Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:44
Ik denk alleen niet dat mijn schoonouders dat leuk gaan vinden.
We komen daar die zondag (01-12) bij elkaar om te gourmetten met ook de broer en aanhang van mijn man en zijn opa ect.
Alles op initiatief van schoonmoeder.

Zouden jullie dat afzeggen dan of niet?
Als jouw kind(eren) daarvan teveel over in de stress zitten, dan zou ik het inderdaad skippen.
Waarom nodig je je niet alleen de (schoon)ouders op pakjesavond bij jullie uit?
De rest van de familie zie je wel met kerst ofzo.

Zie je in dat je klaagt over de grootsheid van het feest maar dat je zelf ook gewoon meedoet?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:44
Ik denk alleen niet dat mijn schoonouders dat leuk gaan vinden.
We komen daar die zondag (01-12) bij elkaar om te gourmetten met ook de broer en aanhang van mijn man en zijn opa ect.
Alles op initiatief van schoonmoeder.

Zouden jullie dat afzeggen dan of niet?
Ik zou er al niet eens aan begonnen zijn.

Bij het eerste kind heb ik al meegedeeld dat sinterklaas alleen met ons gezin ging.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:44
Ik denk alleen niet dat mijn schoonouders dat leuk gaan vinden.
We komen daar die zondag (01-12) bij elkaar om te gourmetten met ook de broer en aanhang van mijn man en zijn opa ect.
Alles op initiatief van schoonmoeder.

Zouden jullie dat afzeggen dan of niet?
je kunt ze toch bij jullie uitnodigen?
Ouders en schoonuders, alles in 1x. Gewoon alleen pakjes.

En dat gourmetten doe je dan een weekje later

Probeer even uit je negativiteit te stappen, je probleem is oplosbaar
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:44
Ik denk alleen niet dat mijn schoonouders dat leuk gaan vinden.
We komen daar die zondag (01-12) bij elkaar om te gourmetten met ook de broer en aanhang van mijn man en zijn opa ect.
Alles op initiatief van schoonmoeder.

Zouden jullie dat afzeggen dan of niet?
Natuurlijk gaat je schoonmoeder dat niet leuk vinden.
Maar je eigen ouders mogen wel gezellig komen vieren.
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:46
Er valt moeilijk te ontsnappen aan Sinterklaas, en ik ga niet naar tig vieringen... :-?
Jawel want je gaat naar de intocht, overweegt naar de viering op je mans werk te gaan en viert het twee keer met familie.
Dat hoeft dus allemaal niet he?
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
13-11-2019 14:46
Ik zou er al niet eens aan begonnen zijn.

Bij het eerste kind heb ik al meegedeeld dat sinterklaas alleen met ons gezin ging.
Ook een mogelijkheid

wij vieren sinterklaas met schoonouders
Mijn ouders hebben eerste keus qua kerst
lilalinda wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:50
0.33% gewijzigd
Blij te lezen dat ik niet de enige ben die er al kind al weinig aan vond. Ik ben opgegroeid in het katholieke zuiden, maar mijn ouders waren niet katholiek dus ik had op de een of andere manier altijd het idee dat het niet mijn feest was: zo’n bisschop met van die geschminkte clowns eromheen.

Mijn partner is niet Nederlands en hij vindt het helemaal een raar feest. Blackface vindt hij te fout voor woorden en dan zo’n oude grijze bisschop na al misbruikschandalen in de katholieke kerk. Hij snapt er echt niets van :rofl:
anoniem_327069 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:50
0.56% gewijzigd
Een school die de jongste kleuters op school naar het sinterklaasjournaal laat kijken, zou mijn school niet zijn.
Poeh, dat getuigt echt van érg weinig pedagogisch inzicht.

Onze school doet dat niet, we hebben zorgvuldig een school uitgekozen die geen tv kijkt met kinderen, ik vind dat zoiets raar. En thuis zetten we het skjournaal ook niet aan dus je kan er best aan ontsnappen ala ze heel klein zijn en als ze wat groter zijn dan kan je zeggen dat het nep is.
lilalinda schreef:
13-11-2019 14:47
Ook een mogelijkheid

wij voeren sinterklaas met schoonouders
Mijn ouders hebben eerste keus qua kerst
Eet sint mee? :proud: Niet te veel alcohol schenken he aan die ouwe
Maar hij schrijft wel ieder jaar op 5 december een fantastisch Sinterklaasgedicht voor me, dat dan weer wel. :heart:
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:46
Er valt moeilijk te ontsnappen aan Sinterklaas, en ik ga niet naar tig vieringen... :-?
Tja, dat heb ik met kerst, hoor je mij janken?


Dus je gaat emigeren of op vakantie naar LA.

Of je niet zo druk maken en aan zo min mogelijk mee doen. Of je kind vertellen dat het nep is.

Kan wel maar je wil het niet, je zeurt liever.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
13-11-2019 14:34
Schoen zetten met kadootjes ipv alleen mandarijnen en snoepgoed, is dat trouwens iets van de laatste jaren of kennen mensen het hier uit hun eigen jeugd?

Ik kreeg in de jaren 80 alleen wat eetbaars maar ik heb nooit aan anderen gevraagd wat zij kregen. Wat kregen jullie vroeger?
Hier kregen we soms een schoenkadootje, vouwblaadjes, kleurboekje of zo, en soms iets lekkers
Een chocoladeletter, een pakje chocolade sigaretten (die waren De hit bij mijn zusje en mij) of strooigoed met zo'n vieze kikker
(Eind jaren 70 trouwens, toen konden die sigaretjes nog)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
13-11-2019 14:37
En thuis vieren met alleen kadootjes en pepernoten is ook niet goed genoeg meer, er moet minstens een Sinterklaas spel, speurtocht of zelfs escape room worden georganiseerd.
Maar, oprechte vraag, van wie moet dat dan? Trekken je kinderen echt hun neus op als ze met Sinterklaas de cadeautjes gewoon bij hun schoen zien liggen? Zeggen ze dan 'moeder, u verwacht toch niet dat ik deze Action-troep zomaar ga uítpakken? Ik wil eerst uitgedaagd worden met een escape room met ingebouwde achtbaan.' Ik maak er een grapje van, maar ik kan me hier dus echt niets bij voorstellen.

Wat betreft dat elke dag de schoen zetten omdat het mag van het Sinterklaasjournaal, mijn moeder zei gewoon dat Sinterklaas het veel te druk had om iedere nacht alle schoentjes te vullen. Dus ik mocht mijn schoen maar af en toe zetten. Klaar en basta, kinderen die vragen worden overgeslagen en meer van dat soort nuchtere mededelingen die duidelijk maakten dat de kous af was. Geen trauma aan overgehouden, ik begreep dat wel als kind.
Gourmetten e.d. deden wij nooit. Onze Sinterklaasavond-maaltijd was standaard zelfgemaakte erwtensoep en in de avond heel traditioneel chocolademelk met speculaas, perpernoten en taaitaai.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zo naar mijn Engelse schoonfamilie kijk en Amerika, kan Kerst ook enorm opgeklopt worden.

Dat zwarte Piet over de daken loopt bestaat al langer dan 2001 en dat het eng is is een traditie van nog voor Zwarte Piet. Het leert kinderen ook gewoon met angst, spanning en stress om te gaan. Het is aan de ouder om dat niet helemaal weg te nemen, maar in goede banen te leiden.
Bells_ schreef:
13-11-2019 14:49
Maar, oprechte vraag, van wie moet dat dan? Trekken je kinderen echt hun neus op als ze met Sinterklaas de cadeautjes gewoon bij hun schoen zien liggen? Zeggen ze dan 'moeder, u verwacht toch niet dat ik deze Action-troep zomaar ga uítpakken? Ik wil eerst uitgedaagd worden met een escape room met ingebouwde achtbaan.' Ik maak er een grapje van, maar ik kan me hier dus echt niets bij voorstellen.

Wat betreft dat elke dag de schoen zetten omdat het mag van het Sinterklaasjournaal, mijn moeder zei gewoon dat Sinterklaas het veel te druk had om iedere nacht alle schoentjes te vullen. Dus ik mocht mijn schoen maar af en toe zetten. Klaar en basta, kinderen die vragen worden overgeslagen en meer van dat soort nuchtere mededelingen die duidelijk maakten dat de kous af was. Geen trauma aan overgehouden, ik begreep dat wel als kind.
Maar dat zeggen ze ook echt niet hoor.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:50
0.73% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:49
Tja, dat heb ik met kerst, hoor je mij janken?


Dus je gaat emigeren of op vakantie naar LA.

Of je niet zo druk maken en aan zo min mogelijk mee doen. Of je kind vertellen dat het nep is.

Kan wel maar je wil het niet, je zeurt liever.
Of ze viert sint alleen met man en kinderen scheelt ook een hoop gezeik met ouders/schoonouders etc.
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
13-11-2019 14:47

Mijn partner is niet Nederlands en hij vindt het helemaal een raar feest. Blackface vindt hij te fout voor woorden en dan zo’n oude grijze bisschop na al misbruikschandalen in de katholieke kerk. Hij snapt er echt niets van :rofl:
het is ook een raar feest
Net zo bizar als een haas die eieren brengt
of een boom in je woonkamer (in mijn geval diverse bomen...)
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:18
En dat vind ik nou oprecht meest irritante opgeklopte vreselijk 'feest'.
Zo heeft iedereen een voorkeur.
Het fijne aan kerstmis vond ik dat het bij ons juist nooit opgeklopt en opgedirkt was :) gewoon lekker relaxt, kerstversiering en boom met lichtjes, kleine cadeautjes eronder, lekker eten. Meestal gourmetten en anders gewoon afhaal Chinees. Niets opgedofts aan, gewoon gezellig.
2019 schreef:
13-11-2019 14:50
Of ze viert sint alleen met man en kinderen scheelt ook een hoop gezeik met ouders/schoonouders etc.
Ja maar..... ;)
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:51
Ja maar..... ;)
Echt he het leven kan soms zo makkelijk zijn..
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:44
Ik denk alleen niet dat mijn schoonouders dat leuk gaan vinden.
We komen daar die zondag (01-12) bij elkaar om te gourmetten met ook de broer en aanhang van mijn man en zijn opa ect.
Alles op initiatief van schoonmoeder.

Zouden jullie dat afzeggen dan of niet?
Bij voorkeur wel. :mrgreen: Maar aangezien het je schoonfamilie betreft vind ik dat je man een standpunt moet innemen hierover. Hier hebben we (tijdje terug) lootjes getrokken met schoonfamilie voor kerst, maar kennelijk wordt sinterklaas voor de kinderen nu ook groot aangepakt. Ik vind het niet aan mij om dan nu nog te zeggen dat we sinterklaas niet door laten gaan of de kerstkadootjes verplaatsen naar sinterklaas, maar ik wil dat ze volgend jaar een keuze maken. Ofwel: lootjes trekken met volwassenen voor sinterklaas en dan de zak aanvullen met kadootjes voor de kinderen (en met kerst dan alleen een etentje). Ofwel sinterklaas helemaal overslaan en de lootjes met kerst blijven doen en de kinderen dan ook de kadootjes geven.
Lijkt me toch niet teveel gevraagd vanuit mij of is dat te bemoeizuchtig?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:44
Ik denk alleen niet dat mijn schoonouders dat leuk gaan vinden.
We komen daar die zondag (01-12) bij elkaar om te gourmetten met ook de broer en aanhang van mijn man en zijn opa ect.
Alles op initiatief van schoonmoeder.

Zouden jullie dat afzeggen dan of niet?
Ja hoor zonder problemen.
En heel simpel, of alles op 1 dag ouders en schoonouders, of om en om het een jaar je ouders, het andere jaar schoonouders.

Wat ik overigens niet begrijp os waarom opa's en oma's erbij moeten zijn.
Wij waren thuis op 5 december als gezin.
Ouders, zusje en ik.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
NYC schreef:
13-11-2019 14:52
Bij voorkeur wel. :mrgreen: Maar aangezien het je schoonfamilie betreft vind ik dat je man een standpunt moet innemen hierover. Hier hebben we (tijdje terug) lootjes getrokken met schoonfamilie voor kerst, maar kennelijk wordt sinterklaas voor de kinderen nu ook groot aangepakt. Ik vind het niet aan mij om dan nu nog te zeggen dat we sinterklaas niet door laten gaan of de kerstkadootjes verplaatsen naar sinterklaas, maar ik wil dat ze volgend jaar een keuze maken. Ofwel: lootjes trekken met volwassenen voor sinterklaas en dan de zak aanvullen met kadootjes voor de kinderen (en met kerst dan alleen een etentje). Ofwel sinterklaas helemaal overslaan en de lootjes met kerst blijven doen en de kinderen dan ook de kadootjes geven.
Lijkt me toch niet teveel gevraagd vanuit mij of is dat te bemoeizuchtig?
Maar even serieus, sinterklaas vieren met je eigen ouders is prima maar met schoonouders een paar dagen eerder gaan we dan maar skippen want dát is iets te veel.
Nehemah schreef:
13-11-2019 14:51
Het fijne aan kerstmis vond ik dat het bij ons juist nooit opgeklopt en opgedirkt was :) gewoon lekker relaxt, kerstversiering en boom met lichtjes, kleine cadeautjes eronder, lekker eten. Meestal gourmetten en anders gewoon afhaal Chinees. Niets opgedofts aan, gewoon gezellig.

We maken er gewoon een 2 dagen pyamafeest van met troostvoer dat ik niet hoef te maken of daarna nog dagen ruikt ;-)
Ik skip de familiefeestjes al jaren. Soms zetten we een boom neer en soms gaan we toch theedrinken bij familie.

Dus zoals wij willen en ik ga me niet druk maken over wat anderen allemaal wel of niet doen qua bezoeken, muziek, hele diners, kleding/cadeau's enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven