Kind houden/abortus, rechten van de vader????

29-12-2008 12:16 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na aanleiding van het andere topic waar deze discussie ontstond aan jullie de vraag:

Als een vrouw onverwacht zwanger raakt, wat zijn de rechten van de vader in de keuze het kind al dan niet te houden? Met rechten bedoel ik niet juridisch gezien want daar heeft hij nog geen recht maar moreel gezien...
quote:tilalia2 schreef op 29 december 2008 @ 12:48:

[...]

Ambrosia, lees nou wat ik schrijf ! Op het moment dat je een ongeboren baby rechten gaat geven, passeer je de rechten van de vrouw! Die mag dan namelijk ook niet meer roken (mishandeling) drinken( Mishandeling) of een medische behandeling ondergaan die gevaarlijk is voor het kind. Ook al is die behandeling misschien wel levensreddend voor de moeder. Of je zou een moeder moeten verplichten een medische behandeling te ondergaan voor het welzijn van haar kind. En dat kan niet, je kan de lichamelijke integriteit van een bestaand mens niet voor laten gaan op die van een mens-in-wording.

Een kind leeft pas echt als het ademend geboren wordt,niet eerder.

Ik lees wat je schrijft, maar ik zeg nu al twee keer: Hey abortus boven de 24 weken is toch strafbaar, of ben ik nou gek? Dus dan is de baby zelf vermoorden ook strafbaar lijkt mij.

Hoe zit dat dan??
quote:bridges6 schreef op 29 december 2008 @ 12:30:

Maar ik vind het gewoon niet eerlijk dat de man echt niks nakkes nada noppes te zeggen heeft. Als een van de twee het kindje heel graag wil opvoeden, hoop ik toch echt dat er een goed gesprek volgt. Wat daar de uitkomst van is vind ik nog wat anders, en ik kan me voorstellen dat de eindbeslissing dan misschien door vrouw genomen wordt, maar de man echt niet mee laten tellen... nee sorry dat voelt voor mij beetje als banana split...

"ik ben zwanger van jou. Jammer als jij dat fijn vindt, maar ik laat het weghalen ongeacht wat jouw mening is..." tsja...Bridge, het lijkt mij dat een man met zo'n kinderwens dat bespreekt met een eventuele draagmoeder. Een draagmoeder kan die keuze dan ook heel bewust maken, Maar als je "ongewenst" zwanger wordt, vind ik niet dat je de vrouw kunt verplichten de zwangerschap te voldragen voor de man.
Ambrosia, ik dacht dat het hoogstens zeer zware mishandeling tegenover de moeder is (helaas)
Ja, dat vind ik echt.
Grrrrrrrrrrrrrr, kan het artikel niet vinden in SR. Heb daar verdorie een hele les aan gewijd omdat het lastig was in combinatie met artikel 2:1 BW. Dat artikel is:

Laatste artikelen: 287 Sr | 290 Sr | 2 BW1

Burgerlijk Wetboek 1 (BW1)

Artikel 2 | BW1, Boek 1, Titel 1

Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.

bron: wetboek-online
quote:ambrosia9 schreef op 29 december 2008 @ 12:45:

Hey abortus boven de 24 weken is toch strafbaar, of ben ik nou gek? Dus dan is de baby zelf vermoorden ook strafbaar lijkt mij.

Het stomme is dat je dus niet zelf een breinaald in je doos mag steken voorbij de 24weken zwangerschap,maar je wel zuipend, spuitend en snuivend door het lint mag gaan,ook al gaatje baby daaraan dood.

Andersom: stelje voor dat je niet uitkijkt, van de trap lazert en je gewenste kind gaat dood. Word je nog vervolgd voor dood door schuld ook, als die baby al rechten had.
quote:Mamasaar schreef op 29 december 2008 @ 12:51:

Ambrosia, ik dacht dat het hoogstens zeer zware mishandeling tegenover de moeder is (helaas)Maar wat krijg je voor straf als je illegaal abortus laat plegen na 24 weken? Die grens is er toch niet voor niks?
word een beetje naar van dat artikel Zwieber...Dat laatste stukje...brrr....

Ik wist dat wel, maar toch...
Ja, dat vind ik echt.
quote:Zwieber schreef op 29 december 2008 @ 12:51:

Grrrrrrrrrrrrrr, kan het artikel niet vinden in SR. Heb daar verdorie een hele les aan gewijd omdat het lastig was in combinatie met artikel 2:1 BW. Dat artikel is:

Laatste artikelen: 287 Sr | 290 Sr | 2 BW1

Burgerlijk Wetboek 1 (BW1)

Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.

bron: wetboek-onlineIs ook niet waar. Mijn vriendin beviel met 40 weken en 4 dagen van een dode dochter. Die is aangegeven, heeft een echte naam, staat op papier en is officieel begraven. Heeft dus bestaan.
quote:tilalia2 schreef op 29 december 2008 @ 12:51:

[...]

Het stomme is dat je dus niet zelf een breinaald in je doos mag steken voorbij de 24weken zwangerschap,maar je wel zuipend, spuitend en snuivend door het lint mag gaan,ook al gaatje baby daaraan dood.

Andersom: stelje voor dat je niet uitkijkt, van de trap lazert en je gewenste kind gaat dood. Word je nog vervolgd voor dood door schuld ook, als die baby al rechten had.Mmm heel moeilijk dus. Maar als je illegaal je kindje laat aborteren na 24 weken ben je wel strafbaar toch?
quote:vivastudent schreef op 29 december 2008 @ 12:50:

[...]

Volgens mij wordt een ongeboren kind als bestaand beschouwd voor zover het in zijn belang strekt. Dus inclusief alle rechten.

Maar wat ik me wel afvraag: Welke plichten heeft de vader als hij het kind niet wil en de moeder draagt het wel uit (en wil het ook wel dus)

Volgens mij geen.

Alleen misschien in het geval van een huwelijk.
quote:ambrosia9 schreef op 29 december 2008 @ 12:50:

[...]

Ik lees wat je schrijft, maar ik zeg nu al twee keer: Hey abortus boven de 24 weken is toch strafbaar, of ben ik nou gek? Dus dan is de baby zelf vermoorden ook strafbaar lijkt mij.

Hoe zit dat dan??Ja, dat artikel zoek ik dus maar kan het even niet vinden. Volgens mij stond in het wetsartikel 26 weken.
quote:tilalia2 schreef op 29 december 2008 @ 12:53:

[...]

Is ook niet waar. Mijn vriendin beviel met 40 weken en 4 dagen van een dode dochter. Die is aangegeven, heeft een echte naam, staat op papier en is officieel begraven. Heeft dus bestaan.Mijn broertje ook, is een echt mens geweest.
Ehmmm...dat weet ik dan weer niet Ambrosia. Maar abortus is echt een apart gedeelte en heeft eigenlijk weinig te maken met de rechten van het (ongeboren) kind.
Ja, dat vind ik echt.
quote:ambrosia9 schreef op 29 december 2008 @ 12:53:

[...]

Mmm heel moeilijk dus. Maar als je illegaal je kindje laat aborteren na 24 weken ben je wel strafbaar toch?illegaal uitvoeren van voorbehouden handelingen is sowieso strafbaar, maar niet als moord/mishandeling ivm foetus.
Heb je als vader niet pas rechten en plichten als je het kindje erkent tijdens de zwangerschap?
quote:RosieRo schreef op 29 december 2008 @ 12:54:

[...]

illegaal uitvoeren van voorbehouden handelingen is sowieso strafbaar, maar niet als moord/mishandeling ivm foetus.Hoe dan wel? Onder welke noemer ben je dan wel strafbaar?
quote:bridges6 schreef op 29 december 2008 @ 12:54:

Heb je als vader niet pas rechten en plichten als je het kindje erkent tijdens de zwangerschap?Je erkend je kindje toch pas als het geboren is?
quote:Margaretha2 schreef op 29 december 2008 @ 12:33:

[...]

Hoewel ik het moreel gezien verwerperlijk vind als een vrouw net doet of ze de pil slikt / een spiraaltje heeft en dan toch (bewust) zwanger wordt omdat ze niets gebruikt en de man misleid heeft, dan nóg vind ik dat als de man persé geen kinderen wil hij dan zelf maar maatregelen had moeten nemen / zich moet laten steriliseren.

Lullig voor mannen, maar zo ligt het nou eenmaal.Mee eens: ieder moet voor zich beslissen of hij/zij een kind wil. En als een man wel heel graag wil, dan zit er niet zoveel anders op dan een draagmoeder zoeken, Dus iemand die bewust een kind wil dragen voor iemand anders.
Hey ik ga ff wat doen in het echte leven....tot later!
quote:vivastudent schreef op 29 december 2008 @ 12:50:

[...]

Volgens mij wordt een ongeboren kind als bestaand beschouwd voor zover het in zijn belang strekt. Dus inclusief alle rechten.

Maar wat ik me wel afvraag: Welke plichten heeft de vader als hij het kind niet wil en de moeder draagt het wel uit (en wil het ook wel dus)

alimentatieplicht,zelfs al is het niet erkend. Je kan niet zomaar `zonder consequenties overal je leuter inhangen. Als de moeder dat wil,kan ze de vader dwingen tot een vaderschapstest en alimentatie eisen.Hiermee heeft de vader nog geen bezoekrecht.

Eenkind dat binnen een huwelijk geboren wordt is automatisch van de echtgenoot van de vrouw. Ook al neukte ze de buurman, haar partner is de wettelijke vader.
Helaas moet ik ook nog andere dingen doen vandaag, maar kom later nog wel even kijken hier. Interessante "discussie"
quote:ambrosia9 schreef op 29 december 2008 @ 12:55:

[...]

Je erkend je kindje toch pas als het geboren is?nee, je moet toch die akte van de ongeboren vrucht invullen als vader. Moest mister Zwieber ook doen.
quote:Zwieber schreef op 29 december 2008 @ 12:51:

Ik had hetzelfde idee en zit nu ook met BW voor m'n neus!

Ook nog ff kijken naar art 1:19i
aparte noemer van abortus in het strafrecht Ambrosia.

Het gaat echt om het afbreken van de zwangerschap. Kind wordt helemaal niet genoemd hierin, alleen de zwangerschap...
Ja, dat vind ik echt.
quote:ambrosia9 schreef op 29 december 2008 @ 12:45:

Hey abortus boven de 24 weken is toch strafbaar, of ben ik nou gek? Dus dan is de baby zelf vermoorden ook strafbaar lijkt mij.het is in ieder geval in NL niet mogelijk om het boven de 24 weken te doen, dus zal het mogelijk strafbaar zijn. Die vrouw die naar Barcelona uitweek is niet verder vervolgd, dus niet gestraft voor die abortus boven de 24 wk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven