Kerstdiner op school
dinsdag 10 december 2019 om 11:52
Gisteren kreeg dochter een briefje mee van school met de vraag om een gerechtje te maken voor het kerstdiner. Ze zit in groep 1 en dit is voor ons het eerste kerstdiner op school. Er kwamen niet spontaan ideeën naar boven, dus ik heb even gegoogeld. Hieruit komen zoveel voorbeeldjes dat we bijna last krijgen van keuzestress
Dus mijn vraag is: welk gerecht was jullie grootste hit voor het kerstdiner op school?
Ik hoop zo samen met dochter een succesvolle keuze te kunnen maken.

Dus mijn vraag is: welk gerecht was jullie grootste hit voor het kerstdiner op school?
dinsdag 10 december 2019 om 20:36
Toevallig had ik die vorig jaar van pinterest gehaald en was echt een hit. Het is nl maar 5 min werk, maar groots resultaat en de meeste kinderen vinden komkommer lekker.TheBevernator schreef: ↑10-12-2019 17:17Hier op school heeft een of andere horror moeder de intekenlijst gemaakt. Schijnbaar moet alles vooral Instagram waardig zijn, denk aan knakworstjes in bladerdeeg, maar dan wel in de vorm van kerstboompjes graag, kaasspiesjes in de vorm van sterren, pannenkoeken in "kerstige vorm" wat dat ook mag wezen, en een komkommerkerstboom. Zo staan er nog wel meer rare dingen op. Er wordt ook verzocht om wraps met zalm, kruidenkaas en met gerookte kipfilet (die staan er ieder jaar op en ieder jaar gaat een beteuterde moeder weer met een volle schaal naar huis, want (g)een enkele kleuter/kind eet dat vrijwillig bij een kerstdiner.
Ik verzorg al een paar jaar de poffertjes (het enige op de lijst zonder opmaak eisen, er staat alleen "twee pakken poffertjes") wat ik dan juist heel recalcitrant zelf bak en extreem kerstig presenteer, inclusief grote schaal die ik dan ook weer versier met kerstslingers en ballen en weet ik veel wat. Ieder jaar blije kinderen en alles op.
Leuk en makkelijk met poffertjes; muffinvormpjes met kerst print stapeltje poffertjes met een leuke (kerst)prikker er in en klaar. Ieder kind een eigen portie.
Die moeder klinkt wel heel afschuwelijk.

dinsdag 10 december 2019 om 20:38
Hier krijg je een papieren kerstbal mee waarop staat in welke categorie het moet zijn.eenhoorn schreef: ↑10-12-2019 11:52Gisteren kreeg dochter een briefje mee van school met de vraag om een gerechtje te maken voor het kerstdiner. Ze zit in groep 1 en dit is voor ons het eerste kerstdiner op school. Er kwamen niet spontaan ideeën naar boven, dus ik heb even gegoogeld. Hieruit komen zoveel voorbeeldjes dat we bijna last krijgen van keuzestress![]()
Ik heb niet heel veel zin om me uit te sloven dus hier worden het worstenbroodjes.

dinsdag 10 december 2019 om 21:28
Nee juf, zo denk jij.... de bemoeimoeders denken daar anders over. Het is teveel suiker of teveel gluten of teveel lactose of teveel genetisch gemodificeerd vlees of teveel atoomvolle groente of teveel kernreactorkaas..... maakt niet uit wat, als het maar slecht is voor hun prins(es).
dinsdag 10 december 2019 om 21:39
We doen niet alles hoor, het wordt één van die 3 opties.Doorenvogels55 schreef: ↑10-12-2019 18:22Ik vind dat er veel te veel vlees genoemd wordt. Mini frikandellen en ook nog gehaktballen zou ik zeker niet doen.
dinsdag 10 december 2019 om 22:48
Bij ons niet hoor. De kinderen stellen hier zelf de lijst samen. Daarna mogen de ouders ergens hun naam bij schrijven. Ik kan verklappen dat er geen hummus met bleekselderij voorkomt op die lijsten.ShaunTheSheep schreef: ↑10-12-2019 21:28Nee juf, zo denk jij.... de bemoeimoeders denken daar anders over. Het is teveel suiker of teveel gluten of teveel lactose of teveel genetisch gemodificeerd vlees of teveel atoomvolle groente of teveel kernreactorkaas..... maakt niet uit wat, als het maar slecht is voor hun prins(es).
dinsdag 10 december 2019 om 23:01
De allergrootste hit was hier een toetje maken!
Een grote schaal met uitgelekte yoghurt ( of hangop, maar net hoe je het noemt....vele recepten te vinden op internet en makkelijk van te voren te maken) met ananas stukjes. Had er wegwerp soepkommetjes bij gedaan, wegwerp lepels en natuurlijk van die gekleurde sprinkels die je normaal over ijs doet.
Jaar op jaar werd er door klasgenootjes gevraagd of kindlief dit weer kon mee nemen
Een grote schaal met uitgelekte yoghurt ( of hangop, maar net hoe je het noemt....vele recepten te vinden op internet en makkelijk van te voren te maken) met ananas stukjes. Had er wegwerp soepkommetjes bij gedaan, wegwerp lepels en natuurlijk van die gekleurde sprinkels die je normaal over ijs doet.
Jaar op jaar werd er door klasgenootjes gevraagd of kindlief dit weer kon mee nemen

dinsdag 10 december 2019 om 23:41
Tsssssk...! Al dat wegwerp servies en bestekVenusss schreef: ↑10-12-2019 23:01De allergrootste hit was hier een toetje maken!
Jaar op jaar werd er door klasgenootjes gevraagd of kindlief dit weer kon mee nemen![]()

(Klinkt super lekker en praktisch!)
woensdag 11 december 2019 om 00:31

woensdag 11 december 2019 om 07:03
Op wat voor school kom jij?ShaunTheSheep schreef: ↑10-12-2019 21:28Nee juf, zo denk jij.... de bemoeimoeders denken daar anders over. Het is teveel suiker of teveel gluten of teveel lactose of teveel genetisch gemodificeerd vlees of teveel atoomvolle groente of teveel kernreactorkaas..... maakt niet uit wat, als het maar slecht is voor hun prins(es).

woensdag 11 december 2019 om 08:04
Precies.
Ik heb ooit werkelijk eens te horen gekregen dat ik er TEVEEL werk van had gemaakt en dat ik de lat te hoog legde voor de andere ouders! Serieus. Ik was lekker aan de gang gegaan en vond het zelf erg leuk om te doen. Figuurtjes erbij, lichtjes. Kind had gezellig geholpen.
Ik snap niet dat ouders elkaar zo de maat meten. Doe lekker wat je zelf wil en waar je tijd voor hebt. Het is maar een kinder kerstetentje, geen Master Chef. De een koopt kant en klaar pannenkoeken, de ander maakt lekker iets zelf. Prima toch.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
woensdag 11 december 2019 om 08:30
ach nee, op normale scholen gebeurt dat niettanteslankie schreef: ↑11-12-2019 08:04Precies.
Ik heb ooit werkelijk eens te horen gekregen dat ik er TEVEEL werk van had gemaakt en dat ik de lat te hoog legde voor de andere ouders! Serieus. Ik was lekker aan de gang gegaan en vond het zelf erg leuk om te doen. Figuurtjes erbij, lichtjes. Kind had gezellig geholpen.
Ik snap niet dat ouders elkaar zo de maat meten. Doe lekker wat je zelf wil en waar je tijd voor hebt. Het is maar een kinder kerstetentje, geen Master Chef. De een koopt kant en klaar pannenkoeken, de ander maakt lekker iets zelf. Prima toch.
Die verhalen vertellen ouders elkaar graag
Op normale scholen is een overdaad aan pizzapunten en knakworsten in bladerdeeg. Zijn veel fruitspiesjes, en gevulde eieren.
En doet altijd iemand extra zijn best (wordt lang niet altijd gewaardeerd) en maakt iemand zich er vanaf met: "ik haal wel 3 pakken sap".
En de rare dingen blijven over en worden ongezien heel snel door de juf en de klassenmoeder opgegeten, zodat het kind dat het meebracht het niet door heeft

woensdag 11 december 2019 om 09:21
Hier eten mijn kinderen gewoon zelf de leftovers oplilalinda schreef: ↑11-12-2019 08:30ach nee, op normale scholen gebeurt dat niet
Die verhalen vertellen ouders elkaar graag
Op normale scholen is een overdaad aan pizzapunten en knakworsten in bladerdeeg. Zijn veel fruitspiesjes, en gevulde eieren.
En doet altijd iemand extra zijn best (wordt lang niet altijd gewaardeerd) en maakt iemand zich er vanaf met: "ik haal wel 3 pakken sap".
En de rare dingen blijven over en worden ongezien heel snel door de juf en de klassenmoeder opgegeten, zodat het kind dat het meebracht het niet door heeft

woensdag 11 december 2019 om 09:57
woensdag 11 december 2019 om 10:04
Ik maak al 7 jaar het hele kerstdiner voor mijn kind zelf vanwege coeliakie (gluten) en koemelkallergie. Ook met alle andere feestjes zoals Sinterklaas verzorg ik het zelf. Ik zal er niemand mee lastigvallen, maar ik vind het moeilijk om te lezen dat er zo makkelijk over 1 kam wordt geschoren.ShaunTheSheep schreef: ↑10-12-2019 21:28Nee juf, zo denk jij.... de bemoeimoeders denken daar anders over. Het is teveel suiker of teveel gluten of teveel lactose of teveel genetisch gemodificeerd vlees of teveel atoomvolle groente of teveel kernreactorkaas..... maakt niet uit wat, als het maar slecht is voor hun prins(es).
De meeste mensen gaan echt niet voor hun lol vragen om glutenvrij voor een kind, geloof me.

woensdag 11 december 2019 om 13:04
@dollycat, ik heb nergens gelezen dat glutenvrij over het hoofd gezien is.
Volgens mij schrijft een forummer er rekening mee te houden en de rest schrijft er niets over.
Mijn ervaring is trouwens: hoe meer werk ik er aan had hoe minder er van gegeten werd.
Sindsdien maak ik iets wat er vooral leuk uitziet zonder al te veel werk te hebben en het loopt op rolletjes.
Volgens mij schrijft een forummer er rekening mee te houden en de rest schrijft er niets over.
Mijn ervaring is trouwens: hoe meer werk ik er aan had hoe minder er van gegeten werd.
Sindsdien maak ik iets wat er vooral leuk uitziet zonder al te veel werk te hebben en het loopt op rolletjes.
woensdag 11 december 2019 om 13:21
Bij ons werd er met klaarmaken geen rekening gehouden met allergieën/religie etc.Dollycat schreef: ↑11-12-2019 10:04Ik maak al 7 jaar het hele kerstdiner voor mijn kind zelf vanwege coeliakie (gluten) en koemelkallergie. Ook met alle andere feestjes zoals Sinterklaas verzorg ik het zelf. Ik zal er niemand mee lastigvallen, maar ik vind het moeilijk om te lezen dat er zo makkelijk over 1 kam wordt geschoren.
De meeste mensen gaan echt niet voor hun lol vragen om glutenvrij voor een kind, geloof me.
Kind (of de ouder) hield dat dan zelf in de gaten, of gaf wat mee.
Zoals de juf ook een speciaal koektrommeltje had met traktaties voor het ene meisje met diabetes
woensdag 11 december 2019 om 14:45
Hier wordt er (gelukkig!) echt zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Bij mijn oudste in de klas zit een meisje met een heel ernstige pinda-allergie. Zij kan overlijden als ze pinda binnenkrijgt en van pinda's in dezelfde ruimte heeft ze al last. Ik ben heel blij voor haar dat iedereen heel goed oplet, niet alleen met het kerstdiner, maar ook met traktaties en het tien-uurtje en de overblijf!
En het is echt een heel kleine moeite om halal-worstjes in je bladerdeeg te rollen ipv 'gewone'.
woensdag 11 december 2019 om 14:50
De eisen van die moeder met die Instagramlijst zou ik gewoon negeren. Als zij het niet goed genoeg vindt kan ze je moeilijk aanklagen wegens esthetisch niet voldoende verantwoorde worstjes in bladerdeeg.
Te goed en daardoor de lat voor anderen te hoog leggen slaat ook nergens op. Je maakt gewoon wat je kan en wil maken. De een is er heel goed in en de ander wat minder. Niemand hoeft zich in te houden of op zijn tenen te lopen.
Te goed en daardoor de lat voor anderen te hoog leggen slaat ook nergens op. Je maakt gewoon wat je kan en wil maken. De een is er heel goed in en de ander wat minder. Niemand hoeft zich in te houden of op zijn tenen te lopen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 11 december 2019 om 15:21
Ohh die is wel leuk! Misschien voor volgend jaar. Ik heb dit jaar gekozen voor een pak fristi en chocomelk. Ik zag dat die keuze nog vrij was en dit keer is het kerstdiner om een dag dat vriend en ik beide werken dus heb ik snel voor de makkelijkste optie gekozen die ik zag.