veel leuker dan een half jaar geleden!
2 kinderen is gewoon drukker.
Maar een kind alleen kan ook aardig bloedzuigen :)

Maar het scheelt natuurlijk per kind.

Zo ook hebben kinderen tot 4 jaar veel zorg nodig .
Maar mijn kleuter van 6 kan weer erg brutaal en eigenwijs zijn.
Dat vergt dan ook weer een hoop geduld en consequent gedrag.
Verder heb ik geen seconde spijt en geniet ik volop van ze.
Maar af en toe halen ze zeker weleens het bloed onder mijn nagels vandaan.
lilalinda schreef:
08-05-2018 12:38
Vond je met 1 pittiger dan met 2 dan?
Mede vanwege zware start van eerste ervoor gekozen niet voor nr 2 te gaan ( had ook nog andere redenen). Het risico van nog een keer langdurige slapeloosheid wilde ik niet nemen.
voornu schreef:
08-05-2018 13:37
Mede vanwege zware start van eerste ervoor gekozen niet voor nr 2 te gaan ( had ook nog andere redenen). Het risico van nog een keer langdurige slapeloosheid wilde ik niet nemen.
ik snap die keus, was voor ons de reden om wat langer te wachten met nr2.
En nog, begonnen na nr2 de tropenjaren pas echt. (waarbij ik niks af wil doe, van hoe moe jij bij de eerste was)
lilalinda schreef:
08-05-2018 12:01
Inderdaad irritant hoe jij je mening als een feit verkondigd.
Eigenlijk is kinderen krijgen een grote verschrikking , ik ben blij dat ik geen hele kleintjes meer heb zeg, pff.
Haha als redbulletje dit allemaal leest :biggrin:
Ik vond dat ik het met 1 kind enorm deuk had. Nu heb ik er 3 en lach ik heel hard daarom.

Iemand met 1 kind kan het best pittig hebben, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar die weten niet hoe tropisch het is met meerdere kinderen.
Ik heb ooit maar 1 kind gehad en vond dat toen ook tropisch, nu weet ik beter dan dat.

Ik ben het eens met lilalinda, vooral omdat ik dezelfde gedachtes had toen ik er nog maar 1 had
NYC schreef:
08-05-2018 10:39
Dat doe ik ook zeker wel, maar dan mag ik het leven zoals het is toch soms ook als saai, traag en doorkabbelend ervaren en toegeven dat ik naar het moment verlang dat er iets meer reuring aan het gezinsleven gegeven kan worden? Ik schreef ook dat het niet eens ligt aan hoe de kinderen het allemaal ervaren en dat ik veel voor hen invul. Zij zijn ook compleet tevreden met een wandelingetje van een uurtje of een halve dag in een zwembad ipv een hele. Mag ik toch zelf wel naar het moment uitkijken dat we naar mijn gevoel straks iets meer kunnen?
Is het niet vooral zo dat JIJ meer wil? Met een leuke, uitdagende baan zou de balans denk ik al heel anders uitslaan voor je. Ik zou het ook 3x niks vinden om altijd maar thuis te zijn met twee kinderen.
NYC schreef:
08-05-2018 10:48
Ik vind het allemaal makkelijk gepraat vanaf de zijlijn dat het allemaal makkelijk is om jaar in jaar van alle kleine, eenvoudige momentjes te genieten en zelfs als het een moment pittig is met een brede glimlach te zeggen: ach, ook dat hoort er allemaal bij en spannende dingen missen we niet, spannendere vakanties hoeven we niet en grote uitstapjes hoeven we niet, want 365 dagen per jaar naar het klimrek op de hoek is al het grootste genot dat je als moeder kunt hebben.
Ook uit dit bericht ademt je ontevredenheid. Je kiest er toch echt zelf voor om je wereld zo klein te maken.
watdachtjehiervan schreef:
08-05-2018 13:42
Inderdaad irritant hoe jij je mening als een feit verkondigd.
joh... en ik zeg nog netjes, dat ik niet Irritant wil overkomen
Maar het is toch wel logisch, dat 2 kinderen meer werk&gedoe opleveren dan 1?
en verder is een forum nou eenmaal een verzamelplaats van meningen
voornu schreef:
08-05-2018 13:37
Dit is de reden dat we heel snel aan een tweede begonnen. Oudste sliep pas bij 2 jaar door. Als ik niet snel zwanger was geweest waren wij denk ik ook niet voor een tweede gegaan ( en hadden we het nu heerlijk veel makkelijker gehad, want jongste (bijna 4) is heel pittig.
Ik ervaar het als heel zwaar. Oudste is nu over lastige periode heen en gaat goed. Maar jongste doet alles wat niet mag en is heel druk.
Helaas tot op heden is het nog niet makkelijker geworden. Ik wacht er nog iedere dag op;).
lilalinda schreef:
08-05-2018 14:09
joh... en ik zeg nog netjes, dat ik niet Irritant wil overkomen
Maar het is toch wel logisch, dat 2 kinderen meer werk&gedoe opleveren dan 1?
en verder is een forum nou eenmaal een verzamelplaats van meningen
Ik ben het wel met je eens hoor.
Lil0u schreef:
08-05-2018 14:01
Is het niet vooral zo dat JIJ meer wil? Met een leuke, uitdagende baan zou de balans denk ik al heel anders uitslaan voor je. Ik zou het ook 3x niks vinden om altijd maar thuis te zijn met twee kinderen.
Dat zeg ik toch ook?
Ik vind het een beetje flauw te zeggen dat het met meer kinderen pas échte tropenjaren zijn.
Het er maar helemaal aan hoe de omstandigheden zijn, hoe je kind slaapt, of het kind makkelijk is of niet, vaak ziek, hoe belastbaar de ouders zijn.
En hoe (of) je kind slaapt. Dat zei ik al he? ;-D

Het is geen wedstrijdje he? Want dan hadden we het sowieso allemaal bij één kind moeten laten.
Lil0u schreef:
08-05-2018 14:04
Ook uit dit bericht ademt je ontevredenheid. Je kiest er toch echt zelf voor om je wereld zo klein te maken.
Dat is niet waar.
Kirikou schreef:
08-05-2018 14:18
Ik vind het een beetje flauw te zeggen dat het met meer kinderen pas échte tropenjaren zijn.
Het er maar helemaal aan hoe de omstandigheden zijn, hoe je kind slaapt, of het kind makkelijk is of niet, vaak ziek, hoe belastbaar de ouders zijn.
En hoe (of) je kind slaapt. Dat zei ik al he? ;-D

Het is geen wedstrijdje he? Want dan hadden we het sowieso allemaal bij één kind moeten laten.
Eens dat het geen wedstrijdje is en ook dat het flauw is om te zeggen dat "de echte tropenjaren pas met meer kinderen beginnen" maar zoals ik de reactie van Lilalinda las was het daar ook niet per se om te doen. Reageerde ze op iemand die 1 kind heeft en het allemaal prima te doen vindt.

Ik geloof direct dat iemand het ook als tropenjaar kan ervaren met 1 kind, maar vind het te makkelijk om te gaan roepen: Ah, joh, al dat gezeur over tropenjaren, ik heb een baby van 1 jaar, hij eet goed, hij drinkt goed, hij slaapt door. Wat hebben mensen het nou over tropenjaren!"

(Overigens kan iemand het ook met 2, 3 of ,meer kinderen allemaal een peulenschil vinden, respect daarvoor, maar over het algemeen geldt denk ik toch vaak dat rekening houden met 1 persoon minder energie kost dan rekening houden met 2 personen, of meer.)
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 08-05-2018 14:31
0.08% gewijzigd
beetjegek schreef:
08-05-2018 13:48
Eigenlijk is kinderen krijgen een grote verschrikking , ik ben blij dat ik geen hele kleintjes meer heb zeg, pff.
Precies mijn gedachte ook naar aanleiding van bepaalde posts, en ook mijn eigen gedachte dat een eventuele nummer 3 wel relatief snel na nummer 2 moet komen, omdat ik er anders vast niet meer aan wil beginnen. En bij mij komt dat dan met name doordat ik me nu realiseer hoe ontzéttend leuk ik mijn peuter van 2 vind, en dat ik dat gevoel daarvoor niet dusdanig had.

Gek eigenlijk, dan dan toch zo veel mensen meerdere kinderen hebben ;-)
JuliaChild schreef:
08-05-2018 14:00
Ik vond dat ik het met 1 kind enorm deuk had. Nu heb ik er 3 en lach ik heel hard daarom.

Iemand met 1 kind kan het best pittig hebben, dat zal ik zeker niet ontkennen, maar die weten niet hoe tropisch het is met meerdere kinderen.
Ik heb ooit maar 1 kind gehad en vond dat toen ook tropisch, nu weet ik beter dan dat.

Ik ben het eens met lilalinda, vooral omdat ik dezelfde gedachtes had toen ik er nog maar 1 had
Dit :high5:

En ik heb er maar twee dus mocht er een derde komen dan lach ik om dat ik nu denk dat het druk is.

1 kan ook tropenjaren zijn, maar met twee is het in ieder geval troperiger :mrgreen:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven