Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
To ik ben het helemaal met je eens.
Ik vond het Sinterklaasfeest altijd leuk als kind. Ik was een basisschoolkind in de jaren zestig.
Sinterklaas was een feest van geheimzinnigheid en blije spanning. Hij kwam aan met de bekende Sinterklaasintocht waarbij door de pieten gestrooid werd, en ik mocht inderdaad een keer of drie mijn schoen zetten. Zeker niet dagelijks.
Op 5 december zag je af en toe een zwarte piet door de straten flitsen, op weg naar een school ofzo en verder deden wij het met boeken en liedjes. Op 5 december een grote mand met kleine cadeautjes. Echt klein, denk aan een schetsboek, kleurpotloden enz.
Mijn moeder strooide zonder dat ik zag dat zij het deed en dat was superspannend.
Geen Sinterklaasjournaal, geen Sinterklaastoestanden verder.
Ik vind het nu ook too much.
Ik ben van die periode dat er alleen aan sinterklaas werd gedaan en niet aan kerstkadootjes. :cry: :cry: :cry:
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 14:28
To ik ben het helemaal met je eens.
Ik vond het Sinterklaasfeest altijd leuk als kind. Ik was een basisschoolkind in de jaren zestig.
Sinterklaas was een feest van geheimzinnigheid en blije spanning. Hij kwam aan met de bekende Sinterklaasintocht waarbij door de pieten gestrooid werd, en ik mocht inderdaad een keer of drie mijn schoen zetten. Zeker niet dagelijks.
Op 5 december zag je af en toe een zwarte piet door de straten flitsen, op weg naar een school ofzo en verder deden wij het met boeken en liedjes. Op 5 december een grote mand met kleine cadeautjes. Echt klein, denk aan een schetsboek, kleurpotloden enz.
Mijn moeder strooide zonder dat ik zag dat zij het deed en dat was superspannend.
Geen Sinterklaasjournaal, geen Sinterklaastoestanden verder.
Ik vind het nu ook too much.
Ik ken helemaal geen kinderen die nu dagelijks hun schoen mogen zetten. Jij wel?
Grote kans trouwens dat je kinderen hyper van kerst worden, zou je de cadeau´s van sinterklaas naar kerst verplaatsen.
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:25
Precies.
Daarbij krijgen ze de cadeautjes gewoon van ons en de opa's en oma's. Niet één of ander magisch figuur.
Oh, maar vind je dat dan juist helemaal een irritante gedachte? Ik vind het eigenlijk juist zo leuk dat ze die pakjes wel van een "magisch figuur" denken te krijgen. Er lijkt mij niet zoveel meer aan als ze weten dat wij (en opa en oma) die kado's kopen.
Alle reacties Link kopieren
Schoen zetten, deden we 2x per week:
1x zat er een minikadootje in (bijvoorbeeld een adventkalander van 2 euro) en 1x zat er iets te snoepen in.

Sint-op-zijn-werk, hebben we 1x gedaan, nooit meer. Te veel gedoe
Sint-op-mijn-werk, heb ik trouwens eigenhandig afgeschaft.
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 14:28
To ik ben het helemaal met je eens.
Ik vond het Sinterklaasfeest altijd leuk als kind. Ik was een basisschoolkind in de jaren zestig.
Sinterklaas was een feest van geheimzinnigheid en blije spanning. Hij kwam aan met de bekende Sinterklaasintocht waarbij door de pieten gestrooid werd, en ik mocht inderdaad een keer of drie mijn schoen zetten. Zeker niet dagelijks.
Op 5 december zag je af en toe een zwarte piet door de straten flitsen, op weg naar een school ofzo en verder deden wij het met boeken en liedjes. Op 5 december een grote mand met kleine cadeautjes. Echt klein, denk aan een schetsboek, kleurpotloden enz.
Mijn moeder strooide zonder dat ik zag dat zij het deed en dat was superspannend.
Geen Sinterklaasjournaal, geen Sinterklaastoestanden verder.
Ik vind het nu ook too much.
Er werd wel een kalender gemaakt met aantal dagen er op wanneer sint kwam en vooral liedjes oefenen en de juf had een voorleesboek over sinterklaas
Ze maakten er op school een hele happining van.
Alle reacties Link kopieren
...
yella78 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:37
Reden: later gewijzgd maar per ongeluk gequote ook, daarom eerste tekst weggehaald
99.64% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:30
Ik ken helemaal geen kinderen die nu dagelijks hun schoen mogen zetten. Jij wel?
die van mij probeerden het wel
gevolg: lege schoenen
2019 schreef:
13-11-2019 14:29
Ik ben van die periode dat er alleen aan sinterklaas werd gedaan en niet aan kerstkadootjes. :cry: :cry: :cry:
Ik ook, maar wat is daar verdrietig aan? Bij ons thuis werd kerst eigenlijk helemaal niet gevierd. Wel een boom en mooi gedekte tafel, maar niet met kadootjes.
Ik heb zelf Sinterklaas altijd leuker gevonden dan kerst, op dat gebied ben ik echt een Grinch. :lol: Kerst vind ik echt een hypocriet zooitje, samen met elk jaar weer diezelfde zoetsappige pleurismuziek :lol: Sinterklaas vind ik an sich leuker.

Maarja, ik zie er genoeg mensen van genieten, die laat ik maar geniet. :)
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:30
Ik ken helemaal geen kinderen die nu dagelijks hun schoen mogen zetten. Jij wel?
Hier mogen ze de schoen elke dag zetten. Wil niet zeggen dat er dan wat in zit. Zo deden we dat vroeger thuis ook. Altijd handig om in deze donkere dagen kinderen snel uit bed te krijgen :proud:
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
13-11-2019 14:29
Ik ben van die periode dat er alleen aan sinterklaas werd gedaan en niet aan kerstkadootjes. :cry: :cry: :cry:
In die tijd vierden wij al wel kerst, met de Engelse tak. Ik dacht altijd, dat het een speciaal familiefeest was
Na paar jaar mocht blijkbaar iedereen meedoen :(
Alle reacties Link kopieren
[quote=Yella78 post_id=30617041 time=1573651886 user_id=346108]
Als kind vond ik de persoon Sinterklaas weinig aan. Een statige oude man, een bisschop nota bene (de kerk en alles eromheen vond ik überhaupt oersaai), daar was ik een beetje door geïntimideerd. De pieten vond ik wel leuk, al snapte ik niet zo goed waarom ze per se zwart geverfd moesten worden. (roet van de schoorsteen zit niet zo dik en gelijkmatig over je hele gezicht, leek mij)
Mijn ouders verkochten speelgoed en de sinterklaastijd was bij ons natuurlijk topdrukte. Dat was altijd een erg leuke en gezellige tijd, ik hield van het leven in de brouwerij op straat en vond het geweldig dat er in die tijd een hele week elke dag koopavond was.
Toen ik zelf kinderen kreeg, vond ik het heel leuk om al die cadeaus te kopen. Voor ik hen kreeg, twijfelde ik er weleens over om, als ik eventueel moeder zou zijn, mee te gaan in dat eigenlijk toch gewoon jokken tegen je kinderen. Principieel wees ik dat in theorie af, maar toen mijn zoons er waren hebben we toch meegedaan. Als iedereen het doet, is het toch ook weer sneu om je kinderen met een geheim tegenover de anderen op te zadelen. Gelukkig hebben onze jongens nooit vervelende spanningen gehad over/rond Sinterklaas, al zitten ze allebei op het autistisch spectrum en hoor ik van andere ouders met ASS-kinderen dat die tijd van het jaar juist vaak een doffe ellende is.
Inmiddels zijn mijn zoons tieners en doen we niet meer aan Sinterklaas. Het personage Sinterklaas vind ik nog steeds niks aan. De polarisatie n.a.v. de zwarte-pietendiscussie vind ik helemaal belachelijk, ik denk steeds vaker: kappen met die onzin. Kleurpietjes erbij en probleem daarmee opgelost, of afschaffen die hele toestand. Het argument 'het is traditie' gaat helemaal niet op, want vroeger werd bijvoorbeeld verteld dat Zwarte Piet met de roe stoute kinderen sloeg en ze in een zak meenam naar Spanje. Dat zegt tegenwoordig niemand meer, waarmee toch duidelijk wordt dat ook tradities zich aan kunnen passen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik lees het topic straks wel, ik wil eerst zeggen dat ik gek ben op Sinterklaas, juist ook omdat het een feest is dat je precies zo kunt vieren als je zelf wilt.
lilalinda schreef:
13-11-2019 14:25
Joehoe TO, wat wil je met dit topic??
Je houdt niet van Sint, maar wil het ook niet skippen
Meer keuzes heb je niet he?

Gewoon van me afschrijven en kijken of meer ouders van jonge kinderen zich erin herkennen.

Skippen zou fijn zijn, maar gaat niet altijd. De oudste trekt toch lootjes in de klas en hem niet laten meedoe is ook sneu voor hem.
En zoals ik al zei, ze kijken het sinterklaasjournaal in de klas en de kinderen onderling jutten elkaar op. De juf doet er vaak (helaas) nog een schepje bovenop.

We gaan niet naar een intocht kijken dan alleen de landelijke intocht op tv omdat iedereen in de klas die kijkt natuurlijk.
Verder is het schoen zetten en heel misschien naar Sinterklaas op het werk van mijn man, maar daar twijfel ik aan, ligt eraan hoe mijn jongste zich voelt. En dan Sinterklaas op school, en pakjesavond hier thuis met mijn kant van de familie en een keertje (op 1 december) bij mijn schoonouders.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-11-2019 22:05
Reden: pietendiscussie niet toegestaan
97.36% gewijzigd
Schoen zetten met kadootjes ipv alleen mandarijnen en snoepgoed, is dat trouwens iets van de laatste jaren of kennen mensen het hier uit hun eigen jeugd?

Ik kreeg in de jaren 80 alleen wat eetbaars maar ik heb nooit aan anderen gevraagd wat zij kregen. Wat kregen jullie vroeger?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-11-2019 14:31
die van mij probeerden het wel
gevolg: lege schoenen
Ja, hier mag het ook iedere dag. Alleen er komt alleen op zaterdag wat in.
En je mag ook 2 schoenen zetten. Dan komt er maar in eentje iets.

Dat hadden wij gewoon doorgegeven aan zwarte piet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb leuke herinneringen aan Sint. Word ook vrolijk van Sinterklaasliedjes en het Sint snoepgoed. Maar ik snap niet waarom zoveel ouders perse willen dat hun kind erin gelooft. Mijn ouders hebben mij bewust niet laten geloven. Ik wist niet beter dan dat mijn ouders de cadeaus kochten en had echt niet het gevoel dat ik een minder Sinterklaasfeest had.
Er zijn altijd wel kinderen die hun mond voorbij praten, dat houd je niet tegen. Ik begrijp dat het voor de nog gelovige kinderen een teleurstelling kan zijn. Maar niet dat er vaak zo'n drama van gemaakt wordt.
hondenmens wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:37
12.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:34


We gaan niet naar een intocht kijken dan alleen de landelijke intocht op tv omdat iedereen in de klas die kijkt natuurlijk.
Verder is het schoen zetten en heel misschien naar Sinterklaas op het werk van mijn man, maar daar twijfel ik aan, ligt eraan hoe mijn jongste zich voelt. En dan Sinterklaas op school, en pakjesavond hier thuis met mijn kant van de familie en een keertje (op 1 december) bij mijn schoonouders.
sla sint-op-werk gewoon over
en maak van 2x pakjesavond, 1x. Je kunt het echt kleiner maken
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:34
Gewoon van me afschrijven en kijken of meer ouders van jonge kinderen zich erin herkennen.

Skippen zou fijn zijn, maar gaat niet altijd. De oudste trekt toch lootjes in de klas en hem niet laten meedoe is ook sneu voor hem.
En zoals ik al zei, ze kijken het sinterklaasjournaal in de klas en de kinderen onderling jutten elkaar op. De juf doet er vaak (helaas) nog een schepje bovenop.

We gaan niet naar een intocht kijken dan alleen de landelijke intocht op tv omdat iedereen in de klas die kijkt natuurlijk.
Verder is het schoen zetten en heel misschien naar Sinterklaas op het werk van mijn man, maar daar twijfel ik aan, ligt eraan hoe mijn jongste zich voelt. En dan Sinterklaas op school, en pakjesavond hier thuis met mijn kant van de familie en een keertje (op 1 december) bij mijn schoonouders.
Tja. Skip de intocht, het sinterklaas vieren op het werk van je man en de pakjes bij schoonouders.
Dan houd je sinterklaas op school en pakjesavond thuis over.
Dan kom je al een heel eind.
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:30
Ik ken helemaal geen kinderen die nu dagelijks hun schoen mogen zetten. Jij wel?

Dat komt wel voor hoor op de school van mijn kinderen.
Maar daar begin ik dus echt niet aan!
Wij doen er niet zoveel aan. Paar keer schoen zetten en soms Sinterklaasjournaal kijken. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-11-2019 22:08
Reden: pietendscussie
99.20% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven