Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:18
Nee, ik wil het juist vermijden. Maar dan moet ik ze thuis houden van school, of hoe moet ik dat doen dan volgens jou?
Ik kijk liever geen sinterklaasjournaal en al die onzin.
Echt stel je niet zo aan..
Ik heb zelf zeer goede herinneringen aan Sinterklaas vieren als kind en ik hoop dat later voor mijn kinderen hetzelfde geldt.
Van al het gedoe er omheen hebben wij geen last want wij wonen niet in Nederland en Sinterklaas is hier niet bekend. Maar uiteraard komt hij wel even over voor mijn kinderen. En dat vinden ze geweldig.

Je vraagt wat ik leuker vind: sinterklaas of kerst. Ik vind beide leuk maar niet te vergelijken. Sinterklaas is een feest voor kinderen, met cadeautjes (alleen ons gezin). Kerst vieren doe ik ook graag, maar met de hele familie en zonder cadeaus.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:16
Bij mij is het dus juist andersom.
Ik heb ook de meest mooie en leuke herinneringen aan Kerst. Dat vieren we heel groots en uitgebreid. :flirting:
en met kerst vieren we gewoon weer
niet veel kadootjes, wel totaal over de kop versierd huis
1 grote hoerenkast
2019 schreef:
Oh hoe doen die ouders het dan die het financieel minder hebben?
:high5:

Echt hoor.
watdachtjehiervan schreef:
En kun je het sinterklaasjournaal niet skippen?

Hoe dan? Ze kijken het op school en bespreken het in de klas.
Geloof me, ik zou het graag willen en gewoon beperken tot pakjesavond.
2019 schreef:
Oh hoe doen die ouders het dan die het financieel minder hebben?
Je hebt toch niet veel geld nodig om iets uitgebreid te vieren? Met veel tijd en creativiteit kom je vaak veel verder.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:20
:high5:

Echt hoor.
:proud:
handigmetgeld schreef:
Je hebt toch niet veel geld nodig om iets uitgebreid te vieren? Met veel tijd en creativiteit kom je vaak veel verder.
Nou to begon er over met sinterklaaskadoos die moet je aanspreken, niet mij.
handigmetgeld schreef:
Jaja.
2019 schreef:
13-11-2019 14:19
Echt stel je niet zo aan..

Wil jij mijn dochter deze weken dan hebben terwijl ze overstuur is?
Als het topic je niet aanspreekt kan je ook iets anders lezen natuurlijk...
LAgirl82 schreef:
Nee, ik wil het juist vermijden. Maar dan moet ik ze thuis houden van school, of hoe moet ik dat doen dan volgens jou?
Ik kijk liever geen sinterklaasjournaal en al die onzin.
Raken jouw kinderen werkelijk in de stress van alleen sinterklaas op school en thuis?
Je hoeft thuis geen sinterklaasjournaal te kijken natuurlijk? En het vieren van sinterklaas op het werk van (een van) de ouders en/of sportclub is ook niet verplicht.
Zijn de kinderen van nu zulke sneeuwvlokjes? In mijn jeugd ging je nog in de zak naar Spanje als je stout was geweest, of je kreeg toch minimaal met de roe van een Zwarte Piet die nog echt op Sjimmie leek. En tóch vonden we het leuk!
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:21
Wil jij mijn dochter deze weken dan hebben terwijl ze overstuur is?
Als het topic je niet aanspreekt kan je ook iets anders lezen natuurlijk...
Geef maar hoor.Maar blijkbaar bevallen de reacties niet.
oudebaas schreef:
13-11-2019 14:22
Zijn de kinderen van nu zulke sneeuwvlokjes? In mijn jeugd ging je nog in de zak naar Spanje als je stout was geweest, of je kreeg toch minimaal met de roe van een Zwarte Piet die nog echt op Sjimmie leek. En tóch vonden we het leuk!

Nee hoor. Een paar ouders van nu hebben aanstelleritus of sneeuwvlokjesvirusje. Maar dat was vroeger ook al zou. Mijn tante was er net zo eentje als TO. Het allemaal te veel vinden maar zelf overal aan mee willen doen. IPV thuis bepaalde dingen niet doen/vieren en zeggen en anders het gewoon vertellen... Tja.

En gelukkig maar dat die Piet einde verhaal is. Engerd was dat inderdaad.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:25
6.67% gewijzigd
handigmetgeld schreef:

Precies.
Daarbij krijgen ze de cadeautjes gewoon van ons en de opa's en oma's. Niet één of ander magisch figuur.
Joehoe TO, wat wil je met dit topic??
Je houdt niet van Sint, maar wil het ook niet skippen
Meer keuzes heb je niet he?

Kun je gaan stampvoeten, wordt het niet beter van
Of je doet niet mee, of je maakt er het beste van. Misschien worden je kinderen dan ook relaxter.
Ga vanavond eens samen Sinterklaasjournaal kijken. Kleinste op schoot, en achen om de geintjes. Wordt het meteen gewoon en lollig feestjes.

En als ze zich zorgen maken om de boot/trein, dan zeg je, dat jij allang gebeld hebt met Sint en dat het goed komt, of het stond in de krant ofzo
LAgirl82 schreef:
Hoe dan? Ze kijken het op school en bespreken het in de klas.
Geloof me, ik zou het graag willen en gewoon beperken tot pakjesavond.
Dan kun je het journaal niet ontwijken inderdaad. Maar hoe vaak vier je sinterklaas? Ga je naar de intocht? Vieren ze het bij opa en oma? Op de sportvereniging? Bij jullie op het werk?
Waarom laat je je zo opjutten op het schoolplein en zijn kleine cadeautjes of een mandarijn niet goed genoeg?
Ik vind Sinterklaas écht leuk. We vieren het ook ieder jaar nog als gezin ondanks dat mijn broer en ik al lang en breed volwassen zijn en nog geen kinderen hebben. De gedichten, de geheimzinnigheid, I love it. De intocht zet ik meestal op de achtergrond op, om een beetje in de stemming te komen.

Maar ik ben dan ook zo iemand die sowieso wel van feestdagen houdt. Niet dat ik overal enorm mee uitpak, maar ik wil Kerst en Pasen wel altijd vieren. Ik vind mijn familie ook leuk, dat scheelt natuurlijk een hoop. Als ik daar niet mee door een deur kon, zou ik er ook tegenop zien.

Oud en Nieuw is het enige waar ik wat minder mee heb. Ik vier het wel, maar heel low-key, met vrienden op de bank. Samen eten, glaasje champagne en om 12 uur sterretjes in de tuin is prima voor mij.
Beetje dubbel. Ik vind het éigenlijk leuker dan (kadootjes met) kerst. Het gevoel van het Sinterklaasfeest is voor mij kleiner, intiemer, knusser, minder gericht op Groots&Duur. Maar inderdaad zoals jij al schrijft, bij voorkeur alleen een paar keer een schoen zetten (waar dan wat pepernoten, een mandarijn, een chocoladefiguur of wat suikergoed in komen) en op pakjesavond een gezellige avond met het gezin en een jutezak met wat leuke, gezellige pakjes. En voor de volwassenen dan geschenken als kersen op sap, wijn, kaneel, honing, kaarsen, sinaasappels.

Maar het is tegenwoordig heel erg opgehyped. Bij elke vereniging (sport, buurt) komt een sint met zijn gevolg, bij elke winkel/supermarkt/attractiepark kun je een (geknutselde) schoen komen zetten. Op school komt hij ook weer. We moeten in drie verschillende plaatsen naar een (plaatselijke) intocht gaan kijken "want het is zo leuk als jullie kinderen daar dan ook bij zijn..."

Behalve in je gezin willen er ook nog grootouders kado's geven en dat is dan niet een aardigheidje maar meteen Groot&Duur. En met Kerst moet dat wéér.

En nu zou je kunnen denken, dan doe je dat toch allemaal niet, maar ik heb niet echt de indruk dat ik hierover ga.
lilalinda schreef:
13-11-2019 14:25
Joehoe TO, wat wil je met dit topic??
Je houdt niet van Sint, maar wil het ook niet skippen
Meer keuzes heb je niet he?

Kun je gaan stampvoeten, wordt het niet beter van
Of je doet niet mee, of je maakt er het beste van. Misschien worden je kinderen dan ook relaxter.
Ga vanavond eens samen Sinterklaasjournaal kijken. Kleinste op schoot, en achen om de geintjes. Wordt het meteen gewoon en lollig feestjes.

En als ze zich zorgen maken om de boot/trein, dan zeg je, dat jij allang gebeld hebt met Sint en dat het goed komt, of het stond in de krant ofzo
Zuigen.

Zoals meestal.
Ik heb helemaal niets met kerst. Dat de kinderen uitkijken naar sinterklaascadeautjes vind ik wel weer leuk, ook al geloven ze allebei niet meer. De oudste van 13 dacht dat hij wist waar de cadeaus lagen en kwam vragen of hij even mocht kijken. (Stiekem doen is hem vreemd.) We hebben toen gekeken en hij heeft aan de pakjes gevoeld, en had ook wel willen weten wat erin zat, maar dat vond ik te ver gaan. De jongste van 10 ligt nu steeds in een deuk om het sinterklaasjournaal.

We zijn ooit maar 1 keer bij een intocht geweest en vieren altijd ook maar 1 keer pakjesavond, alleen met ons gezin thuis. Niks overdrevens.
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:25
Precies.
Daarbij krijgen ze de cadeautjes gewoon van ons en de opa's en oma's. Niet één of ander magisch figuur.
Nou volgens mij horen de kerstman die te brengen.
Rosalind schreef:
13-11-2019 14:22
Raken jouw kinderen werkelijk in de stress van alleen sinterklaas op school en thuis?
Je hoeft thuis geen sinterklaasjournaal te kijken natuurlijk? En het vieren van sinterklaas op het werk van (een van) de ouders en/of sportclub is ook niet verplicht.

Nogmaals dan: We kijken het thuis niet, ze kijken het op school in de klas.
Bells_ schreef:
13-11-2019 14:26
Oud en Nieuw is het enige waar ik wat minder mee heb. Ik vier het wel, maar heel low-key, met vrienden op de bank. Samen eten, glaasje champagne en om 12 uur sterretjes in de tuin is prima voor mij.
Dat vind ik juist de ultieme manier van vieren!
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:26
Nogmaals dan: We kijken het thuis niet, ze kijken het op school in de klas.
Ga het thuis ook kijken, dan kun je begeleid kijken, raken ze ook niet meer zo over hun theewater

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven