Kerstdiner op school

10-12-2019 11:52 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kreeg dochter een briefje mee van school met de vraag om een gerechtje te maken voor het kerstdiner. Ze zit in groep 1 en dit is voor ons het eerste kerstdiner op school. Er kwamen niet spontaan ideeën naar boven, dus ik heb even gegoogeld. Hieruit komen zoveel voorbeeldjes dat we bijna last krijgen van keuzestress ;-)

Dus mijn vraag is: welk gerecht was jullie grootste hit voor het kerstdiner op school?

Ik hoop zo samen met dochter een succesvolle keuze te kunnen maken.
icequeen2000 schreef:
10-12-2019 18:00
ja of een soort van oudercontact
Ook niet, met kerst hier niks :)
Hier gaan de kleuters samen met juf brainstormen over wat lekker zou zijn, en die suggesties worden dan op post-its geschreven, vrijwel alles is toegestaan. Ouders worden dan geacht een briefje daaruit te kiezen. (Er hangen meestal meer briefjes dan dat er kinderen zijn dus niet alles wordt gemaaktl).
Sweet memories dit!

Ik heb serieus een uitbrander gekregen dat het “wel de bedoeling was dat we het zelf gingen maken”. Ik maakte de vergissing hardop te overleggen met mijn dochter, die op het schoolplein blij kwam melden dat wij de pannenkoeken mochten aanleveren en ik eveneens blijmoedig antwoordde dat we dan wel een pak kant-en-klaar gebakken pannenkoeken gingen kopen. Nou daar kwam de klassenmoeder met opgestoken zeilen aan om ons de les te lezen. Ik dacht nog in een verborgen camera-show te zitten toen ik werd uitgemaakt voor “carrièremoeder” maar het was helemaal echt.

Anyway, de pannenkoeken hebben we dan maar uitgestoken met kerstfiguurtjes om het nog een béétje goed te maken. Poedersuiker. Led-lampjes. Kerstservet. Maar klassenmoeder bekeek het met samengeknepen lippen.
Hier mini Vietnamese loempia’s uit de diepvries, die van de Lidl zijn best lekker.
Vorige jaar ook gedaan, bord kwam leeg terug.

Ik werk de hele dag, geen tijd om iets zelf te maken.

Ik voel me daar niet schuldig over, ik zie genoeg thuisblijfmoeders alleen pakjes drinken brengen.
anoniem_325195 wijzigde dit bericht op 10-12-2019 19:19
0.18% gewijzigd
Mermedina schreef:
10-12-2019 18:57
Sweet memories dit!

Ik heb serieus een uitbrander gekregen dat het “wel de bedoeling was dat we het zelf gingen maken”. Ik maakte de vergissing hardop te overleggen met mijn dochter, die op het schoolplein blij kwam melden dat wij de pannenkoeken mochten aanleveren en ik eveneens blijmoedig antwoordde dat we dan wel een pak kant-en-klaar gebakken pannenkoeken gingen kopen. Nou daar kwam de klassenmoeder met opgestoken zeilen aan om ons de les te lezen. Ik dacht nog in een verborgen camera-show te zitten toen ik werd uitgemaakt voor “carrièremoeder” maar het was helemaal echt.

Anyway, de pannenkoeken hebben we dan maar uitgestoken met kerstfiguurtjes om het nog een béétje goed te maken. Poedersuiker. Led-lampjes. Kerstservet. Maar klassenmoeder bekeek het met samengeknepen lippen.
ja thuismoeders hebben tijd zat natuurlijk he met een vent die hen onderhoudt
icequeen2000 schreef:
10-12-2019 19:16
ja thuismoeders hebben tijd zat natuurlijk he met een vent die hen onderhoudt
Que?
Kumiko schreef:
10-12-2019 19:09
Hier mini Vietnamese loempia’s uit de diepvries, die van de Lidl zijn best lekker.
Vorige jaar ook gedaan, bord kwam leeg terug.

Ik werk de hele dag, geen tijd om iets zelf te maken.

Ik voel me daar niet schuldig over, ik zie genoeg thuisblijfmoeders alleen pakjes drinken brengen.
Misschien mantelzorgen die wel voor 2 ouders.
Sudrì schreef:
10-12-2019 19:24
Ja ja, ik snap het al, ik wil hier verder geen nare discussie van maken.
Sudrì schreef:
10-12-2019 19:24
Niemand hoeft verantwoording af te leggen.

Het is geen sterrenrestaurant, het is een school-kinder-kerstdiner en de kinderen zijn doorgaans erg content met het geserveerde eten.
Whomi schreef:
10-12-2019 16:03
Ik ga nu voor het 2e jaar deze maken :)

Afbeelding

Heel simpel en was vorig jaar een groot succes :) hij ziet er ook erg leuk uit met weinig moeite.
Hoe zet je dit in elkaar?
Mermedina schreef:
10-12-2019 19:31
Niemand hoeft verantwoording af te leggen.
Klopt. Ik vond het er alleen erg onaardig staan.
Brucedehond schreef:
10-12-2019 11:54
Maak iets wat je dochter zelf lekker vindt, zou ik zeggen. Mijn zoon is een fruitmonster, dus wij hadden fruitspiesjes, maar ja, veel kinderen eten blijkbaar geen fruit...
Zulke leerlingen had juf Ank van de Klimop ook, geloof ik...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Mermedina schreef:
Sweet memories dit!

Dit is beter dan de luizenmoeder!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Mermedina schreef:
10-12-2019 19:20
Que?
Ik denk dat die nijdige reactie voor mij was :D
Mermedina schreef:
Sweet memories dit!

Als ze zelfgebakken pannenkoeken in hartjesvorm of sterretjes wou had ze - klassenmoeder - die wat mij betreft toch écht zelf mogen maken.
En dat had ik haar ook netjes zo gezegd.

Dan wil ik haar boodschappen nog vergoeden :-).
Kumiko schreef:
10-12-2019 19:32
Hoe zet je dit in elkaar?
Er zit een piepschuimen kegel in van 20cm hoog. Aluminiumfolie er omheen. Dan knip ik cocktalprikkers doormidden en daarmee zet ik alles vast. Komkommer uitsteken met een stervorm en klaar :)
Wij hadden vorig jaar deze (en dat kon ik zelfs maken, zo makkelijk!):
Afbeelding

En we hadden eens zoiets met ham en kaas:
Afbeelding

Dit jaar maken we zoiets:
Afbeelding

En die intekenlijsten vul ik nooit in. Gaat anderen niks aan wat we maken en straks krijg ik zeker zo'n bemoeimoeder over me heen dat ik teveel zoet maak en of ik wel even [vul in] wil gaan maken of zo.
Marnamai schreef:
10-12-2019 19:37
Als ze zelfgebakken pannenkoeken in hartjesvorm of sterretjes wou had ze - klassenmoeder - die wat mij betreft toch écht zelf mogen maken.
En dat had ik haar ook netjes zo gezegd.

Dan wil ik haar boodschappen nog vergoeden :-).
Ik had het standpunt dat ze het zelf moesten kunnen maken en mijn dochter kon toen zelf nog geen pannenkoeken bakken. Ik heb alleen wat meegedacht. Klassenmoeder zei overigens niets over de vorm, ik ga met haar echt geen discussie over voeren over wat dan wel acceptabel zou zijn. We zijn gewoon doorgelopen.
Ik vond het juist slim...ik zit in de ouderraad en help ieder jaar. Ik moest vorig jaar werken en helpen. Snel toetje in elkaar gedraaid met veel gemopper. Komt er een ouder aan met 6 danoontjes. Baalde echt dat ik het zelf niet bedacht had. De danoontjes gingen schoon op.
Hier echt nog nooit commentaar gehad op wat er op de invullijst stond. Iedereen vult hem ook gewoon in. Ik vind het wel handig, anders zit je straks met 6 ouders die knakworstjes in bladerdeeg hebben en de rest neemt drinken mee. Gezellig kerstdiner :mrgreen:
Whomi schreef:
10-12-2019 19:45
Hier echt nog nooit commentaar gehad op wat er op de invullijst stond. Iedereen vult hem ook gewoon in. Ik vind het wel handig, anders zit je straks met 6 ouders die knakworstjes in bladerdeeg hebben en de rest neemt drinken mee. Gezellig kerstdiner :mrgreen:
Wat is er leuker dan knakworst en cola als kerstdiner voor een 5-jarige :-D ?
Ik de klas van mijn dochter mogen de kinderen zelf aangeven wat ze willen.

Ik zag vanmiddag de lijst, en het zag er best gevarieerd uit: kipnuggets, cake, kerstkoekjes, calamaresringen, kippootjes en natuurlijk pannenkoeken met spekkies.
[quote=ShaunTheSheep post_id=30719526 time=1576003287 user_id=

En die intekenlijsten vul ik nooit in. Gaat anderen niks aan wat we maken en straks krijg ik zeker zo'n bemoeimoeder over me heen dat ik teveel zoet maak en of ik wel even [vul in] wil gaan maken of zo.
[/quote]

Het gaat bij die lijsten toch niet om teveel zoet?! Het gaat er vooral om dat er straks niet 12 ouders met mini-pizza’s staan!
Mijn ervaringen als groep 1-juf:

- maak echt héle kleine hapjes. Geen lange spiezen vol kaasjes, worstjes etc. Maar liever een cocktailprikker met 1 blokje kaas en 1 worstjes
- vooral níet dat lievelingshapje van je kind met ‘bijzonder’ eten. Zalm, olijven, quiche, mango, etc. Leuk dat jouw groep 1er dat lust, maar er zijn nog steeds héél veel kinderen die dat niet lekker vinden. En je kind zal dus erg teleurgesteld zijn dat zijn hapje niet gekozen wordt!
- pannenkoek blijft hier meestal liggen. Teveel, te koud, te vet.... (zwaar op de maag bij zoveel eten).
- hetzelfde met cupcakes. Ze beginnen er enthousiast aan (omdat ze meestal zo mooi versierd zijn), maar halverwege haken ze af. Veel te groot en teveel.
- leg het vooral leuk op een bord of schaaltje.
- hoeveel: zoveel als jouw kind zou eten als dit de enige keuze was.

Voor mijn kleuter maakte ik eens soepstengels gedoopt in chocolade en daar wat suikersterretjes uit zo’n sprinkel-setje opgeplakt. Schoenendoos ingepakt met kerstpapier, gaatjes erin en daar de soepstengels rechtop in.
Hier wordt oma ingeschakeld. Op de woensdag voor het kerstdiner bakt ze kerstkoekjes met onze drie basisschoolkinderen. Kinderen blij en oma blij, want ze vinden het allemaal leuk om te doen. En ik ook blij, want ik vind het minder leuk. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven