Kerstdiner op school

10-12-2019 11:52 182 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kreeg dochter een briefje mee van school met de vraag om een gerechtje te maken voor het kerstdiner. Ze zit in groep 1 en dit is voor ons het eerste kerstdiner op school. Er kwamen niet spontaan ideeën naar boven, dus ik heb even gegoogeld. Hieruit komen zoveel voorbeeldjes dat we bijna last krijgen van keuzestress ;-)

Dus mijn vraag is: welk gerecht was jullie grootste hit voor het kerstdiner op school?

Ik hoop zo samen met dochter een succesvolle keuze te kunnen maken.
icequeen2000 schreef:
10-12-2019 16:29
wat een gedoe allemaal, kerstdiner op school! ook bezigheidstherapie zeker? wat is er mis met gewoon rapport afgeven en naar huis gaan.
Niets. Maar kerstdiner is leuker en gezelliger.

ge·zel·lig (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
een huiselijk gevoel gevend, vriendelijk aandoend; = knus: een gezellige kamer
Hoe weten jullie wat als eerst op is tijdens het kerstdiner?
watdachtjehiervan schreef:
10-12-2019 16:50
Hoe weten jullie wat als eerst op is tijdens het kerstdiner?
Ik heb elk jaar wel bij een van beide kinderen meegeholpen in het lokaal.
Alle reacties Link kopieren
to: worstjes in bladerdeeg dus. Verbaas me erover hoe vaak het al genoemd is in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
10-12-2019 16:50
Hoe weten jullie wat als eerst op is tijdens het kerstdiner?
Wat overbleef werd achteraf (feestelijk) opgediend aan de ouders en de worstjes in bladerdeeg waren daar nooit bij. Net als gevulde eieren.
Sommige ouders maakten zoveel, dat er genoeg overwas, trouwens
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Die worstjes in bladerdeeg zijn inderdaad dé kerstdinerhit op scholen :)

Noemen ze dat in Amerika niet "pigs in a blanket"? Omdat ik hier las dat ze in Amerika geen knakworstjes kennen :) Zal misschien net een ander soort worstje zijn dan?
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
10-12-2019 17:00
Die worstjes in bladerdeeg zijn inderdaad dé kerstdinerhit op scholen :)

Noemen ze dat in Amerika niet "pigs in a blanket"? Omdat ik hier las dat ze in Amerika geen knakworstjes kennen :) Zal misschien net een ander soort worstje zijn dan?
Nee, discussie heb ik met (Engelse) schoonzoon gehad: pigs in a blanket is worstje in spek/bacon.
Aan de andere kant: misschien noemen ze het in Amerika wel pigs in a blanket. Ze hebben wel 'frankfurters' wat een soort knakworsten zijn, toch?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
10-12-2019 17:00
Die worstjes in bladerdeeg zijn inderdaad dé kerstdinerhit op scholen :)

Noemen ze dat in Amerika niet "pigs in a blanket"? Omdat ik hier las dat ze in Amerika geen knakworstjes kennen :) Zal misschien net een ander soort worstje zijn dan?
idd dacht ik ook die kleine mini hotdogs zijn niet meer dan pigs in a blanket
Irish_Wasser_Woman schreef:
10-12-2019 17:00
Die worstjes in bladerdeeg zijn inderdaad dé kerstdinerhit op scholen :)

Noemen ze dat in Amerika niet "pigs in a blanket"? Omdat ik hier las dat ze in Amerika geen knakworstjes kennen :) Zal misschien net een ander soort worstje zijn dan?

Er zijn nog meer landen waar ze Engels spreken :proud:
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
10-12-2019 17:08
Er zijn nog meer landen waar ze Engels spreken :proud:
Haha, ik moest denken aan die scène uit Friends waar Monica die maakt voor het trouwfeest van die ex van Ross dacht ik? Ik geloof dat Joey die dingen vervolgens staat in te rollen, haha. En ik dacht me dus te herinneren dat dat met bladerdeeg en een worstjesachtig iets was :)
Alle reacties Link kopieren
Wat bij ons het goed doet: pannenkoeken, fruitspiesjes, cupcakes

Inderdaad restanteb komen naar de ouderborrel en daar zijn deze vaak niet bij.
Alle reacties Link kopieren
Hier op school heeft een of andere horror moeder de intekenlijst gemaakt. Schijnbaar moet alles vooral Instagram waardig zijn, denk aan knakworstjes in bladerdeeg, maar dan wel in de vorm van kerstboompjes graag, kaasspiesjes in de vorm van sterren, pannenkoeken in "kerstige vorm" wat dat ook mag wezen, en een komkommerkerstboom. Zo staan er nog wel meer rare dingen op. Er wordt ook verzocht om wraps met zalm, kruidenkaas en met gerookte kipfilet (die staan er ieder jaar op en ieder jaar gaat een beteuterde moeder weer met een volle schaal naar huis, want (g)een enkele kleuter/kind eet dat vrijwillig bij een kerstdiner.

Ik verzorg al een paar jaar de poffertjes (het enige op de lijst zonder opmaak eisen, er staat alleen "twee pakken poffertjes") wat ik dan juist heel recalcitrant zelf bak en extreem kerstig presenteer, inclusief grote schaal die ik dan ook weer versier met kerstslingers en ballen en weet ik veel wat. Ieder jaar blije kinderen en alles op.

Leuk en makkelijk met poffertjes; muffinvormpjes met kerst print stapeltje poffertjes met een leuke (kerst)prikker er in en klaar. Ieder kind een eigen portie.
Alle reacties Link kopieren
Het goede nieuws is hier dat de BSO de kids naar het kerstdiner kan brengen (wat om 5 uur al begint). Het slechte nieuws is dat het kerstdiner-eten dus 's ochtends al mee naar school moet. En er is geen intekenlijst is, maar de kids maken zelf een plan en de juf verdeelt de taken... Ik ben erg benieuwd hoe dat goed moet komen!

Wel eens met de ouders die zeggen: maak je niet druk. Er is altijd heel veel over, en ze eten de saaiste dingen het liefst.
Mijn grootste successen op kerstdinergebied waren drumsticks, twee zakken kant en klare poffertjes (op te warmen in de schoolmagnetron) met een pot poedersuiker en een kistje mandarijnen. Verdeeld over drie jaar trouwens, want overdrijven is ook een vak.
Alle reacties Link kopieren
Houdt er wel rekening mee dat je op de meeste scholen niets kan opwarmen, dat kan je keuze beperken.
Hier gaan gebraden drumsticks, pizza-achtig voedsel en rauwkost als komkommer al jaren helemaal op.
Pannenkoeken en gevulde eieren doen het ook goed.
Mozerella en soep blijven over, dat eten maar weinig kinderen.

Maak vooral niet teveel, overleg met de leerkracht. Hij of zij kan je ook helpen met ideeën.

Succes
Vegazoon maakt altijd vegapizzaatjes in vorm van ster.. Dochter gaat dit jaar koekjes bakken in allerlei kerstvormen.
Dreamer schreef:
10-12-2019 17:01
Nee, discussie heb ik met (Engelse) schoonzoon gehad: pigs in a blanket is worstje in spek/bacon.
Aan de andere kant: misschien noemen ze het in Amerika wel pigs in a blanket. Ze hebben wel 'frankfurters' wat een soort knakworsten zijn, toch?
Wij noemen t altijd Jezus in een jasje
icequeen2000 schreef:
10-12-2019 16:29
wat een gedoe allemaal, kerstdiner op school! ook bezigheidstherapie zeker? wat is er mis met gewoon rapport afgeven en naar huis gaan.
Ze krijgen hier met kerst geen rapport.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
10-12-2019 17:54
Ze krijgen hier met kerst geen rapport.
ja of een soort van oudercontact
Alle reacties Link kopieren
Ik doe elk jaar de slagroomsoesjes.
Soms versier ik ze met kerstlampjes en poedersuiker, soms met witte chocolade en van die glimmende eetbare parels.
Maar ik hou het vooral heel simpel.
Alle reacties Link kopieren
Wat een reacties al! Het werd vanmiddag onverwacht druk op m'n werk, waardoor ik niet eerder heb kunnen reageren.

Net met dochter tijdens het avondeten overlegt en haar top 3 ( in willekeurige volgorde) is nu:
- poffertjes met aardbeien
- mini frikandel in bladerdeeg (frikandel vindt ze lekkerder dan knakworstjes)
- gehaktballetjes met mayonaise

Morgen eens op de lijst kijken of één van deze 3 er nog niet op staat.
Alle reacties Link kopieren
Snouth schreef:
10-12-2019 18:01
Ik doe elk jaar de slagroomsoesjes.
Soms versier ik ze met kerstlampjes en poedersuiker, soms met witte chocolade en van die glimmende eetbare parels.
Maar ik hou het vooral heel simpel.
Leuk!

Ik maak al jaaaaaren halal vuurpijlen (kip knakworst, draai er stroken bladerdeeg omheen, bovenop uitgesneden een pijl van komkommer).

Gaat altijd schoon op. Ik versier de schaal ook altijd uitbundig. Met sterretjes, lichtjes en de hele reutemeteut. Vind ik gewoon leuk om te doen...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
icequeen2000 schreef:
10-12-2019 18:00
ja of een soort van oudercontact
Ook niet. Februari en juni/juli.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat er veel te veel vlees genoemd wordt. Mini frikandellen en ook nog gehaktballen zou ik zeker niet doen.
Hier moesten we het voor 4 kinderen maken. Niet teveel dus.

Ze vinden vooral de keuze leuk. Met bordje langslopen en lekker kiezen. En iets van fruit of toetje hoort er ook bij.

Wij kregen opdracht: voor, hoofd of nagerecht. Zo kreeg je ook variatie. Die oermoeder met kerstboom in komkommer vorm had van mij in de boom kunnen vliegen .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven