'U' zeggen tegen ouders

27-12-2019 19:56 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kinderen van een kennis van mij (basisschoolleeftijd) spreken hun ouders aan met u. Mijn ouders hebben dat mij, toen ik jong was, ook geprobeerd aan te leren, maar op een gegeven moment viel me op dat ik echt nog de enige was die haar ouders 'vousvoyeerde'. Ik begon me ervoor te schamen en ben er zelf mee gestopt. En dan heb ik het over ruim 30 jaar geleden.
Dacht echt dat het nu zéker niet meer voorkwam.

Dus ik ben gewoon even benieuwd.. spreken jouw kinderen je aan met u? En zo ja, waarom?
Teken van respect, een 'cultuurding' of iets anders?
Beleefdheid en respect worden hier weer massaal door elkaar gehaald. Plus dat respect opeens verdiend moet worden ipv dat je gewoon respect hebt voor ouderen. Ook tamelijk bizar
Malinois schreef:
27-12-2019 22:49
Dat. De pubers mogen nu wel Mali zeggen.

De huisarts noem ik ook altijd u. En ik vind het heel vervelend dat ze mij je en jij noemt. We zijn geen matties. Ze is even oud als ik maar ik vind een huisarts niet zo dichtbij staan dat ik je en jij en ik waardeer dat andersom ook niet echt.
Ik snap dat dus echt niet waarom je het vervelend kan vinden dat de huisarts je jij en je noemt.
Ieder mens is gelijkwaardig.
Een arts is niet meer dan een schoonmaakster en een oudere is ook niet meer dan een piepjong broekie.

Door te willern dat de huisarts u zegt in plaats van jij en je geef je aan dat jij jezelf belangrijker vindt dan de huisarts. Zpaljs je zelf zegt jullie zijn geen marries. Ze moet dus in jouw ogen respect voor je tonen. Ik ben al lang blij ssls een huisarts mij kan helpen als ik daar kom.
sugarmiss schreef:
27-12-2019 23:52
Ik snap dat dus echt niet waarom je het vervelend kan vinden dat de huisarts je jij en je noemt.
Een arts is niet meer dan een schoonmaakster en een oudere is ook niet meer dan een piepjong broekie.

Door te willern dat de huisarts u zegt in plaats van jij en je geef je aan dat jij jezelf belangrijker vindt dan de huisarts. Zpaljs je zelf zegt jullie zijn geen marries. Ze moet dus in jouw ogen respect voor je tonen. Ik ben al lang blij ssls een huisarts mij kan helpen als ik daar kom.
Het heeft niet met respect te maken, maar met afstand. Maar fijn dat jij precies weet wat ik vind.
Vroeger was er inderdaad een grote afstand tussen de huisarts, de pastoor, de notaris, de hoifdmeester en de gewone burgers. Zij waren de notabelen van het dorp.

Ik ben juist erg blij dat er tegenwoordig geen afstand meer is en patiënt en huisarts gelijk aan elkaar zijn.

Waarom voel jij je beter bij een kunstmatige afstand?
Moeilijke onderwerpen kan je toch beter bespreken met iemand die gelijkwaardig aan je is.
Malinois schreef:
27-12-2019 23:07
Beleefdheid en respect worden hier weer massaal door elkaar gehaald. Plus dat respect opeens verdiend moet worden ipv dat je gewoon respect hebt voor ouderen. Ook tamelijk bizar
Gewoon voor elk mens lijkt me wel wenselijk.
Zo, ik had onverwacht bezoek en zie dat het topic aardig volgelopen is.
Mijn vraag ging specifiek over u zeggen tegen de eigen ouders, maar ook wel interessant om te lezen hoe mensen aankijken tegen u zeggen in het algemeen.
Mijn tenen gaan krom in mijn schoenen staan als mijn kinderen tegen een vreemde volwassene jij zeggen (dat vind ik dus echt niet beleefd) maar dat ze mijn moeder, hun oma, jij noemen, vind ik weer heel normaal.
Op de één of andere manier vind ik het niet passen om mensen die dicht bij me staan, zoals mijn ouders, met u aan te spreken. Ik vind het ook wel iets dat bedoeld is voor vreemden, een beleefdheidsvorm. Zo voelde ik dat dus al als kind en daarom ben ik zelf gestopt met u zeggen tegen mijn ouders.
Ik durf echt niet te beweren dat gezinnen waar u wordt gezegd tegen de ouders kil en afstandelijk zijn, maar ben inderdaad wel benieuwd naar de reden erachter, als het dus blijkbaar niets met respect te maken heeft.
Zoals iemand al zei, volgens mij is het vooral een ouderwetse gewoonte.
Malinois schreef:
27-12-2019 22:49
Dat. De pubers mogen nu wel Mali zeggen.

De huisarts noem ik ook altijd u.
.

En ik vind het heel vervelend dat ze mij je en jij noemt. We zijn geen matties. Ze is even oud als ik maar ik vind een huisarts niet zo dichtbij staan dat ik je en jij en ik waardeer dat andersom ook niet echt.

Mijn huisarts en de tandarts zijn van om en nabij mijn leeftijd en we “ jijen en jouwen “ . En volgens mij is dat ook van de laatste jaren. De rest van de dokters in ziekenhuizen en zo lijken net uit de kleuterklas te zijn gelopen: daar voelt “ u “ tegen zeggen toch ineens weer heel gek terwijl
ik eigenlijk niet beter wist dan dat een dokter “ u “ was. Maar ik vind het eigenlijk wel prima en ik hoef niet zo nodig die afstand. Liever niet zelfs.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nee, tegen mij hoeft niemand u te zeggen. U zeg je tegen mensen die stukken ouder zijn dan jijzelf. In elk geval, in mijn belevingswereld. U moeten zeggen tegen je eigen ouders vind ik afstandelijk en kil. Niet meer van deze tijd.

Daarnaast is het ook onzinnig en gebruiken slechts enkele landen het verschil tussen jij en u. Ik meen alleen Nederland en Duitsland? In het Engels is het gewoon "you" voor iedereen en dat is wel zo prettig en gemakkelijk.
GinnyJones schreef:
28-12-2019 01:41
Nee, tegen mij hoeft niemand u te zeggen. U zeg je tegen mensen die stukken ouder zijn dan jijzelf. In elk geval, in mijn belevingswereld. U moeten zeggen tegen je eigen ouders vind ik afstandelijk en kil. Niet meer van deze tijd.

Daarnaast is het ook onzinnig en gebruiken slechts enkele landen het verschil tussen jij en u. Ik meen alleen Nederland en Duitsland? In het Engels is het gewoon "you" voor iedereen en dat is wel zo prettig en gemakkelijk.
En Frankrijk! Daar komt immers ons woord tutoyeren vandaan. En vousvoyeren ook, al wordt dat hier minder vaak gebruikt.
Ik weet nog wel dat er in ieder geval veel commentaar was dat in dat programma waarin gezinnen naar Chili emigreerden de kinderen van Astrid en die sportschool houder hun ouders u moesten noemen.

Terwijl er toch weinig te respecteren viel aan die sportschoolhouder.
En een warm gezin waren ze ook niet echt.

Nou zal het best kunnen dat gezinnen waar de ouders u worden genoemd ook warme, hechte gezinnen zijn. Maar wees je er als ouder dan wel van bewust dat veel mensen die je kind dan u tegen je horen zeggen automatisch denken van niet.
Geronimo2 schreef:
27-12-2019 22:56
Ouders mochten we tutoyeren, ooms en tantes ook maar inclusief hun titel, opa's en oma's waren u net als iedereen die ouder was dan 18 jaar. Kinderen die me tutoyeren vind ik gewoon slecht opgevoed en van mensen die ouder zijn dan 21 jaar vind ik het weer heel opgevoed als ze het doen.

Ik vind het jammer dat veel ouders het niet zo belangrijk vinden hoe hun kinderen zich gedragen. Kinderen zijn het visite kaartje van ouders maar het kan ook zo zijn dat je je kind al 1-0 achter zet door zo graag vriendjes met ze te zijn. In de grote mensen wereld wordt een zekere etiquette wel op prijs gesteld en een bepaalde afstand ook. "U" is een teken van respect waarin je een ander de vrijheid laat om de relatie te bepalen, als kind leer je zo je plaats in de rangorde, het is gewoon veel duidelijker. Helaas vinden veel ouders dat kinderen gelijke zijn en mogen kinderen van alles meebepalen. Je kunt je afvragen of zoveel verantwoordelijkheid goed is voor een kind en of je het niet eerder iets afpakt dan het wat geeft.
Mijn kinderen hebben geen plaats in een rangorde op leeftijd. Brrr!

Wat niet wil zeggen dat ze hier de dienst uitmaken, maar ze worden wel serieus genomen.
Wat betreft respect en beleefd. U tegen onbekenden, zeker als ze ouder zijn, vind ik beleefd. Wederkerig. U in bepaalde verhoudingen ook (arts-patient bijvoorbeeld ook), al vind ik dat bij wederzijds goedvinden niet noodzakelijk.
In normale situaties heb ik respect voor een ieder en leer ik dat ook mijn kind aan. Met normale situatie bedoel ik dat ik geen respect heb voor iemand die zijn kind mishandelt of misbruikt.

Maar nogmaals, in deze tijd willen dat je eigen kind u tegen je zegt, heeft wat mij betreft niks met respect te maken, noch met beleefd. En alles met misplaatste arrogantie.
En dan heb ik het niet over 40-ers die hun bijna bejaarde ouders hun hele leven al met u aanspreken door hun opvoeding van 40 jaar geleden. Maar over 30-ers die hun kind nu u willen laten zeggen tegen vader en moeder.
Wat betreft de huisarts.. Ik heb te maken met meerdere huisartsen in één praktijk. Één is er al wat ouder (en waarschijnlijk ook nog van de oude stempel) en spreekt mij aan met u. Vooral toen ik nog wat jonger was, vond ik dat gek op de één of andere manier. Dat ik tegen hem u zei, was dan weer vanzelfsprekend. Dus in mijn beleving heeft het wel echt met een verschil in leeftijd te maken en minder met (zakelijke) afstand.
De huisarts die ongeveer van mijn eigen leeftijd is, zegt jij en jou en ik ook tegen haar. Het viel me in het begin wel op, maar het voelt natuurlijker aan dan dat ze me met 'u' zou aanspreken.
Malinois schreef:
27-12-2019 23:07
Nou, inderdaad zeg. Respect hebben voor ieder ander lijkt mij het basisuitgangspunt, waarbij dat respect in uitzonderlijke gevallen verloren kan gaan. En zelfs dan is dat vaak nog geen reden om onbeleefd te worden, want hoe je een ander behandelt zegt nog altijd meer over jezelf dan over de ander.
GinnyJones schreef:

Er zijn heel veel landen waar er verschil is tussen u en jij. Wannéér er gevouvoyeerd en getutoyeerd (zie je ook in het Frans en vast ook alle andere Romaanse talen) wordt verschilt per land/ taal. In het Japans meen ik, zijn er nog wel meer vormen dan alleen de u en jij. In het Engels is de jij-vorm ooit verdwenen, ook daar was er verschil.

Ik heb daar ooit een best interssant vertaalcollege over gehad.
Ik werd laatst door een student in het Engels met "u" in plaats van "you" gemaild. Daar is een verschuiving gaande, de verkorte schrijfwijze van "you", dus best mogelijk dat we op die manier "u" weer via de achterdeur weer binnen krijgen!
GinnyJones schreef:

Nee hoor, de meeste talen hebben het gewoon, en in veel landen wordt het ook gebruikt, alleen soms op een andere manier dan wij gewend zijn. Engels kent het toevallig niet (meer), en daarom lijkt het of Nederlands zo bijzonder is.
sugarmiss schreef:
27-12-2019 23:52

Het heeft niks met gelijkwaardigheid te maken, maar met een dichtbij je staan Natuurlijk is de arts gelijkwaardig aan ieder ander, maar er is een andere relatie dan met je vrienden of familie. Ik zeg u tegen een arts, maar ik zeg ook u tegen de schoonmaker op mijn werk. Die ken ik namelijk verder ook niet, dus zeg ik u.
Tegen kinderen zeg je het niet, wederom niet omdat ze onder je zouden staan, maar omdat je nou eenmaal anders tegen kinderen praat. Dat heeft allerlei psychologische redenen (oa het scheppen van veiligheid en zekerheid voor het kind), die niks te maken hebben met jezelf beter voelen.
Bij Radio 1 interviews en discussies wordt vaak nadrukkelijk gezegd "we hebben afspreken om 'je' te zeggen, dus 'u' wordt nog vaak wel als de standaard gezien.
aviv_13 schreef:
28-12-2019 09:34
Ik werd laatst door een student in het Engels met "u" in plaats van "you" gemaild. Daar is een verschuiving gaande, de verkorte schrijfwijze van "you", dus best mogelijk dat we op die manier "u" weer via de achterdeur weer binnen krijgen!
Maar in het Engels is you al u.
Mevrouw75 schreef:
28-12-2019 09:49
Maar in het Engels is you al u.
Niet in schrijftaal en we mailen en appen ook nogal eens!

https://www.mentalfloss.com/article/635 ... -you-and-u
aviv_13 schreef:
28-12-2019 09:55
Niet in schrijftaal en we mailen en appen ook nogal eens!

https://www.mentalfloss.com/article/635 ... -you-and-u
Ik ken het verschil hoor. Maar de Engelse u is wat anders dan onze u.
De Engelse you was van oudsher onze u en is nu onze je en u.
aviv_13 schreef:
28-12-2019 09:49
Bij Radio 1 interviews en discussies wordt vaak nadrukkelijk gezegd "we hebben afspreken om 'je' te zeggen, dus 'u' wordt nog vaak wel als de standaard gezien.
Bij Radio 2 en 3 en alle commerciele zenders ect zeggen ze dat dan weer niet. Ik denk dat het per doelgroep verschilt. Die norm/de standaard.
Mevrouw75 schreef:
28-12-2019 10:15
Ik ken het verschil hoor. Maar de Engelse u is wat anders dan onze u.
De Engelse you was van oudsher onze u en is nu onze je en u.
Dat wist ik niet. Wat was de Engelse je dan eigenlijk?
aaaanne schreef:
28-12-2019 10:46
Dat wist ik niet. Wat was de Engelse je dan eigenlijk?
Thee, thou, thy voor jou/jouw

Oh Romeo, Romeo, wherefore art thou Romeo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven