Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 14:34
[...]
Over een paar jaar is het niet meer landelijk, plaatselijk of via werk maar alleen maar in privesfeer om enig discussie te voorkomen.
to er is nog hoop!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-11-2019 22:08
Reden: quote verwijderd ivm pietendiscussie
31.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
13-11-2019 14:35
Ik heb leuke herinneringen aan Sint. Word ook vrolijk van Sinterklaasliedjes en het Sint snoepgoed. Maar ik snap niet waarom zoveel ouders perse willen dat hun kind erin gelooft. Mijn ouders hebben mij bewust niet laten geloven. Ik wist niet beter dan dat mijn ouders de cadeaus kochten en had echt niet het gevoel dat ik een minder Sinterklaasfeest had.
Er zijn altijd wel kinderen die hun mond voorbij praten, dat houd je niet tegen.
Ik heb mijn kinderen nooit voorgelogen, en toch geloofden ze
Voor hen is Sinterklaas net zoiets als een politieagent of een giraffe
Je ziet ze in een boek en soms in het echt
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
13-11-2019 14:07
O ik was vaak de andere kant de zwarte piet van sint en wat heerlijk om al die tijd de kinderen zo te zien glunderen!! Ik heb het verschillende jaren gedaan.

Die van mij vonden het altijd doodeng en vermeed ze zoveel mogelijk. Al lukte dat maar moeilijk, aangezien ze overal opdoken. Dus op den duur maar verteld dat het niet echt was omdat ze niet meer naar school wilde vanwege Sinterklaas. Ik deel TO haar mening wel. Je ontkomt er niet aan. Wij keken thuis nooit het sint journaal, maar op school wel en dan werd er weer doodleuk gezegd dat ze hun schoen mochten zetten terwijl je niks in huis had 🙄. Daarnaast wordt het niet alleen meer thuis en op school gevierd, maar ook op het werk, bij muziekles, sport, kerk, buurtvereniging enz. En thuis vieren met alleen kadootjes en pepernoten is ook niet goed genoeg meer, er moet minstens een Sinterklaas spel, speurtocht of zelfs escape room worden georganiseerd. Kortom, ik ben blij dat ze niet meer geloven, helemaal met dat zwarte pieten gedoe. Wij leggen gewoon lekker saai de kadootjes onder de kerstboom.
ghost79 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:38
1.24% gewijzigd
De reageerders hier hebben inderdaad wel gelijk dat je het zelf kleiner kunt maken. Ik vind bijvoorbeeld dat Sinterklaasjournaal elke dag erg veel
Het wordt uitgemolken.
Rosalind schreef:
13-11-2019 14:36
Tja. Skip de intocht, het sinterklaas vieren op het werk van je man en de pakjes bij schoonouders.
Dan houd je sinterklaas op school en pakjesavond thuis over.
Dan kom je al een heel eind.
Wij doen cadeautjes met kerst, dat kan ook prima.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
13-11-2019 14:27
Dat vind ik juist de ultieme manier van vieren!
Ik ook, ik ben echt héél blij dat al mijn vrienden dit inmiddels ook het liefste doen. Vroeger moest ik met mijn gezellige-avond-op-de-bank-plannen altijd concurreren met grote feesten.

Kerst is trouwens ook zoiets bij ons, maar dan met familie. We koken wel uitgebreid, maar doenlijk, we gaan geen spannende recepten uitproberen die stress opleveren. En iedereen kleedt zich wel leuk aan, maar schopt ook lekker de schoenen uit als 'ie dat wil. We spelen een spelletje, gaan een stuk lopen, houden een sneeuwballengevecht als het eens een witte Kerst is. Niet opgedirkt opzitten.

Simpel is het fijnste, dat zou voor mij ook voor Sinterklaas met kinderen gelden. Wij gingen vroeger ook naar de intocht en naar Sint op het werk van mijn vader en in de supermarkt en bij opa en oma, maar ik kan me daar geen hysterie omheen herinneren. Mijn ouders maakten ook nooit ergens moeten van. We deden wat we leuk vonden, niet per se wat we het jaar daarvoor ook hadden gedaan. Of wat andere kinderen in de klas deden. Soms was het uitgebreid, soms niet. Dat heb ik met Kerst dus ook. Dit jaar heb ik echt zin om het hele huis te versieren. Ga ik ook doen. Vorig jaar heb ik op kerstavond een kerstboom van papier geknipt en op de muur geplakt. Ook prima.
Ghost79 schreef:
13-11-2019 14:37
Die van mij vonden het altijd doodeng en vermeed ze zoveel mogelijk. Al lukte dat maar moeilijk, aangezien ze overal opdoken. Dus op den duur maar verteld dat het niet echt was omdat ze niet meer naar school wilde vanwege Sinterklaas. Ik deel TO haar mening wel. Je ontkomt er niet aan. Wij keken thuis nooit het sint journaal, maar op school wel en dan werd er weer doodleuk gezegd dat ze hun schoen mochten zetten terwijl je niks in huis had 🙄. Daarnaast wordt het niet alleen meer thuis en op school gevierd, maar ook op het werk, bij muziekles, sport, kerk, buurtvereniging enz. En thuis vieren met alleen kadootjes en pepernoten is ook niet goed genoeg meer, er moet minstens een Sinterklaas spel, speurtocht of zelfs escape room worden georganiseerd. Kortom, ik ben blij dat ze niet meer geloven, helemaal met dat zwarte pieten gedoe. Wij leggen gewoon lekker saai de kadootjes onder de kerstboom.
Niets moet he..
NYC schreef:
13-11-2019 14:34
Schoen zetten met kadootjes ipv alleen mandarijnen en snoepgoed, is dat trouwens iets van de laatste jaren of kennen mensen het hier uit hun eigen jeugd?

Ik kreeg in de jaren 80 alleen wat eetbaars maar ik heb nooit aan anderen gevraagd wat zij kregen. Wat kregen jullie vroeger?

Wij kregen vroeger ook mandarijntjes of snoep in onze schoen.
Tegenwoordig (als ik kijk naar de school van mijn kinderen) zijn dat ook al echt volwaardige cadeau's.
NYC schreef:
13-11-2019 14:34
Schoen zetten met kadootjes ipv alleen mandarijnen en snoepgoed, is dat trouwens iets van de laatste jaren of kennen mensen het hier uit hun eigen jeugd?

Ik kreeg in de jaren 80 alleen wat eetbaars maar ik heb nooit aan anderen gevraagd wat zij kregen. Wat kregen jullie vroeger?
Kleine kadootjes en manderijnen. Mijn moeder vond toen al belachelijk hoeveel snoep er gegeten werd. En we kregen al een letter op 5 december en dan genoeg pepernoten en Mochten elk 3 dagen ongveer schoenzetten. Dus denk ik 3/4x en dan zat er een klein kadootje in. Gummen en stickers en stuiterballen, jurkje voor een barbie. Krijt, geurstiften. Beetje van dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
13-11-2019 14:37
En thuis vieren met alleen kadootjes en pepernoten is ook niet goed genoeg meer, er moet minstens een Sinterklaas spel, speurtocht of zelfs escape room worden georganiseerd.
wil je koffie of thee bij de lulkoek?
Alecta schreef:
13-11-2019 14:39
Wij doen cadeautjes met kerst, dat kan ook prima.
Natuurlijk kan dat.
Maar TO klaagt steen en been terwijl ze sinterklaas niet wil overslaan. En met haar kinderen naar tig vieringen gaat.
lilalinda schreef:
13-11-2019 14:40
wil je koffie of thee bij de lulkoek?
Dat vertaal jij beter dan ik. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (bijna 10) heeft nooit echt geloofd in Sinterklaas... elk jaar kwamen er meer vragen bij. Wij hebben tegen haar gezegd : Geloof wat je wil, maar verkondig niet je mening in de klas (was bij de kleutertjes) Ze zit nu in groep 6. Vorig jaar hebben we officieel verteld (in groep 5) dat sint niet bestaat.
Ze was niet verrast, haar antwoord was : Dat wist ik al heel lang.

Het was op een gegeven moment zelfs zo hier dat de Intocht vermeden werd (had ze geen zin in) op tv wou ze ook niet meer kijken (moet het ook al op school zien), sint feesten van het werk hoefden we niet meer heen (ik hoef sint en piet niet te zien). Ze was wel altijd heel erg bezig met haar verjaardag (eind november) en die sint ? dat zag ze meer als een bijzaakje.

Natuurlijk hebben we het altijd wel gevierd, de kado's vond ze uiteraard leuk. Maar de "magie" er omheen ontbrak !! Ergens vond ik dat wel jammer, het is toch mooi om te zien als ze er echt helemaal in opgaan. Maar aan de andere kant vind ik het ook niet heel erg. De spanningen die sommige kinderen heel erg hebben zijn ons ook bespaard gebleven.

Nu geen sint meer.
Wel krijgt ze een chocoletter van me (kreeg ik ook altijd toen ik nog bij mijn moeder woonde, zelfs op mijn 23e lag er dan nog na het stappen een chocoletter in mijn schoen hahaha)
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:40
Wij kregen vroeger ook mandarijntjes of snoep in onze schoen.
Tegenwoordig (als ik kijk naar de school van mijn kinderen) zijn dat ook al echt volwaardige cadeau's.
Winkels vol met schoenkadootjes van 1 euro je bent niet verplicht om mee te doen met de grote mensenmassa's
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:40
Wij kregen vroeger ook mandarijntjes of snoep in onze schoen.
Tegenwoordig (als ik kijk naar de school van mijn kinderen) zijn dat ook al echt volwaardige cadeau's.
ik had vroeger (eind jaren 70) al een jongetje in de klas dat enorme kado's in zijn schoen kreeg
Kan me de radiobestuurbare auto (dat was toen echt waanzinnig Nieuw) herinneren.
Ik heb mijn bange kind heel jong al verteld hoe het zat. Mijn andere kind had het zelf al snel in de gaten, maar dat maakte haar plezier in het feest niet minder.

Het Sinterklaasjournaal is uiterst amusant, vooral als Janboerefluitjes er bij betrokken is. Dat kun je als ouder prima een beetje afzwakken. Je hoeft niet 2 keer pakjesavond te vieren en je hoeft ook niet elke dag de schoen te zetten. Wie zegt overigens dat die andere kinderen dat mogen? De ouders, of die kinderen zelf? Aangezien kleuters ook geloven dat hun vader zo sterk is dat hij een auto kan optillen met een hand, zou ik hun woorden niet al te letterlijk nemen.


Kerst vieren wij heel kleinschalig, want dat vind ik fijn. Boom, lekker ontbijten, kerk, wandelen, kransjes eten.
Alle reacties Link kopieren
Mandarijnen... een jaar of 25 terug wilde onze plaatselijke sinterklaascommissie het ook eens was gezonder aanpakken.
Pieten deelden minder snoep uit en veel mandarijnen.
Gevolg: kinderen wilden ze niet, gooiden ze massaal we (kinderen waren toen ook al etterbakjes) hele stad zat vol mandarijnenprut
NYC schreef:
13-11-2019 14:34
Schoen zetten met kadootjes ipv alleen mandarijnen en snoepgoed, is dat trouwens iets van de laatste jaren of kennen mensen het hier uit hun eigen jeugd?

Ik kreeg in de jaren 80 alleen wat eetbaars maar ik heb nooit aan anderen gevraagd wat zij kregen. Wat kregen jullie vroeger?

Ik kreeg uitsluitend pepernoten, suikerbeestjes, of van die kikkers in gekleurd zilverpapier in mijn schoen (jaren zestig). Mijn eigen kinderen ook snoepgoed, stuiterballetje, knikkers dat soort dingetjes.
Rosalind schreef:
13-11-2019 14:36
Tja. Skip de intocht, het sinterklaas vieren op het werk van je man en de pakjes bij schoonouders.
Dan houd je sinterklaas op school en pakjesavond thuis over.
Dan kom je al een heel eind.

Ik denk alleen niet dat mijn schoonouders dat leuk gaan vinden.
We komen daar die zondag (01-12) bij elkaar om te gourmetten met ook de broer en aanhang van mijn man en zijn opa ect.
Alles op initiatief van schoonmoeder.

Zouden jullie dat afzeggen dan of niet?
NYC schreef:
13-11-2019 14:34
Schoen zetten met kadootjes ipv alleen mandarijnen en snoepgoed, is dat trouwens iets van de laatste jaren of kennen mensen het hier uit hun eigen jeugd?

Ik kreeg in de jaren 80 alleen wat eetbaars maar ik heb nooit aan anderen gevraagd wat zij kregen. Wat kregen jullie vroeger?
Als schoencadeautje inderdaad een mandarijn met een kleinigheidje erbij. We mochten schoen zetten in het weekend, vanaf de intocht tot pakjesavond. Ik heb geweldige herinneringen aan Sinterklaas. Het Sinterklaasjournaal was er inderdaad nog niet maar in de aanloop naar 5 december wel Dag Sinterklaas met Bart Peeters op de Belgische zender en dat vonden wij echt heel mooi. Op 5 december zelf Sinterklaas bij Sesamstraat. Dat was altijd een superleuk begin voor pakjesavond. Die deden we met het gezin, en soms kwamen opa en oma ook en dat was zo fijn. Na ons werden er meer kleinkinderen geboren dus gingen opa en oma natuurlijk jaarlijks afwisselen. Oh ja, en Sinterklaas kwam ook nog op de voetbalclub van mijn vader, daar gingen we als kleine kinderen dan ook heen.

Ook toen we niet meer geloofden bleven we het vieren, gewoon zoals we altijd al hebben gedaan met lekker eten en cadeautjes. Gedichten en surprises vonden en vinden we geen van allen leuk. Maar de aanloop naar 5 december en de avond zelf heb ik altijd superleuk gevonden.

Met kerst voor iedereen een kleinigheid onder de boom.
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:34
Gewoon van me afschrijven en kijken of meer ouders van jonge kinderen zich erin herkennen.

Skippen zou fijn zijn, maar gaat niet altijd. De oudste trekt toch lootjes in de klas en hem niet laten meedoe is ook sneu voor hem.
En zoals ik al zei, ze kijken het sinterklaasjournaal in de klas en de kinderen onderling jutten elkaar op. De juf doet er vaak (helaas) nog een schepje bovenop.

We gaan niet naar een intocht kijken dan alleen de landelijke intocht op tv omdat iedereen in de klas die kijkt natuurlijk.
Verder is het schoen zetten en heel misschien naar Sinterklaas op het werk van mijn man, maar daar twijfel ik aan, ligt eraan hoe mijn jongste zich voelt. En dan Sinterklaas op school, en pakjesavond hier thuis met mijn kant van de familie en een keertje (op 1 december) bij mijn schoonouders.
Wat vindt je man van sint op zijn werk? Kan/Wil hij die overslaan? En pakjesavond met jullie families? Komt dat ook nog bovenop kerst? Hier is (zonder mijn overleg) kennelijk afgesproken dat schoonouders sinterklaas voor de kinderen doen en kerstkado's voor de volwassenen. Maar ik weet tamelijk zeker dat er voor de kinderen ook wat gekocht gaat worden met kerst omdat het anders zielig is als ze moeten gaan toekijken als zes grote mensen kadootjes zitten uit te pakken... En thuis doen we pakjesavond omdat dat mijn traditie is (ik houd er echt van, vuurtje aan op tv mijn gebrek aan een haard, kindjes net uit bad) en kerstochtend wil mijn vrouw vanuit eigen traditie pakjes onder een boom (specifieke wensen voor elkaar kopen)
Maar vind het dus wel (te) veel als de grootouders ook dus twee pakjesgelegenheden willen.
En als je echt tegen bent, wat houd je tegen om nu al de kerstboom neer te zetten?
lilalinda schreef:
13-11-2019 14:40
wil je koffie of thee bij de lulkoek?

:HA:
Alle reacties Link kopieren
Hier nog iets kleinere kids (3,5 en 9 maanden) en ik vind het leuk dat de oudste nu echt interesse gaat tonen.
Ik ga met de kids naar de intocht en we vieren het klein thuis (niet met de opa's en oma's)

Wij mochten overigens vroeger 2x onze schoen zetten (wat andere kinderen olk deden of kregen) en daar zaten gewoon echt kleine cadeautjes in (je hoeft niet elke dag die schoen te laten zetten en er dure cadeaus in te doen he, ook nief als andere dat wel doen)
Rosalind schreef:
13-11-2019 14:41
Natuurlijk kan dat.
Maar TO klaagt steen en been terwijl ze sinterklaas niet wil overslaan. En met haar kinderen naar tig vieringen gaat.

Er valt moeilijk te ontsnappen aan Sinterklaas, en ik ga niet naar tig vieringen... :-?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven