weekend-moeder na scheiding

08-07-2009 13:24 308 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de meeste gevallen zijn het de moeders die na een scheiding de kinderen krijgt toegewezen , of ze zichzelf toewijst ( ik heb erg weinig verstand van scheidingen ) .

Nu was het in het verleden ook zo dat moeders niet , of veel minder, werkten dan de vaders , maar de huidige generatie vrouwen met een goede opleiding en ( bijna ) fulltime baan en met echtgenoten die ook zorgdagen hebben , ... waarom zou de grootste zorg(tijd) nog op de moeder neerkomen ?

Wie kan zich voorstellen dat ze weekendmoeder zou ( willen ) zijn ?

Zou je een ander op weekendmoederschap veroordelen ?

Zou een vader die zijn kinderen opvoedt en eens in de 14 dagen zijn kinderen uitzwaait een soort van heldenstatus krijgen , of zou die als sneu worden bestempeld ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
PS "gelijkheid" in rechten. Dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, maar ik vind beiden gelijkwaardig. Een vader heb je als kind net zo hard nodig als een moeder. En daar wordt in ons land vaak heel gemakkelijk aan voorbij gegaan. Vind ik.
Het leven ís niet alleen maar leuk en dat willen bereiken door voor je verantwoordelijkheden en verplichtingen weg te lopen maakt van niemand een beter en leuker mens .
BGB, ben ik helemaal met je eens, maar wat nou als het al 2 jaar niet zo leuk meer is? Ergens moet je dan toch erkennen dat het niet gaat werken, i.p.v. alleen voor de kindren bij elkaar te blijven?

Nee, het hoeft niet alleen maar leuk te zijn, maar ik wil wel graag een leven dat over het algemeen genomen leuk is.

Om voor mezelf te spreken, ik hield niet van mijn vriend zoals dat zou moeten zijn in een relatie, al lang niet meer. Niet het gevoel 'die is lekker van mij', niet eens meer zin in een knuffel. Moet je dan maar bij elkaar blijven alleen voor de kinderen?

Ik denk van niet.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
quote:sneez schreef op 08 juli 2009 @ 16:10:

PS "gelijkheid" in rechten. Dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen, maar ik vind beiden gelijkwaardig. Een vader heb je als kind net zo hard nodig als een moeder. En daar wordt in ons land vaak heel gemakkelijk aan voorbij gegaan. Vind ik.

Dit artikel toont juist aan dat er verschillen zijn .

Of zou het ook opgaan voor twee moeders/ vaders die gaan scheiden ? ( ook , lijkt mij )
quote:MamaD schreef op 08 juli 2009 @ 15:57:

en dat ik het juist knap en goed vind als vrouwen hun eerste rechten op het kind opgeven ten gunste van het kind..Sorry hoor maar hier gaan mijn nekharen echt van overeind staan! Hoe bedoel je hun eerste rechten?? De vader heeft net zoveel recht als de moeder!
quote:Sarah Scott schreef op 08 juli 2009 @ 15:12:

Lichtbron! (Ik moet nog steeds je topic bijlezen )

Dhelia: ghehe

Sarah,ik het jouwe ook nog,maar wat ik van gelezen heb,vrij heftig hoor.

hoop echt dat jullie er samen uit gaan komen.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 16:12:

Het leven ís niet alleen maar leuk en dat willen bereiken door voor je verantwoordelijkheden en verplichtingen weg te lopen maakt van niemand een beter en leuker mens .Denk jij echt zo over mensen die gaan scheiden?
Nee, over mensen die hun verantwoordelijkheden en verplichtingen uit de weg gaan om hun leven leuker te maken. Dat kunnen mensen zijn die scheiden, maar ook op ander vlakken. En nee, niet alle mensen die scheiden vallen onder deze noemer.
Bruja , ik vind het ( maar weinig ervaring , he ) al onmogelijk om me voor te stellen hoe liefde voor een persoon ( tenzij heftige zaken ) zomaar langzaam aan minder kan worden .

Is het om te beginnen dan wel - wederzijds !! - houden van geweest ? Was het geen ander soort gevoel dat je verkeerd geïnterpreteerd danwel benoemd hebt ? Of heb je genoegen genomen met een klein beetje liefde ?

Ik hoor geregeld na een scheiding en een nieuwe relatie ; nu weet ik pas wat ...
liv, nogmaals, trek het je niet aan. Het hoge gehalte gemoraliseer hier vind ik om te huilen. Wat een calvinistische toestanden. Natuurlijk is het leven niet alleen maar leuk, maar ik mag toch hopen dat de meeste keuzes die je maakt toch als doel hebben om het in elk geval zo leuk mogelijk te maken.
Ja, Bruja, in zo'n geval, als er niets ergs aan de hand is, alleen de sjeu is eraf en 'het gevoel is weg' vind ik dat scheiden schadelijker is dan blijven. Altijd.

En een nieuwe partner vinden en daar nieuwe kinderen mee maken is nog weer een heel ander verhaal. Dat vind ik bijna nooit positief.
quote:arwen173 schreef op 08 juli 2009 @ 16:19:

maar ik mag toch hopen dat de meeste keuzes die je maakt toch als doel hebben om het in elk geval zo leuk mogelijk te maken.

voor jezelf ?

dat zou dan kunnen betekenen ; niet voor je hulpbehoevende ouders zorgen ( zo niet leuk ) , niet je kind door weer en wind naar zwemles brengen ( als er nou ergens geen hol aan was ... ) .

Zodra je kinderen hebt en zolang ze onder een bepaalde leeftijd zijn vind ik " je eigen leven moet leuk zijn " toch een soort van ondergeschikt worden .
quote:Thyra schreef op 08 juli 2009 @ 16:18:

Nee, over mensen die hun verantwoordelijkheden en verplichtingen uit de weg gaan om hun leven leuker te maken. Dat kunnen mensen zijn die scheiden, maar ook op ander vlakken. En nee, niet alle mensen die scheiden vallen onder deze noemer.Okee, nee, dan ben ik het met je eens!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 juli 2009 @ 15:35:

[...]

Aan de andere kant ....laat je door te scheiden niet - ook - zien dat je leven vooral leuk moet zijn , dat belofte geen schuld maakt , dat mensen inwisselbaar zijn , etc ? Kinderen van gescheiden ouders hebben ook een veel hogere kans om zelf te gaan scheiden , hoe raar dat ook misschien klinkt .

Ik weet dat mijn lat heel hoog ligt door het huwelijk van mijn ouders . Ik hoop dat dat voor mijn kinderen ook geldt .

BGB,mijn ouders zijn ook nog bij elkaar en wat ik ervan kan zien zijn die nog dolgelukkig met elkaar.En ik ben daar hartstikke blij mee.

Mijn kinderen hebben al aan verschillende kanten gezien dat het leven niet altijd leuk is,daar ben ik altijd vrij eerlijk in.

Sommige beloftes houden nu eenmaal -hoe jammerlijk ook- niet altijd stand.

En jij hebt het over inwisselbaar,al zou ik na mijn man nog 10 keer een andere vent in huis halen hun vader blijft hun vader.

Maar omdat als ik ga scheiden zouden hun kansen omdat mee te maken ook stijgen,dat kan,maar moet ik daarom maar bij hun vader blijven?

Ik wil hen ook graag laten zien dat je in je eentje ook gelukkig kunt zijn,en misschien kan ik in de toekomst hen ook laten zien dat je met iemand anders ook (nog) gelukkig kunt worden..

Er is voor beiden iets te zeggen,maar de enige die daar over beslist ben jezelf..

Ik geloof dat ze meer aan mij hebben als ik alleen met hen ben en niet meer alle dagen die spanningen hebben..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Liv , ik vind het heel jammer dat je je dit zo persoonlijk aantrekt . We hebben allemaal onze eigen ervaringen of voorbeelden uit de praktijk en bedoelen absoluut niet jou persoonlijk .

En nee , je kunt niet bij een ander door de voordeur kijken .

En als er één niet meer wil heeft de ander het nakijken ...
Bianca, Arwen zegt toch: het leven is niet alleen maar leuk.

Lees je daar overheen of zo?
BGB, zou allemaal best kunnen. Het gevoel voor mijn kind zal nooit verminderen, zou ik het daarmee kunnen vergelijken?

Zou kunnen, dat ik de grote denkfout heb gemaakt dat ik met deze man oud wilde worden en nu blijkt dat niet zo te zijn.

Thyra, jou keuze zou dan zijn te blijven bij een man waar je wel om geeft maar niet van houdt, ik maak een andere keuze, hoe moeilijk die ook is. Ik vertik het om mijn leven te slijten met een man die ik eigenlijk niet eens meer wil knuffelen. Lijkt me ook niet echt leuk voor die man.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
ja voor jezelf ja, maar daaronder valt ook zorgen voor je ouders, je kind naar zwemles brengen in de regen etc. Dat valt voor mij ook onder leuk, al is leuk dan niet het goede woord, maar wel iets waar je jezelf goed bij voelt, dat is dan een betere omschrijving. Of iets waarvan je vindt dat je het moet doen.
ik heb het trouwens over keuzes die je maakt, zorgen voor je oude ouders is wat mij betreft geen keuze, kinderen naar zwemles brengen ook niet, dat moet gewoon. Keuzes zijn dingen als de keuze voor je partner en om daar bij te blijven, keuze voor werk, keuze voor vriendschappen, je woonplaats, keuze om iets te doen met een verliefdheid binnen je relatie (of buiten je relatie dus eigenlijk). Dat vind ik keuzes en die maak je voornamelijk om je leven makkelijker en leuker te maken toch? En daarbuiten zijn er natuurlijk genoeg dingen die moeten en die je gewoon doet. En ook binnen die keuze zijn er minder leuke elementen. Ik vind ook niet elke getrouwde dag leuk, maar de meeste wel, maar als dat omdraait, dan ga ik echt niet de rest van mijn leven bij mijn man blijven als ik dat niet meer leuk vind. En vice versa ook.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 juli 2009 @ 16:25:

Liv , ik vind het heel jammer dat je je dit zo persoonlijk aantrekt . We hebben allemaal onze eigen ervaringen of voorbeelden uit de praktijk en bedoelen absoluut niet jou persoonlijk .

En nee , je kunt niet bij een ander door de voordeur kijken .

En als er één niet meer wil heeft de ander het nakijken ...Tja, ik trek me dit inderdaad nogal persoonlijk aan omdat mensen die scheiden nogal aangevallen worden hier. Er wordt behoorlijk veroordelend gesproken. Meestal kan ik dat wel langs me heen laten gaan, maar nu dus even niet.
quote:Liv schreef op 08 juli 2009 @ 16:25:

Bianca, Arwen zegt toch: het leven is niet alleen maar leuk.

Lees je daar overheen of zo?

Nee , daar lees ik niet overheen .

Het ging mij om " JE leven leuker maken " ...........ook als dat dat inhoudt dat het leven van je kinderen er een stuk minder zorgeloos van wordt , bijvoorbeeld ? Geldt het dan nog ?
quote:arwen173 schreef op 08 juli 2009 @ 16:27:

maar wel iets waar je jezelf goed bij voelt, dat is dan een betere omschrijving. Of iets waarvan je vindt dat je het moet doen.Misschien dat sommigen daarom zeggen dat scheiden nooit een optie is , omdat ze vinden dat bij elkaar blijven iets is wat je " moet doen " , omdat dát goed voelt ?
Tja, door te scheiden maak je jouw leven wel leuker, maar je maakt de levens van mensen die van jou afhankelijk zijn wél heel moeilijk. En dat vind ik weleens een verkeerd afgewogen keuze. 1 moeder die gelukkig is, tegenover 3 kinderen die daar ongelukkig van worden......
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 juli 2009 @ 13:24:

In de meeste gevallen zijn het de moeders die na een scheiding de kinderen krijgt toegewezen , of ze zichzelf toewijst ( ik heb erg weinig verstand van scheidingen ) .

Nu was het in het verleden ook zo dat moeders niet , of veel minder, werkten dan de vaders , maar de huidige generatie vrouwen met een goede opleiding en ( bijna ) fulltime baan en met echtgenoten die ook zorgdagen hebben , ... waarom zou de grootste zorg(tijd) nog op de moeder neerkomen ?

Wie kan zich voorstellen dat ze weekendmoeder zou ( willen ) zijn ?

Zou je een ander op weekendmoederschap veroordelen ?

Zou een vader die zijn kinderen opvoedt en eens in de 14 dagen zijn kinderen uitzwaait een soort van heldenstatus krijgen , of zou die als sneu worden bestempeld ?

Ik heb dit nooit gesnapt en zal dit ook nooit snappen. Als ouders wilde je toch béiden kinderen? Waarom werd/wordt er dan niet voor co ouderschap gekozen?

Vroeger was mijn moeder een alleenstaande moeder, ook al had zij een redelijk full time baan. Mijn vader was nog geen eens deeltijd vader, maar aanwaai vader (of niet aanwaai, welke kant de wind opstond zeg maar). Maar goed, dat wijt ik niet aan vaders versus moeders, maar aan hoe serieus, verantwoordelijk en betrokken en psychisch gezond je in het elven staan, ongeacht of je man of vrouw bent. Klopt bovenstaande allemaal in je leven en hersenpan, kan ik me niet voorstellen dat je minder dan co ouderschap ambieert.
dat ben ik dus niet met je eens, als je op een normale manier uit elkaar gaat, krijg je daar niet perse ongelukkige kinderen van. Opgroeien in een huis zonder liefde en vol spanning lijkt me garant staan voor 5 ongelukkige mensen. Nogmaals, ik vind dat je je uiterste best moet doen om samen te blijven als je samen voor kinderen gekozen hebt, en als je uit elkaar gaat, moet je dat op een fatsoenlijke manier doen en daar schort het vaak aan, en dat lijkt me veel schadelijker dan het uit elkaar gaan an sich.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven