Moeders 4 Moeders?

14-01-2007 15:12 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Doordat ik een aantal jaren geleden bij een standaard onderzoekje te horen had gekregen dat mijn baarmoeder gekanteld lag, ging ik er vanuit (op advies van deze arts) dat het wel even zou duren voordat ik zwanger zou zijn. Maar tot mijn grote verbazing en verrassing was het de tweede keer al raak! Wij zijn hier echt dolblij mee en beseffen ons dat we echt geluk hebben.

Ik heb me meteen aangemeld bij Moeders 4 Moeders omdat ik me realiseer dat niet iedereen dit geluk heeft en plas nu driftig fles na fles vol.

Ik vroeg me af: doen jullie hier aan mee of zouden jullie dat doen wanneer je zwanger bent. Waarom wel of waarom niet?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!

Groetjes Buurvrouwtje
Nippo, ik heb nog even nagedacht over je argument van misleiding en waarom ik dat helemaal niet zo voel. Wat voor mij ook meespeelt merk ik, is dat moeders voor moeders al heel lang bestaat. En toen er aan begonnen werd was er zeker nog geen met gentechnologie te fabriceren kunstmatige vorm van HCG. Nu is er misschien het een en ander veranderd, maar de huidige productielijn is er natuurlijk op gericht om met HCG uit urine te werken. En voorlopig is het dus goedkoper om het op deze manier door te blijven doen dan over te schakelen op nieuwe methoden. En de gezondheidszorg is al duur genoeg, dus dat vrouwen anders wel een duurder medicijn krijgen voorgeschreven vind ik geen argument. Verder ligt het misschien ook aan de informatrice die je hebt. Die van mij heeft heel duidelijk uitgelegd dat het medicijn gefabriceerd wordt door organon, dat zij ook geen vrijwilligers zijn maar gewoon betaald krijgen voor de huisbezoeken, net als de chaufeurs etc. Er is ook niet gezegd dat dit de enige methode is. Er is ook uitgelegd dat er soms artsen zijn die HCG als afslankmiddel voorschrijven, maar dat ze daar absoluut niet achter staan (maar ze willen wel dat je weet dat dat soms gebeurd, zodat je daar je eigen afweging over kunt maken). Er gebeurd dus eigenlijk gewoon precies met mijn urine wat ik verwacht dat er mee gebeurd: er wordt een medicijn mee gemaakt, waarmee vrouwen kunnen worden geholpen die de MM in gaan. Vandaar dat ik me ook niet misleid voel denk ik.
quote:

Ik vind het geen goed idee dat vrouwen ervoor betaald zouden worden, en bovendien ook lastig uitvoerbaar. Ik heb ook niet zozeer moeite met de winst, alswel met de misleidende voorlichting en het beroep op soladariteitsgevoelens.

Zelf vind ik het ook gewoon te veel gedoe om urine te verzamelen, dus ik zou sowieso niet mee doen. Ik voel me ook niet misleidt, heb niet bepaald nieuwe info gekregen in dit topic. In kennismakungsgesprek wordt ook verteld dat medicijn gebruikt wordt als afslankmiddel, alle medicijnfabrikanten verdienen veel, maar bovenal; je kan op makkelijke manier iemand helpen. Ik zie idd ook niet zitten dat je geld voor zou krijgen, maar wel goede vraag!
Zo, heb net mijn laatste fles volgepiest ;) voor M4M

Ik ben er vrij onbevangen aan begonnen, zo van: "dat is toch vanzelfsprekend" etc. Toch heeft deze discussie van een tijdje terug me aan het denken gezet en weet ik nog niet of ik bij een evt. volgende zwangerschap weer mee gaan doen.

Dat gehannes met die flessen, het gedoe met het ophalen (tijdens mijn vakantie gewoon voor de deur zetten, terwijl ik keurig had afgebeld) dat boeit me nog niet zo. 

Ik heb er toch een beetje vervelende bijsmaak aan over gehouden. Wat me het meeste stoort is het zogenaamde "solidariteitsgevoel", terwijl je gewoon "aan het werk" bent voor een commercieel bedrijf. Iemand noemde al dat er in het buitenland andere manieren zijn om de medicijnen te maken. Of piesen wij voor de hele wereld?

Nou goed, ik haal deze discussie even omhoog, omdat het me aan het denken heeft gezet. Als ik volgende keer weer meedoe, zal dat meer weloverwogen zijn dan deze keer. Dus daarvoor dank!
Up voor Djenjo!
'It could be lupus'
Thanx voor het uppen Stardusty! Weer een hoop informatie erbij, ben nog steeds aan het twijfelen. Heb me wel opgegeven, dus wacht iig het gesprek met de informatrice af.

Eén van de dingen waar ik mee zit is deze tekst op de site van MvM: Uit de urine die Moeders voor Moeders inzamelt, wint NV Organon het hCG-hormoon. Dit verloopt via een ingewikkelde en kostbare procedure. Miljoenen liters urine leveren slechts een paar gram van het hormoon op. Vervolgens maken farmaceutische bedrijven van het hCG-hormoon een geneesmiddel dat deel uitmaakt van de behandeling van onvruchtbaarheid.

Dat geeft mij een beetje het gevoel dat er geen winst op wordt gemaakt en dat is dus blijkbaar wel zo. Heb ik op zich ook nog niet zo'n moeite mee, als ik zeker wist dat dit medicijn, door de inspanning van de Nederlandse dames, dan ook daadwerkelijk goedkoper wordt aangeboden. Het kost mij namelijk tijd en moeite. En misschien ook wel geld, want hier wordt het niet opgehaald.

Daarnaast vroeg ik aan de dame die ik aan de telefoon had van MvM of hcg tegenwoordig niet synthetisch gemaakt kon worden, volgens haar was dat niet geval. Terwijl dat dus wel zo is en het zelfs al op de markt is.

Nou wacht het bezoek van de informatrice eens af.

Groetjes Djenjo
quote:

Thanx voor het uppen Stardusty! Weer een hoop informatie erbij, ben nog steeds aan het twijfelen. Heb me wel opgegeven, dus wacht iig het gesprek met de informatrice af.

Eén van de dingen waar ik mee zit is deze tekst op de site van MvM: Uit de urine die Moeders voor Moeders inzamelt, wint NV Organon het hCG-hormoon. Dit verloopt via een ingewikkelde en kostbare procedure. Miljoenen liters urine leveren slechts een paar gram van het hormoon op. Vervolgens maken farmaceutische bedrijven van het hCG-hormoon een geneesmiddel dat deel uitmaakt van de behandeling van onvruchtbaarheid.

Dat geeft mij een beetje het gevoel dat er geen winst op wordt gemaakt en dat is dus blijkbaar wel zo. Heb ik op zich ook nog niet zo'n moeite mee, als ik zeker wist dat dit medicijn, door de inspanning van de Nederlandse dames, dan ook daadwerkelijk goedkoper wordt aangeboden. Het kost mij namelijk tijd en moeite. En misschien ook wel geld, want hier wordt het niet opgehaald.

Daarnaast vroeg ik aan de dame die ik aan de telefoon had van MvM of hcg tegenwoordig niet synthetisch gemaakt kon worden, volgens haar was dat niet geval. Terwijl dat dus wel zo is en het zelfs al op de markt is.

Nou wacht het bezoek van de informatrice eens af.

Groetjes Djenjo

Kan HCG nagemaakt worden? dat wist ik ook niet, dat lijkt mij een stuk simpeler.

Deelnemen kost niet veel moeite hoor, je plast in een kan en giet dat over in een fles. That's it, tenzij het dus idd niet opgehaald wordt is het dus niets anders dan gewoon naar de WC gaan (vond het alleen iedere keer zonde om alleen maar papier door te spoelen dus zette ik ook een fles water naast de pot). Het stinkt wel enorm, in de flessen zit een conserveringsmiddel die vies ruikt, sommigen kunnen daar behoorlijk misselijk van worden (heb er zelf niet zo heel veel last van gehad).
Van de site van MvM:

Moeders voor Moeders en "de hCG-kuur"
Ik heb trouwens twee keer meegeplast. Ik vind het een kleine moeite om mijn plas in een fles te doen. Alle beetjes helpen, dus ook mijn beetje. De stank en het extra gedoe nam ik er gewoon bij. Ik ken genoeg mensen met kinderen die dankzij ingrepen geboren hebben kunnen worden. Ik deed mee uit dankbaarheid dat deze kinderen bestaan en dat ik zelf zo voorspoedig zwanger kon worden.

De cadeautjes waren leuk, ik hoef geen geld. Dat er een deel van het HCG voor afslankdoeleinden gaat, heeft mij nooit weerhouden. Als er 5 moeders geholpen worden met hun kinderwens tegenover 1 vrouw die door dit hormoon afslankt, zijn er toch 5 moeders geholpen.
Ik doe wel mee. Inmiddels alweer twee weken (acht weken zwanger dus). De flessen stinken, maar even doppen losdraaien en buiten laten luchten en probleem opgelost. Het zal allemaal best hoor, dat ze dikke winst maken. En dat ze voor die winst vrouwen hun urine aftroggelen (nou ja, aftroggelen, je piest vrijwillig). En dat het allemaal nagemaakt zou kunnen worden, maar ze dat voor de euries niet doen. Of dat ze het alleen maar als afslankmiddel willen gebruiken. Heel boeiend. Ik doe het om andere vrouwen te helpen. Ga er dus ook vanuit dat het merendeel van de HCG ook daarvoor word gebruikt. Of ik het nu doorspoel of in een kan giet en er dan ook nog een leuk kadootje voor krijg (drie zelfs!). Daar ga ik toch echt niet al te diep over nadenken.
Wat betreft verdiensten voor de fabrikant;

Enig idee hoeveel urine er nodig is voor een paar microgram medicijn? Echt heel veel heb ik begrepen.

Daarnaast kosten de chauffeurs, de consulentes, de kadootjes, het schoonmaken, beschikbaar stellen van ruimten, fabricage-proces e.d. ook geld.

Dus ik denk dat het wel meevalt wat betreft die verdiensten.
quote:Wat betreft verdiensten voor de fabrikant;

Enig idee hoeveel urine er nodig is voor een paar microgram medicijn? Echt heel veel heb ik begrepen.

Daarnaast kosten de chauffeurs, de consulentes, de kadootjes, het schoonmaken, beschikbaar stellen van ruimten, fabricage-proces e.d. ook geld.

Dus ik denk dat het wel meevalt wat betreft die verdiensten.Kun je nagaan hoeveel ze er op verdienen (je dacht toch niet dat ze er geld op toeleggen he?)!! En ons afschepen met een nijntje-servies. Die lui lachen zich rot. Met bedrijf als Organon hoef je echt geen medelijden te hebben hoor!

Nee, ik ben er helemaal op afgeknapt sinds mijn laatste reactie. Maar ik zou wel eens willen weten waarom ze alleen in NL gebruik maken van zwangerschapsurine. Ik bedoel, bijvoorbeeld de VS is niet bepaald achterlijk op fertiliteitsgebied, toch?

En nogmaals, het inspelen op het zogenaamde solidariteitsgevoel stoort me het meest. Hier zit gewoon een commercieel bedrijf achter, voor wie het blijkbaar het goedkoopst is om de productie op deze manier te doen. Als er geen alternatief zou zijn voor het maken van dit medicijn, zou ik er anders over denken trouwens.

p.s. ik heb begin dit jaar overigens trouw die flessen volgepiest. Ik ben er eigenlijk achteraf pas over gaan nadenken

p.s. de zwangerschapshormonen hebben zich inmiddels ook genesteld in mijn hersens ;) vandaar de felle reactie
Als ik echt zeker wist dat ik er aanstaande moeders mee hielp zou ik niet twijfelen. Maar misschien help ik ze juist niet op deze manier. Als dat synthetisch medicijn echt beter is, maar nu nog duurder om te maken (= ook minder winst), dan stelt Organon het maken daarvan misschien alleen maar uit omdat ze een goedkopere manier hebben. En dat terwijl dat andere medicijn waarschijnlijk goedkoper wordt als er meer aanbieders van zijn.

Nou ja zo als ik al eerder schreef, zal de informatrice eens het vuur aan de schenen leggen.

Djenjo
Hey Djenjo,

Ben benieuwd hoe ze reageert. Doe je hier even verslag? (ben maar een beetje nieuwsgierig hoor, haha) De informatrice van mij destijds was zo'n hallelujah type die het fantástisch vond dat vrouwen elkaar onderling hielpen, blabla. Als ik even terug kon in de tijd, dan had ik haar ook meer het vuur aan de schenen gelegd. Maar was zelf toen ook in een hallelujah-stemming, omdat ik net zwanger was :D

groetjes, Kessie
Nou volgens mij overdonderde ik haar een beetje. Ze deed het nog maar pas en zo ver zij wist was er geen ander middel. Ik haar dus vertelt over dat Ovidrel. Was zij ook er benieuwd naar dat ging ze uitzoeken, maar ze zou iig iemand anders mij terug laten bellen.

Ze woont dus redelijk aan de andere kant van Assen, ong. op 5 km bij mij vandaan. Blijf het een raar idee vinden dat ik straks 100km maak. Als Organon het niet de moeite vindt om het bij mij op te komen halen of mij te compenseren, waarom zou ik daar dan wel moeite voor doen?

Groetjes Djenjo
Djenjo, als ik het goed lees is er bij jullie dus geen ophaaldienst en moet je het zelf wegbrengen? Tja, dan weet ik niet of ik meegedaan zou hebben... Ik heb het beide keren gedaan omdat ik vond dat het me geen enkele moeite kostte. Ik plas toch wel, wat maakt het uit waarin? Maar er elke week 10 kilometer voor rijden zou ik niet zo snel doen, tenzij ik heel erg graag mee wil doen!
Ik wil alleen alle meiden die wel hebben meegedaan en alleen/vooral aan de vrouwen gedacht hebben die ze ermee helpen, heel erg bedanken! Ik heb pregnyl gebruikt en zonder was ik wrs niet zwanger geworden. Na vier jaar zwoegen ben ik nu intens gelukkig met mijn zwangerschap. BEDANKT!
Jawel Droom, zonder pregnyl had je waarschijnlijk een ander medicijn gekregen met dezelfde werking.
Wat wilde ik nou toch typen?
Droom, dan had je een ander medicijn gekregen met dezelfde werking (ik meen dat pregnyl de eisprong opwekt?) Dit medicijn gebruiken ze in andere westerse, ontwikkelde landen in ieder geval wel en daar hebben ze geen zwangerschapsurine voor nodig.  In ieder geval van harte met je zwangerschap :)!!

De reden dat ik mee heb gedaan, was inderdaad onder het mom van "andere vrouwen helpen"

Maar ik vraag me af wie ik meer geholpen heb: andere vrouwen of de fabrikant die op deze manier meer winst maakt. En dat dan juist die fabrikant gaat inspelen op het sentiment, daar ben ik (achteraf) allergisch van.

Nogmaals als er geen alternatief zou zijn, of als er " bewezen" kan worden dat deze manier de beste is, dan zou ik er anders over denken. Ik kan het op de website van M4M niet vinden in ieder geval.
Hoi! Ik had in januari meegelezen en nu ik zwanger ben doe ik mee met M4M. Ik heb de informatrice de vragen gesteld die naar boven kwamen op dit forum. Zij zei (nadat ze het had nagevraagd) dat er inderdaad een synthetisch middel op de markt is, maar dat het minder goed van kwaliteit is als/ dan de urine van zwangere vrouwen. Het is bijv. Ook met koeie urine geprobeerd, maar die was niet bruikbaar.

Verder wordt dit alleen in Nederland gedaan omdat de fabriek hier begonnen is, het distributie netwerk hier behoorlijk goed is (kan ik me iets bij voorstellen, veel vrouwen in een relatief klein gebied) en dat Nederlandse mensen traditiegetrouw graag meedoen met goede doelen (meer dan in andere landen blijkbaar).

Naja, het blijft een commercieel bedrif, maar uiteindelijk had ik ook iets van: zoveel moeite kost ´t me niet en ik ben allang blij dat ik zo makkelijk zwanger ben geraakt, dat gun ik anderen ook, dus dat heeft voor mij de boventoon gevoerd in mijn dilemma: zal ik meedoen of niet?

Ik moet alleen wel bekennen dat ik niet elke keer alles opvang, midden in de nacht bijvoorbeeld, of op momenten dat ik kotsmisselijk ben, is het opvangen en overgieten me net even te veel...
En ja, wij piezen voor de hele wereld! De medicijnen worden ook in andere landen gebruikt :D
Hoi, 

Ik heb dus ook een dame van moeders voor moeders gesproken. Ze gaf meteen toe dat hcg ook synthetisch gemaakt kan worden en vond het heel vervelend dat haar collega van de vragenlijn anders gezegd had. Volgens haar was nog niet bewezen of het "natuurlijke"middel, pregnyl, beter is dan het andere "synthetische" middel ovidrel of andersom. De ene vrouw schijnt beter te reageren op het één, een andere betere op het ander. Wat de vrouw krijgt voorgeschreven, is vooral afhankelijk van arts / ziekenhuis / verzekeraar. Organon maakt wel wat winst op het product, maar volgens deze dame is die winst marginaal. Er zijn ook andere landen waar urine wordt ingezameld, maar de urine uit Nederland gaat door het beste kwaliteitstraject heen, waardoor het hoog in aanzien staat. Waar ze me mee overtuigd heeft om toch mee te doen is het feit dat in veel landen Ovidrel (nog) niet is toegestaan.

Verder had ze een goede verklaring voor het niet geven van een reiskostenvergoeding, dit deden ze in het verleden wel, toen betaalden ze zelfs voor de urine, maar daar was nog al wat weerstand tegen vanuit de deelnemende moeders. Toen hebben ze ervoor gekozen om cadeautjes te geven als bedankje.

Ook gaf ze aan dat juist heel veel vrouwen de urine liever wegbrengen, dan dat het opgehaald wordt. Ze zijn nu hard aan het werk om het aantal depots uit te breiden (zou dat nou goed betalen depothouder?;)), zodat niemand het ver weg zou moeten hoeven brengen.

Woensdag komt de informatrice langs om mijn urine te testen en dan ga ook ik braaf in het potje piesen (en het wegbrengen dus).

Groetjes Djenjo
Dus dat is het officiele antwoord van M4M? Ik zie de marketing manager al broeden op de tekst ;):P:D Marginale winst, ehm jaja, kunnen we dat ergens checken? Ik vind het in ieder geval wel heel knap dat uit de zwembaden pies die ze moeten bewerken, er maar een paar microgram hormoon overblijft, maar dat ze tóch een deel van de wereld kunnen bevoorraden. Nee, dan zullen ze er niet veel op verdienen (sorry, ben wel heel erg cynisch aan het doen nu)

Ik zou nog wel eens willen weten hoe ze het in de VS doen, ga ik misschien nog wel eens (ooit...) uitzoeken.

Maar okay, ik hou er over op! Ik hoop dat ik met mijn urine vrouwen heb kunnen helpen die misschien niet reageren op het syntetische middel.
Hoi Kessie,

er zou idd maar heel weinig product nodig zijn voor resultaat, maar ja dat zetten ze er dan ook weer niet bij op de site. De winst zou vooral niet zo groot zijn omdat pregnyl, maar een heel klein onderdeel van het bedrijf is. Zegt dus idd niks over het winstpercentage op dit specifieke product.

Ach probeer er maar niet zoveel meer over na te denken, als ik teveel over dit soort zaken ga nadenken, kan ik zometeen ook geen boodschappen meer doen bij een willekeurige supermarkt.

Groetjes Djenjo
Hey Djenjo, je hebt helemaal gelijk! Dan kun je ook druk maken om de spijkerbroek die je aanhebt, boodschappen etc etc Maar ja, ik moet m'n zwangerschapsfrustraties toch ergens aan kwijt hahaha!

Ik laat het lekker zo, maar weet niet wat ik zou doen bij een eventuele volgende zwangerschap. Zien we dan wel weer, eerst deze er maar eens uit zien te persen

Ik wens je een hele fijne zwangerschap toe! En succes met het vullen/wegbrengen van de flessen
quote:Hey Djenjo, je hebt helemaal gelijk! Dan kun je ook druk maken om de spijkerbroek die je aanhebt, boodschappen etc etc Maar ja, ik moet m'n zwangerschapsfrustraties toch ergens aan kwijt hahaha! Nou als het je  zo oplucht kunnen we nog wel even doorgaan hoor!

Ik laat het lekker zo, maar weet niet wat ik zou doen bij een eventuele volgende zwangerschap. Zien we dan wel weer, eerst deze er maar eens uit zien te persen :) Hoe ver ben je? Is het je eerste?

Ik wens je een hele fijne zwangerschap toe! Bedankt, voor jou natuurlijk hetzelfde. En succes met het vullen/wegbrengen van de flessen Verheug me er nu al op, not.

Groetjes Djenjo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven