'U' zeggen tegen ouders

27-12-2019 19:56 241 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kinderen van een kennis van mij (basisschoolleeftijd) spreken hun ouders aan met u. Mijn ouders hebben dat mij, toen ik jong was, ook geprobeerd aan te leren, maar op een gegeven moment viel me op dat ik echt nog de enige was die haar ouders 'vousvoyeerde'. Ik begon me ervoor te schamen en ben er zelf mee gestopt. En dan heb ik het over ruim 30 jaar geleden.
Dacht echt dat het nu zéker niet meer voorkwam.

Dus ik ben gewoon even benieuwd.. spreken jouw kinderen je aan met u? En zo ja, waarom?
Teken van respect, een 'cultuurding' of iets anders?
blijfgewoonbianca schreef:
28-12-2019 12:52
Dus als puber Pietje bij zijn oma op een verjaardag komt en hij spreekt haar - voor hem vreemde - net zo oude ( 80 plus ) visite / medebewoners van Huize Het Laatste Zuggie aan met “ jij “ ( “ jij ook gefeliciteerd met mijn oma / jij ook fijne jaarwisseling / jij ook een fijn weekend “ ) dan zou het heel respectvol van die mensen zijn om dat zo ge laten want “ zo fijn gelijkwaardig “ ?
Ik vind vooral dat zij hem niet hoeven opvoeden.
In onze familie tutoyeert iedereen elkaar en de neefjes en nichtjes spreken ons aan met de voornaam. Toch vond ik het wel schattig dat ik afgelopen kerst bij een spelletje ‘tante’ werd genoemd in de app.

Vroeger werden alle volwassenen in mijn omgeving ‘tante’ en ‘oom’ genoemd door de kinderen dus ook bijvoorbeeld de buren en de vrienden van mijn ouders.

Bij mijn eerste liefde op de middelbare school werden de ouders met ‘u’ aangesproken en dat vond ik persoonlijk wel afstandelijk klinken. Gekker was nog dat de vriend van zus de ouders ook nog met ‘tante’ en ‘oom’ aansprak. Dat vond ik zo raar en dat heb ik altijd geweigerd. Je ‘schoonouders’ zijn toch niet je oom of tante. Ik vermeed het altijd maar een beetje om hen bij naam te noemen maar uiteraard tutoyeerde ik ze niet omdat niemand van de kinderen dat deed.
Quincy2 schreef:
28-12-2019 12:58
Werkelijk ?
Nou, eh...apart, zal ik maar zeggen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zat op een middelbare school waar we alle leraren bij hun naam en met je moesten aanspreken. Gewoon ' Hey Piet ik snap deze som niet, kun je mij helpen' Geweldig vind ik dat.
28-12-2019 13:09
Werkelijk ?
Nou, eh...apart, zal ik maar zeggen.
Waarom dat?
Ze kunnen toch gewoon dankjewel zeggen? In plaats van "je moet u tegen mij zeggen"?
Quincy2 schreef:
28-12-2019 13:15
Waarom dat?
Ze kunnen toch gewoon dankjewel zeggen? In plaats van "je moet u tegen mij zeggen"?
Alles kan. Maar of alles ook maar moet kunnen is een tweede.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
28-12-2019 13:17
Alles kan. Maar of alles ook maar moet kunnen is een tweede.
Het is gewoon niet zo aardig om een kind zo te corrigeren, hoe normaal het 50 jaar geleden ook was.

Het kind zou alles netjes doen, behalve 'u' zeggen. Dan ben je gewoon een oude zeikerd als je daar over valt en dat nog uitspreekt ook.
Maar ik ken dan ook geen 80ers die met u aangesproken willen worden, dat scheelt.
Mijn kinderen hebben verschillende vrienden en vriendinnen in die leeftijdsgroep.
Dus als puber Pietje bij zijn oma op een verjaardag komt en hij spreekt haar - voor hem vreemde - net zo oude ( 80 plus ) visite / medebewoners van Huize Het Laatste Zuggie aan met “ jij “ ( “ jij ook gefeliciteerd met mijn oma / jij ook fijne jaarwisseling / jij ook een fijn weekend “ ) dan zou het heel respectvol van die mensen zijn om dat zo ge laten want “ zo fijn gelijkwaardig “ ?
Mijn puber deed het juist andersom, die begon ineens zijn opa u te noemen waar het toen hij klein was altijd je en jij is geweest. Volgens mij ben ik zelf ook pas vanaf mijn puberteit mijn opa en oma met u aan gaan spreken, dan krijg je ineens het besef dat dat wel heel oude mensen zijn ofzo en dat het raar is dat je je leraar van 30 wel u noemt maar je opa van 70 jij. Of je wil ineens wat meer respect laten zien ofzo, ik weet het niet. Het viel me in ieder geval ineens op dat mijn vader ineens steeds vaker "u" wordt, als in "wat wilt u drinken, opa?"
Am Yisrael Chai!
Quincy2 schreef:
28-12-2019 12:58
Nee, dat zou jij natuurlijk moeten doen. Jij zou je kind niet corrigeren als die tegen een wildvreemde hoogbejaarde "Jij ook gefeliciteerd he Nel" zegt?
Am Yisrael Chai!
Quincy2 schreef:
28-12-2019 13:25
Maar ik ken dan ook geen 80ers die met u aangesproken willen worden, dat scheelt.
Mijn kinderen hebben verschillende vrienden en vriendinnen in die leeftijdsgroep.
Jouw pubers hebben verschillende vrienden van 87?
Am Yisrael Chai!
Felidaes schreef:
27-12-2019 20:24
Nee, ik vind het afstandelijk en niets met respect te maken hebben.

Ik ken trouwens een gezin waar de kinderen hun ouders met u aanspreken en zij zijn een zeer liefdevol gezin.

Ik heb er zelf gewoon echt helemaal niets mee.

Maar wat vinden jullie van ouders met de voornaam aanspreken?
Ikzelf heb graag dat mijn kinderen mij met (meerdere) vorm(en) van mama aanspreken. Ze spreken mij niet bij mijn voornaam aan, en dat wil ik eigenlijk ook echt niet.

Er zijn maar 2 mensen die mij met mama mogen aanspreken en dat zie ik als een grote eer.

Hier ben ik het helemaal mee eens. "U" vind ik niks maar "mam" vind ik belangrijk. Klinkt voor mij veel intiemer dat m'n voornaam, die iedereen gebruikt.
Dan nemen die mensen dus aanstoot aan gelijke behandeling.
Jouw 'om dat zo te gelaten' geeft aan dat die hypothetische ouderen dus het gedrag van een ander, jonger, persoon veranderd wil zien en ze dat eigenlijk willen afdwingen. Daarmee plaatsen ze zichzelf boven de ander en doen alsof dat zo hoort.
Ik ben heel blij met ouderen die dat ontgroeid zijn.
Ik corrigeer mijn kinderen ook als ze me bij de voornaam aanspreken, dan zeg ik iets als "voor jou ben ik nog altijd mama, jongeman". Ze weten allebei dat ik dat echt niet trek, bij mijn voornaam genoemd worden. Mijn kleintje mag wel "mama Fashion" zeggen omdat ze het zo leuk vindt dat ik naast mama nog een naam heb.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
28-12-2019 13:27
Nee, dat zou jij natuurlijk moeten doen. Jij zou je kind niet corrigeren als die tegen een wildvreemde hoogbejaarde "Jij ook gefeliciteerd he Nel" zegt?
Ik sta er niet altijd naast. Maar nee, ik vind er niks mis mee als de rest helemaal netjes is.
fashionvictim schreef:
28-12-2019 13:28
Jouw pubers hebben verschillende vrienden van 87?
Eentje van in de 90, eentje van midden 80 en dan de mannen daarvan, dus ja. Allemaal jij voor ze.
Quincy2 schreef:
28-12-2019 13:39
Eentje van in de 90, eentje van midden 80 en dan de mannen daarvan, dus ja. Allemaal jij voor ze.
Hoe komen jouw pubers aan zulke oude vrienden? En wat doen ze dan samen?

Mijn opa van die leeftijd is net overleden en mijn puber had een hele hechte band met hem, plus dat opa tot zijn laatste dag nog midden in het leven stond en zelfs een iPhone had en kon whatsappen enzo, en tot zijn negentigste nog autoreed, maar vrienden...? Ik merkte aan opa wel echt dat hij begon te verslijten hoor en dat de kinderen voor hem de laatste jaren steeds zwaarder werden om mee om te gaan. Dus jemig, wat bijzonder dat jouw kinderen echt nog dingen kunnen ondernemen met zulke hoogbejaarden. Waar kennen ze elkaar dan van? En waar spreken ze dan af? En hoe oud zijn je kinderen?
Am Yisrael Chai!
nachtvlinder1977 schreef:
27-12-2019 22:22
Mijn moeder beweerde laatst dat ze ons vroeger had geleerd u te zeggen tegen haar. Wij kunnen ons hier niks van herinneren. Zeggen dus je/jij.

Tegen ouderen zeg ik altijd nog wel u, maar realiseerde laatst dat ik dit mijn kinderen niet meer specifiek leer.

Wat ik ook een vreselijk fenomeen vind is het tante/Oom noemen van niet-familieleden. Mijn moeder probeerde dit laatst bij onze kinderen door te drammen en dat heb ik geweigerd. Werd ze pissig van.

Vriendin van mij noemde zichzelf ook opeens tante. Heb ik ik ook in de kiem gesmoord. Die term gebruiken we alleen voor familie. Als ze persé een titel willen wordt het meneer/mevrouw.

Dat vind ik ook zo stom. Voor de kinderen van mijn vrienden ben ik gewoon herfstappeltaart en geen tante H.
herfstappeltaart schreef:
28-12-2019 13:45
Dat vind ik ook zo stom. Voor de kinderen van mijn vrienden ben ik gewoon herfstappeltaart en geen tante H.
Ja, maar wat nu als je vrienden niet willen dat hun kinderen volwassenen of ouderen bij de voornaam noemen? Ik heb dit ook wel aan de hand gehad en ik vind het dan weer een beetje vervelend dat sommige van mijn vrienden dan geen alternatief geven wat mijn kinderen wél mogen zeggen. Natuurlijk wil ik en mijn kinderen respecteren dat ze geen 'oom' of 'tante' genoemd willen worden, maar wat mag dan wel?
Am Yisrael Chai!
Tante en oom zeggen tegen niet-familieleden ken ik van vroeger. Mijn kinderen spreken aan bij de titel (buurman/groenteboer) of zeggen het liefst helemaal niets of proberen het te omzeilen door iemand "uhm" te noemen.
fashionvictim schreef:
28-12-2019 13:44
Hoe komen jouw pubers aan zulke oude vrienden? En wat doen ze dan samen?

Mijn opa van die leeftijd is net overleden en mijn puber had een hele hechte band met hem, plus dat opa tot zijn laatste dag nog midden in het leven stond en zelfs een iPhone had en kon whatsappen enzo, en tot zijn negentigste nog autoreed, maar vrienden...? Ik merkte aan opa wel echt dat hij begon te verslijten hoor en dat de kinderen voor hem de laatste jaren steeds zwaarder werden om mee om te gaan. Dus jemig, wat bijzonder dat jouw kinderen echt nog dingen kunnen ondernemen met zulke hoogbejaarden. Waar kennen ze elkaar dan van? En waar spreken ze dan af? En hoe oud zijn je kinderen?
Het zijn hele fitte mensen, dus die kennen ze vn het sporten.
fashionvictim schreef:
28-12-2019 13:48
Ja, maar wat nu als je vrienden niet willen dat hun kinderen volwassenen of ouderen bij de voornaam noemen? Ik heb dit ook wel aan de hand gehad en ik vind het dan weer een beetje vervelend dat sommige van mijn vrienden dan geen alternatief geven wat mijn kinderen wél mogen zeggen. Natuurlijk wil ik en mijn kinderen respecteren dat ze geen 'oom' of 'tante' genoemd willen worden, maar wat mag dan wel?

Ja dat is wel lastig. Ik zou dan tegen mijn vrienden zeggen dat de mensen (volwassenen) die zelf aangeven met hun voornaam te willen worden aangesproken buiten die regel vallen. Eigen wens gaat dan voor. Verder alle volwassenen niet bij de voornaam noemen dan.
Betty_Slocombe schreef:
28-12-2019 13:51
Tante en oom zeggen tegen niet-familieleden ken ik van vroeger. Mijn kinderen spreken aan bij de titel (buurman/groenteboer) of zeggen het liefst helemaal niets of proberen het te omzeilen door iemand "uhm" te noemen.

Dat deed ikzelf bij mijn schoonvader. Ik had geen zin om hem Pa te noemen :biggrin:
Ik heb het veertig jaar omzeild.
Quincy2 schreef:
Wow, bijzonder. Mijn opa sportte ook nog, hoor, maar niet te vergelijken met hoe een 16 jarige sport. Wat voor sport doen ze? Dan is die meneer van in de 90 zeker wel een enorme bezienswaardigheid, of niet? Leuk hoor.
Am Yisrael Chai!
Quincy2 schreef:
Darten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven