weekend-moeder na scheiding

08-07-2009 13:24 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de meeste gevallen zijn het de moeders die na een scheiding de kinderen krijgt toegewezen , of ze zichzelf toewijst ( ik heb erg weinig verstand van scheidingen ) .

Nu was het in het verleden ook zo dat moeders niet , of veel minder, werkten dan de vaders , maar de huidige generatie vrouwen met een goede opleiding en ( bijna ) fulltime baan en met echtgenoten die ook zorgdagen hebben , ... waarom zou de grootste zorg(tijd) nog op de moeder neerkomen ?

Wie kan zich voorstellen dat ze weekendmoeder zou ( willen ) zijn ?

Zou je een ander op weekendmoederschap veroordelen ?

Zou een vader die zijn kinderen opvoedt en eens in de 14 dagen zijn kinderen uitzwaait een soort van heldenstatus krijgen , of zou die als sneu worden bestempeld ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:rider schreef op 08 juli 2009 @ 14:51:

[...]

Nee. Scheiden is in de RKK niet mogelijk.Ben in een oerRKdorp opgegroeid (tot onze komst 100% RK). Daar werd toch echt gescheiden hoor. Goed, je mocht daarna niet meer in de kerk komen, ook al lag de scheiding aan je man-met- midlifecrisis-en-jonge-blonde-secretaresse, maar da's een detail. Gescheiden was je, in elk geval.
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 14:53:

Wel hoor, iedereen die in de kerk getrouwd is kan scheiden. Volgens de wet. Misschien dat het binnen jouw kring NOT DONE is. Dat is wat anders. Of dat je na een scheiding niet meer welkom bent in de gemeenschap ofzo. Maar je kan wel degelijk scheiden binnen de RKK, dat je dat niet wilt is wat anders. Of je moet het natuurlijk zo bekijken dat de RKK ineens de wet schrijft?Nou, voor het aangezicht van God blijf je wel altijd getrouwd, hoor.
quote:Sarah Scott schreef op 08 juli 2009 @ 14:55:

[...]

Dat zei ik dus ook Maar ik denk niet dat we het daar over eens (moeten) worden Je zei inderdaad ook iets dat simpelweg niet waar is. Maar ik heb geen zin in een discussie over de rechtssituatie in Nederland.
quote:Dhelia schreef op 08 juli 2009 @ 14:56:

[...]

Ben in een oerRKdorp opgegroeid (tot onze komst 100% RK). Daar werd toch echt gescheiden hoor. Goed, je mocht daarna niet meer in de kerk komen, ook al lag de scheiding aan je man-met- midlifecrisis-en-jonge-blonde-secretaresse, maar da's een detail. Gescheiden was je, in elk geval.

Ja, wat weet ik er ook van?

Als jullie graag geloven dat het kan, geloof je dat lekker.

Sorry, maar waarom gaat het uberhaupt over de RK?

Ik vond de openingsvraag juist zo interessant (en actueel)?
quote:Zamirah schreef op 08 juli 2009 @ 14:56:

[...]

Nou, voor het aangezicht van God blijf je wel altijd getrouwd, hoor.Dat is een kwestie van geloof. Maar juridisch is het heel simpel: een kerkelijk huwelijk tussen twee katholieken kan niet ontbonden worden. Kan je toeteren zoveel je wil dat het anders is, dit zijn de simpele feiten.
quote:rider schreef op 08 juli 2009 @ 14:57:

[...]

Ja, wat weet ik er ook van?

Als jullie graag geloven dat het kan, geloof je dat lekker.Ik geloof niet. Daarom was het dorp tot mijn komst ook 100% katholiek. Ik ga van feiten uit. En dat is dat er wel degelijk in dat 100% katholieke dorp gescheiden werd.
Ik weet wel, na wat ik nu heb meegemaakt van de strijd over de kinderen van mijn partner en zijn ex, dat ik absoluut niet zo vlug zou gaan scheiden.
Maar een kerkelijk huwelijk is niet rechtsgeldig volgens mij...
quote:rider schreef op 08 juli 2009 @ 14:56:

[...]

Je zei inderdaad ook iets dat simpelweg niet waar is. Maar ik heb geen zin in een discussie over de rechtssituatie in Nederland.Jij doelt erop dat een huwelijk niet ontbonden kan worden voor een RKkerk. Dat is dan toch je eigen keuze? Dat is alles wat ik duidelijk wil maken. Blijkbaar is voor jou het geloof belangrijker dan eventueel een scheiding. Is je goed recht toch? Ik kies alleen voor wat anders, mag toch ook?
quote:Zamirah schreef op 08 juli 2009 @ 15:01:

Maar een kerkelijk huwelijk is niet rechtsgeldig volgens mij...Tuurlijk wel...
Copy -paste

Ik vond de openingsvraag juist zo interessant (en actueel)?
Inderdaad, iedereen zijn goed recht, ik ben tegen scheiden, maar niet uit religieus uitgangspunt.

Het gaat mij om de kinderen.
De RK noemt het alleen geen scheiding, maar je kan wel degelijk uit elkaar. Moet je het huwelijk nietig laten verklaren door het officialaat.
quote:duffie_1 schreef op 08 juli 2009 @ 15:00:

Ik weet wel, na wat ik nu heb meegemaakt van de strijd over de kinderen van mijn partner en zijn ex, dat ik absoluut niet zo vlug zou gaan scheiden.Maar kun je je voorstellen dat je vriend getrouwd was gebleven voor de kinderen?
De RK is anders nog steeds actueel hoor MamaD.

Maar ik trek me maar eens uit de discussie, ik word flauw, excuses.
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 15:03:

Copy -paste

Ik vond de openingsvraag juist zo interessant (en actueel)?Een zijpad geeft toch niet, MamaD? Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
quote:arwen173 schreef op 08 juli 2009 @ 14:42:

tuurlijk is dat lastig, het is ook niet niks wat er allemaal geschreven wordt, onder het mom van wie de schoen past trekke hem aan, maar ondertussen is het natuurlijk hartstikke persoonlijk. Maar alleen jij kent je eigen situatie en weet wat in die situatie de beste keus is geweest.Het voelt gewoon heel rot als er zo makkelijk geoordeeld wordt over een situatie die voor jou zoveel emoties meebrengt. En ik weet inderdaad wat het beste was toen, hoeveel pijn dat ook deed, maar ja, ik had blijkbaar maar wat "meer mijn best moeten doen".... tja. Hopelijk maken de mensen die zo makkelijk praten het zelf nooit mee. Ik gun het niemand.
quote:Sarah Scott schreef op 08 juli 2009 @ 15:02:

[...]

Tuurlijk wel...Een kerkelijk huwelijk heeft geen rechtsgevolgen. Je bent dan voor de kerk getrouwd, maar de maatschappij erkent alleen het burgerlijk huwelijk. Zonder de burgerlijke ceremonie tel je voor de wet als ongehuwd.
quote:Sarah Scott schreef op 08 juli 2009 @ 15:02:

[...]

Tuurlijk wel...O ja? Volgens mij moet je ook voor de wet trouwen, anders geldt het niet.
Het geeft zeker niet, maar de oorspronkelijke vraag vond ik persoonlijk heel interessant.

Zelf vind ik de standpunten van de RKkerk nogal passe.

Zijn ook al honderden jaren hetzelfde..

Maar goed, geen man over boord als we het niet meer hebben over de weekendmoeders... trek ik mij ook maar terug. Have fun!
quote:lonbonton schreef op 08 juli 2009 @ 15:04:

[...]

Maar kun je je voorstellen dat je vriend getrouwd was gebleven voor de kinderen?

Op dit moment kan ik me heel moeilijk dingen daarover voorstellen omdat er aardig wat ellende is geweest. Ik kan me op dit moment niet eens voorstellen dat hun ooit getrouwd zijn geweest!

Maar ik denk dat mijn vriend best getrouwd had kunnen blijven voor de kinderen.
quote:Liv schreef op 08 juli 2009 @ 15:05:

[...]

Het voelt gewoon heel rot als er zo makkelijk geoordeeld wordt over een situatie die voor jou zoveel emoties meebrengt. En ik weet inderdaad wat het beste was toen, hoeveel pijn dat ook deed, maar ja, ik had blijkbaar maar wat "meer mijn best moeten doen".... tja. Hopelijk maken de mensen die zo makkelijk praten het zelf nooit mee. Ik gun het niemand.

Nee, Liv er zijn uiteraard genoeg gevallen waarbij ik wel degelijk denk dat je moet scheiden in het belang van de kinderen ( verslaving, mishandeling, structureel vreemdgaan, incest, etc..)

Maar als het alleen gaat om een verliefdheidje op een ander?? Kom op zeg, dat onderdruk je dan maar of zo, of organiseer een open huwelijk, ook best.
quote:Dhelia schreef op 08 juli 2009 @ 15:05:

[...]

Een kerkelijk huwelijk heeft geen rechtsgevolgen. Je bent dan voor de kerk getrouwd, maar de maatschappij erkent alleen het burgerlijk huwelijk. Zonder de burgerlijke ceremonie tel je voor de wet als ongehuwd.Zoals ik een post verder al zei: ik word flauw. Mijn uitspraak was dus ook nogal sarcastisch bedoeld.
quote:Liv schreef op 08 juli 2009 @ 15:05:

[...]

Het voelt gewoon heel rot als er zo makkelijk geoordeeld wordt over een situatie die voor jou zoveel emoties meebrengt. En ik weet inderdaad wat het beste was toen, hoeveel pijn dat ook deed, maar ja, ik had blijkbaar maar wat "meer mijn best moeten doen".... tja. Hopelijk maken de mensen die zo makkelijk praten het zelf nooit mee. Ik gun het niemand.

Liv, trek het je niet aan.

Je weet wel beter toch?

Maar het is inderdaad niet leuk om te lezen, dat heb ik ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven